Hallo Frederique en de anderen,
Ik ben wel blij met die opmerking van Lisa. Ik wist het natuurlijk wel. Maar het is fijn als ook iemand anders het bevestigt. Het is in feite ook de strekking van wat Mara schrijft. Ik heb het op de harde manier moeten leren. Door ervaring. Net als Mara. Ik had liever gehad dat men het me eerst verteld had of dat ik het had kunnen lezen. Vermoedelijk was het ook domheid en vooringenomenheid van mezelf. Ik had het natuurlijk op mijn vingers kunnen uitrekenen. Maar hoe dan ook, een iets duidelijker waarschuwing uit de T-community zou niet gek geweest zijn.
Ik denk dat T's op dit punt zelf heel ambivalent zijn. Het moet toch kunnen. Wettelijk sta je in je recht. Discriminatie is verboden! Fatsoenlijke mensen doen dat niet, hoop je. Als je na gaat denken over lopen in travestie, zijn er geen overtuigende argumenten tegen, lijkt het. Er is maar 1 argument dat steeds weer naar voren komt, zelfs in de discussies op deze site: het is sociaal niet geaccepteerd. Dat punt begreep ik nog wel min of meer. Maar mag dat reden zijn om mensen waarvan je alleen maar weet dat ze wel eens in travestie lopen of gelopen hebben, belangrijk anders te behandelen? Nee, natuurlijk mag dat niet. Maar de werkelijkheid trekt zich soms niets aan van wat wij vinden dat niet mag.
Voor mezelf heeft dat inzicht al met al tientallen jaren gekost. Voor een deel komt dat doordat ik eerst niet zo nadrukkelijk naar buiten trad. Toch waren er toen ook wel gebeurtenissen, die vreemd waren en minder leuk. Al die tijd wilde ik het niet zien. Ik wilde die voor de hand liggende conclusie niet trekken. Travestie moest kunnen. Na die omslag in mijn denken, vielen al die vreemde gebeurtenissen op hun plaats. De wereld werd er minder leuk door, maar ook een stuk begrijpelijker.
Wat ik bij T's vaak merk, is dat ze blind varen op de directe reacties. En natuurlijk zijn die directe reacties belangrijk. Maar waar het uiteindelijk omgaat, zijn de indirecte reacties. Mensen die je nooit in travestie gezien hebben, maar die ondertussen wel gehoord hebbben dat ... en vervolgens hun conclusies getrokken hebben en je overeenkomstig hun ideeen over travestie en travestieten behandelen.
Frederique_ schreef:
Het enige dat ik van anderen verwacht is dat ze me normaal behandelen.
Ja, dat wil je graag. Het lijkt ook een normale eis. Waarom niet? Maar je vergeet dat je jezelf profileert als travestiet. Als afwijkend. En dat doe je niet door andere dingen te denken of te beweren (wat mensen al erg vinden en waarvoor ze vroeger op de brandstapel kwamen en nu soms in de gevangenis), maar dat doe je door zichtbaar anders te zijn. M.a.w.: men kan moeilijk over het hoofd zien dat je afwijkend bent. Je ziet er in hun optiek absoluut niet normaal uit. En als jij er niet uitziet als een van hun, heb je ook niet het recht op dezelfde behandeling. Sterker nog: eigenlijk heb je helemaal geen rechten. Als ik dit zo schrijf, klinkt dat nog al overdreven, maar wacht maar eens rustig af.
Ik zeg niet dat je niet in travestie moet lopen of dat je niet half moet lopen. Kom nou! Het begint als iets leuks, iets moois, iets spannends en opwindends. En je vertelt jezelf: 'Zie je wel, het geeft geen problemen. Het kan. Het wordt geaccepteerd.' Iemand zegt tegen je: 'Maak je maar klaar voor de strijd.' En je zegt terug: 'Strijd? Waar heb je het over?' En dan heel geleidelijk wordt het minder leuk en echt spannend. En weer een tijd verder, merk je opeens dat het hard tegen hard gaat en dat je er ondertussen akelig alleen voorstaat. Kortom Frederique: 'Have a nice walk in the park.'
Liefs, Kim.