Vrijheid

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Janiek schreef:
petra_ schreef: Er zijn in Nederland groeperingen die het niet eens zijn met onze grondwet en die geen enkel middel schuwen om het land te ontwrichten. Daarbij basseren ze zich op hun interpretatie van de Koran.
Ja. En toch denk ik dat je beter kunt focussen op het extremisme van die groepen dan op hun religie. Die religie hebben ze gemeen met een veel grotere groep uit onze samenleving, maar dat extremisme onderscheid hen ervan.

<<groetjes
Zij schrijft duidelijk dat die groeperingen hun eigen interpretatie van de Koran hebben :wink: niks mis met haar posting :roll:

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Elsa
Forumdiva

Bericht door Elsa »

Denk dat dit een heel oud verhaal is, al vanaf het begin van de mensheid. Kijk naar Jezus, eerst werden er palmtakken neer gelegd en iedereen liep Hem achterna maar Hij werd vermoord omdat de gevestigde orde er anders over dacht. Het beangstigt mij ook wat er nu gebeurd is, ik hoop dat vrijheid zal blijven bestaan hier wat het ook kost. :cry:
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

De beste interpretatie van de bijbel vind ik:
Hans Teeuwen schreef:In het begin van de wereld toen was er nog helemaal niks. Alleen een soort van jeugdboerderij, met twee mensen: Mozes en Ali Babba. Maar die hadden van de giftige appel gegeten en toen waren ze in slaap gevallen. En toen was het keìhard gaan regenen en toen waren de dieren van de boerderij verdronken. Maar toen had Jezus dat water veranderd in rode wijn en toen was het de Rode Zee geworden. Die ging toen uit mekaar en de ene helft had de walvis opgezopen en de andere helft Johannes de Doper. Die Johannes de Doper werd toen zo dronken, die ging mensen nat gooien met water! Ja, en toen zeiden die mensen ook zo van: "Nou, schei nou maar eens uit... met dat nat gooien met water."

Toen was er zo'n vrouw van Delilah, die heeft zo z'n haren afgeknipt en toen was het een hanekam geworden en toen moest 'ie drie keer kraaien. Maar toen wilde 'ie nog steeds niet ophouden en toen hebben ze z'n hoofd zo aan z'n kruis gespijkerd.

Maar gelukkig kwamen er toen net op tijd drie wijven uit het oosten en die hadden broodkruimels gestrooid om de weg niet kwijt te raken, maar toen had Jezus die broodkruimels in vissen veranderd en toen had die tegen die vissen gezegd: "Sta op en loop." Ja, maar toen wisten die wijven niet meer waar ze vandaan kwamen. En toen hebben ze in een stal moeten slapen.

Maar nou was het ook zo van Maria, die was zwanger geworden. Maar niet van haar man, het was van de heilige bekoring was zij gevangen. Maar haar man Jozef, die dacht dat zij zwanger was van een Amerikaan, want die zong altijd zo van "Maria, Maria". En dat was van de musical Jesus Christ Superman.

Toen werd die baby geboren en die hebben ze toen in een mandje met pek en veren, zó in de sloot gekieperd. Ja en toen waren de koeien zo erg geschrokken, dat ze zeven jaar lang geen melk konden geven.

En toen dachten de Romeinen zo van, nou dan kunnen we wel het hele land gaan veroveren, maar dat was niet zo, want er was één klein dorpje wat dapper weerstand bleef bieden tegen de Romeinse overheersers. Want die hadden een toverdrank met duizend zure bommen en garnalen. Professor Barabas had dat gemaakt, maar die zat in de gevangenis en toen riepen ze met z'n allen: "Barabas vrij! Barabas vrij!" Maar dan moest er eerst iemand anders in de gevangenis. Toen was keizer Pilatus zo z'n handen aan het wassen, maar toen ging Jezus met z'n smerige poten over het water heen lopen! Toen werden ze zo boos en hebben ze hem in de gevangenis gezet ennuh... gekruisigd. Dat is allemaal hier in de Jordaan gebeurd.

Dat is niet om te lachen, want stel je voor dat ze jou aan een kruis zouden spijkeren. Zou je dan ook lachen? Stel je hangt daar en dan krijg 'ie jeuk, wat dan? Of dat ze je naast iemand hangen die alleen maar over voetbal kan praten? Of tussen twee Limburgers in? En er staat ook in de twaalf geboden van als dat als gij merkt dat de mensen spotten dan moet gij de mensen kastijden met een brandende braamstruik, ja. Ja maar dat is symbolisch dat weet ik ook heus wel. Mogen best andere houtsoorten zijn als dat beter uitkomt. Daarom zeg ik altijd zo: Jezus is een goeie vriend, 'tis dat je 'm beter kent Hij heeft veel voor ons gedaan, heeft ze eigen aan het kruis laten slaan. En daarom zeg ik altijd: Jezus, bedankt. Als we dat één keer met z'n allen zeggen dat vind ie hartstikke leuk. Tellen tot drie en dan gaan we het zeggen. Eén twee drie... (JEZUS BEDANKT) Dat zal die leuk vinden.
:wink:
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Elsa, andere bvb heb ik mogen meemaken met die rooie sokken in de DDR, de schriften van Marx&Engels werden ook in het voordeel van de faschistische diktatuur daar geinterpreteerd! Ze noemden zich kommunisten en waren dat voor geen meter, die hufters :-? :roll:

xmarax
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Chantal, de schrijver van jou interpretatie zat tijdens het vertolken van de bijbel zeker in de Bulldog in Amsterdam, hè!!!????? :wink:

Mara
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Mara schreef: Zij schrijft duidelijk dat die groeperingen hun eigen interpretatie van de Koran hebben :wink: niks mis met haar posting :roll:

Mara
Vind ik ook. Ik reageerde ook nog een beetje op haar eerdere postings. En wil natuurlijk ook mijn eigen ei kwijt over deze kwestie :wink: .

<<groetjes
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Janiek schreef:
Ja. En toch denk ik dat je beter kunt focussen op het extremisme van die groepen dan op hun religie. Die religie hebben ze gemeen met een veel grotere groep uit onze samenleving, maar dat extremisme onderscheid hen ervan.
Daarom zeg ik ook dat er een polder Islam moet komen.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

petra_ schreef:
Janiek schreef:
Daarom zeg ik ook dat er een polder Islam moet komen.
Een polder extremisme dan maar, waar ze zich tegen mekaar kunnen opblazen :roll: :wink:
Anne D
dagelijks aanwezig

Bericht door Anne D »

Wow travestie.org voor wie de nuance zoekt...

Dat er nu een aantal moslims rondlopen met meningen waarvoor hun grootvaders zich geschaamd zouden hebben doet de hele Islam in de ban?
Of wordt op basis van diverse schriftgeleerden hier ter site gewijzigd?

Dit zijn bijna van die meningen, net als van Theo van Gogh, waarbij ik me ga schamen dat ik Nederlander ben.

Niemand verdiend het om neergeschoten te worden. Maar om daardoor een hele godsdienst in de band te doen...
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Mara schreef: Een polder extremisme dan maar, waar ze zich tegen mekaar kunnen opblazen :roll: :wink:
Nee, een polder Islam waarbij ze de basisrechten van dit land maar te respecteren hebben. Zo niet, oprotten, simpel zat. Als je middeleeuwse denkbeelden wilt uiten, blijf dan lekker in een middeleeuws land. Hier is geen plaats meer voor discriminatie op basis van sekse of geaardheid. Dat is een gestreden strijd. Dat zijn de verworvenheden die ons het moderne Westen maken. Wij geven iedere vorm van geloof de ruimte, jij mag vinden wat jij wilt, ik mag vinden wat ik wil. Nooit mogen we elkaars mening ontkennen. Osama beweert dat God aan zijn kant staat, George Bush beweert dat ook. Wij leveren troepen om de vrede in Irak te bewaren. Dat maakt ons tot de vijand van Al Qaida (of hoe je dat ook schrijft) Amerika had uit Irak weg moeten blijven, het had naar de VN moeten luisteren. Net zoals Bush moet leren dat je er niet tegen de VN ingegaan mag worden, moeten de Islamitische extremisten dat ook leren. Zoals het nu lijkt, krijgt Bush nog vier jaar. Als de Verenigde Naties meer willen zijn als een wassen neus, dan is nu het moment waarop ze van zich moeten doen spreken. Amerika is niet de baas van de wereld, het is hoog tijd dat ze dat eens voelen. Ieder Europees land zou zich per direct terug moeten trekken uit Irak. Laat Amerika maar verzuipen. Dan kunnen ze daarna heel nederig aankloppen bij de Verenigde Naties, willen jullie alsjeblieft onze rotzooi opruimen?
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Anne Deriva schreef:Wow travestie.org voor wie de nuance zoekt...

Dat er nu een aantal moslims rondlopen met meningen waarvoor hun grootvaders zich geschaamd zouden hebben doet de hele Islam in de ban?
Of wordt op basis van diverse schriftgeleerden hier ter site gewijzigd?

Dit zijn bijna van die meningen, net als van Theo van Gogh, waarbij ik me ga schamen dat ik Nederlander ben.

Niemand verdiend het om neergeschoten te worden. Maar om daardoor een hele godsdienst in de band te doen...
Onzin. Ik zeg niet dat de Islam verboden moet worden. De Islam moet indammen, alles en iedereen is ondergeschikt aan de grondwet. Ook God. Laat de Imam's maar op tv, laat ze maar zeggen dat 4 getuigen genoeg rechtvaardiging zijn om een homo dood te schoppen. Zo hebben we ook Janmaat aan de kant gekregen, door hem de ruimte te geven om zijn belachelijke ideeën kenbaar te maken.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Petra! Zo bedoelde ik het eigenlijk ook, ergens een gebied waar wie oorlog wil spelen, heen mag gaan en zijn lol mag hebben, als ze zich toch zo graag tegen mekaar afmaken willen, dus ergens een polder waar die mensen zich kunnen uitleven, maar hou die mensen erbuiten die er niks mee te doen willen hebben :wink:

Mara
marjan
dagelijks aanwezig

Re: Vrijheid

Bericht door marjan »

petra_ schreef: Daar pleit ik niet voor, ik wil dat de vrijheid van godsdienst net zozeer aan banden wordt gelegd als de vrijheid van meningsuiting. Die houdt op waar een ander gekwetst wordt. Vrijheid van godsdienst mag nog even doorgaan.
Tja, wie moslims geitenneukers noemt is naar mijn mening toch behoorlijk kwetsend bezig. In ieder geval lijkt het me bepaald niet de aangewezen weg om tot een polderislam te komen, al is dit natuurlijk nog geen reden zijn om iemand te vermoorden.

Marjan
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Re: Vrijheid

Bericht door petra_ »

marjan schreef: Tja, wie moslims geitenneukers noemt is naar mijn mening toch behoorlijk kwetsend bezig. In ieder geval lijkt het me bepaald niet de aangewezen weg om tot een polderislam te komen, al is dit natuurlijk nog geen reden zijn om iemand te vermoorden.
Geitenneukers hebben ook niks met een polder Islam te maken. Net zoals kutmarokkanen er niks mee te maken hebben. Voor de polder Islam zullen we het moeten hebben van de geleerde moslims die nu hun bek niet durven opentrekken. Ik schrijf met mensen van over de hele wereld over politiek. waaronder Zinda, een in Arabië wonende Moslima. Onderdrukt als de tering als je het mij vraagt, maar zij vind van niet. We verschillen regelmatig van mening, maar hierover zijn we het eens. Voor extremisme is geen plaats in deze wereld. Theo ging regelmatig te ver maar dat mag geen reden zijn om iemand maar af te slachten als een varken. Trouwens, tussen kwetsen en dicrimineren zit een groot verschil. Een keer gekwetsd worden kan er voor zorgen dat je bij jezelf te rade gaat. Dat kan alleen maar goed zijn.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Theo van Gogh (net zoals, overigens, onze eigen Petra), provoceerde graag door middel van opmerkingen die, op hun eigen manier, net zo ongenuanceerd waren, als die van de Imams en en andere extremisten aan de andere kant van het spectrum. Terwijl wij, omdat het past binnen onze culturele kader, veronderstellen dat er bij Van Gogh en Petra, een genuanceerde mens achter de vaak kwetsend en denigrerende opmerkingen schuil gaat, zien wij daar geen bewijs voor bij de Imams. Eerlijkheid gebied ons ook te moeten toegeven, dat wij niet in staat zijn om hun binnen hun culturele context te zien. Misschien is het tegenovergestelde ook waar, en zien wij voor hun net zo extreem uit.

Zoals wij tegen hun misdaden aankijken, misschien kijken ze ook tegen onze -- in Irak, Palestina, Afghanistan, Tsetjenie, enz.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Plaats reactie