Lessen logopedie

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JolandaM
dagelijks aanwezig

Bericht door JolandaM »

Hallo allemaal,

Ik wil eens even laten weten wat logopedie nou precies inhoudt in de praktijk (in mijn specifieke situatie). Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe jullie logopedielessen verlopen.

Het kenmerk van een vrouwelijke stem is o.a. dat deze melodieuzer is dan de mannelijke stem (dit houdt in dat er meer uitschieters in toonhoogte zijn), en dat de medeklinkers duidelijk, en voorin in de mond uitgesproken worden. Let daarbij met name op d, t, l, m, n, r en s. De m en de n kunnen een heel erg brommerige naklank krijgen (borstresonans). Met de juiste oefening kun je die resonans voorkomen.

Onlangs heb ik een oefening gekregen die ik de komende twee weken steeds moet inspreken op een bandrecorder, om mezelf op genoemde aspecten te controleren.

De oefening is een verhaaltje, en ik vind het verhyaaltje zo leuk dat ik het hier publicer. Denk er dus aan om duidelijk te articuleren, en monotoon spreken te vermijden. Neem jezelf op op een bandje.
"Ik heb mijn reuk gebroken", zei de krekel.
"Je reuk? Hoe kan die nou breken?", vroeg de eekhoorn.
"Alles kan breken", zei de krekel. "De grond, de golven, de stilte, je voet, je stem. Dus ook je reuk. Het gebeurde toen ik eens héél hard aan een roos stond te ruiken."
"Deed het pijn?", vroeg de eekhoorn.
"Verschrikkelijk", zei de krekel. "Maar het is eigenlijk geen pijn, het is stank. Je voelt een verschrikkelijke stank, van bedorven grond, van rotte wortels, oud vet. Huh!"
"Wat ontzettend", zei de eekhoorn. "En toen?"
"Ik ben naar de boktor gegaan, en die heeft mijn reuk gespalkt."
"Wat zeg je nou??"
"Die heeft hem gespalk. Met de geur van alsemsap. Twee maanden lang rook ik alleen maar alsem. Ik mocht níets anders ruiken."
"Tsjonge tsjonge", zei de eekhoorn.
"Toen was ik weer beter", zei de krekel.
"En dat alles door zo'n roos....."
"Ja, maar ik had ook wel héél hard geroken."
De eekhoorn zocht in zijn herinnering naar iets bijzonders dat hij had beleefd, maar kon niets anders vinden.
"Ik heb nog nooit iets beleefd", zei hij zacht.
"O ja?", zei de krekel. "Wat ongelofelijk!" en hij keek de eekhoorn met grote, nieuwsgierige ogen aan.
Wat een lieve oefening hè?

groetjes,
Jolanda(M)
Franciska
ForumFan

Bericht door Franciska »

Hoi Jolanda,

Het is inderdaad een leuk verhaaltje. Ik heb hem al gekopieert en op mijn pc opgeslagen zodat ik er ook mee kan oefenen.

Groetjes,
Franciska.
Groetjes,
Afbeelding

There's got to be a way
To make a better day
I'm gonna find a way
To make a better day
JolandaM
dagelijks aanwezig

Bericht door JolandaM »

Hoi Franciska,

Heb je nog wat opgestoken van de presentatie van de logopediste op de Virgin middag? Hoe vond je het?

Ik heb nog een gedichtje voor je: dat kun je makkelijk uit je hoofd leren, en overaal oefenen waar je maar bent, bijvoorbeeld in de auto:

Ergens in een groot paleis
daar loopt - heel ongezond -
van 's morgens vroeg tot 's avonds laat
een blote koning rond.

Hij vindt dat blootzijn elke dag
niet altijd even leuk,
maar tóch trekt hij geen kleren aan
want daarvan krijgt hij jeuk.

Zijn lieve vrouw - de koningin -
zegt: ik heb een idee:
ik weet een schilder in de stad.
Kom jij maar even mee!

De schilder zegt: ik verf U wel.
Wilt U iets blauws of wits?
Als U maar stilstaat bij de broek,
anders mislukt de rits!
Leuk hè?

Liefs,
Jolanda(M)

Vond ik terug in het hart van een vriendin.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JolandaM op 2002-01-21 13:38 ]</font>
Franciska
ForumFan

Bericht door Franciska »

Hoi Jolanda,

Ik heb zondag bij virgin zeker wat opgestoken van de presentatie. Ik kan je echt geen eerlijk andwoort geven op je vraag hoe ik het vondt. Dit komt omdat ik drie weken slecht slaap en van het genderteam nog altijd geen antwoord heb. of ik in februari nog aan de vrouwelijke hormonen mag beginnen. Als ik echt veel geluk heb dan krijg ik daar vrijdag een andwoort op. Wat ik je wel kan vertellen is dat ik er de volgende keer zeker weer ben.

Groetjes,
Franciska.
Groetjes,
Afbeelding

There's got to be a way
To make a better day
I'm gonna find a way
To make a better day
Jessie
dagelijks aanwezig

Bericht door Jessie »

Lieve Jolanda,
Ook ik geniet van je gedichtjes en verhaaltjes die je schrijft het is zelfs zo dat ik ze uitprint en s, avonds voor lees bij de kinderen als ze naar bed gaan,ze vinden het prachtig. :smile:
Zo zie je maar waar het goed voor is....:smile: :smile: :smile:
ilona
ForumFan

Bericht door ilona »

Hè Jolanda...

wat een akelig rolbevestigend rijmpje om mee te oefenen :smile:... kun je niet eens met je logopedist overleggen over een gewijzigde afloop?

Ik stel voor....

ik weet een dokter in de stad.
Kom jij maar even mee!

De dokter zegt: ik help U wel.
Wilt U ze groot of klein?
verbouw 'k gelijk uw onderkant,
heus waar da's net zo fijn.

Ik hoor het wel als 't logopedistisch verantwoord is :grin: enne... veel makkelijker te onthouden...

Liefs,

Ilona
Everybody 's free... to feel good :-)
Mace

Bericht door Mace »

Hoi Jolanda,

Dit is onmiskenbaar een verhaaltje van Toon Tellegen!
Als je het zo leuk vindt moet je eens een boekje van hem kopen, die staan vol met dit soort dingen. Ik lees ze vaak voor aan Marjon als ze niet kan slapen.

Liefs, Mace
Mace

Bericht door Mace »

Grappig trouwens, de andere kant op werkt het ook. Als ik mijn stem mannelijker wil laten klinken doe ik precies dat wat jou afgeleerd wordt bij logopedie.
Zo zie je maar: we kunnen toch heel veel van elkaar leren!

X, Mace
ilona
ForumFan

Bericht door ilona »

Hoi allemaal,

Hoewel ik zelf de tekstuele aanpassing op het gedichtje best ook als constructieve bijdrage beschouw :grin:, nu dan maar even een echt serieuze tip in deze thread.

Een van de doelstellingen van logopedie is de pitch omhoog dan wel juist omlaag te brengen (kijk, ook Iloontje is blij met de weinige F->M's... kan hartstikke gezellig worden :grin:)... Nou kun je je stem uiteraard beluisteren op band, maar zoals de meesten van jullie zul je ervaren dat je eigen stem altijd weer raar klinkt vanaf band... en dat je bovendien soms nauwelijks verschil hoort... Ja... in vergelijking met maanden terug en zo...

Er is een programmaatje van internet te downloaden (hartstikke klein, dus supersnel...), waarmee je precies kunt zien tussen welke toonhoogtes (Hz-grenzen..) zich beweegt... Kan je dus ook gelijktijdig gebruiken met het opnemen van een bandje en kan je gelijk zien of je veel te laag of veel te hoog zit.

't Is shareware, dus gebruik is legaal. Zolang je niet registreert, werkt het programma maximaal 10 minuten achtereen... daarna moet je het opnieuw starten. Tegen het luttele bedrag van 25 $ ben je ook van dit ongemak verlost.

't Programma heet GRAM en de site tenslotte luidt...

http://www.visualizationsoftware.com/gram.html

Succes en liefs,

Ilona

Enne... sorry Sascha, ik weet dat je links altijd kritisch volgt... en terecht... Maar het gaat hier niet om een commercieel produkt waarmee tonnen verdiend zullen worden en hij's hartstikke nuttig voor de TG/TS gemeenscap. Wil je'm alsjeblieft laten staan... Thnxx Ilona
JolandaM
dagelijks aanwezig

Bericht door JolandaM »

Dit is onmiskenbaar een verhaaltje van Toon Tellegen!
Als je het zo leuk vindt moet je eens een boekje van hem kopen, die staan vol met dit soort dingen. Ik lees ze vaak voor aan Marjon als ze niet kan slapen.
Goeie tip Mace, heel erg bedankt! Ik zal inderdaad eens kijken of ik iets van hem aan kan schaffen. Het is prima en leuk oefenmateriaal...... Ga ik het aan mijn knuffels voorlezen :smile: .

Liefs,
Jolanda(M)
Plaats reactie