Het Doopsgezinde Internationale Jongerencongres in Groningen

Algemeen

Moderator: Moderators

Carin
ff weer wat posten
Berichten: 44
Lid geworden op: zo dec 11, 2005 8:34
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Carin »

Blij te zien dat er nog nagedacht wordt, Lisa. Want om eerlijk te zijn: gebeurtenissen die een jaar of 10 duurden vergelijken met het totaal sinds de geschreven geschiedenis is in mijn ogen wel erg appels met peren vergelijken. Beide fruit (en geschikt voor stroop), maar daar houd het mee op...
En om even Rhett Butler (uit: gejaagd door de wind, door Margaret Mitchell) te citeren: Er is in werkelijkheid maar één reden voor oorlog en dat is geld. En natuurlijk worden ze heilig gemaakt, hoe krijg je anders iemand zo gek er in te gaan vechten? Maar alle oorlogen zijn uiteindelijk geldkwesties.
Helemaal mee eens, Mr. Verhaalfiguur, dus die connectie met geloof zou wat mij betreft hoognodig eens bijgesteld moeten worden.
En hoe we hier eigenlijk terecht gekomen zijn... Het draadje was een congres en Edith heb ik ook al enige pagina's niet meer aangetroffen...
Gebruikersavatar
Juliette
ForumFan
Berichten: 436
Lid geworden op: di jan 24, 2006 22:43
Locatie: Leidse regio

Bericht door Juliette »

Carin schreef: En om even Rhett Butler (uit: gejaagd door de wind, door Margaret Mitchell) te citeren: Er is in werkelijkheid maar één reden voor oorlog en dat is geld. En natuurlijk worden ze heilig gemaakt, hoe krijg je anders iemand zo gek er in te gaan vechten? Maar alle oorlogen zijn uiteindelijk geldkwesties.
En meteen heb je even de basis van elk geloof blootgelegd: Macht (even vertaald geld=machtsmiddel). En inderdaad is dat een reden voor oorlog, maar ook voor elk geloof.
"Why live by the rules of a society that won't have you as a member?"
Gebruikersavatar
Tara
dagelijks aanwezig
Berichten: 172
Lid geworden op: zo jul 17, 2005 0:29
Locatie: Ergens in het Gelderse (Genderse?) land

Bericht door Tara »

Carin schreef:Zeg, Tara... Even over die commissie: vind je dat nu echt een goed idee? Uiteindelijk gaat het verhaaltje dat de kameel het resultaat is van een commissie die de opdracht had een paard te ontwerpen...
Hoi Carin,

Dat was ook meer een beetje schertsend bedoeld.
Als de mens het allemaal zo goed weet, laat ze dan eens tot overeenstemming komen en dan de ellende oplossen.
Nog beter: laat de mens het eens voorkomen.
Ik kijk uit naar de invoering van de feestdag "St. Juttemis".

Groetjes van Tara.
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
Gebruikersavatar
Tara
dagelijks aanwezig
Berichten: 172
Lid geworden op: zo jul 17, 2005 0:29
Locatie: Ergens in het Gelderse (Genderse?) land

Bericht door Tara »

Tijn schreef:beide wereldoorlogen zijn nog steeds peanuts met alle slachtoffers die door geloofsgeweld zijn gevallen.
Je kunt je dan afvragen wat ze geloven.
Het is meer waarschijnlijk dat ze er niets van begrepen hebben.
Dus eigenlijk kun je het beter ongeloofsgeweld noemen.
Ik vraag me hoe George W. Bush zijn gedrag kan verklaren aan de hand van zijn geloof.
En Noord-Ierland?
Wat had en heeft moord en doodslag daar met geloof te maken?
Als er vanuit het geloof duidelijk aangezet wordt tot geweld, dan is kritiek terecht.
Maar dan moet je je wel eerst goed verdiepen in dat geloof.
anders baseer je mogelijk je mening op het gedrag van de bekende rotte appel.
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
Carin
ff weer wat posten
Berichten: 44
Lid geworden op: zo dec 11, 2005 8:34
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Carin »

Ziende blind zijn is wel hobby bij sommige mensen, nietwaar Juliette?
Tara heeft het in wezen al uitgelegd in het voorgaande bericht, maar even voor de zekerheid: geloof is inderdaad misbruikt voor macht, maar het is waanzin om een alles aan een paar rotte appels op te hangen. Dan kan iedere tegenstander van transgenderisme ook wel zeggen dat we allemaal een stel seks-gestoorden zijn door het extravegante gedrag van een enkeling. Wil je dat? Blijkbaar graag, anders zou je ook de ander wel op zijn eigen merites beoordelen.
En geloof is geld???? Lees eens een Tenach, Bijbel, Koran of het Hindoe-boek met een moeiijker naam (en dan bedoel ik niet de Kamasutra) en je weet beter: ze hebben één overeenkomst, ondanks hun verschillen en dat is dat de hogere macht van de mensen eist dat ze hun maatschappij rechtvaardig houden wat betekent dat ze moeten delen. Het tegengestelde dus van macht uitoefenen.....
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Hoi hoi,

het blijft fascinerend hoeveel verschillende en uiteenlopende meningen je over het geloof kunt hebben. En dat klopt ook wel, want ieder mens leeft in zijn of haar eigen belevingswereld en interperteert geloof naar zijn of haar eigen kader.

Wat mij ook fascineert is dat er allerlei al dan niet "heilige geschriften" bijgesleept worden om het eigen gelijk te halen. Ook dat zijn interpertaties van een tijdsbeeld en je kunt vraagtekens zetten bij het waarheidsgehalte van al die verhalen.

Wat mij enigszins verbaasd is dat vrijwel iedereen er van uit gaat dat onze wereld en ons leven een vaststaand iets is, terwijl het juist fluïde is. Ook las ik dat iemand zichzelf boven insecten en dieren stelde??? Laten we het er maar op houden dat dit de grootste valkuil van de mens is: haar eigen arrogantie ten opzichte van andere levende wezens.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Carin
ff weer wat posten
Berichten: 44
Lid geworden op: zo dec 11, 2005 8:34
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Carin »

Nu sta ik toch echt even te kijken, Babette..
Ik hoop eerlijk gezegd niet dat je mij bedoeld met dat 'vaststaand'. Dat lijkt me toch iets te veel op het Calvinistische standpunt betreffende predestinatie. Ik sta daar absoluut niet achter. Nog doet iemand uit de niet-Calvinistische wereld dat (en dat is wel de meerderheid).
Ik ben er trouwens ook niet op uit om mijn gelijk te halen uit de Bijbel, dat laat ik graag aan anderen over. Het punt is alleen dat nog nooit iemand me heeft kunnen overtuigen dat het NIET zo is (en dat hebben er toch wel een paar geprobeerd). Nee, ik probeer alleen de wereld te begrijpen... En dat doet iedereen die 'heilige geschriften' bestudeert: op iets dat vast staat hoeft niet gestudeerd worden of over gediscussieerd.
Oh ja: ik ben wel arrogant genoeg om morgen een dag te gaan vissen en me als zodanig boven een vis te stellen. Maar ja, voor wie dat niet doet hoop ik dat die persoon 100% vegetarisch is anders komt het een beetje hypocriet over...
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Hoi hoi Carin,

ik zou het erg leuk vinden als het concept van god en geloof niet vaststaand is, want dan krijg je pas echt leuke en vooral ook open discussies.

Wat betreft de houding van de "mens" jegens andere levensvormen gaat het er mij om hoe je "leven" definieert. Voor mij heeft alles wat "leeft" een vorm van bewustzijn; "leven" is bewustzijn, en daar mag je best wel wat voorzichtiger en met meer respect mee omspringen dan nu het geval is.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Carin
ff weer wat posten
Berichten: 44
Lid geworden op: zo dec 11, 2005 8:34
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Carin »

Maar heb je mij dan ooit horen beweren dat dat concept vast staat, Babette? Zo ja, dan excuses en een kleine voetnoot: als ik iets zeg is dat uiteraard mijn subjectieve mening, altijd en overal. Persoonlijk heb ik natuurlijk wel 'zekerheden', dingen waar ik onvoorwaardelijk in geloof.
En open discussie is in mijn ogen een kenmerk van iemand die echt zoekt: alleen fundamentalisten hebben 100% onveranderlijkheid en ik vind dat irritant volk. Kenmerkend (en in mijn ogen een rotgewoonte) voor hen is ook dat ze niets anders doen dan citaten om je oren gooien terwijl een niet-fundamentalist ook in eigen woorden kan omschrijven wat iets nu voor hem/haar persoonlijk betekent. Oh ja, fundamentalisme is wat mij betreft niet beperkt tot religie maar komt zo te zien in elke groep voor.
En discussie: graag! Fasten seat belts....
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Hoi hoi Carin,

heyy, we zijn het helemaal eens! Het is natuurlijk ook lastig om in een hele korte omschrijving tot een diepe en genuanceerde uiting te komen die dan ook nog eens voor iedereen begrijpbaar is, dus excuses zijn wat mij betreft niet nodig. Het is wel een manier om de standpunten van anderen steeds beter te leren kennen en begrijpen, en dat lijkt me best wel een goed uitgangspunt.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Bea-Smit.
Forumdiva
Berichten: 1131
Lid geworden op: za mar 12, 2005 23:09
Locatie: zuidoostdrenthe

Bericht door Bea-Smit. »

Beste forumwacht is het geen tijd om deze draad te splitsen??

Hetgeen Edith stelde word door anderen gebruikt om over iets totaal anders te discuseren.

Groetjes Bea,
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Hoi hoi Bea,

ik ben er niet zeker van of ik me aangesproken voel of niet. Wel vind ik, dat als je bovenaan je draadje je geloofsgemeenschap in neonletters hebt staan, en vervolgens ook nog eens op de eerste de beste pagina je heel duidelijk maakt hoe verschillend al die geloofsclubjes wel niet zijn, je wat mij betreft een (hemels)breed debat over deze materie mag houden.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Plaats reactie