Nannette schreef:je schrijft dat het via Tanja sneller zo gaan toch zou je dan volgens de standards of care nog een 2e psycholoog/psychiater moeten zien te vinden voordat een plastisch chirurg SRS mag doen, dat zijn immers de internationale eisen. Bij het VU heb je automatisch die 2e omdat je in het team besproken wordt, ook na je toestemming voor hormonen.
Dat kan in theorie inderdaad een voordeel zijn.
Nannette schreef:Dat alles niet altijd gaat zoals het het prettigst is is bij veel meer dan alleen een geslachtsverandering, wat denk je van mensen die op een transplantatie van een orgaan zitten te wachten ? Nu zul jij wel zeggen dat is appels met peren vergelijken, maar is dat echt zo ?
Ja, dat is echt zo. Want voor een orgaan-transplantatie is een donor nodig, voor hormoongebruik of geslachtsoperatie niet.
Nannette schreef:Je hoeft het niet eens te zijn met de regels die het VU hanteert, maar bv een wachttijd omdat er een wachtlijst is, kan het genderteam ook niet erg veel aan doen.
Je leest m'n berichten zo te zien erg slecht. Er zitten 4 weken tussen 2 gesprekken, niet vanwege wachtlijsten, maar uit protecollaire overwegingen. 6 x 1 uur = 6 uur. De doorlooptijd van die 6 uur is nu minimaal 6 maanden, dat kan ook 6 weken zijn. In theorie zelfs 6 uur (ofschoon ik dat niemand, ook mijzelf niet, aan zal raden). Met wachtlijsten heeft dit niets te maken...
Nannette schreef:Daar waar jij vind dat dingen moeten veranderen, het VU moet een patiëntenraad hebben, ga daar in zitten en stel deze zaken ter discussie. Je zult een lange adem moeten hebben, maar misschien verandert er dan door jouw invloed wel wat uiteindelijk.
Zou er eentje zijn dan ben ik zeer geinteresseerd.
Nannette schreef:En zolang de transseksuelen van Nederland zich niet massaal verenigen zal er niet makkelijk iets veranderen op regeringsniveau.
Het probleem zit niet op regeringsniveau. Wanneer beantwoorden Chantal en jij nu eens de vraag die ik al 2 keer stelde: WAT is op wettelijk niveau volgens jullie HET kenmerkende verschil tussen de regels voor psychologen binnen en buiten een genderteam? Ik kan me niet voorstellen dat voor mensen binnen een genderteam andere regels gelden dan voor Tanja van Hengel (of andere vrij gevestigde genderpsychologen). Je moet wel aan de goede deur rammelen als je iets veranderd wilt hebben!
Nannette schreef:En de media zijn ook niet geïnteresseerd in de problemen die er nu zijn, zeker niet de problemen die jij beschrijft, anders zou je op die manier nog iets van je kunnen laten horen.
De reden dat ik zelf de media niet opzoek is dat ik nog iets van de VU wil krijgen en dat ik mijzelf daarbij niet al te zeer in de vingers wil snijden. Maar mijn handen hebben wel een paar keer stevig zitten jeuken...
@Lisa: als zo'n bureautje er zou zijn en daar zou GEEN verplichte psycholoog bij betrokken zijn dan had ik het serieus overwogen.
Groetjes,
Frederique