Naamswijziging

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

gast
Eredivisie

Naamswijziging

Bericht door gast »

Hoihoi,

Nee, nu even geen ei meer.... maar meer een vraag van een wat meer practische orde. Vanaf eind december ga ik definitief "om" en volledig als Kitty leven. Dat is nu al eigenlijk zo, op het werk na dan. Tja, en dan komen van die dingetjes om de hoek kijken zoals aanpassen ID kaart, rijbewijs en paspoort. Tuurlijk, fotootje is zo gemaakt, en men doet daar niet zo moeilijk over op het gemeentehuis. Maar ik zou absoluut mijn voornaam officieel willen wijzigen. Immers, het hoofdstuk van mijn oude ik, inclusief mijn oude naam, is dan gelukkig verleden tijd. Ik heb her en der eens mijn licht opgestoken, en een voornaamswijziging schijnt via een advocaat te moeten lopen. Wie heeft hier ervaring mee?

Liefs, Kitty.
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Hoi Kitty

Ik heb er geen ervaring mee, maar heb het wel overwogen om al te doen. Anders kun je je rijbewijs, paspoort, burgelijke stand en verzekeringen niet gewijzigd krijgen (sommige maatschappijen daargelaten).
Ik doe het niet omdat ik na een SRS weer dat proces doormoet om geslachtsaanduiding en namen op geboorteakte gewijzigd te krijgen. Dus doe ik het tot die tijd wel met een paar "foutjes".
Overige instanties maken er geen probleem van. Ik kreeg onlangs zelfs van de belastings=dienst al een schrijven gericht aan "Mw. C.Y.N. ......".

Maar je hebt er dus echt een advocaat bij nodig.
Veel succes alvast. Als je hulp of tips nodig hebt, geef je maar een seintje.
Cyn.
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

Ik zit te kijken waar ik een berichtje kon typen, maar doe het hier.
Het gaat bij mij namelijk over voornaamswijziging als transgender.

Ik wil nu namelijk m'n voornamen veranderen terwel ik (nog) niet geopereerd ben.
Ik wist voordien helemaal niet dat het kon en het genderteam heeft me destijds daar niet van op de hoogte gebracht,
maar dat kan te maken hebben met het feit dat transseksuelen het bijna altijd tegelijkertijd met de geslachtswijziging doen vanwege anders dubbele rompslomp. (Romp slomp haha, gek woord eigenlijk; wel toepasselijk)

Kitty heeft het over naamswijziging vóór de operatie, maar zit wel de behandelfases als transseksueel, of hoe zeg je dat.

Zelf ben ik namelijk eigenlijk officieel geen transseksueel meer bij de vu,
maar sta nog wel bij hun in het bestand.
Ik probeer nu als TG zoveel mogelijk alle praktische zaken te kunnen bewerkstelligen zoals dat bij een TS mag
en ik ben benieuwd of er meerdere TG's op het forum zijn die het al gelukt is toch via het VU icm advocaten, naamswijziging en evt andere zaken gedaan te krijgen.

Ik dus ben benieuwd naar mensen die destijds ooit groen licht gekregen hebben, nog wel bij het vu in het bestand staan, maar (bewust) (nog) niet geopereerd zijn, zoals ik,
en mensen die van begins af aan zich aangemeld hebben als TG en wat er tot nu toe gelukt is bij het VU, wbt naamswijziging en dergelijke.

Zodra als het mij gelukt is m'n namen te wijzigen, laat ik het natuurlijk ook weten.
''S a n n e'' gebruik ik trouwens al 8 jaar in de dagelijkse omgang
Ik zal dan
S a n n e
E l i s a b e t h

gaan heten.

Liefs, S a n
Ik droom, dus ik ben.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi,

Ik heb het zelf (bewust) nog niet gedaan (mijn behoefte is niet groot genoeg en er zijn wel kosten aan verbonden). Er heeft laatst een artikeltje over in transformatie (huisblad LKGT&T) gestaan, als ik je ermee kan helpen wil ik het wel terugzoeken en overtypen of inscannen.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

Ah, oké.
Ja, ik ben al wel zover dat J0s M€gens me zei advocaat G0mmes te bellen toen ik hem vroeg welke nu de voor de hand liggende advocaat zou kunnen zijn die van het VU afweet en open staat voor TG's die hun naam willen wijzigen.
ik heb met meester mevr G0mmes getelefoneerd en zij kan het dossier van het VU opvragen en volgens Jos komt het allemaal dan wel goed.
(Dat hopen we dan; eerst zien, dan geloven he, waarschijnlijk dat ik juridisch op grond van transseksualiteit of pre op trans, zo als dat zo mooi heet, toch een naamswijziging krijg, als het lukt).

De prijs: Ik heb alvast een kopietje van m'n paspoort opgestuurd,
want er wordt dan rechtsbijstand aangevraagd. Ik heb meer dan 8 jaar een uitkering en als het lukt zal ik niet 1000den€'s ? hoeven betalen, maar 'slechts' het drempelbedrag van 92€ plus 10tje hier 10tje daar voor uittreksels en leges en administratiekosten, nieuw paspoort en (bank)pasjes, dus alles bij elkaar wellicht 300€ of zo.
Ik droom, dus ik ben.
tijgertje
ForumFan

Bericht door tijgertje »

gewoon die brief bij het VU vragen
daarmee kan je naar een advocaat gaan en voor de naamsverandering vragen (ben er zelf mee bezig)
Dit kost wel aardig wat geld!
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

tijgertje schreef:gewoon die brief bij het VU vragen
daarmee kan je naar een advocaat gaan en voor de naamsverandering vragen (ben er zelf mee bezig)
Dit kost wel aardig wat geld!
Ja, 'die brief' wordt dan idd opgevraagd.
Gommes zal ook met Jos Megens overleggen ; hem bellen er over.
Ik vraag me alleen wel af hoe het uiteindelijk in z'n werk gaat, als er teveel zou doorschemeren in m'n dossier dat ik (vooralsnog) de operatie niet wil
en eerder TG dan TS ben, dus niet volgens de huidige gang van zaken en of dat de rechtsgang uiteindelijk dan kan belemmeren bij de rechter.

Wat ik heel duidelijk wil maken is dat het hier gaat over dat ik wil uitvinden of er juridisch zaken mogelijk zijn indien iemand duidelijk niet als TS te boek staat, maar als TG.

Of is het enkelt zo dat dit puur een formaliteit, een administratief gedoetje is en Jos Megens vrolijk brieven uitvaardigt, waarmee ik toch kans van slagen heb, omdat ik ooit jaren geleden eens een "Vu trans" geweest ben en bij hun in hun bestand sta en dat nu tot in het oneindige daar van alles mee mogelijk is, ondanks ik officieel eigenlijk geen TS meer ben?

Ja, ik ben zo ontzettend benieuwd wie er bv op dit forum van de transgenders (en met name benieuwd naar mensen die van meet af aan bij het VU gezegd hebben dat ze TG en niet TS zijn (en dus niet in de normale "groenlicht procedure zaten/zitten)
en of die dus al iets klaar gekregen hebben bij en/of via het VU
en wbt via advocaten de naamswijziging.

Ik ben benieuwd hoe de barometer er nu bijhangt voor TG's in VUland en juridisch land.
Ik droom, dus ik ben.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi,

Ik heb vanaf het begin aangegeven geen geslachtsoperatie te willen. Ik heb daarop een onderzoek van 2 gesprekken gehad, waarbij het voor de psychologe (mw Breweays) duidelijk was dat ik in het "normale traject" mee zou mogen. Voor de VU ben ik een "normale transseksueel" die geen geslachtsoperatie wenst. Aan de andere kant leverde dat laatste wel een probleem op bij de endocrinoloog in december vorig jaar: die hield bij hoog en bij laag vol dat een hormoonbehandeling pas kon als mijn diabeteswaardes lager waren. Niet omdat dat schadelijk zou zijn in combinatie met hormonen, wel omdat die diabeteswaardes een geslachtsaanpassende operatie onmogelijk maakten. En geen operatie - geen hormonen, volgens hem.

Ik praten als Brugvrouw. Hielp niet. Ik ben des duvels naar huis gegaan. In de tussentijd heeft mw Breweays met hem gepraat en een maand later kreeg ik toch hormonen.

Op dit moment is men bij de VU het protocol aan het veranderen naar een transgender-vriendelijker variant. Ik ben erg benieuwd naar wat daar uit komt en wanneer men daarmee komt. Ik hoop dat ze er op 25 juni iets over gaan zeggen.

Over de voornaamswijziging: dit is een volledig andere procedure dan de geslachtsaanpassing. Het is dus geen probleem om je naam te veranderen als je gender nog M blijft. Wel moet je de rechter kunnen overtuigen dat je je naam ook consequent gebruikt.

Groetjes,

Frederique
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

Mmm, ben benieuwd.
"Sanne" gebruik ik al 8 jaar (ja, wat is 8 jaar zou je zeggen)
maar gebruik het wel standaard overal; heb zelfs waar mogelijk het veranderd in Sanne en ook al weer jaren. En heb nooit nog meer m'n oude namen gebruikt behalve dan m'n paspoort tonen aan instanties.
"Elisabeth" heb ik nooit bij het VU of waar dan ook laten vallen.
Ik ben heel benieuwd of dat dan dus gaat lukken, zoals je aangeeft,
wat betreft of zij vinden dat het wel consistent genoeg allemaal is,
of wat betreft die 2de naam dan.

(Het liefst zou ik de achternaam van mijn moeder erbij nemen ook, maar ik weet niet of dat wel kan en ik weet ook niet als ik het ga vragen, of mijn totale wens(en) dan nog wel serieus genoeg of consistent genoeg nog overkomen en of het dan de aanvraag niet vertroebelt)

Is het zo dat een advocaat zal proberen zoveel mogelijk mij bij te staan opdat het goed verloopt en wegen proberen opdat m'n wens zo overtuigend mogelijk overkomt?

Of moet ik het tav die advocaat al gelijk zelf al heel strategisch spelen,
om zo overtuigend mogelijk over te komen vanwege dat anders die advocaat al eens niet met me in zee zou willen gaan meer?
Ik droom, dus ik ben.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Ik neem aan dat je naar je advocaat gewoon open kunt zijn. Zij kan dan zelf aangeven wat wel en niet haalbaar is. Dat je Elisabeth nog niet gebruikt lijkt me een minder groot probleem als dat je Sanne niet consequent zou gebruiken (blijft Sanne je roepnaam? Of verandert de roepnaam in Sanne Elisabeth? Ik heb zelf Klaas nog altijd als 2e naam, die gebruik ik -uiteraard- nooit, maar die heb ik als man ook nooit gebruikt)

Overigens zijn er meer advocaten die je hierin kunnen helpen. Je kunt dus de eerste keer zo open zijn als je wilt en, als dit verkeert uitpakt, naar een tweede gaan en het daar anders aanpakken. Of omgekeerd :wink:

Groetjes,

Frederique
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

"Sanne" blijft inderdaad m'n roepnaam.
Die gebruik ik al 8 jaar en gebruik nooit nog meer m'n eerdere namen.
Ik zou zelfs kunnen laten zien dat ik al die tijd al wenste aangesproken te worden.
In bv m'n bankpasje staat nu sinds 2000 (heb m'n pasje overigens natuurlijk wel moeten verlengen, dus je kan niet zien dat er vanaf 2000 op staat en in de afschriften helaas toch dhr S M **********)
Sanne M **********.
Officieel moet er dhr S M ********* op staan ,
maar via een dingetje in de administratie wat speciaal voor kinderen bedoeld is; namelijk dat kinderen bij hun voornaam in hun pasje staan en niet al als dhr of mevr,
kon ik via dat dingetje als Sanne M in m'n pasje staan.

En correspondenties van jaren, alhoewel daar wordt ik meestal met mevr al aangesproken of niet... ja, alhoewel ik heb ook wel brieven van stichtingen die "Beste Sanne" schrijven.
Ik droom, dus ik ben.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

't Ziet er best wel hoopgevend uit als ik dit allemaal zo lees, ik wens je veel succes!

Groetjes,

Frederique
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

Ik heb vandaag nog G0mmes gebeld.
M'n achternaam kan ik niet zomaar "erbij" wijzigen.
Dat is een hele andere procedure; die kan je zelf ook aanvragen ipv via advocaat, maar gaat volgens heel strenge beoordeling (eigenlijk ook eerder bedoeld voor bv echtscheidingen waarbij bv een van de kinderen juist de achternaam van de moeder wilt overnemen ipv vaders; ken een vriend van me die de achternaam van de moeder ipv de vader nam.
Of onuitspreekbare namen, of hilarische namen, of buitenlandse namen, of Friese achternamen wijzigen (bv Sudema wordt Zuidema) en nog wat zaken.

Mijn ouders zijn bij elkaar; ik vraag me af of dit dus mogelijk in mijn wel geval mogelijk is. Mijn moeder beweerde dat het zomaar kon; ik zal haar eens vragen waar ze dat vandaan heeft. Zou tof zijn als het wel kan, maar ja omdat het een andere procedure is, is het dus dubbel rompslomp mmm. :-?

Maar goed; die voornaam; ik hoef nu alleen maar een uittreksel geboorteakte (moet in mijn geval dus naar Eindhoven) , bewijs van nederlanderschap (in m'n huidige woonplaats) en een briefje schrijven waarin ik G0mmes machtig de gegevens van het VU op te vragen; ze zal Jos ook nog bellen erover.

De rechter krijgt niet het hele dossier te zien en ik hoefde ook geen bewijsjes te laten zien dat ik de nieuwe na(a)m(en) al tijden consistent gebruik.
Dus ... spannend.
Moest toch wel even wennen ook; op de brief van G0mmes aan mij stonden al m'n nieuwe antecedenten, dus S.E. ......... (achternamen noem ik niet op fora)

Ze zei dat ze wel vaker mensen gehad heeft die alleen hun naam gewijzigd hadden. Of die mensen daarna ook hun geslacht wijzigden wist ze verder niet. Ja, misschien... ja, ze heeft natuurlijk ook geheimplicht.
Maar ging mij alleen om statistisch gezien.

;) Sanne
Ik droom, dus ik ben.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is is wat Gommes nu met jouw dossier van het VU wil...

Groetjes,

Frederique
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

Ik kom zelf elke keer met het woord dossier.
Ik heb haar dat echter nooit in de mond horen nemen.
Ik moet wel een briefje schrijven waarin ik haar machtig de benodigde medischeverklaring op te vragen.
Ja, dus idd alleen een brief die Jos snel even voor me uitvaardigd.
Dus idd niet het hele dossier.
He, maar dus eigenlijk is het hele proces dus slechts een administratief iets?
Ik hoef dus geen 'gesprekken' om te me te moeten bewijzen?
Jos vaardigt vrolijk een briefje uit; ik hoef maar te wachten en voor ik het weet heet ik Sanne Elisabeth?
Pfew, mooi, kan ik weer rustig naar bed. :)

Het is hier zo stil. Nog meer mensen ervaringen mee? (Als TG dan?)
Ik droom, dus ik ben.
Plaats reactie