'ik voel mij vrouw'

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Violet Skye schreef:Zo makkelijk ligt het niet. Haargroei in het gelaat zal een vrouw niet aan een mannelijk verleden herinneren. Ze zal zich er onaantrekkelijk door kunnen voelen, zo erg zelfs dat ze kan zeggen ik lijk wel een man, maar nooit ik ben een man (geweest).
Is ook dat geen gebrek aan zelfvertrouwen? In het boek m/v* doorhalen wat niet van toepassing is beschrijft Karin Spaink dat ze sterk onder de indruk raakte van vrouwen die de moed hadden om hun baardharen te laten staan. Dat komt dus ook voor en voor hen was dit dus geen probleem!

Overigens suggereer je met "zo makkelijk ligt het niet" dat het gemakkelijk is om je zelfvertrouwen te overwinnen. Uit ervaring weet ik dat ook dat lang niet altijd zo gemakkelijk ligt.

Groetjes,

Annegreet
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Re: 'ik voel mij vrouw'

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef:Ik ben er niet mee eens met haar -- hoewel ze MIJ wel uitsluit, vind ik dat ze in het algemeen onrecht doet aan heel veel trava's (misschien zelfs de meeste), maar ik laat dat zo. Dat is voor haar rekening.
Jij begon over wij, wie de schoen past...
Lisa met een S schreef: Over het tweede gedeelte van haar repliek moet ik even gaan zitten; haar antwoord is maar een beschrijving van de oplossing dat een transitie biedt, maar is geen uitleg voor het probleem.
Wel voor mijn probleem mag ik hopen. Enneh, als je over je geslacht twijfelt ben je in mijn boekje tg... Een breed en als je wilt veilig begrip. Je zou kunnen gaan experimenteren met je lichaam, je kunt het ook niet doen. Een antwoord op je vraag is onmogelijk. Onderzoekers zitten zich al jaren achter de oren te krabben.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Annegreet schreef: Is ook dat geen gebrek aan zelfvertrouwen? In het boek m/v* doorhalen wat niet van toepassing is beschrijft Karin Spaink dat ze sterk onder de indruk raakte van vrouwen die de moed hadden om hun baardharen te laten staan. Dat komt dus ook voor en voor hen was dit dus geen probleem!
Je hebt iets gelezen in een boek, ik heb het gedaan terwijl ik in een klas zat waar de gemiddelde leeftijd 17.5 was. Geloof me, het is een probleem. Scheren mocht alleen op zaterdag, 5 uur per week epileren en naar school. Weg zelfvertrouwen. Het twijfelen aan je geslacht zou wel eens de oorzaak van het probleem kunnen zijn.
Annegreet schreef: Overigens suggereer je met "zo makkelijk ligt het niet" dat het gemakkelijk is om je zelfvertrouwen te overwinnen. Uit ervaring weet ik dat ook dat lang niet altijd zo gemakkelijk ligt.
Niet dus.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Van de 77 reakties op mijn vraag tot nu toe, hebben eigenlijk maar 10 mensen geprobeerd om mijn vraag te beantwoorden. Ik zie wel een aantal rode draden door het geheel, en wil graag mijn mening geven -- hoe ik de reakties zie. Ik presenteer het niet als de waarheid, maar als mijn persoonlijk interpretatie van wat ik hier heb gelezen. Er zijn twee eigenschappen die gemeen zijn voor de mensen die hier een antwoord hebben gegeven: ze zijn allemaal in het lichaam van een man geboren, en ze zouden allemaal het liefste in het lichaam van een vrouw zijn geboren.

Wat zeer sterk tot uiting komt in de postings van, zeg maar, de transen – Mara, Jeanet, Violet, Sjaleesha, en in iets mindere mate Fenna – is hun afkeer van het mannenlichaam, of het mannenzijn; dat weten ze in ieder geval beter onder woorden te brengen, dan hun gevoelens van ‘vrouw-zijn’. Wat dat betreft, is dat heel dichtbij het definitie van genderdysforie, dat op de site van Ilse Mikage staat: “Onvrede met je (biologisch) geslacht”. Ze weten niet wat het is dat hen vrouw maakt, of wat het is om vrouw te zijn, maar ze weten wel dat ze geen man willen zijn, dat ze daar er niet bij horen, en omdat voor hen er alleen maar twee mogelijkheden zijn, kan het niet anders, dan dat ze vrouw zijn. Hun afkeer van het man-zijn is zo sterk, dat ze bereid zijn om een “neo-vrouw” te worden, met alle gevolgen vandien.

Op zich is dat niet zo ver verwijderd van het beleving van een biologische vrouw, zonder genderdysforie. Iemand zonder enig vorm van genderdysforie, heeft een lichaam dat in overeenstemming is met zijn of haar geest. Die twijfelt niet aan zijn of haar gender, maar is het gewoon. Ze (of hij) hoeft niet verder te kijken dan de spiegel om te weten wat zij of hij is, en wanneer ze dan wel kijken, weten ze dat wat ze zien bij hun past. Wanneer ze kijken naar mensen met dezelfde lichaam als ze, denken ze “daar hoor ik bij”, en bij degenen die een andere lichaam hebben, “daar niet”. De (voor het gemak, noemen wij haar) “trans”, kijkt in de spiegel en zegt “dat lichaam past niet bij mij”, dus hoort zij eigenlijk bij het andere geslacht.

Kort samengevat, lijkt het mij dat wat deze schrijfsters zeggen, is: “Mijn lichaam past niet bij mij, dus ben ik vrouw”. Dat is wat anders dan “ik ben vrouw dus mijn lichaam past niet bij mij” en is ook een mogelijke verklaring voor hun onmacht te verwoorden wat het is om vrouw te voelen – het is niet dat ze zich vrouw voelen, het is dat ze zich niet man voelen. Overigens is dat geheel zonder bijbedoelingen; ervanuitgaande dat er alleen maar mannen en vrouwen zijn, als je geen man bent, dan ben je per definitie vrouw.

In de postings van deze schrijfsters in deze thread, zie je dat, het innerlijk gevoel van “niet man zijn, dus vrouw”, bevestiging zoekt van het buitenwereld. Fenna spiegelt zich aan vrouwen; Sjaleesha en Jeanet identificeren zich ermee. Violet schrijft “Anderen vinden mij vrouw, missie geslaagd. En doordat anderen mij vrouw begonnen te vinden, begon ik dat zelf ook meer en meer te doen weer. Het is dus van binnen begonnen maar door externe factoren bevestigd. Men vindt mij vrouw, dus voel ik mij vrouw.” Mara schrijft: “toen ik nog niet in mijn puberteit was, had ik geen enkel probleem ermee jongen te zijn, ik was androgeen als maar wat, menige meisjes waren zelf jaloers op mijn bouw, mijn lange benen en zo, toen ik echter door het ik zeg maar overmatig aanmaak van testos en alle gevolgen ervan erg vermannelijkde, begonnen mijn problemen pas goed, ik behoorde op uns niet meer bij de meisjes”.

Bij de overige schrijfsters speelt dat afkeer van hun lichaam niet. Daarom spreken ze niet van vrouw voelen (met uitzondering van Adeline), maar vrouwelijk voelen. Wat ze wel delen met de beschrijvingen van Mara en Violet is de noodzaak om bevestiging voor hun vrouwelijkheid van buiten te zoeken; dat dat alleen door middel van hun uiterlijk kan is logisch, omdat, zoals menig poster hier heeft geschreven, alle gedrag dat men als “mannelijk” of “vrouwelijk” kan beschouwen, getoond kan worden door het andere geslacht.

Wanneer er in hun beleving maar twee mogelijkheden zijn, man of vrouw, dan uiten ze dat vrouwelijk gevoel als travestie. Wanneer er in hun beleving voor hen de mogelijkheid bestaat om het man-gevoel en vrouw-gevoel in een te combineren, dan uiten ze zich als transgender, in alle mogelijke variaties daarvan, tot en met een gedeeltelijk aanpassing. Voor de een is de noodzaak van tijdelijke aarde, voor de andere voor langere perioden of zelfs voor altijd -- dan kan er een beslissing ontstaan om een gedeeltelijk transitie te ondergaan.

Voordat ik Esther of Violet op mijn dak krijgen, wil ik hierbij melden, dat ik niet pretendeer, dat dit beschrijving geldt voor alle vormen van travestie. Wel ben ik van mening, dat het geldt voor een hogere aantal travestieten, dan dat ik vermoed dat Violet of Esther denken. Onderbouwing daarvoor heb ik niet. Maar met name, denk ik dat het wel voor de meeste trava’s geldt die hier in het forum posten, en voor een grote aantal trava’s die op de chat komen. Of dat representatief is voor de verhoudingen kan ik niet zeggen. Hoewel Travestie.org als doelstelling heeft alle vormen van het T-zijn – en dus alle vormen van travestie – te respecteren, is de werkelijkheid dat fetishistic travestieten doorgaans geen warme welkom hier ontvangen.

Ook zeg ik niet dat wat ik hier schrijf de waarheid is. Ik ben geen trans, en kan moeilijk indenken wat het is, evenmin als ik mij transgender voel. Het is alleen mijn weergave van de antwoorden die ik hier heb gelezen. Dit heb ik uitgehaald, uit jullie antwoorden. Ik sta open voor alle verbeteringen van mijn denkfouten of interpretaties van wat ik hier heb gelezen.

Tot slot wil ik iedereen danken die een poging heeft gedaan om zijn of haar gevoelens bloot te geven om mijn vraag te beantwoorden. Het is wel erg leerzam geweest om jullie verhalen te vergelijken.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Elsa schreef: Als vrouw zijnde vraag je je zoiets niet af, je bent wie je bent en ontwikkeld datgene wat je verder brengt in het leven. groetjes van elsa
Hoi Elsa,

dat lijkt me inderdaad heerlijk. Ik ken dat niet. Misschien over een jaartje of zo, als ik door mijn geworstel met mezelf heen ben, spreken we elkaar weer en zeg ik: "Het is heerlijk om trans(gender) te zijn en ik ontwikkel de dingen die me verder brengen in het leven."

Groetjes, Jeanet
leontine
dagelijks aanwezig

Bericht door leontine »

Lisa met een S schreef:Ik zie wel een aantal rode draden door het geheel, en wil graag mijn mening geven -- hoe ik de reakties zie. Ik presenteer het niet als de waarheid, maar als mijn persoonlijk interpretatie van wat ik hier heb gelezen. Er zijn twee eigenschappen die gemeen zijn voor de mensen die hier een antwoord hebben gegeven: ze zijn allemaal in het lichaam van een man geboren, en ze zouden allemaal het liefste in het lichaam van een vrouw zijn geboren.
Lisa
Lisa,

Hier ga je me iets te hard. Voor de andere TVs kan ik niet praten, maar voor mijzelf vind ik deze conclusie een stap te ver. Ik heb best wel periodes gehad dat ik liever een vrouw was geweest, maar ik het algemeen heb ik geen probleem met mijn man zijn. Waar ik wel een probleem mee heb is de rol waar ik me door de maatschappij en/of mijn opvoeding ingedrukt voel. ik ben naarstig op zoek naar enig evenwicht in mijn geest en daarvoor moet ik me naar mijn idee vollediger zien te ontwikkelen. Dus niet alleen die aspecten die in een westerse opvoeding bij een man passen, maar ook die aspecten die juist op vrouwen geprojecteerd worden, dat ik daarvoor als hulpmiddel vrouwenkleding gebruik is wat dat betreft een bijkomstigheid. Al moet ik zeggen dat die kleding wel een stuk lekkerder zit en leuker oogt dan de mannenmode :wink:
Liefs, Leontine

Freedom is just another word for nothing left to lose
Willeke T
ff weer wat posten

Bericht door Willeke T »

Hoi Lisa,

Ik vind het heel knap van je dat je uit al die postings een soort van samenvatting
hebt kunnen maken.
Voor een groot deel lees ik daarin dingen die aansluiten bij mijn persoonlijke gevoel.
Maar omdat voor iedereen het gevoel man/vrouw of mannelijk/vrouwelijk te zijn
verschillend is het moeilijk te generaliseren en ik denk dat er misschien ook geen
noodzaak is omdat te proberen.

Waar ik nog een heel kleine bespiegeling op wil geven is dat je aanroert 'fetishtische travestieten'.
Als je je als man vrouwelijk voelt of vrouw wilt zijn en je daarvoor vrouwelijk
kleed of als vrouw bent/leeft, dan doe je dat, naar mijn mening, met respect voor vrouwen.
Je wilt je dan spiegelen aan die groep en in het uiterste geval deel uitmaken van die groep.
Ik heb persoonlijk moeite met mensen die zich als vrouw VERKLEDEN alleen maar voor het
gevoel dat ze daarvan krijgen tussen hun benen. Persoonlijk voel ik mij vaak eerst in die
hoek gedrukt als ik probeer om anderen van mijn innerlijke gevoelens te vertellen of
probeer uit te leggen waarom ik mij op een bepaalde manier kleed.
Maar goed, ook dat is voor iedereen persoonlijk verschillend.

En Leontine:
'Al moet ik zeggen dat die kleding wel een stuk lekkerder zit en leuker oogt dan de mannenmode'

Iets dergelijks zei Josette ook al eens en natuurlijk heb je gelijk.
Maar dat wil nog niet zeggen dat alles wat je aan wilt trekken je ook staat.

Maar zie het eens zo : als je je 100% man zou voelen dan zou je het waarschijnlijk niet eens aan WILLEN trekken :)

maar : 'je bent wie je bent en de rest van de wereld zal het daarmee moeten doen.'

Groetjes,
Willeke
Laatst gewijzigd door Willeke T op di sep 28, 2004 1:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Leontine,

Ik zei al, dit is mijn interpretatie. Ik heb wel een onderscheid gemaakt tussen twee verschillende dingen: het afkeer van het man-zijn, dat bij bijvoorbeeld Violet een rol speelt, is iets wat ik niet terugvind bij jou (of bij mij). Je bent als man geboren, en heb geen noodzaak om daar verandering aan te brengen. De tweede gedeelte is -- stel dat je een keus had gehad -- stel dat je gedwongen was om een keus te maken -- had je gekozen om als man of als vrouw te zijn geboren? Dat is wezenlijk wat anders.

Willeke,
Inderdaad heeft generaliseren op zich geen nut. Ik probeer voor mijzelf een aantal dingen op een rijtje te zetten. Ik zoek voor overeenkomsten juist zodat ik de verschillen kan onderscheiden.

Over dat andere vorm van travestie -- je bent niet de enige hier die niet wenst te worden geassocieerd met "dat soort mensen". Momenteel is de enige plek waar ze zich mogen bevinden op onze site, de contact ads. Ik weet niet of dat juist is. Mogen ze hier in het forum ook over hun beleving van travestie schrijven (zolang het op manier plaatsvindt dat de algemene fatsoensnormen niet overschrijdt), zonder te worden weggehoond, is een vraag dat ik voor mijzelf stel, zonder dat ik gelijk een antwoord ervoor heb.

Lisa
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef:Wat zeer sterk tot uiting komt in de postings van, zeg maar, de transen – Mara, Jeanet, Violet, Sjaleesha, en in iets mindere mate Fenna – is hun afkeer van het mannenlichaam, of het mannenzijn; dat weten ze in ieder geval beter onder woorden te brengen, dan hun gevoelens van ‘vrouw-zijn’. Wat dat betreft, is dat heel dichtbij het definitie van genderdysforie, dat op de site van Ilse Mikage staat: “Onvrede met je (biologisch) geslacht”. Ze weten niet wat het is dat hen vrouw maakt, of wat het is om vrouw te zijn, maar ze weten wel dat ze geen man willen zijn, dat ze daar er niet bij horen, en omdat voor hen er alleen maar twee mogelijkheden zijn, kan het niet anders, dan dat ze vrouw zijn. Hun afkeer van het man-zijn is zo sterk, dat ze bereid zijn om een “neo-vrouw” te worden, met alle gevolgen vandien.
Dat is wat transseksualiteit inhoudt, het onvermogen om een gelukkig bestaan op te bouwen in het geboortegeslacht.
Lisa met een S schreef: Op zich is dat niet zo ver verwijderd van het beleving van een biologische vrouw, zonder genderdysforie. Iemand zonder enig vorm van genderdysforie, heeft een lichaam dat in overeenstemming is met zijn of haar geest. Die twijfelt niet aan zijn of haar gender, maar is het gewoon. Ze (of hij) hoeft niet verder te kijken dan de spiegel om te weten wat zij of hij is, en wanneer ze dan wel kijken, weten ze dat wat ze zien bij hun past. Wanneer ze kijken naar mensen met dezelfde lichaam als ze, denken ze “daar hoor ik bij”, en bij degenen die een andere lichaam hebben, “daar niet”. De (voor het gemak, noemen wij haar) “trans”, kijkt in de spiegel en zegt “dat lichaam past niet bij mij”, dus hoort zij eigenlijk bij het andere geslacht.
Dat is ook wat ik probeer te bereiken, dat mijn geslacht me niet meer kan schelen. Daarvoor heb ik een lange weg moeten afleggen en nu het einde in zicht is, lijkt het er wonderwel op dat het geslaagd is. Eerst stond ik minstens een half uur voor de spiegel om alleen maar boodschappen te doen, nu is het gewoon wassen, tandenpoetsen, haarkammen klaar. Dat kun je vervlakking noemmen (ander draadje), ik noem het liever vrede vinden en berusten in mijn zijn als transvrouw.
Lisa met een S schreef: Kort samengevat, lijkt het mij dat wat deze schrijfsters zeggen, is: “Mijn lichaam past niet bij mij, dus ben ik vrouw”. Dat is wat anders dan “ik ben vrouw dus mijn lichaam past niet bij mij” en is ook een mogelijke verklaring voor hun onmacht te verwoorden wat het is om vrouw te voelen – het is niet dat ze zich vrouw voelen, het is dat ze zich niet man voelen. Overigens is dat geheel zonder bijbedoelingen; ervanuitgaande dat er alleen maar mannen en vrouwen zijn, als je geen man bent, dan ben je per definitie vrouw.
Onder de zoogdieren heb je alleen mannen en vrouwen, alles wat van nature daar tussenin valt zijn foutjes. De natuur is gebasseerd op voortplanting De tussenin vormen (interseksuelen) kunnen dat niet. Bij andere vormen van leven zoals slakken en planten ligt dat anders. Die kennen wel tussenin vormen die voor nakomelingen kunnen zorgen. De vrijheid die je in uitingsvormen hebt tegenwoordig is enorm. Nichten en butches vertonen a typisch gender gedrag zonder in een derde hokje te willen. De transgenders hier schrijven dat wel te willen, maar het lijkt er niet op. Ze kiezen namelijk voor een vrouwennaam en gaan er vervolgens op staan dat ik ze als vrouw(elijk) ga zien. Dat snap ik niet, wat kom je doen in het vrouwenhokje als je dat niet wilt zijn? Als je geslachtsloos wilt leven, ga je gang maar hou je aan je woord. Kies een onzijdige naam en aanspreekvorm. Neem les bij de vreer ofzo.
Lisa met een S schreef: In de postings van deze schrijfsters in deze thread, zie je dat, het innerlijk gevoel van “niet man zijn, dus vrouw”, bevestiging zoekt van het buitenwereld. Fenna spiegelt zich aan vrouwen; Sjaleesha en Jeanet identificeren zich ermee. Violet schrijft “Anderen vinden mij vrouw, missie geslaagd. En doordat anderen mij vrouw begonnen te vinden, begon ik dat zelf ook meer en meer te doen weer. Het is dus van binnen begonnen maar door externe factoren bevestigd. Men vindt mij vrouw, dus voel ik mij vrouw.” Mara schrijft: “toen ik nog niet in mijn puberteit was, had ik geen enkel probleem ermee jongen te zijn, ik was androgeen als maar wat, menige meisjes waren zelf jaloers op mijn bouw, mijn lange benen en zo, toen ik echter door het ik zeg maar overmatig aanmaak van testos en alle gevolgen ervan erg vermannelijkde, begonnen mijn problemen pas goed, ik behoorde op uns niet meer bij de meisjes”.
Als ik me van begin af aan vrouw had gevoeld, dan had ik toch geen transitie nodig gehad? Alles wees erop dat ik man was, ik wil dolgraag vrouw zijn maar kon me in mijn oorspronkelijke lichaam niet zo voelen.
Lisa met een S schreef: Bij de overige schrijfsters speelt dat afkeer van hun lichaam niet. Daarom spreken ze niet van vrouw voelen (met uitzondering van Adeline), maar vrouwelijk voelen. Wat ze wel delen met de beschrijvingen van Mara en Violet is de noodzaak om bevestiging voor hun vrouwelijkheid van buiten te zoeken; dat dat alleen door middel van hun uiterlijk kan is logisch, omdat, zoals menig poster hier heeft geschreven, alle gedrag dat men als “mannelijk” of “vrouwelijk” kan beschouwen, getoond kan worden door het andere geslacht.
No comment, maar in zo'n lange posting ga ik niet knippen. :)
Lisa met een S schreef: Wanneer er in hun beleving maar twee mogelijkheden zijn, man of vrouw, dan uiten ze dat vrouwelijk gevoel als travestie. Wanneer er in hun beleving voor hen de mogelijkheid bestaat om het man-gevoel en vrouw-gevoel in een te combineren, dan uiten ze zich als transgender, in alle mogelijke variaties daarvan, tot en met een gedeeltelijk aanpassing. Voor de een is de noodzaak van tijdelijke aarde, voor de andere voor langere perioden of zelfs voor altijd -- dan kan er een beslissing ontstaan om een gedeeltelijk transitie te ondergaan.
Ik doe dus niet aan travestie.
Lisa met een S schreef: Voordat ik Esther of Violet op mijn dak krijgen, wil ik hierbij melden, dat ik niet pretendeer, dat dit beschrijving geldt voor alle vormen van travestie. Wel ben ik van mening, dat het geldt voor een hogere aantal travestieten, dan dat ik vermoed dat Violet of Esther denken. Onderbouwing daarvoor heb ik niet. Maar met name, denk ik dat het wel voor de meeste trava’s geldt die hier in het forum posten, en voor een grote aantal trava’s die op de chat komen. Of dat representatief is voor de verhoudingen kan ik niet zeggen. Hoewel Travestie.org als doelstelling heeft alle vormen van het T-zijn – en dus alle vormen van travestie – te respecteren, is de werkelijkheid dat fetishistic travestieten doorgaans geen warme welkom hier ontvangen.
Mijn ervaringen zijn iets anders. Ik zit veel (te veel) op de chat en veel van de aanwezigen praten het liefst over rokjes en panty's en hoe heerlijk dat voelt. Puur fetishisme. Gelukkig ben je daar snel over uitgepraat.
Lisa met een S schreef: Ook zeg ik niet dat wat ik hier schrijf de waarheid is. Ik ben geen trans, en kan moeilijk indenken wat het is, evenmin als ik mij transgender voel. Het is alleen mijn weergave van de antwoorden die ik hier heb gelezen. Dit heb ik uitgehaald, uit jullie antwoorden. Ik sta open voor alle verbeteringen van mijn denkfouten of interpretaties van wat ik hier heb gelezen.
Kee, nog een keer voor de duidelijkheid. Als een trans kleding draagt die niet bedoelt is voor zhaar geboortegeslacht, is dat geen travestie.
Lisa met een S schreef: Tot slot wil ik iedereen danken die een poging heeft gedaan om zijn of haar gevoelens bloot te geven om mijn vraag te beantwoorden. Het is wel erg leerzam geweest om jullie verhalen te vergelijken.
Meh, geen dank. :P
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef: Over dat andere vorm van travestie -- je bent niet de enige hier die niet wenst te worden geassocieerd met "dat soort mensen". Momenteel is de enige plek waar ze zich mogen bevinden op onze site, de contact ads. Ik weet niet of dat juist is. Mogen ze hier in het forum ook over hun beleving van travestie schrijven (zolang het op manier plaatsvindt dat de algemene fatsoensnormen niet overschrijdt), zonder te worden weggehoond, is een vraag dat ik voor mijzelf stel, zonder dat ik gelijk een antwoord ervoor heb.
Ik weet niet hoe het in het verleden is gegaan, of er ooit al eens iemand heeft geschreven over de fetishistische beleving van travestie heeft geschreven maar ik verwacht dat er simpelweg niet veel over te schrijven valt. Om het weghonen tegen te gaan zou je ze een besloten stukje forum kunnen geven. Overigens ben ik het niet met je eens dat ze alleen in de contact ads sectie actief zijn, ook de profielensectie wemelt van de fetishisten. Daar zijn talloze voorbeelden te vinden van mannen in heel weinig damesondergoed.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Violet Skye schreef:Ik doe dus niet aan travestie.
Violet Skye schreef:Kee, nog een keer voor de duidelijkheid. Als een trans kleding draagt die niet bedoelt is voor zhaar geboortegeslacht, is dat geen travestie.
Lieve Violet,

Niemand hier die het tegendeel heeft beweerd.

Lisa
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef: Niemand hier die het tegendeel heeft beweerd.
Is dit het enige waar je op ingaat? Dat zou ik jammer vinden. De tweede keer vermelden dat transen niet aan travestie doen, was wellicht ten overvloede maar zoals gezegd wilde ik niet in je mooie lange posting knippen. De eerste keer vond ik het wel nodig omdat je van ts-teit overspringt op travestie. Enneh, er bestaan ook transen die wel degelijk aan travestie hebben gedaan maar die om 1 of andere reden trans geworden zijn. Dat is ook waarom ik eerder schreef dat het getwijfel wel eens de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn. Veel trava's schrijven op de chat dat ze niet weten waar het zal eindigen. Bijna alsof een transitie iets begerenswaardigs zou zijn. Dat stomme getwijfel gaat voor mezelf ook op ben ik bang, ooit ben ik als kind begonnen te twijfelen waarom ik een jongetje was...
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Violet Skye schreef: Dat stomme getwijfel gaat voor mezelf ook op ben ik bang, ooit ben ik als kind begonnen te twijfelen waarom ik een jongetje was...
Dat is waarom een transitie -in mijn beleving althans- iets "begerenswaardigs" wordt: om van dat stomme getwijfel af te zijn. Maar ik weet (nog) niet of dat in mijn geval een geldige reden is. Mijn levenssituatie en mijn mate van durf zijn ernaar dat ik (nog) zoek naar manieren om "eronderuit te komen". De knoop naar de andere kant doorhakken lukt me niet meer.
Er is een boek van Alberto Moravia, waarin de hoofdpersoon bezig is "de wanhoop te stabiliseren". Soms lijkt het wel of ik daarmee doende ben

:( .

Groetjes van Jeanet
Caroline B
dagelijks aanwezig

Bericht door Caroline B »

Willeke T schreef: Hoi Lisa,
Ik vind het heel knap van je dat je uit al die postings een soort van samenvatting hebt kunnen maken.
Ik ook! Je hebt je conclusies heel helder onder woorden gebracht. Ook al worden ze niet door iedereen gedeeld.
Willeke T schreef: Waar ik nog een heel kleine bespiegeling op wil geven is dat je aanroert 'fetishtische travestieten'.
Als je je als man vrouwelijk voelt of vrouw wilt zijn en je daarvoor vrouwelijk
kleed of als vrouw bent/leeft, dan doe je dat, naar mijn mening, met respect voor vrouwen.
Je wilt je dan spiegelen aan die groep en in het uiterste geval deel uitmaken van die groep.
Ik wil geen deel uitmaken van een groep of me eraan spiegelen. Ik probeer alleen mijn innerlijk en mijn uiterlijk te harmoniseren. Het kan ook niet, want er bestaat wel een groep vrouwen, alleen vrouwen vormen niet één groep. Je hebt vrouwen die sexy gekleed zijn en gek op seks zijn. Er zijn vrouwen die daar allemaal niets van moeten hebben. Je hebt vrouwen met kortgeknipte hoofden, die alleen maar spijkerbroeken en sweaters dragen. Je hebt criminele, lieve, zorgzame, carrière vrouwen, enz. enz. Kortom, zoals Maarten het Hart al een boek over schreef, de vrouw bestaat niet.
Willeke T schreef: En Leontine:
Al moet ik zeggen dat die kleding wel een stuk lekkerder zit
Is dat geen fetisjisme? Een panty of BH vind ik niet echt lekker zitten. Een pruik, kunstnagels. Allemaal heel leuk, maar lekker zitten, nee dat vind ik niet.

Overigens vind ik mezelf geen man, vrouw, travestiet, transgender, transseksueel of fetisjist ik ben van alles een beetje. Het heeft geen zin om jezelf in een bepaald hokje te plaatsen. Ik wil zoveel mogelijk gelukkig zijn, wat ik iedereen toewens. Maar laat je geluk niet afnemen door mensen die allerlei regels stellen waaraan gehouden dient te worden. Iedereen moet in zijn waarde gelaten worden. Ook mensen waarmee je, je niet associeert.

Liefs Caroline
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Caroline-B schreef:
Willeke T schreef: En Leontine:
Al moet ik zeggen dat die kleding wel een stuk lekkerder zit
Is dat geen fetisjisme? Een panty of BH vind ik niet echt lekker zitten. Een pruik, kunstnagels. Allemaal heel leuk, maar lekker zitten, nee dat vind ik niet.
Ik vind een BH wel lekker zitten (samen met de bijbehorende kunstborstjes geeft me dat een vrouwelijk gevoel, dat brengt mij rust) en een panty stoort mij niet, die draag ik alleen omdat ik het anders koud krijg. Om dit nu fetisjisme te noemen gaat me wat ver.
Caroline-B schreef:Overigens vind ik mezelf geen man, vrouw, travestiet, transgender, transseksueel of fetisjist ik ben van alles een beetje. Het heeft geen zin om jezelf in een bepaald hokje te plaatsen.
Misschien zie ik de grenzen wel iets scherper dan jij. Ik val zowel binnen de groep travestie (omdat ik kleren thuis aantrek die ik op straat -nog- niet durf aan te trekken) als in de groep transgenderisme (omdat ik op ander gebied wel de straat op durf en ook de wil heb om dat uiteindelijk dagelijks te gaan doen). In transseksualiteit herken ik me minder omdat ik geen hekel aan mijn mannelijke geslachtsdelen en geslachtskenmerken heb en mij dus ook niet herken in de "run" op het ziekenhuis naar een genderteam om maar zo snel mogelijk ook lichamelijk vrouw te lijken.

De zin om mijzelf in zo'n hokje te plaatsen zie ik niet in "alles wat in een ander hokje zit is onzin/mag er niet zijn/moet zichzelf aanpassen om te zien/voelen wat ik zie/voel", maar meer in een nog grotere voorzichtigheid om mijn gevoelens en adviezen te projecteren op mensen die zeggen zich in een andere groep bevinden.
Caroline-B schreef:Ik wil zoveel mogelijk gelukkig zijn, wat ik iedereen toewens. Maar laat je geluk niet afnemen door mensen die allerlei regels stellen waaraan gehouden dient te worden. Iedereen moet in zijn waarde gelaten worden. Ook mensen waarmee je, je niet associeert.
Hier ben ik het helemaal mee eens.

Groetjes,

Annegreet
Plaats reactie