'Rijvaardigheid vrouwen toch hormonenkwestie'

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Na felle hormonendiscussies, een bericht waar testosteron een rol speelt:

LONDEN - Dat veel vrouwen moeite hebben met kaartlezen en inparkeren, komt omdat zij al in de baarmoeder te weinig zijn blootgesteld aan het mannelijke hormoon testosteron. Dat blijkt uit onderzoek van Duitse wetenschappers aan de universiteit van Giessen, berichtte de BBC maandag.

Volgens de onderzoekers zorgt het gebrek aan testosteron ervoor dat vrouwen minder ruimtelijk inzicht hebben. Kaartlezen en inparkeren zijn vaardigheden die ruimtelijk inzicht vereisen, en die veel vrouwen volgens mannen ontberen. Vrouwen hebben overigens de neiging het daar niet mee eens te zijn.

Het onderzoek richtte zich op rekenvaardigheid, taalvaardigheid en ruimtelijk inzicht bij veertig vrijwilligers, van wie vervolgens de hormoonspiegel werd bestudeerd. Mannen scoorden over het geheel genomen hoger bij de cognitieve tests, maar helemaal wat betreft rekenvaardigheid en ruimtelijk inzicht.

De wetenschappers keken ook naar het verschil in lengte tussen de ringvinger en de wijsvinger van de proefpersonen. Dat wordt volgens hen ook bepaald door testosteron. Bij vrouwen zijn beide vingers meestal vrijwel even lang, terwijl mannen over het algemeen een langere ringvinger hebben. Vrouwen bij wie dit ook het geval was, scoorden beter op rekenvaardigheid en ruimtelijk inzicht.

Uit: de Telegraaf van ma 24 jan 2005, 21:02

Dit bericht kan van belang zijn als je bijvoorbeeld de weg kwijt bent als je naar laten we zeggen de Fun4two wilt voor een feestje van trav.org. Toevallig moet je dan ook achterwaarts inparkeren, en na afloop de weg terugvinden :oops: :roll: :wink:

(Toevallig heb ik zeer veel handigheid in kaartlezen, rekenvaardigheid en ruimtelijk inzicht)
liefs, Josette
Coco
ForumFan

Bericht door Coco »

Zolang ik nog met één hand kan inparkeren, heb ik nix te klagen, denk ik. Bij mama toch iets te veel van de testosteronpot gesnoept waarschijnlijk...

:P
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Coco schreef:Zolang ik nog met één hand kan inparkeren, heb ik nix te klagen, denk ik. Bij mama toch iets te veel van de testosteronpot gesnoept waarschijnlijk...

:P
Bah, echte mannen doen het met hun knieen! ;)
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Evelieneke
dagelijks aanwezig

Bericht door Evelieneke »

Zulke onderzoeken zijn blijkbaar in, volgens anderen spelen juist grijze en witte hersencellen een rol:

Mannen kunnen beter kaart lezen

In de eeuwige botsing tussen de geslachten vormen zaken als autorijden en kaartlezen twee van de slagvelden, waarop mannen zich sterker dan vrouwen voelen, zo heeft de Britse krant Mail on Sunday onder aanhaling van wetenschappelijk onderzoek bevestigd.

Autorijden is voor veel paren een beproeving, omdat de bestuurder (meestal een hij) en de kaartlezer (meestal zijn partner) het grondig en luidruchtig oneens kunnen zijn over de te volgen route. Wat de meeste mannen, die toch al overtuigd zijn van hun superieure stuurmanskunst, ertoe brengt te klagen dat vrouwen geen kaart kunnen lezen.

Hoewel eerder werd gesuggereerd dat dit iets te maken had met een beter ruimtegevoel bij mannen, konden vrouwen dat tot nu toe toch afdoen als een blijk van seksisme.

Nu hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt dat mannen inderdaad beter overweg kunnen met een landkaart. Daarvoor zijn bepaalde hersenfuncties verantwoordelijk.

In die hersenen zitten zowel grijze als witte cellen. Daarin schuilt het antwoord op de vraag welk geslacht het best kan kaartlezen.

Onderzoekers aan de Universiteit van New Mexico maakten namelijk scans van de hersenfuncties bij een groep vrouwen en een groep mannen, en brachten daarna de verschillende activiteiten in kaart. Daaruit bleek dat mannen zes keer meer grijze cellen dan vrouwen gebruiken. Die cellen zijn cruciaal voor het verwerken van informatie. Zij spelen een sleutelrol bij wiskundige problemen en voor het ontcijferen van een kaart.

Vrouwen gebruiken evenwel veel meer witte cellen. Die zijn verantwoordelijk voor zaken als emotioneel denken, taalgebruik en het al vaak bezongen talent om twee dingen tegelijk te doen.

Bron: Het Volk, 23-1-2005

Evelien.
Coco
ForumFan

Bericht door Coco »

Tja, Maruscha, maar ik ben dan ook geen echte man. Sterker nog: ik ben echt geen man :wink:.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Coco schreef:Tja, Maruscha, maar ik ben dan ook geen echte man. Sterker nog: ik ben echt geen man :wink:.
Dat zeggen er wel meer hier 8)
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Natashja
ForumFan

Bericht door Natashja »

Laat de heren onderzoekers eerst hun eigen rijvaardigheid maar eens testen. Zijn genoeg mannen die moeite hebben met inparkeren. Of ze nemen de moeite niet hun auto fatsoenlijk neer te zetten.

Nataschja
Niets is blijvend, alleen de verandering
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Voor de geinteresseerden: toevallig zag ik in de aankondiging van Editie.nl (RTL-4 22:30) dat men het daar ook over dit onderwerp wil hebben.

Mijn richtinggevoel is uitstekend, mijn wijsvinger en ringvinger zijn wel ongeveer even lang. Prachtig, want dit geeft precies mijn gevoel weer :P

Groetjes,

Frederique
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Als echte chauffeuse zeg ik alleen maar er zijn zulke en zulke cheuffeurs en chauffeusen, na meer dan 2 millioen kilometers op mijn persoonlijke teller mag ik wel meepraten en ik zie soms kerels die er nou beter met het openbaar kunnen gaan en trouwens, wat is met Jutta Kleinschmidt, ze heeft zelf uns de Parijs-Dakar gewonnen :roll:

alles is relatief, deze onderzoek is relatief stom :wink:

xmarax
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Elsa
Forumdiva

Bericht door Elsa »

Kaartlezen kan ik slecht, maar file parkeren als de beste. Het is zelfs zo dat Denise uitstapt om mij dat te laten doen.. :P
Nancy Koppens
dagelijks aanwezig

Bericht door Nancy Koppens »

Onderzoekjes en onderzoekjes.... nutteloos tijdverdrijf en geld verspilling met het enige resultaat.... frustie mensen! :evil:
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Nancy Koppens schreef:Onderzoekjes en onderzoekjes.... nutteloos tijdverdrijf en geld verspilling met het enige resultaat.... frustie mensen! :evil:
Die mannen :roll: , ze leren het ook nooit .............. af!

<<groetjes

Er deed zich overigens in mijn jongere jaren een mop de ronde over dit onderwerp:

- Waarom kunnen vrouwen beter fileparkeren dan mannen?
- Omdat voor een man dit (men tone de afstand tussen de toppen van duim en wijsvinger aan één hand, zonder zich te forceren) 22 centimeter is.
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Plaats reactie