Travestiet of niet?

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kara
is nieuw hier
Contacteer:

Travestiet of niet?

Bericht door Kara »

Hoihoi, eens wat schrijven in dit forum (joepie!). Alle begrippen zijn subjectief, zo ook travestiet en genderdysforie. Dit maakt de boel natuurlijk niet overzichtelijk en velen van ons zullen zich afvragen 'wat ze zijn'. Ik ook maar gelukkig weet ik dat 'ik' een ziel ben die een lichaam 'bestuurt'. Dit lichaam is overduidelijk mannelijk (Geslacht), over Gender bestaat bij mij echter wel onduidelijkheid (wikipedia: Gender staat voor de gedrags- en identiteitsaspecten van sekse. Deze staan tegenover de lichamelijke (biologische) aspecten.), met name 'mijn gender'. Zou ik bv. kunnen zeggen dat mijn Gender 'vrouwelijk' is of zijn er voor Gender andere termen dan m/v? En in hoeverre heeft iemands Geaardheid hier nou invloed op?

Kortom, ik ben er nog niet uit. Hulp is welkom. Groet van Kara.
Kara (Supergirl) is een jongeman van 27, op zoek naar zijn 'gender-identiteit' of een andere.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

hierover zijn de meningen verdeeld, ik geef je de mijne:-)

Je gender is hoe je je voelt, als je gender niet met je sekse overeenstemt is er sprake van genderdysforie. Met seksuele geaardheid heeft het m.i. niets te maken, maar het kan wel voor extra verwarring zorgen

succes met je zoektocht

Irene
Kleine stapjes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Kara,

Je vragen klinken nogal Noodles-achtig ( zie www.denoodles.nl ). De mening van Irene is vrij algemeen. Al kun je ook zeggen dat het mogelijk is om ergens tussen M en V in te voelen, ofschoon je lichaam wel helemaal M (of V) is. En ook omgekeerd komt voor: mensen die een intersekse lichaam hebben en die zich volledig M of V voelen... Verder zijn er in totaal zo'n 31 chromosoom-combinaties naast het algemene XX en XY, dus in die zin kun je ook vooruit ;-)

Ik heb wel eens geschreven: je bent zo man of vrouw als je je voelt. En dat meen ik eigenlijk nog steeds.

Veel plezier met je zoektocht!

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Joyce_
ForumFan

Bericht door Joyce_ »

Hoi Kara,

Ik vind de spraakverwarring vaak ook erg lastig. Zo wordt volgens mij in Engelstalige landen transgender vaak gezien als verzamelnaam voor iedereen die maar afwijkt op gender gebied van het 'normale'.

Een eerdere discussie op dit forum ging ook over deze vraag.

Ik vond zelf de brochure van LKGTenT Travestie, een serieuze (nood)zaak ook wel verhelderend.

Joyce
Ciska Lacomte
Banned Lid

Bericht door Ciska Lacomte »

Ojee... daar gaan we weer......

Sorry Kara, maar ik geloof dat over dit onderwerp al 100.000 postings geplaatst zijn.

Maar goed, om een nieuw licht op dit issue te werpen:

Een travestiet is een man in een jurk die gretig aan mij vraagt hoe lang dat ding in m'n slipje is.

Een transsexueel is een man in een jurk die droevig aan mij vraagt hoe lang dat ding nog in mijn slipje zit.......

Een transgender is iets in een jurk wat geërgerd aan me vraagt hoe lang ik over dat ding in mijn slipje blijf zeuren.

8)

Ciska.
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Ciska, je zegt het heel duidelijk en humoristisch :D Met die uitspraak zijn die andere 100.000 postings niet meer nodig
liefs, Josette
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

Ciska Lacomte schreef:Ojee... daar gaan we weer......

Sorry Kara, maar ik geloof dat over dit onderwerp al 100.000 postings geplaatst zijn.

Maar goed, om een nieuw licht op dit issue te werpen:

Een travestiet is een man in een jurk die gretig aan mij vraagt hoe lang dat ding in m'n slipje is.

Een transsexueel is een man in een jurk die droevig aan mij vraagt hoe lang dat ding nog in mijn slipje zit.......

Een transgender is iets in een jurk wat geërgerd aan me vraagt hoe lang ik over dat ding in mijn slipje blijf zeuren.

8)

Ciska.
its a classic :D

moet op de voorpagina :D
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

't Is wel erg steriotype. Ik hoop dat Kara nog even doorzoekt in deze en andere threads. Want het verschil tussen TV, TG en TS is lang niet zo eenduidig en gemakkelijk te klassificeren als sommige mensen wel zouden willen...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Toch vind ik hem wel hout snijden.
Geen enkele definitie of je hebt wel weer uitzonderingen die niet aan de definitie voldoen!
En deze definitie is heel erg leuk bovendien.
Cyn.
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi,

ook ik vind Ciska's definitie heel aardig gevonden. Bovendien getuigt het van humor :D en relativeringsvermogen, en dat kan ik zeer waarderen!

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik kan er de humor ook wel van inzien hoor, maar het zijn wel juist die stereotype hokjes waar in al die andere draden zo verschrikkelijk tegen te keer wordt gegaan. Ik begrijp dat Ciska met haar cabaret de hernieuwde de discussie de kop in probeerd te drukken, maar of de zaak op scherp zetten nou de juiste manier is betwijfel ik.

Irene
Kleine stapjes
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

ik stel voor dat mensen de zoekfunctie wat meer gaan gebruiken

je wilt niet weten hoeveel topics er tig keer dubbel over dezelfde onderwerpen gaan
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi,

ik vind niet dat je die discussie de kop in moet drukken, integendeel zelfs, maar ik vond het een grappige vondst. En je weet hoe het is: zoveel mensen; evenzovele uitgangspunten, en gelukkig maar! Ik vind die diversiteit buitengewoon plezierig. Bovendien moeten we altijd maar opnieuw het wiel uitvinden. Tenminste, diegenen onder ons met kinderen kunnen dat, denk ik, wel beamen.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Ciska Lacomte
Banned Lid

Bericht door Ciska Lacomte »

Ach, dames...

Het valt me gewoon op dat bij elke discussie over: waar liggen de grenzen, vooral de angst meespeelt. Alle secundaire transen die ik ken hebben het namelijk nooit gewild. 'Secundair transsexueel' is zo'n term die nergens op slaat, je zou veel beter kunnen spreken van 'uitgesteld'.
Je moet, zeker als je ouder bent, ongelooflijk veel doorstaan en overwinnen om van man naar transvrouw te veranderen.

Vergelijk het met een paard in een brandende stal: Je moet door het vuur om de veilige buitenlucht te bereiken, maar ben je sterk genoeg om de angst voor het vuur te overwinnen ?

Als jullie hier het wiel opnieuw uit willen proberen te vinden mag dat van mij, maar mijn ervaring leert dat deze humoristische stelling een betere leidraad is om aan vast te houden wat je nu werkelijk bent dan welke Cogiatti-test of wetenschappelijke verhandeling dan ook...

Ik ben zelf transsexueel en nog elke dag bedenk ik manieren om er niet aan toe te hoeven geven, maar ook elke dag onthaar ik heel min lijf, vind ik het ongepast, zelfs een beetje vies, om mannenondergoed te dragen, kan ik wel huilen als ik een erectie heb en ga zo maar door.
Dit alles heb ik heel lang weten te onderdrukken, net doen of het er niet was. Een half jaar geleden kon ik niet anders dan onder ogen zien wat ik in feite al meer dan dertig jaar weet: Ik ben géén travestiet, ik ben echt transsexueel.

Aan allen die nog zoekend of dwalende zijn: Succes, sterkte en tot later...

Met alle liefde en respect,

Ciska.
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

pers vind ik primair/secundiar ook maar achterhaald

pri of sec, een gevolg van omstandigheden, meer niet
Plaats reactie