9 juni: Kelly van der Veer bij Vaders & Zonen

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

@ Snoopy: Je maakt het jezelf wel lastig met allerlei wat triest aandoende scenario's en door houvast te zoeken in zo'n tegenstelling van stereotypen op trans gebied. Zoals ik al eerder zei: ze houden allebei in dat je in wezen als man gezien wordt.

In je stukje schrijf je het citaat van mij naar het eind ook naar een sombere overdrijving toe. Ik heb inmiddels veel meer goeds meegemaakt dan vervelends. Mensen zien mij ofwel gewoon als vrouw of ze snappen heel snel wat de bedoeling is. Desnoods vragen ze het, dat gebeurt ook, twee keer per jaar. En een paar jochies die iets over een travestiet mompelen als ze langs me heen lopen in de AH, dat gebeurt ook, eens per jaar. Dat ze homo zeiden is alweer wat langer geleden :wink: .

Ik zal het daarmee moeten doen, want ik ben geen Kelly en geen Ome Joop. Kan me voorstellen als je op mannen valt en erg op 'vrouwelijkheid' ingesteld bent, dat je je eerder verwant voelt met iemand als Kelly. Doe je voordeel ermee, als het je helpt. Je lijkt meestal pessimistisch genoeg over je vooruitzichten en mogelijkheden.

En over authentiek: je best doen om zo vrouwelijk mogelijk of als een bepaald soort vrouw gezien te worden of om op te gaan in de massa, het helpt allemaal niet. Je kunt beter lekker jezelf zijn.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

Snoopy schreef:want waarom dan niet een genderneutraal beroep kiezen als je weet dat je TS gevoelens hebt...?
De denkfout die je blijft maken is dat je het leven blijft zien als een reeks van bewuste en goed doordachte keuzes, maar dat is het dus niet (altijd). Mensen vertonen soms gedrag waar ze zelf geen invloed over hebben. Er kunnen allerlei blokkeringen actief zijn die iemands gedrag sturen zonder dat de persoon dat zelf in de gaten heeft. Die ontstaan vaak in de kindertijd. Die blokkeringen kunnen er ook voor zorgen dat iemand nooit aan introspectie doet en zichzelf niet eens begrijpt. Het kan heel lang duren voor het kwartje valt, maar dat maakt iemand nog niet minder transseksueel.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Saartje
Eredivisie
Berichten: 707
Lid geworden op: zo mei 04, 2008 12:44
Locatie: Amsterdam

Bericht door Saartje »

joandelynn schreef:
Snoopy schreef:want waarom dan niet een genderneutraal beroep kiezen als je weet dat je TS gevoelens hebt...?
De denkfout die je blijft maken is dat je het leven blijft zien als een reeks van bewuste en goed doordachte keuzes, maar dat is het dus niet (altijd). Mensen vertonen soms gedrag waar ze zelf geen invloed over hebben. Er kunnen allerlei blokkeringen actief zijn die iemands gedrag sturen zonder dat de persoon dat zelf in de gaten heeft. Die ontstaan vaak in de kindertijd. Die blokkeringen kunnen er ook voor zorgen dat iemand nooit aan introspectie doet en zichzelf niet eens begrijpt. Het kan heel lang duren voor het kwartje valt, maar dat maakt iemand nog niet minder transseksueel.
Bijvoorbeeld, als je voor het eerst zelf kleding mag kopen en je koopt schattige cognac kleurige laarsjes met een hakje.
Als je omgeving dan duidelijk maakt dat je er zo dus echt wel bij loopt als een homo draag je ze toch niet meer opeens, want anders val je buiten de groep. ;)

Ik ben nu eindelijk blij met mezelf en schijt aan iedereen die er een probleem mee heeft.
Net nog lekker zitten kletsen met een meid die ik net heb ontmoet en die "wel eens uit de eerste hand wilde horen hoe dat nou eigenlijk zat in plaats van tv programma's en zo"
Ze zij al "haar" voor ze zei "ik neem aan dat je met zij aangesproken wil worden?"
Ik gok haar niet ouder dan 25.
De meeste mensen zijn wel cool als je gewoon jezelf bent. ;)
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Snoopy schreef:In de ogen van sommigen is er blijkbaar wel verschil tussen een verwijfde Kelly en een TS die als travestiet gezien wordt...
Kelly word dan nog tenminste als omgebouwde homo gezien, maar als travestiet gezien worden ligt wel heel erg dicht tegen mannelijkheid aan...

Dus wat is beter: Omgebouwde homo en verwijfd? Of als een soort travestiet= eigenlijk man gezien worden? Ik zou dan liever met het eerste geassocieerd willen worden eerlijk gezegd.
Ik krijg wel een heel sterk déja vu-gevoel bij dit soort redeneringen. Vroeger liep hier ook iemand rond die voortdurend bezig was met dit soort tegenstellingen. Die leek daar wel een soort superioriteitsgevoel aan te ontlenen, of in elk geval de gedachte dat ze beter af was dan sommige anderen hier.

Die had altijd genoeg aan een kleine aanwijzing om iemand anders' verhaal in twijfel te trekken. En nam heel vaak het woord geloofwaardigheid in de mond. Ondertussen was het een verhaal dat onophoudelijk om (zelf)bevestiging leek te vragen.

Verwijfdheid is trouwens net als travestie een bevestiging van je mannelijkheid. Vrouwen zijn nooit verwijfd :wink: . En verder heb je het nu eenmaal niet voor het zeggen waar mensen die je verleden aan je af zien jou mee associëren. Dus kun je maar beter gelukkig zijn als je het een beetje treft, maar dat zit wel goed in jouw geval, geloof ik :wink: .
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Saartje schreef: De meeste mensen zijn wel cool als je gewoon jezelf bent. ;)
Dat is een mooie ervaring :D !
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

Saartje schreef:Bijvoorbeeld, als je voor het eerst zelf kleding mag kopen en je koopt schattige cognac kleurige laarsjes met een hakje.
Tja, ik had een fobie voor kledingzaken, dus dat soort problemen heb ik nooit last van gehad :) Ik weet nog steeds niet waar die fobie vandaan kwam, het enige dat ik kan bedenken is dat ik blijkbaar ooit een traumatische ervaring met kleding heb gehad.

Maar ik heb wel heel de 6e klas van de middelbare school met een meidenagenda rondgelopen, terwijl ik dat indertijd niet eens in de gaten had. Ik dacht dat ik gewoon een uniseks agenda had, maar pas een jaar geleden toen ik mijn oude schoolagenda's eens nakeek viel het me pas op dat er wel erg veel roze in die agenda zat. En dat er wel erg veel foto's van mooie mannen in stonden. En die advertenties voor inlegkruisjes en lippenstift waren ook wel een beetje verdacht ;) En ik kocht ook altijd van die stickers om in je agenda te plakken, en ja hoor, ik had natuurlijk net weer een vel uitgekozen vol roze fonts en met heel veel hartjes. En toch heb ik indertijd echt niet gedacht van, goh, ik ben TS, laat ik eens een meidenagenda kopen en die vol met roze stickers plakken :)
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Bericht door AM_ber_79 »

Snoopy schreef:Het is algemeen bekend dat de meer mannelijke TSen helemaal geen herinneringen hebben dat ze zich als kind al meisje voelden, sommige waren gewoon doodnormale voetbaljongens en vechtersbaasjes.
hmmmzzzz.... Dan val ik dus buiten de volgens jou "algemeen bekende meer mannelijke TSen". Kzal niet van mezelf zeggen dat ik een meisje meisje ben. Uren voor n spiegel hangen voor n beetje make up zal je mij niet zien doen bv. Daarentegen was ik als kind bezig met "handje klap" en "elastieken", een voetbaljongen of vechtersbaas ben ik nimmer geweest.

Dat een TS een TS blijft is ook niet mijn ervaring. Ik krijg van mannenvrienden net zo hard 3 kussen op de wang als elke andere vrouw in de vriendenkring. Voor hun ben ik gewoon "one of the girls".

Het is jammer dat je alleen maar de extremen er uit haalt sweety. "de transseksueel die gezien wordt als omgebouwde homo" vs "de transseksueel die gezien wordt als travestiet"...To free your life is to free your mind. :wink: m.a.w. denk eens in wat meer kleurtjes dan enkel zwart en wit...
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

Ik heb wel op de voetbal gezeten :oops:

Maar ben d'r wel van af gepest hoor, dus werd uiteindelijk toch niet geaccepteerd als 'voetbaljongen' :P

Er zijn trouwens ook meisjes die voetballen.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Chloe'tje
ForumFan
Berichten: 447
Lid geworden op: vr aug 22, 2008 12:20

Bericht door Chloe'tje »

De stereotypen, vooroordelen en egocentrisme vliegen weer over het scherm. Is het nou zo moeilijk te accepteren dat niet iedereen aan 'jouw' definitie voldoet en niet iedereen in (burgerlijke) maatschappelijke hokjes past.

Dit soort discussies klik ik meestal vrij snel weg. Transen waaraan je in de jeugd moet zien dat het transen zijn; verwijfde mannen, stoere vrouwen pffff.....

Soms denk ik wel eens dat transen hun eigen (nadelige) positie versterken door hun eigen opstelling. Mensen die op deze manier over hun 'soort' praten, kan ik echt niet serieus nemen, en dat geldt ongetwijfeld voor meer Nederlanders.

Overigens kom ik dit soort discussies niet tegen op een paar andere fora die ik ook bezoek, waaronder Fok (je zou niet verwachten dat daar ook anders dan primair gereageerd wordt, maar de genderdysforie thread is gewoon gezellig). Wie zit er nou op dit gezeur te wachten? Ik niet iig.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Snoopy schreef: Ja maar is een trans niet per definitie verwijfd eigenlijk? want: geboren als jongetje en doordat dat zichtbaar is ... dan ben je al snel verwijfd en "nichterig". En een ts word in het beste geval voor een ts aangezien, en in het slechtste geval voor een verklede man met tieten...En wat bio's erover te zeggen hebben interesseert me geen fluit want die zijn niet altijd solidair en hoeft ook niet hoor.
Ik ben er nu wel achter gekomen, je bent TS en je blijft TS.
Hoever ben je nu in het hele proces ?
Ik ben ruim 10 jaar post-op, en geloof me maar dat er meer dan genoeg ts zijn die gewoon als vrouw gezien worden. En dat zijn niet alleen post-op ts. Net zo goed als dat er biologische vrouwen zijn die er uit zien als een man, is dat andersom ook het geval, en soms is dat dan ook nog een ts.
Oordeel en bekijk niet alleen alles vanuit je eigen belevingen, maar stel je open voor alles wat er om je heen gebeurt.
Gebruikersavatar
snoopy
Eredivisie
Berichten: 568
Lid geworden op: do apr 16, 2009 14:55

Bericht door snoopy »

Chloe'tje schreef:
Soms denk ik wel eens dat transen hun eigen (nadelige) positie versterken door hun eigen opstelling. Mensen die op deze manier over hun 'soort' praten, kan ik echt niet serieus nemen, en dat geldt ongetwijfeld voor meer Nederlanders.
.
Ja ik versterk mn eigen positie dikwijls op een nadelige manier ja. nl. wanneer ik weer tegen iemand vertel dat transen indd niet allemaal omgebouwde homo's zijn... maar omgebouwde gewone heteromannen die als bouwvakker werken, piloot... of een hoge functie bij de landmacht, met vrouw en kinderen, koophuis de hele toestand.... die nooit enig vrouwelijk gedrag vertoonden en er een raar vrouwbeeld op nahouden. Ja dan versterk ik mn eigen positie ten nadele van mezelf...
Want de reactie's zijn dan niet "Goh wat erg voor die mensen dat ze zich zo hebben moeten compenseren" nee dan krijg je als reactie: "Daar heb ik nu nog nooit van gehoord, het moet toch niet gekker worden"

Het is nl ook niet te verkopen aan een groot publiek dat je een heterohuisvader in een hoge functie een behandeling geeft die hem van een normaal bestaan in een keer tot outcast maakt van de maatschappij.

Transen die voorheen een heteroleven hebben geleid komen overduidelijk van mars. En transen die vanaf de jeugd als vrouwelijk waren en op mannen vallen komen overduidelijk van venus. Zo ook de vrouwelijke homoseksuelen trouwens die hier weinig respectvol afgedaan worden als "nichten". Ik denk dat velen van hier jaloers kunnen zijn, op het oog voor detail en onberispelijke smaak van de meeste homoseksuelen alsook het van nature vrouwelijke gedrag, ipv aangeleerde travestie maniertjes?

Een transje die voorheen een homoseksueel bestaan heeft geleid... gaat van outcast naar iemand die zich enigzins weet te handhaven in de maatschappij. Dat is veel beter te verkopen dan de andere vorm van transseksualiteit, waar mensen zich gevoelensmatig niet in kunnen inleven en waar rationeel gezien ook geen enkele verklaring voor te vinden valt.

En dus moeten we het van een Kelly hebben als het gaat om maatschappelijke acceptatie...
Want ik denk niet dat Nederland bereid is de "hobby" te bekostigen van menig normale huisvader en exmilitair??

groetjes
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Gebruikersavatar
snoopy
Eredivisie
Berichten: 568
Lid geworden op: do apr 16, 2009 14:55

Bericht door snoopy »

Anna. schreef:
Snoopy schreef: Ja maar is een trans niet per definitie verwijfd eigenlijk? want: geboren als jongetje en doordat dat zichtbaar is ... dan ben je al snel verwijfd en "nichterig". En een ts word in het beste geval voor een ts aangezien, en in het slechtste geval voor een verklede man met tieten...En wat bio's erover te zeggen hebben interesseert me geen fluit want die zijn niet altijd solidair en hoeft ook niet hoor.
Ik ben er nu wel achter gekomen, je bent TS en je blijft TS.
Hoever ben je nu in het hele proces ?
Ik ben ruim 10 jaar post-op, en geloof me maar dat er meer dan genoeg ts zijn die gewoon als vrouw gezien worden. En dat zijn niet alleen post-op ts. Net zo goed als dat er biologische vrouwen zijn die er uit zien als een man, is dat andersom ook het geval, en soms is dat dan ook nog een ts.
Oordeel en bekijk niet alleen alles vanuit je eigen belevingen, maar stel je open voor alles wat er om je heen gebeurt.
Ja dus als je de mazzel hebt "gewoon als vrouw" gezien te worden, dat maakt je dan ineens geen TS meer? Dan hoef je in een keer niets meer uit te leggen aan vrienden en vriendinnen en relatie's? Dan ben je stealth?
Ik geloof er in mijn geval niets van... wat een ander doet moet een ander maar zien...
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Gebruikersavatar
snoopy
Eredivisie
Berichten: 568
Lid geworden op: do apr 16, 2009 14:55

Bericht door snoopy »

Janiek_ schreef: Ik krijg wel een heel sterk déja vu-gevoel bij dit soort redeneringen. Vroeger liep hier ook iemand rond die voortdurend bezig was met dit soort tegenstellingen. Die leek daar wel een soort superioriteitsgevoel aan te ontlenen, of in elk geval de gedachte dat ze beter af was dan sommige anderen hier.
.
Hoi!
Dan ben ik blijkbaar niet de enige die daar zo over denkt. Maar ik ontleen hier geen superioriteitsgevoel aan. En denk zeker niet dat ik beter af ben dan anderen hier. Hoor je mij ooit opscheppen over mn vrouwelijkheid of uiterlijk? Nee, omdat daar dus niks over op te scheppen valt. Ik ben TS. punt.

Het enige wat je me mogelijk zou kunnen verwijten is dat ik jaloers ben dat heel veel transen die zich blijkbaar tot mijn "soort" rekenen een relatief normale jeugd en ontwikkeling hebben doorgemaakt ... en hebben kunnen proeven in hun ontwikkelingsjaren hoe het is om niet anders gevonden te worden. En deze zelfde mensen presteren het dus Kelly als nichterig af te doen. Ik vind dat niet alleen niet respectvol... het is ook niet solidair. Iets wat mij dus verweten wordt!

Uit zulke opmerkingen wordt al snel duidelijk hoe verschillend we onderling zijn, en dat het ene vrijwel niets met het andere te maken heeft maar voor het gemak toch op een grote hoop gegooid wordt.

Dan denk ik dus dat je beter als algemene beeldvorming de gematigde groep kunt hebben ipv de fundamentalistische tak van transseksualiteit. Nl bijv een ome Joop die in een omajurk waaronder therapeutische omaschoenen op het marktplein met een zware basstem zn identiteit probeert te verkopen.

" Jongens ik werkte vroeger bij de landmacht, ik domineerde mn vrouw, ik was een afstandelijke vader voor mn kinderen, maar zie nu: ik ben een echte vrouw! altijd al geweest....hieeeeerrrrrr met die ***! en ik wil wel gewoon mn oude baan kunnen behouden, want ik ben een geëmancipeerde vrouw!"

jaja en dan verwachten jullie van mij dat ik dan ja-knikkend en met medelijden ga bevestigen dat deze arme transseksueel zich jaren ten koste van zichzelf heeft moeten onderdrukken...?

Het voordeel is wel dat het waarschijnlijk mn hoofd zou besparen als ik 1001 nachten spannende en wonderbaarlijke verhalen zou moeten vertellen :)
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Niks onrespectvols mee bedoeld, hoor, met naar een stuk geschiedenis als nicht bij sommige transen te verwijzen :D ! 't Is gewoon zoals het is, net als met die hetero huisvaders. Misschien dat ik het een beetje chargeerde, daarmee kan ik jouw neiging om "Ome Joop" te karikaturiseren spiegelen.

Ik heb Kelly trouwens nergens als een nicht afgedaan, alleen gezegd dat er nog wel iets nichterigs is in hoe zij overkomt. Waar trouwens niks mis mee is.

Maar verder heb ik alweer genoeg van deze discussie.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Snoopy schreef:Ja dus als je de mazzel hebt "gewoon als vrouw" gezien te worden, dat maakt je dan ineens geen TS meer? Dan hoef je in een keer niets meer uit te leggen aan vrienden en vriendinnen en relatie's? Dan ben je stealth?
Ik geloof er in mijn geval niets van... wat een ander doet moet een ander maar zien...
Ik geloof er niks van dat dat mazzel is. En ja, je blijft een transseksueel verleden houden, maar het is aan jezelf aan wie en wanneer je het wilt vertellen van je verleden. Iemand die bv kanker heeft gehad zegt toch ook niet meteen tegen iedereen die diegene leert kennen ik heb kanker gehad ?
Je verleden hoef je niet meteen aan iedereen te vertellen, is nog altijd aan jezelf wanneer je dat doet. En stealth ? Wat is dat ? Als je niet meer opvalt in het dagelijks leven. Ja, dan zijn er genoeg ts die stealth leven.
En gelukkig is iedereen anders, maar respecteer ook dat iedereen anders is.
Plaats reactie