Vrijheid

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

marjan schreef: Ben ik het mee eens, maar ik denk dat je dit alleen maar kunt bereiken door elkaar met respect te blijven behandelen, ook wanneer de ander dat in jouw ogen verzuimt. Als je vanwege het gedrag van een persoon een hele godsdienst in de ban doet en in iedere moslim als potentiele terrorist gaat zien, dan zal de onverdraagzaamheid volgens mij eerder gaan toenemen.
Nog 1 keer dan, ik roep niet op tot het in de ban doen van welke godsdienst dan ook. Alleen de extremististische uitwassen van ieder geloof zouden aangepakt moeten worden. Geloven is prima, zolang je het op jezelf betrekt. Zodra iemand mij gaat wijzen op zhaar waarheid, namelijk dat transseksualiteit en homoseksualiteit zondig zouden zijn dan gaan ze hun boekje te buiten. Ze mogen het denken, ze mogen het zeggen, maar ik hoef het niet te accepteren dat ze mij daarmee lastig komen vallen.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Ach ik blijf bij mijn standpunt dat Nederlanders meer mogen meewerken aan de TOELATING van andere culturen geloven en ander zaken. Dat gebeurt hier gewoon te weinig en dan heb ik het over het algemeen en niet over persoonlijke meningen.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Joanne schreef:Ach ik blijf bij mijn standpunt dat Nederlanders meer mogen meewerken aan de TOELATING van andere culturen geloven en ander zaken. Dat gebeurt hier gewoon te weinig en dan heb ik het over het algemeen en niet over persoonlijke meningen.
Volgens mij is dat al lang het geval. Hoeveel moskeeën worden er al niet gebouwd? Dat laten wij toch toe?

Een vriendin van me heeft ooit in een marrokaanse buurt gewerkt. Ze begon vol goede moed, maar stopte na anderhalf jaar. Reden: die marrokanen wilden niet integreren. Iedereen liep daar te klagen dat de nederlanders zich maar hun moesten aanpassen.

Ik vind het dan niet gek dat ze niet integreren. Turken zijn wat dat betreft heel anders.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Vaak wordt integratie verwaard met assimilatie, zowel door Nederlanders als door immigranten. Dat leidt tot verkeerde verwachtingen, mislukking en antagonisme tussen bevolkingsgroepen.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Toch is assimilatie waar we naartoe moeten. De allochtone gemeenschap zal zich bepaalde waarden van de autochtone gemeenschap eigen moeten maken. Misschien moet dat andersom ook wel, maar er wil me zo gauw geen waarde te binnen schieten die binnen de Islam geldt als algemeen geaccepteerd die wij niet hebben en die de mensheid in het algemeen ten goede komt. Suggesties?
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

petra_ schreef:Toch is assimilatie waar we naartoe moeten. De allochtone gemeenschap zal zich bepaalde waarden van de autochtone gemeenschap eigen moeten maken. Misschien moet dat andersom ook wel, maar er wil me zo gauw geen waarde te binnen schieten die binnen de Islam geldt als algemeen geaccepteerd die wij niet hebben en die de mensheid in het algemeen ten goede komt. Suggesties?
Gezellig koffie drinken met je buren? :wink:
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

petra_ schreef:Toch is assimilatie waar we naartoe moeten.
Even de knuppel in het hoenderhok gooien:

Als dat zo zou zijn dan is er vast iemand die zal zeggen dat de SRS-aanpassingen gestopt moeten worden: een mannenlichaam zal zich nooit volledig kunnen assimileren aan een vrouwenlichaam en waarom een lichaam aanpassen als dat biologisch gezien niet nodig is?

Nee, geef mij liever een maatschappij waarin mensen in principe vrij zijn om hun leven in te richten zoals ze dat zelf willen, mits ze daarin een ander niet tot last zijn.

Groetjes,

Frederique
Gebruikersavatar
esther1
ForumFan
Berichten: 390
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Vlaardingen

Bericht door esther1 »

petra_ schreef:Toch is assimilatie waar we naartoe moeten. De allochtone gemeenschap zal zich bepaalde waarden van de autochtone gemeenschap eigen moeten maken. Misschien moet dat andersom ook wel, maar er wil me zo gauw geen waarde te binnen schieten die binnen de Islam geldt als algemeen geaccepteerd die wij niet hebben en die de mensheid in het algemeen ten goede komt. Suggesties?
Lijkt me niet zinvol om bij jou nog met suggesties te komen.
De arrogante en van superioriteitszin getuigende manier waarop je dit onderwerp benadert zegt mij voldoende Petra.
Waarom op deze manier, waarom zo bot?
Er is hier sprake van een serieus probleem dat niet eenzijdig opgelost kan worden.
Gebruikersavatar
esther1
ForumFan
Berichten: 390
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Vlaardingen

Bericht door esther1 »

Chantal C. schreef:
petra_ schreef:Toch is assimilatie waar we naartoe moeten. De allochtone gemeenschap zal zich bepaalde waarden van de autochtone gemeenschap eigen moeten maken. Misschien moet dat andersom ook wel, maar er wil me zo gauw geen waarde te binnen schieten die binnen de Islam geldt als algemeen geaccepteerd die wij niet hebben en die de mensheid in het algemeen ten goede komt. Suggesties?
Gezellig koffie drinken met je buren? :wink:
Nou, nou, je gaat wel erg ver gelijk voor een Nederlandse, Chantal.
Eng hoor.
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Frederique_ schreef: Even de knuppel in het hoenderhok gooien:

Als dat zo zou zijn dan is er vast iemand die zal zeggen dat de SRS-aanpassingen gestopt moeten worden: een mannenlichaam zal zich nooit volledig kunnen assimileren aan een vrouwenlichaam en waarom een lichaam aanpassen als dat biologisch gezien niet nodig is?
Omdat anders het aantal zelfmoorden in Nederland ontzettend zal toenemen.
Frederique_ schreef: Nee, geef mij liever een maatschappij waarin mensen in principe vrij zijn om hun leven in te richten zoals ze dat zelf willen, mits ze daarin een ander niet tot last zijn.
Leuk zo'n discussie. Een wilde, nergens opslaande bewering maken en die snel maar weer ontkrachtigen.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Esther schreef: Lijkt me niet zinvol om bij jou nog met suggesties te komen.
De arrogante en van superioriteitszin getuigende manier waarop je dit onderwerp benadert zegt mij voldoende Petra.
Waarom op deze manier, waarom zo bot?
Er is hier sprake van een serieus probleem dat niet eenzijdig opgelost kan worden.
Ik ben gewoon bot en weet me werkelijk geen enkele waarde voor te stellen die de Islam aan onze samenleving toe zou kunnen voegen. Dus, suggesties?
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Esther schreef:
Chantal C. schreef:
petra_ schreef:Toch is assimilatie waar we naartoe moeten. De allochtone gemeenschap zal zich bepaalde waarden van de autochtone gemeenschap eigen moeten maken. Misschien moet dat andersom ook wel, maar er wil me zo gauw geen waarde te binnen schieten die binnen de Islam geldt als algemeen geaccepteerd die wij niet hebben en die de mensheid in het algemeen ten goede komt. Suggesties?
Gezellig koffie drinken met je buren? :wink:
Nou, nou, je gaat wel erg ver gelijk voor een Nederlandse, Chantal.
Eng hoor.
Mensen hoor je tegenwoordig klagen dat ze amper contact met de buren hebben... Dat is toch de oplossing? Beter dan alleen achter de geraniums zitten. Of ergens in een koffiehuis...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Chantal C. schreef: Gezellig koffie drinken met je buren? :wink:
Been there, done that. Niet bij de buren want die zijn geen moslim, wel bij de kebabzaak, die zijn wel moslim en we kunnen het goed vinden. Ik heb geen idee of ze nou weten dat ik trans ben of niet. Dat doet er ook niet toe. Wat er wel toe doet, is dat gezellig koffiedrinken geen waarde is.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
leontine
dagelijks aanwezig
Berichten: 214
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 21:38
Locatie: Zeist

Bericht door leontine »

Joanne schreef:Heb de discussie niet gevolgd maar heb wel een mening na al dat gedoe. De schop onder je kont manier van doen die nogal gebezigd wordt in Nederland werkt niet. Mensen worden gekwetst en hoewel ik niet vind dat dat een criterium is om anderen te gaan vermoorden is het wel iets om als nederlander over na te denken. Stelselmatig mensen beledigen omwille van hun beleden religie is natuurlijk not done. Dan creeer je een sfeer van onverdraagzaamheid. Laten we met zijn allen gewoon gaan werken aan de dialoog om dit in het vervolg te verbeteren lijkt me beter dan met vingertjes gaan wijzen en onredelijke angst. Integratie moet van twee kanten komen. Simpelweg stellen dat wij hier al wonen en dus niet hoeven aan te passen werkt gewoon niet en er zijn genoeg zaken waarbij dat nog gebeurt. Laten we dat snel wegwerken
Joanne, dat ben ik dus absoluut niet met je eens. Als ik ergens ga logeren vind ik het niet meer dan normaal dan dat ik me aan de huiselijke regels aanpas. Ook als ik naar een ander land zou emigreren vind ik het niet meer dan normaal dat ik me aan de lokale normen en waarden aanpas en z.s.m. de taal fatsoenlijk leer. Ik verwacht dan ook niets anders van de mensen die bij mij op bezoek komen en als die mensen dat niet van plan zijn en hun regels in mijn huis willen opdringen dan zal ik ze er op wijzen dat ik daar niet van gedient ben en als ze daar niet naar willen luisteren dan kunnen ze gaan. Als ik zie dat hier in de buurt de nodige 3de generatie medemensen van mediterane afkomst zitten die nog steeds geen fatsoenlijk woord nederlands hebben geleerd en ook niet aan hun kinderen wensen te leren, maar ons wel kwalijk nemen dat ze geen fatsoenlijk werk krijgen, dan kan ik maar tot 1 conclusie komen: Lazer op en ga in je land van afkomst zitten uitvreten. Dat leer je daar heel gauw af, wil je overleven.
Liefs, Leontine

Freedom is just another word for nothing left to lose
marjan
dagelijks aanwezig
Berichten: 231
Lid geworden op: wo okt 13, 2004 12:24

Bericht door marjan »

petra_ schreef:Ik ben gewoon bot en weet me werkelijk geen enkele waarde voor te stellen die de Islam aan onze samenleving toe zou kunnen voegen. Dus, suggesties?
Toevallig zojuist naar Tegenlicht gekeken? Vanwege de actualiteit van de afgelopen week was een herhaling van een programma over moslimfundamentalisme te zien. Aan de hand van een in ballingschap levende Tsjetsjeense leider werd door een aantal kenners het beeld geschetst van een beweging die zich verzet tegen de open samenleving, die zich door de toenemende globalisering steeds verder verspreidt. Fundamentalisme komt in eerste instantie dan ook voort uit de angst dat het geloof op den duur zal worden uitgeroeid. Volgens een van de deskundigen vertegenwoordigt religie het niet-rationele in een samenleving dat in onze huidige Westerse maatschappij steeds meer het onderspit moet delven. De onderlinge verbondenheid verdwijnt en ieder leeft voor zich, met als gevolg o.a. criminaliteit. Over het Midden Oosten werd nog duidelijk gemaakt dat men er niet in was geslaagd de Westerse samenleving te kopieren maar ondertussen wel de traditionele maatschappij had vernietigd. Ik vond het een zeer evenwichtig programma, waarin uitvoerig werd ingegaan op de voor- en nadelen van zowel de open als de gesloten samenleving. http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht ... /19801519/

Marjan
Plaats reactie