Vraagje bloos

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

melina_r schreef: Als TV maak je ook ergens een duidelijke switch tussen M en V.
Als je als tv de switch van man naar vrouw zou kunnen maken, waarom val je dan zo over de geslachtsdelen van een als vrouw levende tg?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

melina_r schreef:Het is eerder onvrede met hoe zij de wereld willen aanpassen om hunzelf toch een plaats te geven.
Het hokje M en V is voor mij zeker een houvast geweest in mijn transitie. Als TV maak je ook ergens een duidelijke switch tussen M en V.
Ik ben er ondertussen ook van overtuigd dat het duidelijke hokje M en V voor heel veel mensen een houvast bied en ik kan er me niet in vinden om de dingen allemaal op één hoopje te gooien.
Het klinkt bijna een beetje naar afgunst, moet ik zeggen. Dat van dat houvast kan ik wel volgen. Ik vind het zelf ook verwarrend dat er zoveel mogelijk is, maar de afgelopen jaren heb ik het ook als heilzaam ervaren om te verkeren met mensen die er niet voor terugdeinzen desnoods overal een vraagteken bij te zetten. Misschien wel niet zo productief, of overzichtelijk, of efficiënt, etcetera. Maar wel heilzaam. Twijfelen over hoe je wat gender betreft in de wereld aan kunt haken (of niet) is lang niet altijd prettig. Maar houvast ontlenen aan duidelijke hokjes, terwijl de natuur en de culturele diversiteit de betrekkelijkheid daarvan onverbloemd laat zien, dat vind ik persoonlijk veel te eng.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Morbide schreef :

Als je als tv de switch van man naar vrouw zou kunnen maken, waarom val je dan zo over de geslachtsdelen van een als vrouw levende tg?


Dat is iets anders.
Ik maakte wel de switch, maar was me wel bewust van dat aanhangsel en was dus travestiet en dus geen vrouw op dat ogenblik.
Ik zag wel mezelf in de spiegel als vrouw, maar ik had altijd wel de gedachte .....ja dat ding hangt daar nog wel.

Als je een TG die nu als vrouw leeft bijvoorbeeld het recht geeft om juridisch vrouw te worden ....dan kan die morgen gewoon van gedacht veranderen en volledig als man gaan leven , maar dan toch juridisch vrouw blijven. Dat lijkt me absurd.
De voorwaarden nu om de V te verkrijgen : "hormonen + SRS" zijn toch wel definitief te noemen, je kan dan nog alijd terug maar het is toch een pak moeilijker om na een SRS en hormonen het zaakje terug te draaien.

Ik heb reeds geschreven dat juridisch man en vrouw ook sociaal zijn gevolgen heeft : gevangenis, kleedkamer, sportcompetitie, vader , moeder, ........

Groeten,

Melina
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik zie het probleem dus niet he, en zeker het absurde niet. Wat doet de juridische genderstatus er voor een buitenstaander toe, de meeste zullen het niet eens weten. Wat is er absurd aan een als vrouw levende TG die geen srs heeft ondergaan en die ook niet wil en die dan toevallig een m in het paspoort heeft staan? Ook als er wel sprake is geweest van een srs kan een TS altijd nog terug in het mannelijk geslacht gaan leven (zal wel niet zo vaak voorkomen) om wat voor reden dan ook, opdat moment wordt de TS toch weer een TG of theoretiseer ik nou te veel door.

Irene
Kleine stapjes
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

melina_r schreef:Als je een TG die nu als vrouw leeft bijvoorbeeld het recht geeft om juridisch vrouw te worden ....dan kan die morgen gewoon van gedacht veranderen en volledig als man gaan leven , maar dan toch juridisch vrouw blijven. Dat lijkt me absurd.
Dat kan, maar hoe groot is de kans, denk je? En misschien zou zo iemand in dat geval de boel juridisch ook weer aan kunnen passen.

Post-op ts-en die weer de mannelijke kant op gaan zijn er ook. Niet veel, maar het bestaat wel.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Melina schreef (een bladzijde terug alweer):
Wat was de discussie eigenlijk : wel sommige transen M-> V , wilden hun mannelijke sperma invriezen om daar achteraf gebruik van te maken (na de volledige transitie dus) om toch hun vrouwelijke partner te bevruchten met dus hun mannelijke zaad !
Ik vond dat dus heel straf !
Er zijn genoeg verhalen bekend van lesbische stellen, waarvan er een (of soms alle twee) zwanger wordt door kunstmatige inseminatie. Dus die voorzienigheid lijkt me helemaal niet zo gek.

Irene
Kleine stapjes
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Irene schreef :

Er zijn genoeg verhalen bekend van lesbische stellen, waarvan er een (of soms alle twee) zwanger wordt door kunstmatige inseminatie. Dus die voorzienigheid lijkt me helemaal niet zo gek.


Dat is juist, maar een van beide is dan de biologische vader en automatisch de juridische vader.
Een bio vrouw heeft immers geen sperma.
Ik heb het daar ergens moeilijk mee omdat een trans-vrouw post-op meer kan dan een bio-vrouw.
Een soort supervrouw die zowel moeder als vader is zeg maar.

groeten,

Melina
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Irene schreef :

Ik zie het probleem dus niet he, en zeker het absurde niet. Wat doet de juridische genderstatus er voor een buitenstaander toe, de meeste zullen het niet eens weten.

Dat klopt, maar het wordt wel relevant in bepaalde gevallen.
Inschrijving sportclub met gescheiden afdelingen mannen en vrouwen, ook bij sollicitatie kan het een rol spelen.......

Wat is er absurd aan een als vrouw levende TG die geen srs heeft ondergaan en die ook niet wil en die dan toevallig een m in het paspoort heeft staan?

Niks , maar het blijven juridisch dus wel mannen.
En ik denk dat je dat zelf ook wel beseft ........ik ben er trouwens ook niet helemaal achter hoe je je helemaal vrouw kan voelen als je elke dag je mannelijke geslachtsdeel moet wegdrukken om passable te blijven als vrouw.
Voor mij is het voor de SRS in elk geval geen leuke ervaring geweest om dat elke dag te doen.

Groeten,

Melina
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik denk dat die sociale aspecten wel meevallen. Bij een sollicitatie wordt er zelden in je onderbroek gekeken en in andere draden genoemde gevallen zoals gevangenis en kleedkamers kan een creatieve oplossing worden gezocht. Sport blijft een ander verhaal, maar topsport is een dusdanig ernstige afwijking van het normale leven dat je dat nooit als voorbeeld kan gebruiken. Voor diegene die na de transitie toch zo nodig die competitie aan willen gaan is er meestal wel een oplossing gevonden, voor diegene bij wie die oplossing niet is gevonden is het zuur. We spreken hier echter wel over een heel kleine subcategorie (daar wil ik niet mee zeggen dat het niet erg is), waar je in afzonderlijke gevallen naar kan kijken zonder er regels aan op te hangen.

Irene
Kleine stapjes
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Irene schreef :

Ik denk dat die sociale aspecten wel meevallen. Bij een sollicitatie wordt er zelden in je onderbroek gekeken en in andere draden genoemde gevallen zoals gevangenis en kleedkamers kan een creatieve oplossing worden gezocht


Ja en neen.
Men vraagt wel een ID kaart bij de sollicitatie en als dan blijkt ......
Ik ken al zeker één voorbeeld van iemand die ze niet hebben aangenomen omdat de ID kaart niet klopte met het 'getoonde' gender.
De persoon in kwestie zat in de laatste ronde en was gaan solliciteren als 'vrouw'. Het contract was al opgesteld, maar na het afgeven van de ID-kaart voor het maken van een copie voor het dossier bij HR , werd Zhij plots niet meer aangeworven.

Het is ook niet zo evident hoor, op vele sites dat je je moet inschrijven als werkzoekende vragen ze je rijksregisternummer en daardoor kom je met je 'juridische' geslacht in de database terecht.
Als je je dan gaat aanbieden voor de job dan kan dat zeker voor wat problemen zorgen.

Groeten,

Melina
troeteltrans
Banned Lid
Berichten: 529
Lid geworden op: ma dec 03, 2007 21:46

Bericht door troeteltrans »

Janiek2 schreef:
melina_r schreef:Het is eerder onvrede met hoe zij de wereld willen aanpassen om hunzelf toch een plaats te geven.
Het hokje M en V is voor mij zeker een houvast geweest in mijn transitie. Als TV maak je ook ergens een duidelijke switch tussen M en V.
Ik ben er ondertussen ook van overtuigd dat het duidelijke hokje M en V voor heel veel mensen een houvast bied en ik kan er me niet in vinden om de dingen allemaal op één hoopje te gooien.
Het klinkt bijna een beetje naar afgunst, moet ik zeggen. Dat van dat houvast kan ik wel volgen. Ik vind het zelf ook verwarrend dat er zoveel mogelijk is, maar de afgelopen jaren heb ik het ook als heilzaam ervaren om te verkeren met mensen die er niet voor terugdeinzen desnoods overal een vraagteken bij te zetten. Misschien wel niet zo productief, of overzichtelijk, of efficiënt, etcetera. Maar wel heilzaam. Twijfelen over hoe je wat gender betreft in de wereld aan kunt haken (of niet) is lang niet altijd prettig. Maar houvast ontlenen aan duidelijke hokjes, terwijl de natuur en de culturele diversiteit de betrekkelijkheid daarvan onverbloemd laat zien, dat vind ik persoonlijk veel te eng.
Dit vind ik echt supermooi gezegd Janiek.
Ik kan het zo met je eens zijn hiermee.

Wat ik zooo belangrijk vind is te genieten van je eigen identiteit, het ervaren, zoeken, vinden...ik persoonlijk zelf kan niet zoveel met een maatschappelijke identiteit. Er is toch een soort openheid voor nodig richting jezelf, om diepere lagen in je bewustzijn te kunnen ervaren, en het vasthouden aan hokjes of regels is toch vaak wat mensen uit angst doen hoor. Vertrouw gewoon in wie je bent. Waarom heb je de maatschappij nodig om jou een identiteit te geven. Dat kun je ook zelf doen.
Ik kreeg van Melina dan het verwijt dat ik mn identiteit dan alleen individueel zou beleven maar dat is juist helemaal niet zo, ik probeer juist heel erg zelfbewust bezig te zijn en pas mn maatschappelijke identiteit zelfs aan, aan want mensen denken dat ik ben. Ik zeg hooguit als het echt moet dat ik me anders voel. Meer kan ik niet, je kunt mensen niet dwingen je op een bepaalde manier te zien, wat je wel kunt is jezelf proberen te zien met andere ogen. Hoe zou je tegen jezelf aankijken als je jezelf tegen zou komen op straat, wat zou je van die persoon denken, ja zo ver gaat dat bij mij zelfs. Dus ik vind dat een raar verwijt.
Ik besef me juist dat mn identiteit pas bestaat in mn contact met anderen en dat houdt me wel bezig.
Die openheid streef ik dus na richting mezelf maar ook richting andere mensen... Ik wrijf mezelf het *ik ben vrouw* niet in mn gezicht, en doe dat bij anderen ook niet. Ik laat het afhangen van de ervaring die ik heb met mn ziel, en de ervaring die andere mensen hebben met mijn aanwezigheid. Dat is naar mijn mening wat maakt wie ik ben...
en dat hangt dus niet af van een M of V op mn ID kaart.

Het is juist heel vervelend als je als vrouw leeft en als M moet solliciteren, en bijzonder flauw dat iemand die een operatieve ingreep heeft ondergaan het een ander niet gunt normaal te kunnen leven behalve als ze ook onder het mes gaan. Ik vind dat erg onzinnig. En Melina, je luistert echt niet he, ik heb het over een transgenderidentiteit, dat is iets anders dan wettelijk vrouw zijn. Ik denk dat bijv dat je het voor transgenders mogelijk maakt een ID kaart te kunnen tonen met V erop, om zo normaal te kunnen solliciteren, en normaal je dagelijkse dingen te doen... Het is toch onwijs vervelend dat je gedwongen wordt je achtergrond bloot te geven als je bijv een videofilm wil huren en je moet je ID kaart laten zien enz...

En verder vind ik ook dat een transgender een unieke positie heeft en dat zij of hij ook rechten zou moeten hebben die betrekking hebben met het leven in het gewenste sociale geslacht.

groeten
Els
Anja Lasagna
ForumFan
Berichten: 362
Lid geworden op: za dec 01, 2007 18:13

Bericht door Anja Lasagna »

[quote="Morbide
Als je als tv de switch van man naar vrouw zou kunnen maken, waarom val je dan zo over de geslachtsdelen van een als vrouw levende tg?[/quote]

Omdat Melina naar mijn idee als redelijk verse post op TS bezig is haar nieuwe identiteit te valideren en te legitimeren door zich niet eens zo onbewust af te zetten tegen TG's, die het wagen als vrouw(elijk) te gaan leven, maar geen SRS willen.
Dat is wat Melina momenteel nodig heeft om mentaal/emotioneel verder te kunnen als post op TS, na, let wel, the point of no return.

I've seen and heard it all before van (redelijk verse) post op's die hun keuze via mijn non keuze proberen te legitimeren.

Oftewel: iemand die een beetje goed in zijn/haar vel zit heeft niet zo snel moeite met andersvoelenden m/v.

Heeft die persoon wel moeite met andersvoelenden, dan geeft het onder of onbewuste wat oprispingen mbt eigen keuzes bv. of verborgen verlangens, of...........verborgen (onbewuste) twijfels over eea.


It just takes time to resettle, dat heb ik vaker gezien bij post op's, en wel binnen een periode van een half tot anderhalf jaar post SRS. Dan zijn ook het onder en onbewuste wat 'gesettled' met de keus die het bewuste heeft gemaakt.

Mila.
Uw sterverslaggeefster :-)
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Lala Ferrari schreef:Oftewel: iemand die een beetje goed in zijn/haar vel zit heeft niet zo snel moeite met andersvoelenden m/v.
Helemaal raak, als je 't mij vraagt. Je zult het misschien niet meteen begrijpen, maar die gedachte was bij mij ook al eens opgekomen n.a.v. jouw eigen afzetten tegen ex-hetero enzovoort. Gisteren nog :wink: .
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Hexley
dagelijks aanwezig
Berichten: 76
Lid geworden op: za sep 15, 2007 0:31
Locatie: .nl
Contacteer:

Bericht door Hexley »

melina_r schreef: Als je een TG die nu als vrouw leeft bijvoorbeeld het recht geeft om juridisch vrouw te worden ....dan kan die morgen gewoon van gedacht veranderen en volledig als man gaan leven , maar dan toch juridisch vrouw blijven. Dat lijkt me absurd.
De voorwaarden nu om de V te verkrijgen : "hormonen + SRS" zijn toch wel definitief te noemen, je kan dan nog alijd terug maar het is toch een pak moeilijker om na een SRS en hormonen het zaakje terug te draaien.
De wetgever stelt dat men niet meer in staat mag zijn om overeenkomstig de sekse bij geboorte kinderen te verwekken. De geest van de wet is dus dat men een geslachtsaanpassende operatie moet hebben ondergaan vooraleer in aanmerking te kunnen komen. Er wordt hierop een uitzondering voorzien, namelijk wanneer het om medische (gezondheid) redenen bijvoorbeeld niet mogelijk is om een geslachtsoperatie te ondergaan. Dit zal gestaafd moeten worden met een verklaring van de behandelende artsen.
Zie: Genderstichting.be

Nou weet ik niet hoe makkelijk een Belgische arts hier over doet.
Maar er is dus wel een weg om zonder SRS een V te krijgen. ;)
Anja Lasagna
ForumFan
Berichten: 362
Lid geworden op: za dec 01, 2007 18:13

Bericht door Anja Lasagna »

Janiek2 schreef:
Lala Ferrari schreef:Oftewel: iemand die een beetje goed in zijn/haar vel zit heeft niet zo snel moeite met andersvoelenden m/v.
Helemaal raak, als je 't mij vraagt. Je zult het misschien niet meteen begrijpen, maar die gedachte was bij mij ook al eens opgekomen n.a.v. jouw eigen afzetten tegen ex-hetero enzovoort. Gisteren nog :wink: .
Ik zit prima in mijn vel hoor, ik functioneer sociaal en maatschappelijk ook prima
Daarbij vind ik ex hetero vader transen niet andersvoelenden maar vaders. Dat is iets heel concreets. Mij zul je niet horen over homovaders en lesbomoeders, hun kinderwensen en verwekken zijn overeenkomstig hun geslacht(elijke) identiteit.

Overigens Melina; ik ken geen 1 TG die heen en weer switcht van m naar v en vice versa. Wel 1 m/v post op TS die dat doet.
Wie zegt eigenlijk dat TG zich niet kan ontwikkelen tot een eenduidige(!) identiteit, die na verloop van tijd consequent en consistent beleefd word?
Uw sterverslaggeefster :-)
Plaats reactie