No claim in de zorg? No way!

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

De kosten van medische zorg in het huidige, of oude stelsel, rijzen de pan uit, mede door misbruik. Zo werd bijvoorbeeld vorige jaar duizenden besnijdenissen uitgevoerd op allochtone jongens, met "medische indicatie", terwijl het antal autochtone kinderen die een besnijdenis hebben moeten ondergaan in tientallen te meten is. Maar ook autochtonen maken misbruik van de systeem. Meerdere meisjes en vrouwen hebben via een psychiater die een medische indicatie afgeeft, hun borsten laten vergroten of verkleinen, omdat ze anders gepest werd of psychisch onder druk kwamen door onzekerheid.

Ik vind de huidige voorstellen ook niet optimaal; er valt wel e.e.a. aan te merken. Zo heb ik een paar jaar geleden maanden lang bij een internist gelopen, op zoek naar een medicijn die een aandoening die ik heb kan verhelpen. Na lange zoeken, hebben wij eentje gevonden die werkte zonder vervelende bijwerkingen. Laat nou juist die medicijn op een lijst staan van medicijnen die niet meer in aanmerking komen voor vergoeding omdat er zogezegd alternatieve zijn (en heb niet over een zgn. "generieke" vorm, maar een totaal andere medicijn) die dezelfde resultaat bieden. Je zou je levenslang zo een dure medicijn moeten slikken, of accepteren dat je een andere gebruikt, en leren leven met de bijwerkingen.

Maar kom maar met realistische alternatieven. Zulke dooddoeners zoals een JSF minder aanschaffen zijn borrelpraatjes, makkelijk te roepen maar slaat kant noch wal.

Want je kan geld blijven inpompen in het huidige systeem, maar zonder hervorming, zal er toch een moment komen, wanneer de keuzes die nu worden gemaakt toch gemaakt moeten worden.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Anne D schreef:Dat is een keuze van gristenen die ik niet te verkroppen vind, en wat je ook wil zeggen over paars, daar gingen ze niet zo snel mee akkoord als de gristenen van nu.
Ofschoon ik het inhoudelijk met je eens ben vind ik het niet juist om dit de "gristenen" in de schoenen te schuiven: er zijn ook christenen die het absoluut oneens zijn met het huidige CDA/VVD-beleid.

Mijn verzoek aan jou dus om die term "gristenen" in combinatie met het huidige beleid te laten vallen. Het doet onrecht aan de christenen die elders in het land heel veel goed werk doen.

Groetjes,

Frederique
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Lisa met een S schreef:Maar kom maar met realistische alternatieven. Zulke dooddoeners zoals een JSF minder aanschaffen zijn borrelpraatjes, makkelijk te roepen maar slaat kant noch wal.

Want je kan geld blijven inpompen in het huidige systeem, maar zonder hervorming, zal er toch een moment komen, wanneer de keuzes die nu worden gemaakt toch gemaakt moeten worden.
Dat ben ik niet met je eens: het is gewoon een keuze om veel geld te steken in defensie-materieel, naar Irak te trekken omdat de VS daar een volstrekt ondoodachte actie begonnen zijn, de belastingen te verlagen. Je kunt ook iets anders doen: de belastingen verlagen, geen geld steken in defensie, uit Irak verdwijnen en dan de zorg houden zoals die nu is.

De keuzes die nu gemaakt worden zijn keuzes waar je het mee eens kunt zijn of niet. Als we bij de volgende verkiezingen allemaal links (SP, groen links, PVDA) kiezen dan zul je zien wat er allemaal mogelijk is zonder de verzorgingsstaat af te breken. Al zal er dan ongetwijfeld door een ander deel van Nederland (mogelijk: jouw deel?) geklaagd gaan worden waarom "die verrekte belastingen zo hoog zijn".

Groetjes,

Frederique
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Frederique_ schreef:Dat ben ik niet met je eens: het is gewoon een keuze om veel geld te steken in defensie-materieel, naar Irak te trekken omdat de VS daar een volstrekt ondoodachte actie begonnen zijn, de belastingen te verlagen. Je kunt ook iets anders doen: de belastingen verlagen, geen geld steken in defensie, uit Irak verdwijnen en dan de zorg houden zoals die nu is.

De keuzes die nu gemaakt worden zijn keuzes waar je het mee eens kunt zijn of niet. Als we bij de volgende verkiezingen allemaal links (SP, groen links, PVDA) kiezen dan zul je zien wat er allemaal mogelijk is zonder de verzorgingsstaat af te breken. Al zal er dan ongetwijfeld door een ander deel van Nederland (mogelijk: jouw deel?) geklaagd gaan worden waarom "die verrekte belastingen zo hoog zijn".
Bij ongewijzigd beleid, blijft de gezondheidszorg een steeds toenemende deel uitmaken van de BNP; je kunt niet eeuwig alle voorzieningen blijven afkalven om de gezondheidszorg te financieren, op een gegeven moment is alle rek eruit. Geld verplaatsen van het defensie-budget naar het gezondheidszorg is maar een tijdelijk oplossing; het zal de SRS van degenen die dit jaar en misschien volgend jaar aan de beurt zijn veilig stellen, maar over een paar jaar moet er toch iets veranderen. Wanneer er geen ministerie van defensie meer is, en steeds meer geld nodig is, welke ministerie zou volgens jou dan weer aan de orde zijn te worden opgeheven? Ook de linkse partijen vinden dat er iets moet gebeuren, niemand is voor handhaving van het huidige stelsel.

En je hebt helemaal geen benul tot welke deel van Nederland ik behoor.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Lisa met een S schreef:De kosten van medische zorg in het huidige, of oude stelsel, rijzen de pan uit, mede door misbruik. Zo werd bijvoorbeeld vorige jaar duizenden besnijdenissen uitgevoerd op allochtone jongens, met "medische indicatie", terwijl het antal autochtone kinderen die een besnijdenis hebben moeten ondergaan in tientallen te meten is. Maar ook autochtonen maken misbruik van de systeem. Meerdere meisjes en vrouwen hebben via een psychiater die een medische indicatie afgeeft, hun borsten laten vergroten of verkleinen, omdat ze anders gepest werd of psychisch onder druk kwamen door onzekerheid.
Zorginstellingen zelf ook. Anova heeft afgelopen jaar bv 10 miljoen euro aan declaraties van zorginstellingen (vnl ziekenhuizen) teruggevorderd. Deze vorderingen waren wel geclaimd bij het ziekenfonds, maar de behandeling was nooit uitgevoerd bij de patient.

Deze 10 miljoen euro is alleen Anova en alleen afgelopen jaar. Hoeveel zou er door zorginstellingen niet aan verzekeraars onttrokken worden?

Daarnaast wat efficienter werken... et voila structureel miljoenen verdiend. Maarja bewindslieden hakken liever met het botte bijltje.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Elaina
ff weer wat posten
Berichten: 39
Lid geworden op: za dec 25, 2004 21:58
Locatie: Waasmunster

Bericht door Elaina »

inderdaad er moet eerst iets gedaan worden aan de misbruiken en er moet voor gezorgt worden dat er geen geld wordt verspilt. anders heeft het geen zin om er geld in te blijve pompen.

een systeem dat mensen die hun eigen gezondheid vrijwillig in gevaar brengen ook meer betalen is ook zeer intresant. de vraag is dan wel wa doe je me mensen die een job hebben die nefaste invloed heeft op hun gezondheid, hier hebben ze toch vrijwillig voor gekozen.
een andere mogelijkheid zou zijn om extra, gezondheids taxen te heffen op tabak, alcohol en alleandere producten die niet goed zijn voor de gezondheid.

in ieder geval vind ik dat de rijken meer moeten inbrengen om evoor te zorgen dat de armen een deftige verzorging kunne krijgen.
eigenlijk zou iedereen een bepaald percentage van hun loon afstaan om in de basisbehoeften van iedereen te voorzien.

ps: het communisme krijgt zijn tijd nog wel :wink:
something is only what your mind makes of it.
are we who we are cause we are or cause we are thaught to?
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Elaina schreef:eigenlijk zou iedereen een bepaald percentage van hun loon afstaan om in de basisbehoeften van iedereen te voorzien.
Elaina, zoiets is er toch al? Het heet inkomstenbelasting.
Hoe meer je verdient, hoe meer je bijdraagt aan de basiszorg voor iedereen, niet alleen absoluut maar ook relatief doordat hogere inkomens met een zwaarder tarief belast worden.
Cyn.
Elaina
ff weer wat posten
Berichten: 39
Lid geworden op: za dec 25, 2004 21:58
Locatie: Waasmunster

Bericht door Elaina »

ik weet da et bestaat mer tis nie genoeg
et gaat mij vooral over het genoeg om voor iederen in de basis behoeft tekunne voorzien.
en ik weet nie just oe et in nederland zit ma ier in belgie zijn der nog genoeg die geen dak boven hun hoofd hebben, die geen deftig eten kunne kope...
something is only what your mind makes of it.
are we who we are cause we are or cause we are thaught to?
Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

En ik dacht nog wel dat het sociale vangnet in Belgique beter functioneerde dan in Nederland. Sinds wanneer is dat veranderd dan?
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Coco schreef:En ik dacht nog wel dat het sociale vangnet in Belgique beter functioneerde dan in Nederland. Sinds wanneer is dat veranderd dan?
Nou ik ben ook belgisch verzekerd, zooo geweldig is het niet hoor, was liever in NL verzekerd maar ik zoek me dit jaar een NL-baas en dan is dat ook geregeld :roll: :wink:

xmarax
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Elaina
ff weer wat posten
Berichten: 39
Lid geworden op: za dec 25, 2004 21:58
Locatie: Waasmunster

Bericht door Elaina »

het werkt nog wel vrij goed ze
maja ge et er nog altijd wel mense voor wie et nou nie in orde komt eh
kem da ne keer gezien me een gezin van 5 (mam, pap, en 3 kindere) en die vader die was werkloos en die moeder ook en die moeste leve van uitkeringen en ja die mense die moeste zuinig zijn me alles als ze toewilde kome voor een minimum aan eten
en dan zate ze nog mer op de basisschool 2 van de 3 als die allemaal nert middelbaargaan zal ook nog wel ne ferme cent kost ze
en der zijn der nog genoeg die in krotten moete wone ze en dan betale ze der nog ferm veel voor
et draai wel goe maar naar mijn inziens nie goe genoeg
something is only what your mind makes of it.
are we who we are cause we are or cause we are thaught to?
Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

Nou, Mara, geloof me, in Nederland wil je nog niet doodgaan op het moment, laat staan verzekerd zijn. Het is zoals de meiden hier allemaal al aangeven, diepe droefenis aangaande het verzekeringspakket. Als je geld hebt, kun je veel hier (denk aan het 'geval Balkenende' met zijn aangepaste schoenen en drie weken ziekenhuis voor een ontstoken voet). Heb je dat niet - zoals de meesten hier, zo niet allemaal -, dan kom je niet ver. Veel medicijnen moet je al zelf betalen. De tandarts, een bezoekje aan de dokter. Kom je er niet vaak, gaat het nog, maar er zijn er genoeg die geregeld bij de dokter zitten en medicijnen nodig hebben. Met een doorsnee salaris zit je dan al gauw aan je tax. Kortom: bij de buren ben je nu beter af, denk ik. Die Belgen doen het namelijk zo slecht nog niet.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Coco, ik ben wel belgisch verzekerd(belg. werkgever) maar voor de rest loopt het ook allemaal via de CZ, ik woon uiteindelijk ook in NL, jaaaaaaa, zuid-limburg hoort bij NL :wink: ook zien dat un heleboel mensen niet zo :P

xmarax
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

Ja hoor, is voor mij wel Nederland, alleen ze praten er zo raar (lees: onverstaanbaar) :wink:.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Coco schreef:Ja hoor, is voor mij wel Nederland, alleen ze praten er zo raar (lees: onverstaanbaar) :wink:.
Quatsch, ik vind die taal hier kiks, jullie praten pas raar :D :-? :D
Maargoed, hier praten ze op elk dorp een ander dialekt, dat maakt dat je taalkundig best leert flexiebel te zijn :wink: maar als het moet, praat ik ook ABN als duitse zijnde, maar da's niet het thema, hè :roll: :wink:

xmarax
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Plaats reactie