fMRT-scan ter diagnosestelling bij transsekualiteit

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Nee Frederique.....anderoorts vergelijk je een transitie met de eigenverantwoordelijkheid om een tattoe te laten zetten......wat je sowieso altijd maar zelf betaalt, zelfs het weer weglaseren ervan.....

.....je hebt duidelijk wat tegen een fatsoenlijke screening en wie daartoe niet bereid is, zal volgens mij sowieso zelf betalen.....

......en nu graag weer terug naar de topic Afbeelding

groetjes
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoe het jou toch altijd weer lukt om mijn uitspraken uit z'n verband te rukken...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Hoe het toch altijd weer lukt, dat elke topic door jou problemen gaat verwateren :wink:

groetjes
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Nee, Mara, ik kan nog niet terug naar on-topic. Ik snap namelijk nog steeds niet hoe het mogelijk is, dat Frederique, die zo conscientieus en in details haar eigen stappenplan uitwerkt, toch niet verder kijkt dan haar neus lang is naar de gevolgen van haar theorieen over onze samenleving en hoe het zou moeten zijn.

Stel dat je pijn in je buik heb, en na onderzoek op internet tot de conclusie kom, dat het je blindedarm is. Nou, dan ga je op eigen verantwoordelijk naar het ziekenhuis en laat je het verwijderen, zonder een contraexpertise van een arts. Het is toch je eigen verantwoordelijkheid? Je eigen lichaam? OK, het blijkt achteraf toch niet je blindedarm te zijn. Geef niets, mensen mogen fouten maken, dus laat de verzekering het toch betalen. Want ook artsen maken vaak genoeg een verkeerde diagnose, en hoeveel keer zou het zijn dat men dacht dat iemand last had van een blindedarmsontsteking maar toen men de lichaam opensnijde, bleek het iets anders te zijn.

Of stel, je bent transgender en je wilt graag borsten, maar je wilt geen hormonen slikken. Dan maar een borstvergroting dmv silicone implantaten. Maar je hebt geen geld om het zelf te betalen. Dan maar een beroep doen op je ziektekostenverzekering. Je hebt het toch nodig, voor je geestelijke welzijn? Je gaat toch niet voor niks zoiets aanvragen, dat doet men toch niet? Nou, bij de Bergman Kliniek kan een biologische vrouw borstimplantaten al vanaf EU 4.000 krijgen, oplopende tot EU 5.750. Laat het voor een man even duur zijn. Wij betalen met z'n allen daarvoor, dat heet solidariteit. Vragen wij dat een psycholoog bevestigt dat het echt nodig is? Nee, waarom zouden wij dat doen, dat is betuttelend. Maar wat doen wij met alle vrouwen die ook een borstvergroting willen? Het is toch niet eerlijk dat een man zomaar zonder toestemming borsten borstimplantaten mag krijgen van de verzekeringen, maar vrouwen die zich onzeker en ongelukkig voelen, minder vrouw voelen, omdat hun borsten te klein zijn, zelf zou moeten betalen voor hun implantaten. En reken maar dat ze er wel heel veel ervoor overhebben, want, ook al kost het een paar centen, wordt er tegenwoordig grif betaald voor zulke operaties. Nu al worden er 3.000 borstvergrotingen per jaar uitgevoerd, geteld aan de hand van het aantal gebruikte borstimplantaten. Dus alleen al uit de mensen die het zelf kunnen betalen, is dat een bedrag van minstens EU 1.200.000 per jaar dat in de wereld van Frederique door de ziektekostenverzekering zou moeten worden uitgegeven. Wanneer de verzekering klakkeloos een borstvergroting betaalt, zonder toetsing naar behoefte, hoeveel meer vrouwen zouden hun borsten laten vergroten? Maar ok, als wij met z'n allen allemaal een paar Euro per jaar meer betalen voor onze ziektekostenverzekering, is dat geen enkel probleem, toch?

Of, gezien dat zoveel vrouwen ook grotere borsten willen, en onderscheid naar geslacht zou oneerlijk zijn, besluiten wij dat er toch een noodzaak is om een toetsing voordat de verzekering borstimplantaten goedkeurt. Maar hormonen zijn anders. Geen enkel weldenkend man zou vragen om hormonen om borsten te ontwikkelen, als het niet echt nodig was voor zijn geestelijke welzijn. Daar hoef je niet bang voor te zijn, dus wel een externe toetsing als je silicone borsten willen, maar geen toetsing als je dat met hormonen wil....

Trouwens, waarom alleen voor een chirurgische ingreep? Ik heb Amoeba zelf-klevende borstprothesen. De kleinste prothese kosten ongever EU 450 per paar. Vrouwen die een mastectomie moesten ondergaan vanwege borstkanker krijgen hun Amoeba zelf-klevende borstprothesen betaald zodat ze nog vrouw kunnen blijven voelen. Nou, ik heb die dingen ook echt nodig om vrouw te voelen, en dat wil ik af en toe. Ik hoef echt niet naar een psycholoog om goedkeuring te vragen hiervoor, dus waarom mag ik niet de rekening voor die dingen gewoon naar de verzekering opsturen? Dat is dan nog EU 54 miljoen om alle 120.000 tot 200.000 travestieten in Nederland uit te rusten met de beste borstprothesen die er zijn, oftewel nog eens EU 3,50 per hoofd van de bevolking bovenop onze huidige ziektekostenverzekering. Of is de geestelijke noodzaak van mij om borstprothesen te hebben, minder ernstig dan de geestelijke noodzaak van Frederique om met hormonen borsten te ontwikkelen. En wie bepaalt dat? Een onafhankelijke deskundige? Of Frederique, die denkt het beter te weten dan de psychologen.

Jarenlang stijgen de kosten van ziektekostenverzekering, terwijl de zorg waar je daarvoor recht op hebt steeds minder wordt. Maar laten wij dat gewoon naast ons neerleggen. Frederique denkt, dat als wij de controlemechanisme afschaffen die probeert de kosten in de zorgsector te beheersen, dat de kosten lager zullen zijn dan ze nu zijn.

M.i., is dat gewoon gebrek aan realiteitszin.

Sorry, Mara, dat ik dit niet on-topic kon krijgen.

Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Lisa,

1) Blinde darm: ik zie transgenderisme/transseksualiteit toch wel als anders dan een blinde darm: de diagnose blinde darm zou ik zelf ook niet willen trekken. Genderdysforie is het verschil tussen wat IK voel (niet wat de psycholoog voelt) en hoe IK eruit zie. V.w.b. dat laatste kan iedereen dat onomstotelijk vaststellen (net als bij de blinde darm) en daar bemoei ik me dan ook niet mee. V.w.b. dat eerste deel kan een psycholoog dat onmogelijk onomstotelijk vaststellen - en dat moeten ze m.i. dan ook niet gaan proberen. Aan de andere kant toch even doorredeneren op die blinde darm: stel je hebt er last van en je komt bij het ziekenhuis - doet men er dan ook 6 maanden over om een diagnose te stellen?

2) De bedragen die je noemt klinkt als veel, maar hoeveel denk jij dat al die gesprekken met psychologen extra kost bovenop de eigenlijke hulp die nu geboden wordt? Ze doen het ook niet gratis, hoor... Verder heb ik eerder gezegd dat ik een gesprek op basis van vrijwilligheid (dus: psychologen die je adviseren) niet afwijs. Die mensen zouden ook rustig kritische vragen mogen stellen. Ik wijs wel af dat die mensen voor jou beslissingen nemen.

En nogmaals: voor mij wegen de kosten van de betutteling zwaarder dan de kosten die ik jaarlijks aan een ziektekostenverzekering uitgeef. Dus ja, wat mij betreft neem je in elke ziektekostenverzekering op dat mensen jaarlijks maximaal 1 set borstprotheses vergoed mogen krijgen (dat mogen vrouwen die nu een borstamputatie hebben gehad namelijk ook). Ook zonder verplicht gestelde psychologische hulp. Wie niet genderdysforisch is doet dat hooguit 1x omdat het "leuk" is en vergeet het het jaar erop toch opnieuw aan te vragen: de gein is er dan vanaf...

Voor mij is dit "out-of-the-box"-denken: verder denken dan de huidige regelingen lang en breed zijn. Ik denk dat de extra kosten reuze meevallen. Want mannen hebben een groot woord en grote posters met grote borsten - maar voordat men zich vrijwillig aanmeldt om zelf borstvergrotingen o.i.d te ondergaan - dat zie ik ze niet snel doen.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Lisa met een S schreef:Nee, Mara, ik kan nog niet terug naar on-topic. Ik snap namelijk nog steeds niet hoe het mogelijk is, dat Frederique, die zo conscientieus en in details haar eigen stappenplan uitwerkt, toch niet verder kijkt dan haar neus lang is naar de gevolgen van haar theorieen over onze samenleving en hoe het zou moeten zijn.

Sorry, Mara, dat ik dit niet on-topic kon krijgen.
Geeft nie......ik volg het met genotAfbeelding

Ik ben toch ook aan het eind van mijn latijn :roll:

Ik snap ja ook niet, waarom Frederique niet bereid is, gewoon door de genderdeskundigen een diagnose te laat stellen met het erbijbehorene tekst erop, dat verdere psychische klachten uitgesloten zijn......waar Frederique toch zeker van is, dat ze aan geen psychisch relevante aandoening lijdt, die een contraindikatie zal opleveren..... :roll:

Tis nou eens zo, dat het zo loopt.....maar Frederique vind het maar betutteling, houdt zich ook maar bezig dat te betonen, maar is tot nu toe bij nog geen enkele *betuttelaar* geweest.....

......maargoed, ik ga nu naar de buren.....gelukkig is daar geen trans of wat dan ook T* verder aanwezig, hahahahahaha :D

Fijn weekend allemaaaaaaaaal :wink:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

even een pagina terug Frederique (het gaat ook behoorlijk snel)

Frederique schreef:
Irene schreef:
@Lisa, ik begrijp dat mijn opmerking over politiek een beetje verkeerd gevallen is. Ik begrijp nu aan de hand van het antwoord van Frederique ook dat ik het inderdaad verkeerd gezien heb. Frederique wil van twee walletjes eten, wel vrije wilsbeschikking, maar niet de verantwoordelijkheid daar voor nemen.


Ik snap niet hoe jullie hieraan komen.

Ik schrijf toch dat ik graag bereid ben om die kosten op mij te nemen? Vanwaar dan 2 walletjes?
Dat haal ik gewoon uit je eigen tekst Frederique!

Frederique schreef:
Ik ben echter ook van mening dat dit "geluk" om alles zelf te kunnen betalen niet inhoudt dat een ander die dat niet kan geen recht op goede zorg zou mogen hebben. Goede zorg is zorg zonder betutteling. Niet voor mij, ook niet voor iemand met een krappere beurs. Ik ben in die zin fel tegen een tweedeling in de zorg: de tweedeling dat iemand met geld snel geholpen wordt op de best mogelijke manier, en iemand zonder geld het allemaal op z'n elf-en-dertigst en op een manier waarop er voor hem/haar wordt gedacht.
Maar, zonder nog meer quotes op te halen is de strekking van je verhaal dat je (of iemand) hetzelf het beste weet en dus alles zelf mag beslissen, ook als daar geen geld voor is.

Als we alles wat ieder individu nodig vind voor zijn welbehagen zouden moeten gaan vergoeden is het eind zoek, dan hoef je met die blindedarm ook niet meer aan te kloppen, want daar is dan ook geen geld meer voor.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Als ik de uitdrukking "2 walletjes eten" goed begrijp dan betekent die dat ik het ene (in dit geval: vrijheid) wil, zonder het andere (in dit geval: ervoor te betalen). Ik ben van mening dat die beschuldiging veel te zwaar is: ik heb namelijk ook geschreven dat ik:
1) bereid ben om voor mijzelf alle kosten te betalen, en
2) bereid ben om voor een ander mee te betalen via een hogere premie voor de ziektekosten en/of hogere inkomstenbelasting.

Dat lijkt mij persoonlijk verre van "van 2 walletjes willen eten".

Dat Lisa en jij vervolgens stellen dat de zorg in zo'n geval te duur wordt - daar geloof ik niet in. Maar omdat zowel jullie als ik geen cijfers hebben (zie eerder in deze discussie: daar is dringend behoefte aan!) denk ik dat dat een kwestie van jullie geloof tegen het mijne is.

Zowel Lisa als jij gaan in tegen de basisgedachte van mijn betoog (genderdysforie = verschil mvt-gevoel/uiterlijk en psychologen kunnen het gevoel niet vaststellen - jij als patient wel). Daardoor is de vergelijking met de blinde darm een oneerlijke vergelijking.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:Zowel Lisa als jij gaan in tegen de basisgedachte van mijn betoog (genderdysforie = verschil mvt-gevoel/uiterlijk en psychologen kunnen het gevoel niet vaststellen - jij als patient wel).
Niet altijd. Zelf beschikking is leuk, alleen voor een aantal mensen is het gevaarlijk. Iemand die bijvoorbeeld last heeft van schizofrenie, heeft dit zelf niet in de gaten. Voor hem/haar is dat de werkelijkheid, alleen heeft zo'n persoon niet in de gaten dat het helemaal niet klopt. Op zo'n moment is het goed dat er een psycholoog/psychiater is, die eerst verder onderzoek wil. Puur ter bescherming van de patient.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Chantal,

Zelfbeschikking is ook leuk voor mensen die dagenlang bij 35 graden zonder zonnebrandolie in de zon gaan bakken. Hebben een verhoogde kans op kanker. Wat gaan we daar aan doen? Strand-auto langs laten rijden en iedereen het strand af plukken die we in de zon zien?

Zelfbeschikking is ook leuk voor mensen die dagelijks iets uit de frituur eten. Het is bekend dat deze mensen een grotere kans op hartfalen en hartproblemen krijgen. Wat gaan we daaraan doen? Mensen verplichten om op een chipkaartje bij te houden wat'ie per dag eet, waarbij dat kaartje bij de kassa gaat piepen als het vetgehalte per week te hoog wordt? Waarbij zoiemand door de kassiëre aangesproken gaat worden op z'n onverantwoorde gedrag?

Je kunt niet iedereen voor z'n eigen gedrag beschermen. Dat moet je niet eens willen... Leven is risico lopen.

En dan nog. Hoeveel procent van de transgendere mensen die bij de VU komt lijdt aan schizofrinie? Hoeveel is dat meer dan de landelijke 1%? Hoeveel van die mensen zijn na de diagnosefase blij dat ze niet geholpen zijn? En hoeveel mensen (al-dan-niet schizofreen) zit je er, ten onrechte, mee in de weg? Hoeveel mensen hebben nu tijdens de diagnosefase onenigheid met het genderteam? Hoeveel mensen hebben nu tijdens de diagnosefase -terecht- een vervelend gevoel over dat er over hen ipv samen met hen beslist wordt? Hebben het over "het examen vrouw" als het over de diagnosefase gaat? Hoe serieus neemt men de patient in zo'n geval? Hoe vernederend is dat? Voor mijn gevoel blijft het middel erger dan de kwaal.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:Je kunt niet iedereen voor z'n eigen gedrag beschermen. Dat moet je niet eens willen... Leven is risico lopen.
En daarmee zelfmoordpogingen in de hand helpen? Lijkt me niet verstandig...
Frederique_ schreef:En dan nog. Hoeveel procent van de transgendere mensen die bij de VU komt lijdt aan schizofrinie? Hoeveel is dat meer dan de landelijke 1%? Hoeveel van die mensen zijn na de diagnosefase blij dat ze niet geholpen zijn?
Een stukje uit een interview met Joost à Campo:
"En toen stuitte ik op een Japanse studie uit 1998 onder mensen die om een cosmetische operatie vroegen. Bijna de helft van hen bleek een serieuze psychiatrische stoornis te hebben, zoals een persoonlijkheidsstoornis, posttraumatische stressstoornis of depressie. Maar vaak hadden ze een psychotische stoornis. Er is nog een opmerkelijke Amerikaanse overzichtsstudie uit 2000 onder plastisch chirurgen. Zij constateren dat mensen met schizofrenie zich zeven tot tien keer vaker aanmelden voor een ingreep dan psychisch gezonde mensen. In de normale populatie is 0,2 tot twee procent schizofreen, maar bij de plastische chirurgie is het twee tot vijftien procent. Ze zeggen zelf dat het uitkijken is geblazen met zulke ingrepen, want op termijn zullen deze mensen niet tevreden zijn."
Hoger dus...
Frederique_ schreef:En hoeveel mensen (al-dan-niet schizofreen) zit je er, ten onrechte, mee in de weg?
Dat komt voor. Ik heb het zelf ondervonden. Toch blijf ik van mening dat het goed is dat er een psychologische fase is. En dat is beslist geen examen. Voor een aantal mensen (zeker niet de meerderheid) voorkomt het problemen in de toekomst. Voor de rest is het niets meer dan een "formaliteit". Overkomelijk dus...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
mireille
Eredivisie
Berichten: 841
Lid geworden op: do feb 26, 2004 23:10
Locatie: Schrödingers kast

Bericht door mireille »

Nou even kort door de bocht dan maar, is hier iemand wel eens een normaal mens tegengekomen ??? Goed ik mag dan wel eens met makeup kliederen en als vrouw over straat huppelen, maar wat zou de nette accountant van hiernaast doen in z'n vrije tijd ? Tja moet dan iedereen maar onder de scanner om te kijken of er "maatschappelijk onaanvaardbare" psychische stoornissen aanwezig zijn (futiel pogingkje om het weer on topic te krijgen) ? Immers, iemand die niet lekker in z'n kop is presteert niet op de werkvloer, en uiteindelijk draait het erom dat je produktief bent voor je baas!

Scientology gebruikt trouwens een ouderwets model leugendetector welke de CIA al heeft afgedaan vanwege de onbetrouwbaarheid om haar leden te scannen en vervolgens te zeggen "je bent niet lekker, maar als je betaald kunnen we je helpen".

Anyway, er zijn een aantal erg fijne films cq boeken geschreven over dat soort maatschappijen. Brave New World, Gattaca, 1984, Equilibrium om er maar eens een paar te noemen...


Zo'n fmrt scan kan je "helpen" (zolang de resultaten zowel patient als dokter niet verkeerd worden geinterpreteerd want dan heb je er helemaal niks aan) maar het moet niet zoiets worden wat je tegelijkertijd met je DKTP prikken krijgt...

Ignorance is bliss...
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Ff ter verduidelijking....deze scan werdt ingezet om te kijken of er verschillen zijn tussen zich man-voelende mannen en zich vrouw-voelende mannen.....en of het een betrouwbaar middel kan zijn, een diagnose sneller te kunnen stellen. Het idee erachter is uit het feit geboren, dat er degelijke verschillen zijn in het funtioneren van mannelijke en vrouwelijke hersenen.

Het gaat zich niet om ieder mens te testen of ze aan psychische stoornissen lijden om vervolgens de maatschappelijke aanvaartbaarheid te beoordelen.....en nee, deze test is niet van het CIA in opdracht gegeven :wink:

En nee, het zal zeker niet un zelfdiagnose van een transje vervangen.....erder bedoelt om een diagnose te bevestigen......en nee, ook niet om uittesluiten, afwijzen of degelijken.....

Ik zelf heb me jarenlang un hoop psychische testen onderworpen....zelf de raarsten methoden van een erder hier genoemde omstrede psychosentechneut uit het zuiden van dit land en test om test kreeg ik mijn zelfdiagnose bevestigt. Het heeft me heel veel(teveel) tijd gekost en nog un hoop ellende en ik was blij geweest, had je toen zo'n aparaat, wat op een beeldscherm iets kan laten zien, wat mijn gevoel kan bevestigen.....en om de *betuttelaar* te laten denken, ja inderdaad, daar zit wat in wat ons de patient daar vertelt.....

groetjes
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Chantal,

Je kent de reactie van de VU op een soortgelijk verhaal van a Campo in een medisch tijdschrift? Men schreef het nog heel netjes, maar het kwam neer op "je moet je huiswerk beter doen voordat je dit soort uitspraken doet".

a Campo liet zich daardoor niet terugschrikken en komt dus nog steeds met verhalen dat vrouwen, transseksuelen en wie-dan-ook iets aan z'n uiterlijk wil doen beter eerst langs een psychiater lopen kan - en dat die psychiater daarbij alle problemen op zal lossen. Zijn mening, zijn goed recht, maar zijn mening is zo goed als de mijne. Bedenk ook dat a Campo geen neutrale partij is in dit soort uitspraken.

Groetjes,

Frederique
N.B: ik schreef het eerder: ik ben er van overtuigd dat iemand die bij de polikliniek van een ziekenhuis binnenkomt een grotere kans op zelfmoord heeft dan iemand die dat niet doet. Maakt dat het wenselijk om alle mensen die bij de polikliniek binnenkomen te onderzoeken op suicideneigingen?
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

frederique_ schreef:Dat Lisa en jij vervolgens stellen dat de zorg in zo'n geval te duur wordt - daar geloof ik niet in. Maar omdat zowel jullie als ik geen cijfers hebben (zie eerder in deze discussie: daar is dringend behoefte aan!) denk ik dat dat een kwestie van jullie geloof tegen het mijne is.
Dat de kosten in de zorg steeds hoger worden is een feit. Jarenlang probeert de overheid en verzekeraars kostenbeperkende maatregelen te nemen. Zowel in Nederland, België, Duitsland, Zweden, Groot-Brittanië als de VS probeert men kosten te beperken. Dat wordt altijd gedaan door een externe controle op de kosten, vaak ten ongenoege van de artsen, ziekenhuizen en patiënten die erbij betrokken zijn. Geen een van de landen of verzekeraars is zelf met het idee gekomen om alle controle los te laten en het aan de verantwoordelijkheid van de patiënt zelf over te laten. Dus wie weet, heb je misschien gelijk. Maar ik betwijfel het.

Maar je wilde cijfers. Volgens een zeer recentelijke studie uitgevoerd tussen 2001 en 2006 door Mary Ann Thornton, voorzitster van "Transgender at Work" onder 995 MTF en 500 FTM transseksuelen in de VS, is de gemiddelde kost van een GAB over de eerste 3+ jaren van de behandeling boven de $30.000. Om exact te zijn:

$12.900 - gemiddelde totale kosten voor chirurgische behandelingen per TS tbv een SRS.
$ 1.088 - gemiddelde kosten psychologische consulten in de eerste 2 jaar.
$ 9.792 - gemiddelde kosten voor hormonen en overige medicijnen
$ 6.879 - gemiddelde kosten medische controle op hormonen en medicijnen.
$30.659 - gemiddelde totale kosten

Niet opgenomen in de kosten zijn: laserontharing, borstvergroting, adamsappelreductie, facial feminization surgery, en overige behandelingen zoals logopodie, enz.

De psychologische consulten zijn dus maar minstens 3,5% van de totale kostenplaatje voor een GAB. Dus wanneer in Nederland 7 van de 200 aanmeldingen per jaar zelf afhaken of worden afgekeurd, hebben ze hun kosten uit. Volgens de informatie dat Edith en Ilse Mikage hebben geciteerd (die wij denken afkomstig zijn van Anton Verschoor) zijn er 80 mensen die niet door de diagnostische fase komen. Laat ons voorzichtig zijn en zeggen dat de helft zelf afhaken voor de eerste bezoek en de rest dankzij de gesprekken zelf beslissen om te stoppen of worden groenlicht onthouden. Denk ik dat wij over een aanzienlijk kostenbesparing voor de maatschappij kunnen spreken.

Overigens staat in dezelfde studie, dat wanneer de volledige kosten van een GAB standaard worden opgenomen in de ziektekostenverzekering, het een post van 0,39 cent per jaar per hoofd van de bevolking in de VS zou betekenen op een gemiddelde premie van $4.000 per jaar per persoon. Nou baseert de studie zich wel alleen op transseksuelen met een door een therapeut vastgestelde diagnose. Dus tenzij elke travestiet ineens zou aanmelden voor een GAB zou mensen die geen diagnose kunnen of willen overleggen toch niet een zeer grote verhoging in de ziektekosten veroorzaken. Laat het aantal verdubbelen, is het toch maar nogmaals 0,39 cent.

Maar waarom alleen voor genderdysforie een uitzondering maken, en behandelingen vergoeden zonder vastgestelde diagnose? Rugklachten, overspannenheid, depressie zijn ook allemaal moeilijk problemen voor een arts om vast te stellen. Het gaat niet zozeer om de diagnose, het gaat om de behandeling. Moeten wij niet alleen de diagnose van de patiënt zomaar aannemen, of ook nog zijn of haar gewenste behandeling zomaar uitvoeren zonder nader onderzoek? Of moeten wij gewoon iedere medische ingreep laten uitbetalen door onze ziektekostenverzekering, zonder aan te kunnen tonen dat het strict noodzakelijk is:
Frederique schreef:Dus ja, wat mij betreft neem je in elke ziektekostenverzekering op dat mensen jaarlijks maximaal 1 set borstprotheses vergoed mogen krijgen (dat mogen vrouwen die nu een borstamputatie hebben gehad namelijk ook). Ook zonder verplicht gestelde psychologische hulp.
Dus ook de borstvergroting van Katja Schuurmann en de ooglidcorrectie en liposuctie van Patty Brard, de siliconen injecties in de lippen van Connie van Breukhoven, de haartransplanten op het voorhoofd van Gerard Joling zouden allemaal moeten worden betaald door onze verzekeringen. Immers vonden de mensen deze ingrepen voor zichzelf nodig. Ze hadden ook geen behoefte om verplichte psychologische gesprekken vooraf. Maar ze vroegen ons niet om het te betalen. Ik ben van mening dat een ziektekostenverzekering bedoeld is om je gezondheid te beschermen, en niet een spaarpotje is dat je kan aanwenden elke keer dat je een botoxinjectie nodig vindt voor jou geluk.

Wanneer een meisje kan aantonen dat ze psychisch lijdt omdat haar borsten te groot (of te klein) zijn, wil ik best wel meebetalen dmv mijn verzekering. Maar ik wil niet meebetalen alleen zodat ze iets meer aantrekkelijk wil zijn voor de jongens. Dus wil ik eerst dat er een diagnose is vastgesteld door een externe deskundige dat het echt nodig is.

Want wanneer wij wel al dit soort dingen gaan vergoeden, dan zullen wel de premies van onze ziektekostenverzekeringen sterk gaan stijgen.

Ik wil best wel geloven dat Frederique genderdysfoor is. En ook al ben ik zelf van mening dat je alleen een GAB moet ondergaan wanneer verder leven als man ondragelijk zou zijn, ben ik niet zo betuttelend dat ik voor Frederique of wie dan ook wil beslissen of ze het wel of niet mag doen. Ik wil alleen niet meebetalen voor een geheel of gedeeltelijke GAB voor haar, alleen omdat ze zegt dat ze er gelukkiger wordt als ze borsten krijgt. Want wat is dan het verschil met Gerard Joling, die ongetwijfeld gelukkiger is nu dat hij niet meer zo kaal is, of met Katja Schuurman diens grotere borstomvang haar ook wellicht meer geluk heeft gebracht? Nee, het moet meer zijn dan alleen ietsje meer geluk in het leven, wil je aansprak kunnen maken op geld en middelen dat anders zou kunnen worden aangewend om mensen te hulpen die echt in levensbedreigende nood zitten. Wil je een beroep doen op mijn solidariteit, dan moet je maar mij overtuigen dat je het echt nodig heb. En daarvoor wil ik niet alleen jouw mening horen, ik wil een externe mening van een deskundige. Kan of wil je dat niet, dan betaal je maar zelf. En als je dat niet kan betalen, helaas pindakaas, dan maar zonder de borsten. Dat geldt zowel voor het meisje met de te kleine borstjes als voor de T*-girl.

Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Plaats reactie