Lees en huiver

Algemeen

Moderator: Moderators

Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Violet Skye schreef:De kans op een veroordeling tot moord is minimaal. De verdachte dacht een vrouw te daten, kwam erachter dat ze dat niet van nature was en vermoorde haar in een opwelling. Klinkt erg plausibel.
Het is misschien plausibel, maar of het je het recht geeft, iemand het leven te ontnemen, is wat anders.

Volgens wat hierboven staat, had de jury de "heat of passion" uitgesloten als argument. Dat betekent, dat ze het niet eens waren, of de moord met of zonder voorbedachte rade heeft plaatsgevonden.
michelle_ts_18 schreef:Murder in the first degree is ongeveer ons begrip moord terwijl murder in the second degree en voluntary manslaughter beter passen bij ons begrip doodslag.
Murder in the first degree komt ongeveer overeen met ons begrip moord volgens Artikel 289 van het Wetboek van Strafrecht. Murder in the second degree komt ongeveer overeen met ons begrip Doodslag met verzwarende omstandigheden volgens Artikel 288 van het Wetboek van Strafrecht. En Manslaughter komt overeen met ons begrip Doodslag volgens Artikel 287 van het Wetboek van Strafrecht.
Art. 287.

Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstaf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Art. 288.

Doodslag gevolgd, vergezeld of voorafgegaan van een strafbaar feit en gepleegd met het oogmerk om de uitvoering van dat feit voor te bereiden of gemakkelijk te maken, of om, bij betrapping op heterdaad, aan zichzelf of andere deelnemers aan dat feit hetzij straffeloosheid hetzij het bezit van het wederrechtelijk verkregene te verzekeren, wordt gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste twintig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Art. 289.

Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste twintig jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Nataschja schreef:Moord is moord
moord in de eerste graad en tweede graad???
Gekke jongens die Amerikanen.

Nataschja
Toch zo gek nog niet.

N.B. In Nederland worden, volgens het huidige beleid (tenminste de laatse 15 jaar) alle gevangen behalve levenlang gedetineerden, vrijgelaten na het uitzittien van 2/3e van hun straf. Het betekent, in feite, dat voor doodslag het echte straf hoogstens 10 jaar is.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
michelle1983
ff weer wat posten

Bericht door michelle1983 »

Het is nu alweer een tijdje later maar de jury is er dus niet uitgekomen en 9 mei 2005 gaat men het opnieuw proberen, waarschijnlijk op afstand om alle vooringenomenheid te voorkomen.
Natashja
ForumFan

Bericht door Natashja »

Hoi

Soms denk ik wel eens het rechtssysteem in NL is veel te soft.

Maar ik denk ook in Nederland geld de wet het recht van de sterkste of van de geen die het meeste geld heeft...

Ik heb met een paar collega's ons ontslag aangevochten... de eerste keer voor de rechter leek hij het met ons eens te zijn. alle gegevens verzameld zodat de rechter het doorlezen kan (heeft ie niet gedaan) anders had hij wel anders gepraat op de laatste zitting. maar niet dus he Die waardeloze werkgever van ons won het weer :evil: Ik kan me er zo gigantisch kwaad om maken. maar het helpt allemaal niks. wij zijn onze baan kwijt en de werkgever heeft best nog wel wat kosten aan ons :D :D hihihi en er zal misbruik van worden gemaakt!!!

Dit was een ervaring van mij voor het gerecht, en ik hoop er nooit weer te komen.

groet, Nataschja (nu weten jullie ook waarom ik een tijdje afwezig ben geweest)
Niets is blijvend, alleen de verandering
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Nataschja schreef:Die waardeloze werkgever van ons won het weer :evil: .... en de werkgever heeft best nog wel wat kosten aan ons :D :D hihihi en er zal misbruik van worden gemaakt!!!
Het klinkt alsof jullie ook wat hebben gewonnen. Een win-win situatie dus.

Geniet ervan. Jullie hebben het verdiend.

Lisa
Natashja
ForumFan

Bericht door Natashja »

Een schikking... na gemeen spel van de werkgever.
Ik denk er aan en word weer narig... een aantal jaren met veel plezier gewerkt en dan worden we als vuilnis aan de kant gezet.

Ik ga ervan uit dat ik een hele leuke baan weer krijg en ook nog eens meer ga verdienen :D :oops:

Okee, ik weet het geld is niet het belangrijkste, maar wel mooi meegenomen... kan ik weer Radians gaan aanschaffen voor een van mijn andere hobbies :D

Groetjes, Nataschja
Niets is blijvend, alleen de verandering
Elaina
ff weer wat posten

Bericht door Elaina »

echt verschrikkelijk
ik denk toch dat het mssn anders was geweest als ie van den eerste keer open was geweest. ik ben open geweest tegen mijn vriendin en daarover emmen we nooit veel probleme gehad.

en ja de meest extreme krijgen altijd de aandacht eh
something is only what your mind makes of it.
are we who we are cause we are or cause we are thaught to?
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Oud nieuws, maar dicht bij huis:

http://spitsnet.nl/cci.php?rid=8&id=28220

Lisa
Coco
ForumFan

Bericht door Coco »

En toch sta ik er iedere keer weer versteld van dat dit in een modern en tolerant land als Nederland nog voorkomt. Of ben ik nu naïef?
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

Coco schreef:En toch sta ik er iedere keer weer versteld van dat dit in een modern en tolerant land als Nederland nog voorkomt. Of ben ik nu naïef?
Ja, of heb je soms iets gemist?

Groetjes,
Marjan
Coco
ForumFan

Bericht door Coco »

Blijkbaar. Maar ik ben nu eenmaal zo'n sukkel die gelooft in het goede van de mens. Vergeef me mijn domheid, Marjan.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

Coco schreef:Blijkbaar. Maar ik ben nu eenmaal zo'n sukkel die gelooft in het goede van de mens. Vergeef me mijn domheid, Marjan.
Dom zou ik je zeker niet willen noemen Coco. Zelf probeer ik ten allen tijde een ieder onbevooroordeeld en met open vizier tegemoet te treden vanuit de gedachte dat wat je geeft je ook weer terugkrijgt. Helaas zijn veel mensen daartoe niet in staat en dat verklaart volgens mij waarom, volgens hetzelfde principe, er nog steeds zoveel ellende in de wereld is.

Marjan
Plaats reactie