Leraar vindt feminisering onderwijs niks
Moderator: Moderators
- Chantal C.
- Forumdiva
- Berichten: 1759
- Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
- Locatie: Hellevoetsluis
Leraar vindt feminisering onderwijs niks
Soms komen er van die berichten in het nieuws, daar snap ik nou helemaal niks van. Kennelijk domineren mannen nog steeds onze maatschappij. Waarom? Bang dat ze onderdrukt worden als vrouwen het teveel voor het zeggen krijgen?
Leraar vindt feminisering onderwijs niks
UTRECHT - Op de man af gevraagd ziet de helft van de leraren een groot gevaar in de feminisering van het onderwijs. Dat blijkt uit een enquête in de vrijdag verschenen editie van het Onderwijsblad.
De mannen vrezen dat de kwaliteit door de grote aantal vrouwelijke leraren gevaar loopt. Leraressen vinden dat onzin en zien in de komst van mannen een zegen.
Het Onderwijsblad, een uitgave van de Algemene Onderwijsbond (AOb) ondervroeg vijfhonderd leraren. Ze zeggen af te willen van wat wordt genoemd "het hoge kippenhokgehalte'' in de lerarenkamers. "Met meer mannen gaat het tenminste niet alleen over baby's'', zegt een ondervraagde lerares. De meerderheid van de geënquêteerden vindt een betere honorering het enige effectieve antwoord om de feminisering af te remmen.
Leraar vindt feminisering onderwijs niks
UTRECHT - Op de man af gevraagd ziet de helft van de leraren een groot gevaar in de feminisering van het onderwijs. Dat blijkt uit een enquête in de vrijdag verschenen editie van het Onderwijsblad.
De mannen vrezen dat de kwaliteit door de grote aantal vrouwelijke leraren gevaar loopt. Leraressen vinden dat onzin en zien in de komst van mannen een zegen.
Het Onderwijsblad, een uitgave van de Algemene Onderwijsbond (AOb) ondervroeg vijfhonderd leraren. Ze zeggen af te willen van wat wordt genoemd "het hoge kippenhokgehalte'' in de lerarenkamers. "Met meer mannen gaat het tenminste niet alleen over baby's'', zegt een ondervraagde lerares. De meerderheid van de geënquêteerden vindt een betere honorering het enige effectieve antwoord om de feminisering af te remmen.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Merkwaardig argument om meer mannen (of minder vrouwen) in het onderwijs te krijgen. Je zou ook kunnen denken aan een cursus "conversatie met collega's"."Met meer mannen gaat het tenminste niet alleen over baby's'', zegt een ondervraagde lerares.
Dorothy.
A candle loses nothing by lighting another candle.
- Lisa met een S
- Moderator
- Berichten: 3650
- Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
- Locatie: Boven de rivieren
- Contacteer:
Zoals gewoonlijk heeft de krant een ietwat onjuiste weergave gegeven van de feiten, door de meeste ongenuanceerde uitspraken als typerend te nemen.
In het artikel, die hier kan worden gedownload, wordt de meningen uiteen gezet. Grootste bezwaar tegen de zogenaamde "feminisering van het onderwijs" -- toename van vrouwen in het voortgezette onderwijs, schijnt de grote hoeveelheid deeltijders onder vrouwen, wat zinnig overleg en coordinatie vermoeilijkt. Dit wordt als nadelig ervaren. Daarnaast werd genoemd, dat vrouwen vaker moeitie hebben om de orde te handhaven in klassen met allochtone jongens, die niet kunnen wennen aan vrouwen in leidinggevend functies. Daarentegen, is het juist bevorderlijk voor allochtone meisjes en alle autochtonen leerlingen, om meer vrouwen te zien in leidinggevende functies. Ook werd gezegd, dat, naarmate vrouwen een grotere deel zijn gaan uitmaken van alle docenten, de salarissen steeds verder zijn achtergebleven. En dit is ook nog een samenvatting, dus ook ongenuanceerd.
Lisa
In het artikel, die hier kan worden gedownload, wordt de meningen uiteen gezet. Grootste bezwaar tegen de zogenaamde "feminisering van het onderwijs" -- toename van vrouwen in het voortgezette onderwijs, schijnt de grote hoeveelheid deeltijders onder vrouwen, wat zinnig overleg en coordinatie vermoeilijkt. Dit wordt als nadelig ervaren. Daarnaast werd genoemd, dat vrouwen vaker moeitie hebben om de orde te handhaven in klassen met allochtone jongens, die niet kunnen wennen aan vrouwen in leidinggevend functies. Daarentegen, is het juist bevorderlijk voor allochtone meisjes en alle autochtonen leerlingen, om meer vrouwen te zien in leidinggevende functies. Ook werd gezegd, dat, naarmate vrouwen een grotere deel zijn gaan uitmaken van alle docenten, de salarissen steeds verder zijn achtergebleven. En dit is ook nog een samenvatting, dus ook ongenuanceerd.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
- Chantal C.
- Forumdiva
- Berichten: 1759
- Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
- Locatie: Hellevoetsluis
Tja dat vind ik generaliseren. Ik heb een vriendin gehad die met allochtone jongens werkte. Dat ging prima. Ze had een natuurlijk overwicht en die jongens keken tegen haar op.Lisa met een S schreef:Daarnaast werd genoemd, dat vrouwen vaker moeitie hebben om de orde te handhaven in klassen met allochtone jongens, die niet kunnen wennen aan vrouwen in leidinggevend functies.
Dat is dus puur persoonlijk en niet per definitie iets waar vrouwen moeite mee hebben. Feit is wel dat er veel jonge vrouwen voor de klas staan. Die zijn vaak onzeker, en als je dat uitstraalt maken jongeren (ook niet allochtonen) daar gebruik van.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
- Lisa met een S
- Moderator
- Berichten: 3650
- Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
- Locatie: Boven de rivieren
- Contacteer:
Chantal,
Er staat vaker, dus is niet noodzakelijkerwijs een generalisatie. Natuurlijk zijn er vrouwen die het heel goed doen in het onderwijs (ook met allochtonen), en mannen die er niks van bakken.
Bovendien, omdat vrouwen tegenwoordig vaker het voortgezette onderwijs ingaan dan mannen, zou het niks afdoen van het feit, dat het vrouwelijke docenten zijn die er meer moeitie hebben om orde te handhaven, alleen zou de reden hun onervarenheid zijn, en niet hun vrouw-zijn. En misschien hebben jonge, onervaren mannelijke docenten er (vaker) minder last van, omdat ze toch beter gebruik kunnen maken van de 'natuurlijke overwicht' dat het man-zijn met zich meebrengt.
Lisa
Er staat vaker, dus is niet noodzakelijkerwijs een generalisatie. Natuurlijk zijn er vrouwen die het heel goed doen in het onderwijs (ook met allochtonen), en mannen die er niks van bakken.
Bovendien, omdat vrouwen tegenwoordig vaker het voortgezette onderwijs ingaan dan mannen, zou het niks afdoen van het feit, dat het vrouwelijke docenten zijn die er meer moeitie hebben om orde te handhaven, alleen zou de reden hun onervarenheid zijn, en niet hun vrouw-zijn. En misschien hebben jonge, onervaren mannelijke docenten er (vaker) minder last van, omdat ze toch beter gebruik kunnen maken van de 'natuurlijke overwicht' dat het man-zijn met zich meebrengt.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
- Frederique_
- Forum Junkie
- Berichten: 4825
- Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
- Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
- Contacteer:
Ik vraag me af of mannen een natuurlijk overwicht hebben. Ik heb vrouwen gezien die met hun vrouwelijke charmes hun gebrek aan overwicht prima wisten te compenseren en mannelijke onderwijzers die bij problemen met hun grote bek meer kapot maakten dan ze repareerden...Lisa met een S schreef:En misschien hebben jonge, onervaren mannelijke docenten er (vaker) minder last van, omdat ze toch beter gebruik kunnen maken van de 'natuurlijke overwicht' dat het man-zijn met zich meebrengt.
Oftewel: het heeft mijns inziens te maken met persoonlijkheid en met het hebben van een antwoord op de situatie die je tegenkomt, niet noodzakelijkerwijs met kracht (of overwicht).
Nog even over dat salaris: in het onderwijs heeft men last van twee effecten: men is trendvolger geweest van ambtenaren (kregen dan ook minder geld dan ambtenaren) en onderwijzers hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel (aka: staken niet zo snel). Verder is doorgroeien vanuit het onderwijs naar een andere sektor moeilijker dan het teruggroeien van een andere sektor naar het onderwijs ("zij-instromers"). Dat lijken mij sterkere argumenten dan dat de sexe iets met het salaris te maken zou hebben.
Groetjes,
Annegreet
- Lisa met een S
- Moderator
- Berichten: 3650
- Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
- Locatie: Boven de rivieren
- Contacteer:
Annagreet, er heerst onder onderwijzers (zowel mannen als vrouwen) een mening, dat nieuwe vrouwelijke docenten het moeilijker hebben dan mannen. Je kunt met goede, steekhoudende argumenten komen om mijn stelling te ondermijnen, voor waarom dat zo is, maar je moet met beter argumenten komen, als je wilt ontkennen dat het zo is, dan dat je wel eens iets anders hebt meegemaakt.Mijn Account schreef:Ik vraag me af of mannen een natuurlijk overwicht hebben. Ik heb vrouwen gezien die met hun vrouwelijke charmes hun gebrek aan overwicht prima wisten te compenseren en mannelijke onderwijzers die bij problemen met hun grote bek meer kapot maakten dan ze repareerden...
Bovendien heb ik het over een statistische beeld, en niet individuele gevallen.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
En toch kunnen vrouwen argressie in de kiem smoren terwijl mannen het juist verergeren.
Ze halen de angel er uit, omdat een vrouw geen concurentie en gezichtverlies oproept bij de jongeren.
In verschillende culturen is het nog steeds notdone om een vrouw te slaan.
Ik heb zelf geen ervaring voor de klas, ik werk met moeilijk opvoedbare jongeren en vaak kunnen vrouwen het zo ombuigen zonder dat het uit de hand loopt.
IK zou mijn vrouwelijke collega´s niet graag willen missen.
Bij escallaties voel ik me juist beter gedekt dan als ik alleen met mannen werk.
Mannen roepen zelfs agressie op, zonder het te willen...
anouk
x
Ze halen de angel er uit, omdat een vrouw geen concurentie en gezichtverlies oproept bij de jongeren.
In verschillende culturen is het nog steeds notdone om een vrouw te slaan.
Ik heb zelf geen ervaring voor de klas, ik werk met moeilijk opvoedbare jongeren en vaak kunnen vrouwen het zo ombuigen zonder dat het uit de hand loopt.
IK zou mijn vrouwelijke collega´s niet graag willen missen.
Bij escallaties voel ik me juist beter gedekt dan als ik alleen met mannen werk.
Mannen roepen zelfs agressie op, zonder het te willen...
anouk
x
- Lisa met een S
- Moderator
- Berichten: 3650
- Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
- Locatie: Boven de rivieren
- Contacteer:
Ik zou de laatste zijn, om te ontkennen, dat een vrouw een uitstekende docente zou kunnen zijn. Integendeel, denk ik dat bepaalde eigenschappen, die vrouwen doorgaans bezitten, onontbeerlijk zijn, om kinderen op te kunnen leiden. Ik begrijp, dat men hier wil beweren, dat vrouwen er niet onder doen voor mannen, en dat bestrijd ik niet. Ik zeg alleen, dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, en dat de verschillen mannen een lichte voordeel geven, in bepaalde situaties. Vrouwen moeten compenserende strategieen gebruiken om het voordeel teniet te doen.
Mijn betoog is, dat het vaak makkelijker is, voor een beginnende man in het docent-vak, zich staande te houden, omdat hij gebruik kan maken, van wat wij doorgaans als typisch mannelijke eigenschappen beschouwen. Vrouwen hebben er een moeilijker weg in deze fase, want, of ze moeten zich eigenschappen aanmeten, die doorgaans niet in hun arsenaal aanwezig zijn, of ze moeten de wel aanwezige eigenschappen toepassen op een oneigen manier, om hetzelfde effect te bereiken. Dat ze daarin kunnen slagen, staat buiten kijf. Om het anders te zeggen – mannen hebben een lichte voordeel over vrouwen, door hun man-zijn, in het initiele afdwingen van respect van een klas. Ze moeten het wel zien te behouden – en daar spelen faktoren mee die onafhankelijk zijn van het man- of vrouw-zijn.
Interactie met een klas, is anders als interactie met een individu. Een klas heeft een eigen dynamiek – en kinderen doen anders tegenover de leerkracht (en elkaar) in de groep, dan als je hen alleen spreekt. Bij groepsinteractie, spelen er factoren mee, die wortelen in onze dierlijke instincten als kuddedieren, en in de aan ons gerelateerde diersoorten, is de hoofd van een kudde doorgaans een mannetje.
Sta je op de eerste dagen van de schooljaar, voor een nieuwe klas, dan de eerste wat een docent moet doen, is zijn (of haar) plek innemen, als de baas. Er zijn mensen, mannen en vrouwen, die geboren leiders zijn, en, door middel van hun uitstraling, een groep onder controle kunnen krijgen, zonder veel moeitie. Maar dat zijn er weinig weggelegd. De rest moet er voor werken. Om de leiderschap over een klas te nemen, dus, moet je alle middelen inzetten, die je tot je beschikking hebt. Een ervaren docent, man of vrouw, heeft er veel meer middelen, dan een beginnende docent. Een ervaren docent weet niet alleen wat hij/zij wel moet doen, maar ook wat hij niet moet doen. Essentieel, is dat er geen non-verbale signalen zijn, die zijn of haar poging om de leidende rol in de klas te nemen, ondermijnen.
Wij leven nou eenmaal in een maatschappij, waar de mannen het voor het grotendeels, nog steeds voor het zeggen, hebben (hoewel dat sterk aan veranderen is). Met allochtonen, is dat soms zelfs veel sterker. Doorgaans, dus, kan het man-zijn genoeg zijn, om een initiele leiderschap af te dwingen. Maar, bovendien, is er ook nog het fysieke aspect. Mannen zijn doorgaans groter (en sterker) dan vrouwen, en alleen al door hun lichaamsbouw, kan dat voordelig zijn (hoewel in mijn geval, zijn er heel veel vrouwen die groter zijn dan ik, en het zou mij ook niet verbazen, als ze sterker zijn). Ook leefttijd speelt een rol; een oudere man (of vrouw) heeft doorgaans bij leerlingen (alweer initieel) meer krediet, dan een jongere. Komt er een grote, sterke man van middelbare leefttijd een nieuwe klas binnen, is dat altijd meer imponerend, dan als een jonge, kleine vrouw binnenkomt.
Daarnaast, is het stemgeluid. Stemverheffingen zijn onontbeerlijk voor controle over 30 leerlingen, en mannen hebben nu eenmaal doorgaans een hardere (en diepere) stem. Bovendien, als een man zijn stem verheft, blijft hij ongeveer in hetzelfde register; zijn stem gaat nauwelijks omhoog, eerder omlaag. Dit wordt meestal als daadkrachtig ervaren. Vrouwen, daarentegen, maken een bredere gebruik van register, en, bij stemverheffingen, hebben een neiging om omhoog in register te gaan, wat vaak als schel en schreeuwig, in plaats van daadkrachtig, overkomt. Een mannelijke docent, dus, kan, zonder na te denken, zijn stem verheffen, en het geluid versterkt zijn boodschap. Als een vrouwelijke docent, daarentegen, haar stem verheft, moet ze bewust haar register verlagen, in plaats van haar natuurlijke neiging om omhoog te gaan, wil ze met het geluid niet een non-verbale signaal sturen, die haar boodschap ontkracht.
Ook motoriek speelt een rol. Zoals in de dierenwereld gebruikelijk is, moet je als docent ruimte innemen – laten merken dat het lokaal van jou is. Je kunt, natuurlijk, niet in elke hoek plassen. Heb je een vaste lokaal toegewezen gekregen, kan je het versieren met posters enz., en hier doen vrouwelijke docenten het vaak beter dan mannen. Maar nieuwe docenten hebben dat vaak niet, en moeten rennen van de ene lokaal naar de andere. Dus je bent aangewezen op jezelf.
Kijk ‘ns een keer naar typisch mannelijk en vrouwelijk gedrag bij het zitten. De stereotypische man plopt zichzelf neer op een bank, met zijn benen wijd en zijn handen over elkaar of breed uitgemeten, en neemt de ruimte in beslag. De stereotypische vrouw gaat netjes rechtop zitten, bijna op het rand, met de benen samen en haar armen dicht bij haar zij. Bij lopen gaat het ook zo. Mannen eisen de ruimte op, vrouwen wurmen zich een weg daardoor. Wil je als man de klas bezitten, dan hoef je maar de stereotypische eigenschappen van je sekse toe te passen, en het is van jou. Een vrouw moet er wat anders verzinnen, of meer als een man gaan doen.
Heb je eenmaal je initiele controle over de klas, dan moet je dat zien te behouden, en relaties op te bouwen met individuele leerlingen. Hier ontstijgen wij uit onze dierengedrag, en verdwijnt vaak het voordeel voor de mannelijke docent – en misschien hebben vrouwen zelf hier een lichte voordeel. Maar als een vrouw nooit de eerste fase weet te bereiken, komt ze er niet aan dit toe.
Voor volgende week: lees pp. 280-350 en schrijf een samenvatting
Prof. Drs. Lisa
Mijn betoog is, dat het vaak makkelijker is, voor een beginnende man in het docent-vak, zich staande te houden, omdat hij gebruik kan maken, van wat wij doorgaans als typisch mannelijke eigenschappen beschouwen. Vrouwen hebben er een moeilijker weg in deze fase, want, of ze moeten zich eigenschappen aanmeten, die doorgaans niet in hun arsenaal aanwezig zijn, of ze moeten de wel aanwezige eigenschappen toepassen op een oneigen manier, om hetzelfde effect te bereiken. Dat ze daarin kunnen slagen, staat buiten kijf. Om het anders te zeggen – mannen hebben een lichte voordeel over vrouwen, door hun man-zijn, in het initiele afdwingen van respect van een klas. Ze moeten het wel zien te behouden – en daar spelen faktoren mee die onafhankelijk zijn van het man- of vrouw-zijn.
Interactie met een klas, is anders als interactie met een individu. Een klas heeft een eigen dynamiek – en kinderen doen anders tegenover de leerkracht (en elkaar) in de groep, dan als je hen alleen spreekt. Bij groepsinteractie, spelen er factoren mee, die wortelen in onze dierlijke instincten als kuddedieren, en in de aan ons gerelateerde diersoorten, is de hoofd van een kudde doorgaans een mannetje.
Sta je op de eerste dagen van de schooljaar, voor een nieuwe klas, dan de eerste wat een docent moet doen, is zijn (of haar) plek innemen, als de baas. Er zijn mensen, mannen en vrouwen, die geboren leiders zijn, en, door middel van hun uitstraling, een groep onder controle kunnen krijgen, zonder veel moeitie. Maar dat zijn er weinig weggelegd. De rest moet er voor werken. Om de leiderschap over een klas te nemen, dus, moet je alle middelen inzetten, die je tot je beschikking hebt. Een ervaren docent, man of vrouw, heeft er veel meer middelen, dan een beginnende docent. Een ervaren docent weet niet alleen wat hij/zij wel moet doen, maar ook wat hij niet moet doen. Essentieel, is dat er geen non-verbale signalen zijn, die zijn of haar poging om de leidende rol in de klas te nemen, ondermijnen.
Wij leven nou eenmaal in een maatschappij, waar de mannen het voor het grotendeels, nog steeds voor het zeggen, hebben (hoewel dat sterk aan veranderen is). Met allochtonen, is dat soms zelfs veel sterker. Doorgaans, dus, kan het man-zijn genoeg zijn, om een initiele leiderschap af te dwingen. Maar, bovendien, is er ook nog het fysieke aspect. Mannen zijn doorgaans groter (en sterker) dan vrouwen, en alleen al door hun lichaamsbouw, kan dat voordelig zijn (hoewel in mijn geval, zijn er heel veel vrouwen die groter zijn dan ik, en het zou mij ook niet verbazen, als ze sterker zijn). Ook leefttijd speelt een rol; een oudere man (of vrouw) heeft doorgaans bij leerlingen (alweer initieel) meer krediet, dan een jongere. Komt er een grote, sterke man van middelbare leefttijd een nieuwe klas binnen, is dat altijd meer imponerend, dan als een jonge, kleine vrouw binnenkomt.
Daarnaast, is het stemgeluid. Stemverheffingen zijn onontbeerlijk voor controle over 30 leerlingen, en mannen hebben nu eenmaal doorgaans een hardere (en diepere) stem. Bovendien, als een man zijn stem verheft, blijft hij ongeveer in hetzelfde register; zijn stem gaat nauwelijks omhoog, eerder omlaag. Dit wordt meestal als daadkrachtig ervaren. Vrouwen, daarentegen, maken een bredere gebruik van register, en, bij stemverheffingen, hebben een neiging om omhoog in register te gaan, wat vaak als schel en schreeuwig, in plaats van daadkrachtig, overkomt. Een mannelijke docent, dus, kan, zonder na te denken, zijn stem verheffen, en het geluid versterkt zijn boodschap. Als een vrouwelijke docent, daarentegen, haar stem verheft, moet ze bewust haar register verlagen, in plaats van haar natuurlijke neiging om omhoog te gaan, wil ze met het geluid niet een non-verbale signaal sturen, die haar boodschap ontkracht.
Ook motoriek speelt een rol. Zoals in de dierenwereld gebruikelijk is, moet je als docent ruimte innemen – laten merken dat het lokaal van jou is. Je kunt, natuurlijk, niet in elke hoek plassen. Heb je een vaste lokaal toegewezen gekregen, kan je het versieren met posters enz., en hier doen vrouwelijke docenten het vaak beter dan mannen. Maar nieuwe docenten hebben dat vaak niet, en moeten rennen van de ene lokaal naar de andere. Dus je bent aangewezen op jezelf.
Kijk ‘ns een keer naar typisch mannelijk en vrouwelijk gedrag bij het zitten. De stereotypische man plopt zichzelf neer op een bank, met zijn benen wijd en zijn handen over elkaar of breed uitgemeten, en neemt de ruimte in beslag. De stereotypische vrouw gaat netjes rechtop zitten, bijna op het rand, met de benen samen en haar armen dicht bij haar zij. Bij lopen gaat het ook zo. Mannen eisen de ruimte op, vrouwen wurmen zich een weg daardoor. Wil je als man de klas bezitten, dan hoef je maar de stereotypische eigenschappen van je sekse toe te passen, en het is van jou. Een vrouw moet er wat anders verzinnen, of meer als een man gaan doen.
Heb je eenmaal je initiele controle over de klas, dan moet je dat zien te behouden, en relaties op te bouwen met individuele leerlingen. Hier ontstijgen wij uit onze dierengedrag, en verdwijnt vaak het voordeel voor de mannelijke docent – en misschien hebben vrouwen zelf hier een lichte voordeel. Maar als een vrouw nooit de eerste fase weet te bereiken, komt ze er niet aan dit toe.
Voor volgende week: lees pp. 280-350 en schrijf een samenvatting
Prof. Drs. Lisa

If all else fails, buy new shoes
- Chantal C.
- Forumdiva
- Berichten: 1759
- Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
- Locatie: Hellevoetsluis
- Lisa met een S
- Moderator
- Berichten: 3650
- Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
- Locatie: Boven de rivieren
- Contacteer: