kim dietrich schreef:
Maar waarom zou je het beslist mannelijk of vrouwelijk willen noemen? Dat is een etiket dat wij er op willen plakken. Zo denken wij. De natuur zelf hanteert het begrip kennelijk niet. Zal voor veel T's wel een trieste boodschap zijn of niet?
Groetjes,
Kim D.
Ik ben de laatste die strikt het begrip mannelijk of vrouwelijk wil hanteren. Ik vind dat namelijk een grote denkfout. Tussen beide begrippen liggen vele tussenvormen, maar op een of andere manier is het in onze cultuur heel erg moeilijk om buiten deze begrippen te denken. Ook ik heb hier moeite mee, dat heb ik aan den lijve ondervonden.
De natuur hanteert inderdaad niet het absolute begrip man of vrouw, ik geloof dat wij alle daar een goed voorbeeld van zijn. De genetica hanteert deze begrippen wel absoluut. Om de doodeenvoudige reden omdat ze afgesproken hebben dat een xy chromosomenpaar een mannetje is en een xx chromosomenpaar een vrouwtje. Daar kan ik niks aan doen dat is een feit. Dat betekent niet dat een xy persoon zich ook ontwikkeld tot een man, dat staat er los van. Ik beschouw mezelf als een xy-vrouw. Een vrouw die last heeft van allerlei mannelijke ongemakken, maar ook die allerlei vrouwelijke ongemakken ontbeert. En dat laatste maakt weer wat goed voor het eerste, maar lang niet alles.