Lala Ferrari schreef:Wat is daar beledigend aan dan?
Kun je iemand die van kinds been af altijd dezelfde is gebleven en dat dus ook altijd zal blijven iets uitleggen of leren?
Je bent er hier al zoveel keer tegenaan gelopen dat mensen die redenering als beledigend ervaren, dat het je op z'n minst aan het denken zou kunnen zetten over jezelf. En dat elke draad hier vroeg of laat op dat onderwerp terechtkomt, als jij erbij bent, is ook food for thought, lijkt mij. Misschien heb je het mij al een keer uitgelegd, hoe dat komt en ben ik een beetje hardleers, maar het is vast beter dat jij het zelf zegt, dan dat ik (of anderen) daarover gaan speculeren.
Om de draad nog wat verder te laten ontsporen een stukje uit
Trouw van afgelopen zaterdag over beledigen:
Homo als verbaal projectiel
Homo een scheldwoord? In Nederland?? Dat het Bossche gerechtshof vorige week dit oordeel geveld heeft, zullen heel wat buitenlanders zich nauwelijks kunnen indenken. In hun ogen zijn homoseksuelen in Nederland zo ongeveer ereburgers, door jan en alleman met hun geaardheid gecomplimenteerd.
Hen kan het niet verbaasd hebben dat een politierechter eerder homo pas beledigend vond in combinatie met vieze of vuile. Zo’n toevoeging had de jongeman die, op zangtoon, Bossche agenten als homo’s had bestempeld, achterwege gelaten. Hij werd vrijgesproken.
Kort voor nieuwjaar kreeg de zanger, in hoger beroep, alsnog een boete. Blijkens het arrest gaf voor het hof de doorslag dat hij eropuit was te beledigen. De jongeman had dit zelf erkend: voor hem was homo synoniem met eikel of sukkel.
Het is een curieuze motivering. Zou het hof de verdachte ook hebben bestraft, als voor hem, pakweg, hetero, macho, vrouw, hofdame, katholiek, misdienaar, protestant of heilige der laatste dagen de gevoelswaarde van eikel had en hij agenten daarmee had willen kwetsen? Of leent homo zich in het bijzonder voor de functie van verbaal projectiel?
Daar rept het Bossche arrest niet van. Vreemd; het raakt waarschijnlijk de kern van de zaak. Je zult de Nederlanders de kost moeten geven in wier woordenboek de – al dan niet verzwegen – etiketten voor homoseksuelen vooral onder de letter Z staan: zondig, ziek, zwak of op z’n minst zielig dan wel zonderling. En voorbeelden als 'chocoprins' hoeven hier niet vermeerderd te worden om eraan te herinneren dat de lijst van vaderlandse schimptermen voor homo’s ongenadig lang is.
Ze is een uitvloeisel van de ‘negatieve houding’ die het Sociaal en Cultureel Planbureau in 2006 ‘meer dan gemiddeld’ aantrof onder ‘jongeren, ouderen, mannen, lageropgeleiden en religieuze en allochtone Nederlanders’. Het hof had de straf dan ook simpelweg kunnen motiveren met de constatering dat homo nu eenmaal, helaas, voor menigeen nog de gevoelswaarde van wanschepsel heeft.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes