No claim in de zorg? No way!

Algemeen

Moderator: Moderators

Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Cynthia schreef:Je hebt recht op gezondheidszorg, maar de plicht om daar ook premie voor te betalen. Je kunt niet de kosten afwentelen op de mensen die wel betalen.
Dus gaan we naar het Amerikaans model toe waar je door een ziekenhuis wordt geweigerd als je te arm bent om verzekerd te zijn. Jottum.

Over rechts gesproken ..

Persoonlijk vind ik het niet erg om iets meer te betalen als mensen onder een bepaalde inkomensgrens daardoor wel verzekerd te zijn.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Gebruikersavatar
Anne D
dagelijks aanwezig
Berichten: 159
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 15:34

Bericht door Anne D »

Ik ken erg veel half-legalen die met hangen en wurgen rondkomen, en nu al geen geld hebben voor verzekeringen.

Ik kan slechts hopen dat er niets met ze gebeurd. En er zijn armen in NL vergeet dat niet. Die zijn erg zwaar getroffen deze regeerperiode door de gristenen. En dan kan het zo zijn dat er een ziektekostenpremie sneuvelt, en hup kind ziek, laten creperen dan maar? Neu, dat kan toch geen oplossing zijn?
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Marjan schreef:Door de afschaffing van de vergoeding voor epilatie van 6800 euro worden transseksuelen namelijk al onevenredig zwaar getroffen.
Marjan, ik heb tot nu toe ook alles zelf betaald hoor.
En dat komt echt wel boven die grens uit.
Maruscha schreef:Dus gaan we naar het Amerikaans model toe waar je door een ziekenhuis wordt geweigerd als je te arm bent om verzekerd te zijn. Jottum.
aar mijn bescheiden mening zou iedereen de premie moeten kunnen betalen. Daarvoor is het betalen naar draagkracht toch? Klein inkomen betekent ook lage premies.
En even zwart-wit gesteld: vind jij dat je rechten moetbehouden als je niet aan je plichten voldoet?
Cyn.
Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Cynthia schreef:aar mijn bescheiden mening zou iedereen de premie moeten kunnen betalen. Daarvoor is het betalen naar draagkracht toch? Klein inkomen betekent ook lage premies.
En even zwart-wit gesteld: vind jij dat je rechten moetbehouden als je niet aan je plichten voldoet?
Er zijn gewoon mensen die zelfs die lage premies niet kunnen betalen. Ook al zouden ze willen: ze kunnen het niet. Echt niet.

Het is wat anders als mensen wel kunnen maar niet willen betalen, maar ik heb het specifiek over mensen onder een bepaalde inkomensgrens.

En ja, die mensen mogen hun rechten behouden ook al kunnen ze niet aan hun plichten voldoen.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Gebruikersavatar
Gery
is nieuw hier
Berichten: 8
Lid geworden op: za nov 13, 2004 0:03
Locatie: Delft

Bericht door Gery »

Hoi Maruscha

Helemaal mee eens

Ook doordat de laagste inkomens er ook nog eens met 17 tot 24 euro netto op achteruit gaan.

En de hogere inkomens er netto opvooruit gaan.



liefs Gery
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Hoi Maruscha en Gery

En het feit dat mensen problemen hebben om rond te komen, vinden jullie het arument om de ziektekostenpremie niet te betalen?
Waarom niet de aanslag inkomstenbelasting, of de gemeentelijke belasrtingen? Of de bakker op de hoek, dan betalen de andere klanten toch gewoon wat meer voor hun brood?
Het klinkt misschien wel rechts, maar wie bepaalt nou wanneer je niet de verplichting hebt om te betalen, maar wel de rechten wilt ontlenen die je aan de betaling gehad zou hebben?
Cyn.
Gebruikersavatar
Gery
is nieuw hier
Berichten: 8
Lid geworden op: za nov 13, 2004 0:03
Locatie: Delft

Bericht door Gery »

Hoi Cynthia

Het gaat er niet om dat je niet wil betalen maar dat er heel veel mensen zijn die het straks niet meer kunnen betalen.

Dus naar mijn mening is de solidariteit ver te zoeken.

Liefs Gery
Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Als ik zie hoe de gezondheidszorg tegenwoordig wordt gebruikt dan heb ik wel dégelijk problemen met het betalen van een hogere premie om die kosten te dekken.

"U heeft al 5 weken lang een steenpuist en eist nu om snachts om drie uur daarvan te worden afgeholpen door een chirurg ? Tuurlijk, meneer. Doen we. Geen probleem"

"Enkel verzwikt en u EIST een röntgenfoto terwijl een drukverbandje uit uw eigen ehbo-doos meer dan voldoende zou zijn ? Prima mevrouw."

"U gaat niet naar de huisarts voor uw draaiduizeligheid die u al weken hebt en komt naar de eerste hulp omdat die zoveel sneller en dichterbij is ?" Prima hoor, wacht u maar even. U wordt zo direct geholpen a raison van 450 euro wat bij de huisarts 35 euro had gekost." "Ja, want in het ziekenhuis wordt je toch zo goed geholpen en lichten ze je meteen even helemaal door..."


Moet allemaal maar kunnen. En Balkenende haalde een paar veelgebruikte vergoedingen uit het pakket en zag dat het goed was. En slaapt rustig verder.
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Gebruikersavatar
esther-marye
dagelijks aanwezig
Berichten: 194
Lid geworden op: wo mar 17, 2004 9:14
Locatie: Ergens in Friesland
Contacteer:

Bericht door esther-marye »

Cynthia schreef: Naar mijn bescheiden mening zou iedereen de premie moeten kunnen betalen. Daarvoor is het betalen naar draagkracht toch? Klein inkomen betekent ook lage premies.
En even zwart-wit gesteld: vind jij dat je rechten moetbehouden als je niet aan je plichten voldoet?
We hebben altijd het systeem gehad van ziekenfonds en particulier verz. Veel verdiennen is meer betalen. Nu wil de regering in 2006 een basis pakket voor iedereen, de aanvullende verzekeringen moet je dan zelf maar betalen. Resultaat is : de groot verdieners hebben creme de la crema pakketten met alle toeters en bellen er in. De minima met een uitkering van 800 euro hebben slechts basis zonder tandarts , fysio of iets dergelijks. En dan nog noclaim. Deze mensen bedenken zich wel 6 keer voordat ze naar de dokter gaan. Kost ze geld. Resultaat is dat iets wat met een simpelle ingreep van de huisarts opgelost kon worden a 40 euro nu een zware operatie wordt a 1000 euro, maar ja die operatie zit wel in het pakket. Ja lang leven ons kabinet hoor. Heb zelf ook weer een stapje terug moeten doen in mijn pakket. Was anders niet op te hoesten.
Groetjes

Afbeelding
Pamela-
Moderator
Berichten: 1849
Lid geworden op: wo mar 13, 2002 1:00
Locatie: zuid holland

Bericht door Pamela- »

Hoi hoi,

Ben zelf ook in de particuliere fonds vanwege me salaris maar word er alleen maar beter van als dat ik verzekerd zou zijn via het verplichte gedeelte. Mijn baasje betaald mijn kosten prima en ga daarover niet klagen.

Liefs,
<i><b>Change the things you can, accept the things you can't change.</i></b>
marjan
dagelijks aanwezig
Berichten: 231
Lid geworden op: wo okt 13, 2004 12:24

Bericht door marjan »

Cynthia schreef:
Marjan schreef:Door de afschaffing van de vergoeding voor epilatie van 6800 euro worden transseksuelen namelijk al onevenredig zwaar getroffen.
Marjan, ik heb tot nu toe ook alles zelf betaald hoor.
En dat komt echt wel boven die grens uit.
Het gaat erom dat je als trans nu zelf die 6800 euro en de rest moet ophoesten. Voor iemand met een laag inkomen of een uitkering is dat niet op te brengen. Bovendien is het, anders dan de minister denkt, wel degelijk noodzakelijke zorg, want de geslachtsverandering vindt plaats op medische indicatie.
Naar mijn bescheiden mening zou iedereen de premie moeten kunnen betalen. Daarvoor is het betalen naar draagkracht toch? Klein inkomen betekent ook lage premies.
Prima, maar hiervoor verdedigde je volgens mij het principe van de huidige regering dat de premies voor iedereen gelijk zijn, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Marjan
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Marjan,

Je hebt mij verkeerd begrepen.
Ik ging uit van premie naar draagkracht, en geen nominale premie die voor iedereen gelijk is. Maar ik vind wel dat je die dan ook dient te betalen, wil je aanspraak maken op de vastgestelde zorg.

En dat staat los van het feit of we het eens zijn met het voorzieningenpakket dat daarvoor wordt aangeboden.
Ook ik had liever gezien dat ik het niet zelf hoefde te betalen.
Cyn.
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

In de voormalige Sovjet-Unie was gezondheidszorg gratis en voor iedereen gelijk. Waardoor de machthebbers regelmatig uitweken naar het buitenland (Engeland, Frankrijk, Zwitserland en, ja hoor, Amerika) wanneer ze zelf medische zorg nodig had.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Anne D
dagelijks aanwezig
Berichten: 159
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 15:34

Bericht door Anne D »

Cynthia schreef: Het klinkt misschien wel rechts, maar wie bepaalt nou wanneer je niet de verplichting hebt om te betalen, maar wel de rechten wilt ontlenen die je aan de betaling gehad zou hebben?
Dat bepalen wij zelf; ik noem dat verantwoordelijkheid nemen voor elkaar, en niet de economische leiband boven alles stellen. Mensen met (te) weinig geld hebben net zoveel recht op zorg als mensen met veel geld.
Ik zie gezondheidszorg namelijk nog steeds als iets collectiefs, ook al heb ik de verantwoordelijkheid om zelf aan ziektepreventie te doen. In het geval van armoede vind ik het normaal dat mensen recht blijven hebben op zorg. Was dat niet die "westerse beschaving" waar we ooit zo trots op waren?
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Waarom beperk je je tot het gezondheidszorg? Eten, kleren, onderdak behoren allemaal tot de primaire levensbehoeftes. Daar heeft dan toch ook iedereen recht op, ook al kan je dat niet betalen? Dat was toch de ideaal van Karl Marx? Elke burger betaalt naar draagkracht en ontvangt naar behoefte? Ben je alleenstaande, ook al verdien je een paar ton, dan woon je in een klein flatje, terwijl een gezin met 14 kinderen, die rond moet zien te komen van de dagloon van vader, een riante vrijstaande woning krijgt met voldoende slaapkamers. Draag je gewoon elke maand een vaste percentage van je salaris af aan de supermarkt, en ontvang je een rantsoen voldoende voor je gezin. Dat zijn ook allemaal dingen die essentieel zijn voor het leven, toch?

Dat willen wij toch niet? Waarom dan wel voor de gezondheidszorg? Wat is er mis met het principe dat er medische behandelingen zijn die onder een basispakket voor iedereen zijn, en andere behandelingen waarvoor je je of zelf moet betalen of apart voor moet laten verzekeren?

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Plaats reactie