Zorgpremies gaan zeer fors stijgen, zoals in Zwitserland

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Ik ben tegen de nieuwe basisverzekering.

Ja
12
41%
Geen mening
5
17%
Nee
12
41%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

Ja hoor, doe ik alleen niet hier ;-).

En verder: ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik tevreden ben met wat ik heb. Dat geldt voor de meesten in dit land niet.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Coco schreef:Ja hoor, doe ik alleen niet hier ;-).

En verder: ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik tevreden ben met wat ik heb. Dat geldt voor de meesten in dit land niet.
Weet je wat het is: ik ben half Nederlands, en half Surinaams, dus ik ben gewoon te lui om te klagen ;)

En verder: mijn broer heeft een tijdje in z.Amerika gewoond, en die kun je niet bozer krijgen dan te zeggen dat het zo slecht gaat in Nederland. Want het is echt niet zo. Natuurlijk begrijp ik best dat het voor sommige mensen ontzettend moeilijk is (hoorde gisteren weer een hartverscheurend verhaal van een jong gezinnetje dat het met 600 euro per maand moet doen, want onder curatele) maar laten we nu niet overdrijven door te zeggen dat we met zijn allen naar de verdoemenis gaan, en dat het ergens anders zoveel beter is.

Trouwens, die landen waar het echt beter gaat hebben ook geen behoefte aan Nederlanders die daar van komen profiteren hoor, net zomin als hier economische asielzoekers worden gewaardeerd!

En klagen is een ding, maar het andere mensen kwalijk nemen dat ze het beter hebben is helemaal verkeerd. Iedereen heeft zijn eigen verhaal, ga er nu niet van uit dat zij die het wat breder hebben daar niets voor hebben hoeven laten.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Gebruikersavatar
Franka van Brakel
ff weer wat posten
Berichten: 39
Lid geworden op: di nov 18, 2003 11:00
Locatie: Amersfoort

Bericht door Franka van Brakel »

esther-marye schreef:
Franka van Brakel schreef: Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid een goed salaris te hebben.
Heel mooi voor je, Hoob wel dat je baas je straks niet er uit werkt , dan wil ik je namelijk wel weer eens horen. Je bent echt niet de eerste TS die haar baan kwijt raakt hierdoor. En nee het mag volgens de wet niet dat ontslag maar ze krijgen het rond hoor. En ja ook jij bent vervangbaar.
Goed zal ik het iets duidelijker voor je maken.
Ik ben bij mijn werkgever volledig geaccepteerd door alle medewerkers en het managment!
Het is er heel gezellig en ik word gewaardeerd om mijn kennis en kunde.
En sinds mijn coming out sta ik heel positief in het leven en draag dat ook uit op mijn werk. Iedereen vind mij een prettiger persoon dan dat ik daarvoor was, ja vele zeggen zelfs tegen mij (ook de directeur) dat dit veel beter bij mij past, dus ik ben echt niet bang voor mijn baantje hoor!
Heb ook al een heel positieve beoordeling gehad en daar zit dan mooi weer een salaris verhoging aan van 3%, dus zo kan het ook!!!!

Maar Esther ik wil je ook zeggen, heel goed van je dat je studeerd en probeert aan een baan te komen en ja, dat valt niet mee.
Maar doorzetten, probeer er ook van te leren, van je afwijzingen, niet bij de pakken neerzitten, GAAN!!

En het voordeel van mijn hoge inkomen is dan ook weer, dat ik mijn ouders kan helpen en zelfs mijn Oma, indien dat nodig mocht zijn.
Kan ik nu eens iets voor hen betekenen en wat terug doen na al die jaren.
Want zo zit ik ook weer in elkaar.

Franka.
Let's go girls!!!
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Hoewel ik me best kan begrijpen dat je er door de huidige politieke ontwikkelingen niet echt vrolijker op wordt maar vind toch dat je mening ietwat negatief gekleurd is en gebaseerd op behoorlijke negatieve speculatie's, Esther. Ik krijg komende maand pas een vergelijkbare offerte voor mijn basis verzekering met de evt aanvullingen waardoor ik een vergelijkbare dekking heb. De kosten daar voor weet ik dan ook pas als ik die offerte heb. Als ik 1100 euro door 12 deel komen de maandlasten op plusminus 90 euro en ik betaal nu 66 euro voor een vrij uitgebreide verzekering. Ik kan dus nog ongeveer 25 euro per maand stijgen voor het over de begrote jaarlasten heengaat. Ik wacht dus wel af wat er gaat gebeuren want ik heb geleerd dat klagen de boel niet verandert. Het vermoeid me alleen maar.
Gebruikersavatar
esther-marye
dagelijks aanwezig
Berichten: 194
Lid geworden op: wo mar 17, 2004 9:14
Locatie: Ergens in Friesland
Contacteer:

Bericht door esther-marye »

Verzekeraars vrezen leger onverzekerden


Het aantal Nederlanders zonder zorgverzekering zal schrikbarend gaan toenemen. Volgens verzekeraars zullen er honderdduizenden onverzekerden bij komen. Maarten Boon (directeur Agis zorgverzekeringen) en Gaston Sporre (Achmea Zorg) schatten dat het aantal Nederlanders dat niet verzekerd is tegen ziektekosten zal oplopen tot tussen de 500.000 en de 800.000 mensen.

De vrees is dat mensen de relatief hoge rekening die ze vanaf januari maandelijks moeten betalen voor hun zorgpolis, zullen laten liggen. Doen ze dat drie maanden achtereen, dan kan de verzekeraar ze uit de verzekering zetten.

Sporre rekent voor: “Met de nieuwe zorgverzekering wordt het allemaal wat complexer en hangt er een hoger prijskaartje aan. Als het aantal wanbetalers daardoor in 2006 een procentje hoger ligt, dan zit je snel aan grote getallen.”

Agnes Kant wil snel opheldering van mininster Hoogervorst, die verantwoordelijk is voor het nieuwe zorgstelsel.

bron : http://www.sp.nl/noodrem/nieuws/2005/11 ... rzekerden/
Groetjes

Afbeelding
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Nogmaals speculatie's zolang het nog toekomstmuziek is kun je er gewoon nog niet veel over zeggen behalve dan wat meningen van mensen die kennelijk in de toekomst kunnen kijken.
Tuurlijk volg ik alles op tv en dergelijke maar tot dat ik mijn offerte heb en weet wat het me maandelijks gaat kosten en wat voor toeslag ik daarvoor krijg vind ik het allemaal doemdenkerij. Spring van het schip mensen want het kan wel eens gaan zinken in de toekomst :P Nope ik wacht rustig af en spring pas als het echt nodig is. Ik volg regelmatig de debatten op Nova en Denhaag vandaag en merk dat de linkse oppositie echt hard werkt om de groepen die tussen wal en schip terecht gaan komen op te vangen. Dus mij niet gezien om nu al bij de pakken neer te gaan zitten om wat er wel niet allemaal gaat komen. En daarbij als er mensen hun premie niet gaan betalen en daardoor uit de verzekering gezet zouden worden is dat die mensen hun eigen schuld vind ik.
Gebruikersavatar
esther-marye
dagelijks aanwezig
Berichten: 194
Lid geworden op: wo mar 17, 2004 9:14
Locatie: Ergens in Friesland
Contacteer:

Bericht door esther-marye »

Joanne schreef:premie niet gaan betalen en daardoor uit de verzekering gezet zouden worden is dat die mensen hun eigen schuld vind ik.
En eenmaal eruit, wat dan? Neemt een andere verzekeraar een potentiele wanbetaler zomaar weereven aan?
je zit in de WW en je wordt ziek, momenteel duurt het ongeveer 3 maanden voor je de eerste keer ziekengeld beurt en hebt dus geen geld voor de zorgpremie. Mensen moeten ook eten en zo natuurlijk. Je wordt eruit gegooid en dan? Een korting op je uitkering omdat je niet aan je gezondheid kan werken middels een dokter of ziekenhuis? Nog minder geld en dus nog minder kans op een verzekering?
Niet iedereen is een opzettelijke wanbetaler !!!!!!

Sanctie voor niet verzekeren:

Wanneer u na 1 mei 2006 nog niet verzekerd bent kunt u van het College Zorgverzekeringen een boete krijgen. Deze boete bestaat uit een bedrag dat gelijk is aan 130% van de verschuldigde premie.

Verzekeraars hebben een acceptatieplicht om ook onverzekerden opnieuw te verzekeren (behalve de verzekeraar die de polis heeft beëindigd op grond van wanbetaling). In de zorgverzekeringswet is een bepaling opgenomen dat de nieuwe zorgverzekeraar verplicht is om diezelfde boete van 130% op te leggen over de periode dat iemand onverzekerd is geweest, met een maximum van 5 jaar.

Lekker vooruitzicht dus!

Waar moet je dat van betalen???
Groetjes

Afbeelding
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Dat bedoel ik ook niet maar als ik dingen moet betalen dan gaan bepaalde zaken gewoon voor. Tenminste in mijn ogen. Huur gas licht water ziekenfonds is mijn prioriteiten lijstje in krappe tijden. Maar ja ik ben alleen en in een groot gezin is dat misschien anders. Hoewel je dan ook meerdere inkomens kan hebben en dan bijvoorbeeld particulier verzekerd zou kunnen zijn en nu dus van particulier naar basisverzekering gaat. Wat dan weer minder gaat kosten in de toekomst :D
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Zoooo nu dit draadje wat gezakt was en ik inmiddels de offerte van het Groene Land binnen heb ben ik een beetje gaan shoppen omdat ik nu wel eens wil weten wat ik nu precies allemaal ga betalen in dat nieuw zorgstelsel en wat er nu precies allemaal gaat veranderen. Vreemd genoeg is deze draad vooralsnog niet onderbouwt met naslagwerk en ik dacht ik doe een googletje :D via www.zorgtoets.nl ben ik de boel eens goed gaan bekijken en weet nu precies wat ik er op achteruitga financieel. Daarentegen weet ik ook wat ik er op vooruit ga qua keuze mogelijkheden en ten slotte weet ik wat voor zorgtoeslag ik ga krijgen per jaar. Allemaal uit dat ene googletje kind kan de was doen.

Ok de feiten voor mij even op een rijtje.

Huidige premie 66 euro 45 waarvan 33,90 voor het ziekenfonds, 14,55 voor de aanvulling en 18,00 voor mijn tandarts dekking.

Nieuwe premie volgens offerte Groene land

Beter af Polis a € 88 per maand
Beter af plus polis 3* a € 16,50 per maand
Beter af tandartspolis 3* a € 21,45 per maand

Totaal premie € 125,95 per maand

Een totale stijging van € 59,50 dus inderdaad bijna 100%

Volgens de wizard zorgtoeslag berekent dat ik € 403 pj krijg wat neerkomt op ongeveer € 34 per maand.

Gevolg: Stijging kosten zorgverzekering € 25,50 per maand en dat is dan ineens een stijging van 38% in plaats van 100%
In mijn geval neemt de regering dus 72% van de kostenstijging voor zijn rekening.

En dat niet alleen de premie's die ik bij het Groene land betaal zijn in vergelijking met andere verzekeraars best laag dus ik zit qua geld al bij een goeie in ieder geval.

Wat door dit nieuwe stelsel bevordert moet worden is de concurrentie tussen de verschillende maatschappij en de prognose is dat er in de toekomst prijsvechters zullen komen in deze branche. Prijsvechters die hun werk doen vanuit een kantoortje en een website en geen gouden kranen en wc's in een megakantoorgebouw nastreven. Uiteindelijk zal dit leiden tot een totaal nieuwe zorgindustrie waarbij het een stuk goedkoper, kwalitatief een stuk beter en daardoor een stuk rechtvaardiger zal worden. In die zin ben ik dus voor dat nieuwe zorgstelsel ook als ik daar (wellicht tijdelijk) meer voor zal moeten betalen.

Zie ook:

http://www.ad.nl/economie/article79896.ece

http://www.ad.nl/uwgeld/article32443.ece

http://www.ad.nl/uwgeld/article19534.ece

http://www.zorgtoets.nl/default.html

Maar dan nu even over de verschillende zorgverzekeraars waar ik uit kan kiezen. Op die site zorgtoets staan alle verzekeraars met al hun producten in een handig overzicht waarbij je zowel naar het financiele plaatje kunt kijken als naar de verschillende polisvoorwaarden. Dat is ineens erg interessant want als je nadenkt over de verschillende dekkingen die je wenst in je verzekering kun je nu per verzekeraar kijken naar de dekking die ze op verschillende gebieden geven. Met het oog op de toekomst en met het verleden in mijn achterhoofd heb ik bekeken welke van de vergelijkbare polissen mij meer of minder dekking gaf op gebieden als vergoeding epilatie, vergoedingen voor cosmetische chirurgie, vergoedingen hulpmiddelen als brillen steunzolen kunstgebitten en verzorging bij chronische aandoeningen en dergelijke.

Er kwam eigenlijk uit dat financieel gezien mijn huidige verzekeraar misschien wel de voordeligste is maar qua dekking nog niet optimaal is voor mij. De vergelijkbare polis van Avero biedt me in ieder geval meer dekking dan die van het Groene land maar dan moet ik nog gaan kiezen of ik een combinatie polis of een restitutie polis wil maar daar weet ik nog niet genoeg van om een keus in te kunnen maken. Daarnaast zag ik dat je pas uiterlijk 1 mei gekozen hoeft te hebben om je voordeel te halen uit de afspraak die de zorgverzekeraars gemaakt hebben over die acceptatie plicht en er zal voor die tijd nog een hoop in het nieuws komen over dit onderwerp dus ik wacht rustig af. Tot eind maart blijft mijn huidige verzekering gewoon van kracht.

Mijn conclusie aan de hand van mijn nieuwe kennis is dat ik eerst afwacht wat er allemaal uit deze veranderingen voort gaat komen. De achterliggende gedachten bij dit nieuwe zorgstelsel bevallen me wel.
Het breekt in ieder geval de kartelachtige praktijken van het collectief aan huidige zorgverzekeraars en dat is op de lange duur toch echt in het voordeel van de consument lijkt me.

Ik verander mijn "Geen mening" dus maar in "Ja ik ben voor invoering"
Gebruikersavatar
Denise
dagelijks aanwezig
Berichten: 134
Lid geworden op: ma aug 25, 2003 19:06
Locatie: Drenthe

Bericht door Denise »

Joanne schreef: Gevolg: Stijging kosten zorgverzekering € 25,50 per maand en dat is dan ineens een stijging van 38% in plaats van 100%
In mijn geval neemt de regering dus 72% van de kostenstijging voor zijn rekening.

De regering gaat maar voor 62% hoor ... ik zag Zalm zijn snoet al helemaal verzuren bij de gedachte dat ene Joanne uit Lelystad 72% ging scoren .... :wink:

Denise.
Er is altijd wel een goed moment
Gebruikersavatar
Elsa
Forumdiva
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:33
Locatie: Drenthe

Bericht door Elsa »

:lol: :lol: :lol: ...en denise is al zo allergisch voor Zalm :wink:
Gebruikersavatar
esther-marye
dagelijks aanwezig
Berichten: 194
Lid geworden op: wo mar 17, 2004 9:14
Locatie: Ergens in Friesland
Contacteer:

Bericht door esther-marye »

Joanne schreef: Volgens de wizard zorgtoeslag berekent dat ik € 403 pj krijg wat neerkomt op ongeveer € 34 per maand.
Het kan gebeuren dat je een (groot) deel moet terug betalen!. Wat heel veel mensen vergeten is dat ze voor de zorgtoeslag het inkomen nemen zonder de 6,5% inkomens afhankelijke bijtelling. De belasting dienst vertelde mij om voor de aanvraag van de zorg toeslag het inkomen van 2004 te nemen. Dus daar krijg ik zorgtoeslag over, alleen door die 6,5% heb ik dus eigenlijk recht op minder. En jammer genoeg heeft half nederland het zo ingevuld en moet straks weer terug betalen.
Joanne schreef:Wat door dit nieuwe stelsel bevordert moet worden is de concurrentie tussen de verschillende maatschappij en de prognose is dat er in de toekomst prijsvechters zullen komen in deze branche. Prijsvechters die hun werk doen vanuit een kantoortje en een website en geen gouden kranen en wc's in een megakantoorgebouw nastreven. Uiteindelijk zal dit leiden tot een totaal nieuwe zorgindustrie waarbij het een stuk goedkoper, kwalitatief een stuk beter en daardoor een stuk rechtvaardiger zal worden. In die zin ben ik dus voor dat nieuwe zorgstelsel ook als ik daar (wellicht tijdelijk) meer voor zal moeten betalen..
Concurrentie??? welke , Als ik zo de maatschappijen vergelijk dan zitten ze allemaal rond het zelfde premie bedrag. Kan van het verschil in premie niet eens voor 1 week boodschappen halen (voor 2 personen) Er zijn gewoon afspraken onderling gemaakt over de prijs. Want als het echt een eerlijk systeem zou zijn, dan had ik me ook in belgie of in duitsland mogen verzekeren, maar nee dat heeft HOOGERSNERT dicht getimmerd anders krijgt ie ruzie met zijn vriendjes bij de zorgverzekeringen en komt zijn toekomst baan daar in gevaar.

Ook leuk 10% collectief korting, WAAAR ????? heb me suf gebeld, kan nergens die 10% korting krijgen, Via independer werd mij een polis bij OHRA aangeboden met collectief korting, maar die was zelfs nog duurder dan een polis bij unive zonder korting. (965,-)

Er zit voor mij niets anders op dan volgend jaar maar een kale basis verzekering te nemen zonder aanvullingen, want extra uitgaven kan ik mij niet permiteren. Heb alles al opgezegt. En weet nu zeker al dat ik bij de club van niet trouwe betalers ga horen!!!!!! Ben op het moment bezig met alles wat ik extra binnen krijg een lening af telossen voor mij SRS die ik zelf heb betaald. Vind ik belangerijker dan dit @#** stelsel.

Laat ze lekker in Den haag hun eigen volk aan de bedelstaf raken en ruzie maken over 35 euro compensatie (laat maar ploffen die zooi) en in tussen zeggen we hebben geen geld maar wel 300 miljoen voor nieuwe helicopters en kruis rakketten, Ik hoop dat die K rakketten in Den Haag ontploffen.

EEN HEEL BOOS PERSOON.

Nog in de aanbieding een Nederlands paspoort.
Groetjes

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Nog in de aanbieding een Nederlands paspoort
Esther, waar wil je dan naar toe?
Denk je dat het ergens anders beter is?
Cyn.
Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Cynthia schreef:
Nog in de aanbieding een Nederlands paspoort
Esther, waar wil je dan naar toe?
Denk je dat het ergens anders beter is?
Zonder paspoort komt ze er uberhaupt nergens in hoor.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

Als je toch zonodig wil, zet 'm maar op marktplaats of Ebay :-? :-?
liefs, Josette
Plaats reactie