Ik wil eens even laten weten wat logopedie nou precies inhoudt in de praktijk (in mijn specifieke situatie). Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe jullie logopedielessen verlopen.
Het kenmerk van een vrouwelijke stem is o.a. dat deze melodieuzer is dan de mannelijke stem (dit houdt in dat er meer uitschieters in toonhoogte zijn), en dat de medeklinkers duidelijk, en voorin in de mond uitgesproken worden. Let daarbij met name op d, t, l, m, n, r en s. De m en de n kunnen een heel erg brommerige naklank krijgen (borstresonans). Met de juiste oefening kun je die resonans voorkomen.
Onlangs heb ik een oefening gekregen die ik de komende twee weken steeds moet inspreken op een bandrecorder, om mezelf op genoemde aspecten te controleren.
De oefening is een verhaaltje, en ik vind het verhyaaltje zo leuk dat ik het hier publicer. Denk er dus aan om duidelijk te articuleren, en monotoon spreken te vermijden. Neem jezelf op op een bandje.
Wat een lieve oefening hè?"Ik heb mijn reuk gebroken", zei de krekel.
"Je reuk? Hoe kan die nou breken?", vroeg de eekhoorn.
"Alles kan breken", zei de krekel. "De grond, de golven, de stilte, je voet, je stem. Dus ook je reuk. Het gebeurde toen ik eens héél hard aan een roos stond te ruiken."
"Deed het pijn?", vroeg de eekhoorn.
"Verschrikkelijk", zei de krekel. "Maar het is eigenlijk geen pijn, het is stank. Je voelt een verschrikkelijke stank, van bedorven grond, van rotte wortels, oud vet. Huh!"
"Wat ontzettend", zei de eekhoorn. "En toen?"
"Ik ben naar de boktor gegaan, en die heeft mijn reuk gespalkt."
"Wat zeg je nou??"
"Die heeft hem gespalk. Met de geur van alsemsap. Twee maanden lang rook ik alleen maar alsem. Ik mocht níets anders ruiken."
"Tsjonge tsjonge", zei de eekhoorn.
"Toen was ik weer beter", zei de krekel.
"En dat alles door zo'n roos....."
"Ja, maar ik had ook wel héél hard geroken."
De eekhoorn zocht in zijn herinnering naar iets bijzonders dat hij had beleefd, maar kon niets anders vinden.
"Ik heb nog nooit iets beleefd", zei hij zacht.
"O ja?", zei de krekel. "Wat ongelofelijk!" en hij keek de eekhoorn met grote, nieuwsgierige ogen aan.
groetjes,
Jolanda(M)