Lastige vraag, maar wel belangrijk

Algemeen

Moderator: Moderators

Martiene
dagelijks aanwezig

Lastige vraag, maar wel belangrijk

Bericht door Martiene »

Zoals algemeen bekend is het T leven voor velen helaas een geheel of gedeeltelijk geheim leven.
Je hebt wel vriendinnen en vrienden gemaakt.......en nu gebeurt er iets met je, ongeval, ziekte, ziekenhuis of nog erger je komt te overlijden. :cry:
Door een nare ervaring in mijn directe omgeving heeft dit mij ertoe gebracht in een brief een persoon aan te wijzen die mocht er zoiets gebeuren mijn internet vrienden en vriendinnen op de hoogte te brengen.

Hebben jullie hier wel eens over nagedacht of iets geregeld. Het zou toch verschrikkelijk zijn dat je dierbaren niets meer van je horen en niet weten wat er aan de hand is.
:cry:
Natuurlijk een onnodige vraag voor de dames die niets in het geheim doen. :lol:
Omdat ik wel een vrouw wil zijn, maar het niet wil worden. (©martiene)
liefs.
Nathalie
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Grappig dat je hiermee komt, Martiene. Ik heb me de afgelopen tijden wel meer hetzelfde afgevraagd. Je maakt online vrienden en vriendinnen in deze 'scene', maar om een of andere reden mixt dit niet altijd met je andere leven. Niet alleen in slechte tijden als ziek en zeer maar zeker ook in goede tijden als verjaardagen en andere benoemenswaardige zaken als diplomeringen, etc. Als ik even naar mezelf kijk dan maak ik mij hier evenzeer schuldig aan. Ik zou er bijvoorbeeld nogal een probleem mee hebben als ik tijdens een verjaardagspartijtje een tuin vol trava's zou hebben. Hoe leg ik dat ooit uit aan de buurt ? :roll: Nu wil het toeval dat ik in december jarig ben dus de tuinpartijtjes kunnen vrij eenvoudig tot een minimum worden beperkt , maar toch is het wel iets wat me bezig houdt:
In hoeverre deel je je leven als trava met de kennissen en vrienden om je heen ? Zeker als dit wat verder gaat als een avondje stappen.

Nu is het ook wel weer zo dat ik dit inmiddels in zijn juiste proporties kan zien. Door een jarenlange chatervaring weet ik inmiddels dat chatrelaties vaak iets totaal anders zijn dan ware relaties. Een paar waardevolle uitzonderingen, die zich boven de massa doen uitstijgen, daargelaten.
Contacten die je opbouwt in het virtuele circuit zijn andere contacten dan lijfelijke. Aan de ene kant zijn ze dieper, inniger omdat je vaak zaken bespreekt die je minder makkelijk live bespreken zult. Vaak omdat je online daar meer de tijd voor kunt gunnen en de gelegenheid zich daarvoor beter leent. Vaak ook ingegeven door een laat tijdstip. Anderszijds is er ook niet altijd de behoefte die virtuele contacten een lijfelijk gevolg te geven. Er zijn genoeg mede-trav's die ik graag spreek maar echt niet elke week over de vloer hoef te hebben.

Dit valt dus samen met jouw vraag en ervaring waarom men problemen kan hebben met een lijfelijk contact in geval van ziekte en overlijden. Hoewel het contact met een chatter (in dit geval een T maar dat maakt voor het argument niet uit) best innig kan zijn geweest is het nog een heel andere kwestie hoe dit contact zich verhoudt tot een daadwerkelijk ondersteunend contact.

Ik heb dit jaren terug aan den lijve ondervonden. Dagelijks had ik een heel goed contact met een lieve chatvriendin. We spraken elkaar zeer vaak, deelden heel veel lief en leed met elkaar. Wisten alles van elkaar. Er was ook zeker een wederzijdse aantrekkingskracht. Maar op het moment dat ik in de problemen zat door een echtscheiding en zielig en alleen verplicht op een kamertje (formaat bezemkast) in een zusterflatje zat, gaf ze niet thuis. Er werd niet gebeld noch gemaild. Ik was niet online dus was er niets aan het handje. Dat ik aan had gegeven dat internetten daar vrijwel onmogelijk was, deed daar weinig aan af. Het innige contact wat ik dacht te hebben bleek een schaduw. Het heeft me veel inzicht gegeven in het virtuele leven contra het echte leven. Ik denk ook dat met name deze situatie mijn instelling in chat's en forums heeft getekend . Het doet me niet meer zoveel, ik laat me niet meer kennen. Laat hoogst zelden het achterste van mijn tong zien. Wel doe ik dat soort dingen nog in de innigere contacten die ik heb met gevoelsgenotes. Mensen die me bijblijven. Mensen die elkaar aanvoelen. Maar zelfs dan verwacht ik niet (meer) dat ze er zullen zijn als ik ooit wat zou gaan mankeren. De echte innige contacten uitgesloten. Misschien een wat mistroostig vooruitzicht maar het is vaak wel een realiteit.
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Martiene
dagelijks aanwezig

Bericht door Martiene »

Tja Nathalie, zo zie je maar echte vrienden zijn zeldzaam.

Maar dat neemt toch niet weg dat er nog steeds personen overblijven die je van internet kent die je in geval je dat zelf niet (meer0 kan wil laten weten wat er aan de hand is.
Ik in elk geval wel.
Ik zal de aanleiding hiervoor vertelen. Een man krijgt een hartaanval en komt geheel onverwachts te overlijden. In mijn geval zou dit betekenen dat er in elk geval een paar dierbaren van niets zouden weten.

Hoe voorkom je dit nu. Hoe zorg je dat ook die mensen weten wat ze moeten weten.
Omdat ik wel een vrouw wil zijn, maar het niet wil worden. (©martiene)
liefs.
Elsa
Forumdiva

Bericht door Elsa »

Martiene, misschien een idee om een gesloten brief te bewaren, alleen te openen bij ernistge ziekte o.i.d.? En daarin adressen prijsgeven van wie jij wilt dat die een en ander weten moeten? Als partner-van is mijn situatie anders, begrijp wel wat je hiermee bedoeld.
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Martiene schreef: Hoe voorkom je dit nu. Hoe zorg je dat ook die mensen weten wat ze moeten weten.
Als ik het goed heb begrepen weet je vrouw van Martiene, dus misschien zou je met haar iets af kunnen spreken? Waar je een envelopje met e-mailadressen neerlegt, voor het geval dat?
Misschien denk ik er te makkelijk over...

<<groetjes
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
racine
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door racine »

Dag Martiene,

Goed dat je hiermee komt, ikzelf heb het er een tijdje geleden met mijn vrouw over gehad en nog meer. (Daar kom ik later nog op terug in een apart onderwerp) Ik heb nu mijn logingegevens van e-mail en fora in een gesloten enveloppe bij mijn overlijdingsverzekeringspapieren liggen. Als het dan zover is kan mijn vrouw een ieder in de t-scene op de hoogte stellen van de stand van zaken.

Met vriendelijke groet,
Racine
Als privacy illegaal wordt, zullen slechts illegalen privacy hebben.
Gast

Bericht door Gast »

Ik ga er vanuit dat mijn vriendin diegenen die ik persoonlijk ken wel t.z.t. persoonlijk op de hoogte zal stellen. Een algemeen bericht lijkt mij overdone en niet nodig aangezien ik mij hier nooit zo vaak profileer ;-)
leontine
dagelijks aanwezig

Bericht door leontine »

Nathalie schreef: Ik heb dit jaren terug aan den lijve ondervonden. Dagelijks had ik een heel goed contact met een lieve chatvriendin. We spraken elkaar zeer vaak, deelden heel veel lief en leed met elkaar. Wisten alles van elkaar. Er was ook zeker een wederzijdse aantrekkingskracht. Maar op het moment dat ik in de problemen zat door een echtscheiding en zielig en alleen verplicht op een kamertje (formaat bezemkast) in een zusterflatje zat, gaf ze niet thuis. Er werd niet gebeld noch gemaild. Ik was niet online dus was er niets aan het handje. Dat ik aan had gegeven dat internetten daar vrijwel onmogelijk was, deed daar weinig aan af. Het innige contact wat ik dacht te hebben bleek een schaduw. Het heeft me veel inzicht gegeven in het virtuele leven contra het echte leven. Ik denk ook dat met name deze situatie mijn instelling in chat's en forums heeft getekend . Het doet me niet meer zoveel, ik laat me niet meer kennen. Laat hoogst zelden het achterste van mijn tong zien. Wel doe ik dat soort dingen nog in de innigere contacten die ik heb met gevoelsgenotes. Mensen die me bijblijven. Mensen die elkaar aanvoelen. Maar zelfs dan verwacht ik niet (meer) dat ze er zullen zijn als ik ooit wat zou gaan mankeren. De echte innige contacten uitgesloten. Misschien een wat mistroostig vooruitzicht maar het is vaak wel een realiteit.
Nathalie, ik vind het zeer jammer dat jij, op basis van 1 (waarschijnlijk meer, maar waarbij je de rest niet benoemd hebt) onprettige ervaring, tot zo'n mensbeeld bent gekomen. Natuurlijk is het absoluut niet leuk wat je hebt meegemaakt en natuurlijk krijg je daar, vooral op zo'n moment, een deuk van, maar om dan vervolgens de hele mensheid over dezelfde kam te scheren...

Ik verwacht ook niet van mijn vrienden dat ze er zullen zijn als ik ze nodig heb, maar ik hoop er nog steeds wel op dat in ieder geval een aantal van hen er wel zullen zijn. Net zo goed als ik hoop dat ze mijn spullen discreet zullen verwijderen (niet voor mezelf, maar voor mijn nabestaanden) en mijn contacten zullen informeren (om enigszins aan te sluiten bij het topic). En zo hoop ik ook voor jou dat jij ooit weer eens een meer positief mensbeeld zult mogen ontwikkelen.
Liefs, Leontine

Freedom is just another word for nothing left to lose
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Ik heb geen vrienden in deze scene, hooguit een paar mensen waar ik goed contact mee heb, ik zie dan ook geen enkele reden om mensen te laten waarschuwen als er iets met mij mocht gebeuren. En zeker niet op een forum ;)
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Nathalie
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Leontien schreef:Nathalie, ik vind het zeer jammer dat jij, op basis van 1 (waarschijnlijk meer, maar waarbij je de rest niet benoemd hebt) onprettige ervaring, tot zo'n mensbeeld bent gekomen. Natuurlijk is het absoluut niet leuk wat je hebt meegemaakt en natuurlijk krijg je daar, vooral op zo'n moment, een deuk van, maar om dan vervolgens de hele mensheid over dezelfde kam te scheren...
Oh nee hoor, daar heb ik legio voorbeelden van. Maar omwille van de beknoptheid van een toch al lang verhaal heb ik me beperkt tot een voorbeeld. En dat mensbeeld is niet zo negatief als jij dat nu voorstelt.. Er wordt alleen tegenwoordig beter rekening mee gehouden. That's all.
En generaliseren heb ik afgeleerd. Ieder is een individu en wordt als zodanig benaderd. Al zijn er zeker wel overeenkomsten te signaleren in bepaalde groepen individu-en. ;)

Gelukkig weten sommige mensen me nog steeds te verbazen. En da's goed.
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Franscien
dagelijks aanwezig

Bericht door Franscien »

inderdaad, een lastige vraag. Voor mij betekent dit waarschijnlijk (op dit moment) dat ik zonder enig bericht afscheid moet nemen van de mensen hier op dit forum. Geen bericht is in dit geval slecht bericht.

Toch hoop ik dat er ooit een moment komt dat ik kan zeggen dat het anders is en dat er wel degelijk een berichtje gepost zal worden dat ik er niet meer ben.

Wat het hebben van vrienden betreft, moet ik helaas ook toegeven dat ik in het verleden wel teleurgesteld ben. Ooit dacht ik dat ik een goede vriend had, maar toen er problemen waren, heeft hij er voor gekozen om dit niet met me te delen. Dat vind ik erg jammer, wat een vriend is pas een vriend als hij met je lacht en met je griend!
Dit heeft me wel aan het denken gezet en ben ik me minder snel aan mensen gaan hechten. Het zijn voor mij meer (goede) kennisen geworden.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik denk hier toch iets anders over.

Ik zie een forum als een groep mensen die ervaringen met elkaar deelt. Forumdeelnemers zijn voor mij mensen die een tijdje meelopen met mijn leven. En ik loop een tijdje mee met een ander. Zonder verplichtingen over en weer en met alle respect voor elkaars overeenkomsten en verschillen.

Als het goed is dan haal je evenveel (of meer) plezier uit een forum als dat je er aan werk instopt. Als je te veel werk in een forum stopt, dan zul je vermoedelijk ook meer terugverwachten van andere forumdeelnemers. Dit kan leiden tot verwachtingen waar een ander niet aan kan of wil voldoen. Mijn tip is dan ook: als je merkt dat een ander niet geeft wat jij graag wilt, bedenk dan eens wat de reden geweest is dat je zowieso energie ergens ingestoken hebt: verwachtte je iets van een ander? Was je werkelijk zo onbaatzuchtig als je altijd dacht? Heb je je verwachtingen ooit uitgesproken of ging je er van uit dat die ander dat "wel zou aanvoelen"?

Voor mijzelf gesproken schrijf ik op forums (inmiddels zijn het er 3) omdat ik merk dat schrijven over mijn gevoelens mij helpt om die gevoelens op een gestructureerde(re) manier op een rijtje te krijgen. Het is natuurlijk fantastisch als een ander daar ook nog iets mee kan, maar als ik enkel en alleen op een forum zou zitten om een ander te gaan helpen dan zou mij dat te beklemmend zijn (ik vind dat de balans dan te ver doorslaat).

Het lezen op forums helpt mij om meer te weten te komen over de manier waarop anderen in het leven staan. Het helpt mij om mijn eigen leven te "spiegelen": zie ik dat ook zo? Of zie ik het anders? Met dezelfde reden schrijf ik ook op een forum: om een ander zich te laten spiegelen aan mij en op die manier zichzelf beter te kunnen vinden. Ik verwacht verder niets van andere forumgebruikers dan dat ze de gebruikelijke fatsoensregels in acht nemen (oftewel: ieders mening respecteren).

Een forum bestaat alleen bij de gratie van de mensen die meeschrijven. Zeker als het over T* gaat, dan heeft het forum als doel om informatie te delen. Iemand die overleidt kan niet meer meeschrijven, even bot gesteld: het forum heeft niets aan zoiemand. Ik vind het dan ook helemaal niet erg dat er geen informatie over mij meer verschijnt als ik overleden ben (of over het feit dat ik overleden ben), niemand heeft iets aan die informatie.

Groetjes,

Frederique
Franscien
dagelijks aanwezig

Bericht door Franscien »

Het lezen op forums helpt mij om meer te weten te komen over de manier waarop anderen in het leven staan. Het helpt mij om mijn eigen leven te "spiegelen": zie ik dat ook zo? Of zie ik het anders? Met dezelfde reden schrijf ik ook op een forum: om een ander zich te laten spiegelen aan mij en op die manier zichzelf beter te kunnen vinden. Ik verwacht verder niets van andere forumgebruikers dan dat ze de gebruikelijke fatsoensregels in acht nemen (oftewel: ieders mening respecteren).
Hier kan ik me volledig in vinden.

Toch lijkt het me prettig voor de "nabestaanden" ook op een forum dat men op de hoogte is van een overlijden van een forum lid. zeker als het om een actief forum lid gaat die plotseling niet meer actief deelneemt.
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

franscien schreef:
Hier kan ik me volledig in vinden.

Toch lijkt het me prettig voor de "nabestaanden" ook op een forum dat men op de hoogte is van een overlijden van een forum lid. zeker als het om een actief forum lid gaat die plotseling niet meer actief deelneemt.
De praktijk leert dat als iemand, hoe actief hij of zij ook is, op houdt met het plaatsen van berichten, dat bijna niemand dat opvalt. Daarom vind ik het ook altijd zo overdreven als mensen een soort 'afscheidsrede' houden (tenzij ze daar echt een goede reden voor hebben).
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Wanneer je je beperkt tot het Forum, dan ben ik met Maruscha eens, maar het virtuele wereld kan wel een stuk groter zijn. Er is de chat, MSN, Yahoo Messenger en allerlei andere plaatsen waar mensen elkaar ontmoeten. Het kan ook zijn, dat je grotendeels virtueel met mensen omgaan, en maar incidenteel IRL, dus dat er wel enige crossover is.

De vraag of je je virtuele kontakten moet laten inlichten als iets met je gebeurt, is iets wat je voor jezelf moet beslissen, afhankelijk van hoeveel belang je zelf eraan hecht, en m.i., niet hoeveel je denkt dat anderen aan je hechten.

Maar vergis je niet -- de virtuele wereld is de echte wereld niet. Mensen zijn inderdaad vaak heel anders IRL dan hier op het net. Gelukkig, vind ik, zijn de meesten die ik IRL heb ontmoet fijne en aardige mensen -- zelfs mensen met wie ik hier regelmatig aan de stok krijgen. Daarom heb ik voor mijzelf een punt van gemaakt, om geen oordeel te vellen over de karakter van iemand die ik alleen in het forum of de chat heb gesproken.

En er zijn inderdaad een paar mensen die ik via het Forum heb ontmoet, die ik graag zou willen laten weten als er iets met mij zou gebeuren, maar mijn vrouw weet al wie ze zijn.

Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Plaats reactie