Passabiliteit

Wat trek jij aan, hoe laat jij jezelf zien en waar haal je je kleding

Moderator: Moderators

mina
Eredivisie

Bericht door mina »

Ja als je gelukkig en tevreden bent met jezelf, is het allemaal goed.
Maar als dat pas is als niemand maar aan je kan zien dat je ooit man of vrouw geweest bent lijkt het me best een moeilijke opgave.
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi Mina,

daarom is het toch ook veel handiger om tevreden met jezelf te zijn als je zelf vindt dat je er goed genoeg uitziet? En natuurlijk moet je dan wel kritisch op jezelf zijn, maar blijven wachten tot niemand je meer als T herkent betekent hoogstwaarschijnlijk dat je tot je dood binnen zit.

Dhiamara, graag gedaan. Blij dat je er wat aan hebt. :-)

groetjes,

Monica (net terug van een middagje shoppen en ongetwijfeld 'gespot')
Ik ben mezelf.
Juliette
ForumFan

Bericht door Juliette »

Monica Dreamgirl schreef:Hoi Mina,

daarom is het toch ook veel handiger om tevreden met jezelf te zijn als je zelf vindt dat je er goed genoeg uitziet? En natuurlijk moet je dan wel kritisch op jezelf zijn, maar blijven wachten tot niemand je meer als T herkent betekent hoogstwaarschijnlijk dat je tot je dood binnen zit.

groetjes,

Helemaal mee eens :D
"Why live by the rules of a society that won't have you as a member?"
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

hey wie had het over wachten ;)
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Patricia,

Ik heb mensen in België gezien waarvoor dat geldt... Maar je hebt gelijk: bij de meeste zie je altijd nog wel iets...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Als je switched tussen de geslachten(hoe je dat ook benoemd) is passabiliteit minder belangrijk. Natuurlijk wil je zo weinig mogelijk opvallen, maar als iemand je toch leest is dat geen probleem zolang het geen vervelende situatie´s oplevert.
Als je 24/7 als het andere dan het geboortegeslacht leeft is het belangrijker en moeilijker om passabel te zijn, omdat je in veel intiemere situaties terechtkomt.
als iemand je na 30 minuten vraagt of je vroeger man bent geweest, twijfel ik meer aan zijn passabiliteit dan aan de jouwe.

Passabiliteit is voor de een wat zij of hij er zelf van vindt, voor de ander wat de omgeving er van vindt. Volgens mij mag het nooit een reden zijn om iemand te veroordelen.

Irene
Kleine stapjes
Arike
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Arike »

Juliette schreef:
Monica Dreamgirl schreef:Hoi Mina,

groetjes,

Helemaal mee eens :D
Sluit ik mij ook graag bij aan! :D
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Arike
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Arike »

Intussen ff bijgelezen in dit draadje (als je eens een keer een dikke dag het forum niet bijhoudt dan kan je toch weer een hoop missen ;-) ). Toch nog ff een bijdrage uit mezelf schrijven, anders denken jullie nog dat ik mij er zo heel makkelijk van afmaak met mijn hiervoor geposte berichtje ;-)

Voor mij is passabiliteit toch voornamelijk ook een gevoel. Een gevoel voor mijzelf dat ik gewoon mens ben tussen de andere mensen, en daarmee keurig op ga in de massa. En als dat lukt is dat gewoon een heel fijn gevoel. Ik denk dat dat zo ongeveer zo is als ik ook las in de reactie van Mireille hier in deze draad. Het is ook een beetje zelfversterkend gevoel, als niemand op of om kijkt, dan voel ik me gewoon zekerder; wandel eens lekker over de Lijnbaan, lekker door de winkels, pas eens wat jurkjes. Alsof dat voor mij de gewoonste zaak van de wereld is en ik dat iedere dag zo doe. En voor de andere mensen in de winkels lijkt dat dan ook zo te zijn. Dan heb ik het gevoel dat ik inderdaad passabel ben. Maar als ik dan wel eens in een spiegel kijk en zie daar mezelf staan, dan denk ik toch soms ineens: "Ben ik dat??? Wat doe ik hier!? En hoe kom ik hier weer weg?? Help!!!" Dan is het gevoel van zekerheid weg, en voel ik dat mijn houding verandert en daarmee dus meer opval...
Maar meestal is het juiste gevoel er wel, maar dat gevoel van passabiliteit wil niet zeggen dat ik de illusie heb dat ik er als geboren vrouw uitzie. Dat onderscheid wil ik nog wel even heel duidelijk stellen. Op zijn best kom ik van een afstandje over als vrouw. Van dichtbij zal men toch zien dat ik een tv ben met de hiervoor al genoemde synthetische pruik op mijn hoofd. :wink: Ik draag dat ding eigenlijk voornamelijk omdat het wat langer haar is en in een vrouwelijk model zit. Maar ik zit de laatste tijd ook nog wel eens te twijfelen of ik niet beter kan leren mijn eigen haar in model te stylen. Dat is natuurlijk wel een stuk korter, maar wel lang genoeg voor een redelijke damescoupe. Echt lang is dat natuurlijk niet, maar dat is ook niet nodig voor een vrouwenhoofd. Sterker nog, ik heb bij de Backstage weleens een langharige pruik geprobeerd en daarmee leek ik echt op de eveneens al genoemde hardrocker ;-)

Maar waarom al die moeite toch doen? Op het moment dat ik wil afrekenen en mijn mond opendoe zou iedere illusie toch wreed vertoord worden ;-)

Maar eigenlijk maakt dat ook niet, je wordt zo ook keurig geaccepteerd in het straatbeeld. Ik vond het ook wel mooi zoals Monica hiervoor schreef:
(net terug van een middagje shoppen en ongetwijfeld 'gespot')
Maar dat maakt verder dus ook niet dan! :D
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
lief dinnetje
Eredivisie

Bericht door lief dinnetje »

Patricia schreef :

Je noemt jezelf "heel erg passable", maar je valt nog wel geregeld door de mand. Wat versta jij dan in godsnaam onder passabel zijn?

Onder passabel zijn versta ik dat niemand, maar ook niemand nog iets aan je ziet dat aan je verleden als man herrinnert. En dat bestaat volgens mij niet.

Tenminste ik heb begrepen dat dat ermee bedoeld wordt.

OK Patricia, hoe leg ik dat uit.
Als je als vrouw leeft heb je ook een 'verleden' nodig als vrouw om bepaalde dingen kunnen uit te leggen tijdens een date.
Het gaat om kleine dingen, maar door die dingen ontstaat er een 'vermoeden' bij de persoon waar je mee aan het praten bent.

Als jij schrijft : Onder passabel zijn versta ik dat niemand, maar ook niemand nog iets aan je ziet dat

Wel het woord ziet is hier belangrijk.
Als ik leef, winkel, werk, dans , uitga .... dan zien mensen het aan mijn uiterlijk volgens mij niet meer.
Dat is eenvoudig te testen, door af en toe feedback te vragen in winkels bijvoorbeeld.
Ook ga ik al een tijdje in het hetero-milieu uit en dus ... mannen die me komen halen om te dansen of zelfs komen versieren hebben het absoluut niet door.
OK dat is dus het "visuele" aspect.
Met andere woorden als men het niet weet en men gaat niet echt gaan zoeken dan zal men het ook niet meteen meer zien.
Als men wel echt gaat 'speuren' dan kan men nog wel dingen zien ..... maar ik moet dus nog wel een 'beperkte' FFS ondergaan in November.

Als je nu als vrouw gaat 'daten' dan is het een pak moeilijker !
Naast je stem, maar dat is voor mij indien ik wat oplet ook geen probleem, heb je ook een heel verleden gehad in de rol van 'man'.
En dan kan het soms lastig worden.
Het is nogal lastig om uit te leggen, maar ik geef je gewoon enkele voorbeelden.

Vorige week ga ik een nieuwe firmawagen afhalen.
Ok ze komen me bij de firma ophalen van bij de autodealer.
Alles verloopt goed, aan telefoon : mevrouw, in de wagen : mevrouw, alles verloopt goed.
We komen echter in de buurt van een voetbalveld : ik zeg spontaan .... ik heb hier vroeger nog gevoetbald.
Die man kijkt me wat vreemd aan en zegt : vreemd want ik speel hier en hier hebben ze geen ploeg voor vrouwen. Oeps !

Vraagje bij veel dates.
Ik ben immers 36 : heb je geen kinderen ? Wil je geen kinderen ?
Als ik eerlijk wil zijn .......

Een collega trans in België : die is vroeger F-16 piloot geweest .... als die dat verteld dan weet men meteen dat ze een man geweest is .... want in de tijd dat zij piloot was, waren er geen vrouwelijke F-16 piloten.

Snap je Patricia .... terwijl het bij travestieten vaak gaat over 'visueel' passable zijn is dat voor een transseskueel die full-time wil leven maar 1 (wel soms heel belangrijk) element.
Er zijn veel meer dingen dan het uiterlijk waardoor je toch ergens kan aangeven, ok ik ben niet altijd een vrouw geweest.
Laat ons zeggen dat visueel passable zijn heel praktisch is ... je voelt niet meer constant die 'vreemde' en 'vragende' blikken op jou gericht.
Ik had dat als travetsiet in mijn Real Lif Test ook vaak en dat begint na enige tijd toch wel te wegen hoor.
Niet vergeten dat je er in een RLT bijna elke dag mee wordt geconfronteerd. Je gaat dan dus ook naar de bakker en naar de plaatselijke winkel en naar het werk, ..... alles dus als 'travestiet'.
Enfin zo was het bij mij toch in het begin dan van mij RLT.

Groeten,

Melina
lief dinnetje
Eredivisie

Bericht door lief dinnetje »

Irene schreef :

Als je switched tussen de geslachten(hoe je dat ook benoemd) is passabiliteit minder belangrijk. Natuurlijk wil je zo weinig mogelijk opvallen, maar als iemand je toch leest is dat geen probleem zolang het geen vervelende situatie´s oplevert.

Inderdaad , jezelf zijn is fijn ... maar het moet ook leefbaar blijven.
Als iedereen je begint na te wijzen en zelfs uit te lachten dan moet je tcoh wel heel sterk zijn hoor.

Als je 24/7 als het andere dan het geboortegeslacht leeft is het belangrijker en moeilijker om passabel te zijn, omdat je in veel intiemere situaties terechtkomt.
als iemand je na 30 minuten vraagt of je vroeger man bent geweest, twijfel ik meer aan zijn passabiliteit dan aan de jouwe.

Klopt ook en dan wist hij het dus nog niet hoor.
Hij twijfelde heel erg sterk, hij zat eerder met een vreemd gevoel, zo van hier klopt iets niet, maar hij kon het niet echt plaatsen ..... en inderdaad op een date 30 minuten oog in oog zitten met iemand , die je dus echt wel aan het observeren is .... dan moet je al verdomd ver staan qua 'uiterlijke' aanpassingen/verschijning.

Passabiliteit is voor de een wat zij of hij er zelf van vindt, voor de ander wat de omgeving er van vindt. Volgens mij mag het nooit een reden zijn om iemand te veroordelen.

Dat klopt wel, al is dat voor een heel pak mensen in onze maatschappij nog steeds niet evident.
Zelf kijk ik nu naar travestie ....misschien eerder als een vorm van kunst.
Als ik echter naar mijn eigen verleden kijk ..... neen als ik als travestiet op stap ging dan was ik ook geen vrouw .... er komt immers veel meer bij kijken om echt als 'vrouw' of beter in de 'vrouwelijke' rol door het leven te gaan.
Kleding en make-up zijn uiteindelijk maar 1 aspect van de 'vrouw' ....

Groeten,

Melina
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Melina schreef:
Als iedereen je begint na te wijzen en zelfs uit te lachten dan moet je tcoh wel heel sterk zijn hoor.
Al gebeurt dat in de praktijk helemaal niet in mijn beleving

Melina schreef verder:
Hij twijfelde heel erg sterk, hij zat eerder met een vreemd gevoel, zo van hier klopt iets niet, maar hij kon het niet echt plaatsen ..... en inderdaad op een date 30 minuten oog in oog zitten met iemand , die je dus echt wel aan het observeren is .... dan moet je al verdomd ver staan qua 'uiterlijke' aanpassingen/verschijning.
Dan moet je wel heel zeker van je zaak zijn om zo´n botte vraag te stellen, en zelfs dan beschouw ik het nog als een onbehoorlijke vraag.

Ik geloof overigens dat we het in grote lijnen eens zijn hoor :-)

Irene
Kleine stapjes
Guest0
ForumFan

Bericht door Guest0 »

Ik denk dat aan zowel uiterlijk als gedrag ligt of iemand passabel is.

Je kunt je nog zo vrouwelijk gedragen (wat zelfs juist opvalt, als je iets niet moet doen is je té vrouwelijk gedragen.) maar als je van 20 meter afstand kunt zien dat de persoon in kwestie flinke baardgroei heeft ben je al ontmanteld.

Ook de handen, brede schouders spelen mee. Het is dus een combinatie van die 2.

Toen ik in het begin als meisje over straat ging had ik nog wel is het idee dat ik nagekekn werd. Maar ik kan me niets herinderen dat er ook maar 1 iemand is geweest die mij een beetje apart aankeek.

Wat ik mij wel is afvraag, soms loop ik over straat en toetert er spontaan een auto, of mannen (met namen truckers) kijken je aan.
Guest0
ForumFan

Bericht door Guest0 »

Patricia1979 schreef:Ja en een mannelijk voorhoofd speelt ook mee en een grote opvallende adamsappel speelt ook mee en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Ja precies, als je als 'vrouw' geen heupen hebt, een adamsappel hebt, een mannelijke haarlijn hebt ect. Dan valt het op.

Het is een combinatie van.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

mila schreef:klein vraagje.......hebben we het hier over passabiliteit van tv of ts? Leven als vrouw en hormoongebruik enzo?
Even de allereerste regels in de allereerste posting van dit draadje raadplegen en het antwoord spreekt voor zich:
JolandaM schreef:Over het algemeen wordt van mannen die als vrouw gekleed over straat gaan gezegd dat ze matig passabel zijn.
Dus daar gaat het over
mila schreef:hmmmmmmmmmm.........een al vrouw passabele tv? Die lijkt mij dan een probleem hebben, want als een tv als vrouw passabel is, dan is die tv dus niet passabel als man, en de gemiddelde tv leeft als man, is een man en blijft een man, toch?
Dat ligt natuurlijk aan de definitie van passabiliteit dat wordt toegepast; en zoals wij hier hebben gelezen zijn er heel veel van

Groetjes
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi Melina,
Vorige week ga ik een nieuwe firmawagen afhalen.
Ok ze komen me bij de firma ophalen van bij de autodealer.
Alles verloopt goed, aan telefoon : mevrouw, in de wagen : mevrouw, alles verloopt goed.
We komen echter in de buurt van een voetbalveld : ik zeg spontaan .... ik heb hier vroeger nog gevoetbald.
Die man kijkt me wat vreemd aan en zegt : vreemd want ik speel hier en hier hebben ze geen ploeg voor vrouwen. Oeps !

Vraagje bij veel dates.
Ik ben immers 36 : heb je geen kinderen ? Wil je geen kinderen ?
Als ik eerlijk wil zijn .......
Maar vind je het erg om te moeten toegeven dat je transseksueel bent? En zo ja waarom dan? Je bent toch geboren in een mannenlichaam, waarom zou je dat verleden ontkennen?

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
Plaats reactie