pri of sec

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

Joy
Forumdiva

pri of sec

Bericht door Joy »

Whats the difference

die vraag stelde ik

inmiddels kom ik tot een redelijke kern

Pri of sec, is afhankelijk van het moment van zelferkenning en ermee naar buiten komen

nu nog de vraag, waar legt een vu de leeftijdsgrens

want voorlopig lijkt alleen voor vu belangrijk of je pri of sec bent

Joy
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

De VU kijkt niet zozeer naar een leeftijdsgrens.

De VU onderzoekt bij secundaire transseksuelen heel nauwkeurig waardoor het komt dat je zo laat achter het feit komt dat je een vrouw/meisje bent.

In mijn geval komt dat doordat het mij echt jarenlang gelukt is om die gevoelens te onderdrukken. Mijn hele levensverhaal klinkt (zowel voor mij als voor hen) heel logisch. En daardoor zijn ze bereid met mij verder te gaan.

Het grote verschil zit 'm in de persoon die zich aanmeldt: als je weet dat je vanaf je 4e gevraagd hebt aan je ouders of die penis er a.u.b. afgeknipt kan worden, je hebt altijd met poppen gespeeld en nooit met treintjes, kijk, dan ben je er redelijk zeker van dat de VU je zal accepteren. Omgekeerd heb ik dat als "secundaire T*" nooit gehad. Ik heb altijd met treintjes en lego en playmobil gespeeld - en ik vond het prachtig. Ik heb overigens ook met pluchebeesten gespeeld (m'n zus hield niet van poppen en ik ook niet). Zowel in mijn kindertijd als in mijn pubertijd zijn er wel aanwijzingen geweest dat er iets niet klopte, maar juist doordat ik buiten elke groep stond (ik had geen vriendjes en vriendinnetjes) ben ik er nooit achter gekomen dat dat niet normaal was voor een jongen.

En als je dan, na een half leven, er toch achterkomt dat je (deels) vrouw bent dan ga je er veel eerder vanuit dat de VU je wel af zal wijzen. Zeker als je, zoals ik, heel onduidelijk bent over de vraag of je wel-of-geen geslachtsoperatie wilt en je jezelf, dankzij discussies op dit forum waarbij TS gedefinieerd wordt als: mensen die een geslachtsoperatie wensen, in het vakje TG zet.

Maaruhm... Wat ben jij? Een primaire of een secundarie TS? Heb je je aangemeld bij de VU?

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Het is mij weleens opgevallen, dat er karaktereigenschappen zijn die specifiek voor primaire en specifiek voor secundaire TS'en gelden. Daardoor ben ik me gaan afvragen, of karaktereigenschappen iets te maken hebben met het feit of je al vroeg of pas laat achter je transseksuele geaardheid komt.
Het is mij opgevallen, dat secundaire transen zich gemakkelijk aanpassen, en wellicht in hun jeugd dus ook wenselijk gedrag vertoonden, waardoor ze makkelijker hun weg konden vinden.
Is gewoon een observatie, er rust geen enkel wetenschappelijk onderzoek op.

Irene
Kleine stapjes
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoi Irene,

<Het is mij opgevallen, dat secundaire transen zich gemakkelijk aanpassen>

Hoe bedoel je dat? Of liever gezegd: wat bedoel je eigenlijk precies met dat 'aanpassen'? Waaraan dan?

Enneh secundaire transen zijn in de regel zo'n 40+ als ze uit de kast komen mn de leeftijdsgrens word gehanteerd als 'secundair'.

Groetjes Mila.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Met aanpassen bedoel ik, je dusdanig gedragen en uitlaten zoals dat van je verwacht wordt. Met andere woorden een zekere drang om het een ander na de zin te maken.

Irene
Kleine stapjes
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Ehm, bedoel je dat in de zin van pre transitie als man, of post transitie als vrouw?
Sorry voor de verwarring hoor...
Mila.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Mila schreef:
Ehm, bedoel je dat in de zin van pre transitie als man, of post transitie als vrouw?
Als ik begrijp wat je hiermee bedoeld, bedoel ik waarschijnlijk de pre transitie als man, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zo zeker weet of ik dit wel begrijp.

Irene
Kleine stapjes
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

Frederique_ schreef:De VU kijkt niet zozeer naar een leeftijdsgrens.

De VU onderzoekt bij secundaire transseksuelen heel nauwkeurig waardoor het komt dat je zo laat achter het feit komt dat je een vrouw/meisje bent.

In mijn geval komt dat doordat het mij echt jarenlang gelukt is om die gevoelens te onderdrukken. Mijn hele levensverhaal klinkt (zowel voor mij als voor hen) heel logisch. En daardoor zijn ze bereid met mij verder te gaan.

Het grote verschil zit 'm in de persoon die zich aanmeldt: als je weet dat je vanaf je 4e gevraagd hebt aan je ouders of die penis er a.u.b. afgeknipt kan worden, je hebt altijd met poppen gespeeld en nooit met treintjes, kijk, dan ben je er redelijk zeker van dat de VU je zal accepteren. Omgekeerd heb ik dat als "secundaire T*" nooit gehad. Ik heb altijd met treintjes en lego en playmobil gespeeld - en ik vond het prachtig. Ik heb overigens ook met pluchebeesten gespeeld (m'n zus hield niet van poppen en ik ook niet). Zowel in mijn kindertijd als in mijn pubertijd zijn er wel aanwijzingen geweest dat er iets niet klopte, maar juist doordat ik buiten elke groep stond (ik had geen vriendjes en vriendinnetjes) ben ik er nooit achter gekomen dat dat niet normaal was voor een jongen.

En als je dan, na een half leven, er toch achterkomt dat je (deels) vrouw bent dan ga je er veel eerder vanuit dat de VU je wel af zal wijzen. Zeker als je, zoals ik, heel onduidelijk bent over de vraag of je wel-of-geen geslachtsoperatie wilt en je jezelf, dankzij discussies op dit forum waarbij TS gedefinieerd wordt als: mensen die een geslachtsoperatie wensen, in het vakje TG zet.

Maaruhm... Wat ben jij? Een primaire of een secundarie TS? Heb je je aangemeld bij de VU?

Groetjes,

Frederique
Ff wat gegoogled

Secundair :

Wanneer je voor aanmelding vu volledig in het geboortegeslacht hebt gefunctioneerd (huwelijke, kids etc)

Dus, je hebt iig geprobeerd te leven volgens je geboortegeslacht

(pin me der niet op vast, er staat een berg tegenstrijdige info op het www, e doch, deze definite lijkt plausibel)

For/Off the record:

Ik heb me aangemeld bij VU, en ben er doorheen

En gezien mijn leeftijd ben ik naar alle waarschijnlijkheid sec

Ik heb nooit te horen gekregen, je bent pri of sec en ik vind dat ook niet belangrijk )

Overigens ben ik benieuwd waar de leeftijdsgrens van 40 + vandaan komt

Joy
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Joy,

Volgens die definitie zou ik primair zijn omdat ik sinds 28 augustus vorig jaar 24 uur per dag, 7 dagen per week als vrouw leef, geen vrouw en kids heb - en nog geen 40 jaar ben?

'k Kan het haast niet geloven...

Groetjes,

Frederique
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

er is geen leeftijdsgrens die gehanteerd wordt bij de diagnosetslling pri of sec zeg je

dus zeg het maar...

overeenkomsten tussen sec transen zijn iig wel dat men heeft geprobeerd te functioneren in het geboortegeslacht, de een wat beter dan de ander

voor hoe lang etc dat belangrijk is voor diagnosestelling sec, geen id

Joy
Ciska Lacomte
Banned Lid

Bericht door Ciska Lacomte »

Je denkt bij 'primair' toch onwillekeurig aan inderdaad kinderen die niet in hun genderrol lijken te willen passen en die rond hun 5de roepen dat ze een ander plassertje willen en op hun twintigste helemaal getransformeerd zijn.

Bij secundair (m => v) staat het beeld van een man in zijn midlife-crisis, die na de nodige councelling, coaching, drankproblemen en het lezen van een artikel over geslachtsverandering in de Panorama bij zichzelf ontdekt dat hij beter een vrouw kan worden.

Ik denk dat iedereen primair is die als kind al niet lekker in zijn/haar vel zat.
Of je dat onbehagen wijt aan een verkeerd lichaam of niet heeft daar weinig mee te maken. Het gaat er om dat het gevoel van onbehagen komt door genderdysforie en geen andere oorzaak heeft.
Volgt meteen de vraag: bestaan er wel secundaire transen?
Ik heb er nog niet één gevonden. Alle m=>v transen van wie ik het verhaal ken, ook degenen die zich pas outen boven de 50, vonden al voor hun pubertijd moeilijk- of helemaal geen aansluiting bij hun mannelijke leeftijdsgenootjes. Heel vaak ging dat gepaard met een overmatige belangstelling voor 'meisjesdingen' (kleding, speelgoed, gedrag e.d.)

Mijn eerdere reactie elders: 'Het ligt aan de opvoeding', heeft betrekking op mijn situatie. Ik was 12 of 13 jaar toen ik van mijn eigen (zak) geld voor het eerst een nachtponnetje voor mezelf kocht. Met knikkende knietjes en een brok in de keel liet ik het aan mijn moeder zien. Noem het mijn outcoming tegenover haar.
Haar reactie was, kort samengevat: "Doe niet zo gek, viezerik!".
Hoe anders zouden de dingen gelopen zijn indien de reactie was: "Zullen we maar eens met een dokter gaan praten?".
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Ik heb het even opgezocht in Travestie in Nederland en Vlaanderen:
Paul Vennix, Travestie in Nederland en Vlaanderen, p. 480 schreef:Bij primaire transseksuelen is al vanaf de peutertijd de onvrede met het eigen lichaam zichtbaar omdat de eigen sekse mannelijk is en de genderidentiteit vrouwelijk of omgekeerd; bij secundaire transseksuelen ontwikkelt deze onvrede zich pas vanaf de puberteit of in de volwassenheid (Person en Ovesey, 1974a; 1974b). Omdat primaire en secundaire transseksuelen niet wezenlijk verschillen, maken Doorn, Poortinga en Verschoor (1994) een onderscheid tussen vroeg aanvangende en laat aanvangende transseksuelen.
Groetjes,

Frederique
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

Kortom, opvoeding speelt een duidelijke rol maar niet de enige

Ik denk dat als je 100 transen op en rij zet, er geen 1 zegt dat ze pas op haar 30 ste of 40 ste erachter kwam

Je weet al jaren van kinds af aan, dat er iets enorms scheef zit in jezelf, alleen is dat niet door iedereen 1 2 3 te benoemen

Geen enkele trans komt er 'opeens' achter na zoveel jaar leven als man

Je verleden speelt mee in criteria van diagnosestelling

Joy
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

Frederique_ schreef:Ik heb het even opgezocht in Travestie in Nederland en Vlaanderen:
Paul Vennix, Travestie in Nederland en Vlaanderen, p. 480 schreef:Bij primaire transseksuelen is al vanaf de peutertijd de onvrede met het eigen lichaam zichtbaar omdat de eigen sekse mannelijk is en de genderidentiteit vrouwelijk of omgekeerd; bij secundaire transseksuelen ontwikkelt deze onvrede zich pas vanaf de puberteit of in de volwassenheid (Person en Ovesey, 1974a; 1974b). Omdat primaire en secundaire transseksuelen niet wezenlijk verschillen, maken Doorn, Poortinga en Verschoor (1994) een onderscheid tussen vroeg aanvangende en laat aanvangende transseksuelen.
Groetjes,

Frederique
Volgens deze definitie ben ik pri, for what its worth

Joy
Ciska Lacomte
Banned Lid

Bericht door Ciska Lacomte »

Ik kan me hooguit voorstellen dat de Genderdokters bij de zogenaamde secundaire transen in het begin extra alert zullen zijn om, laat ik het noemen, 'gelukszoekers' eruit te filteren: Mensen die het blijkbaar niet 'gemaakt' hebben in hun leven en die bedacht hebben dat ze door hun leven radicaal te veranderen misschien nog best een leuke tijd kunnen hebben.
Maar is dat niet iets wat de psieg allang doet voordat je mag beginnen?
Kunnen we dus stellen dat "primair/secundair" gewoon niet hanteerbaar is; net zo seventies als de uiensnijder van zyliss. die is ook iedereen allang vergeten.

Ciska.
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
Plaats reactie