Forum Transgender en Religie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Forum Transgender en Religie

Bericht door Frederique_ »

In samenwerking met Amsterdam Pride GBA organiseerd de werkgroep transgender, religie, levensbeschouwing en ethiek een forum transgender en religie. Een forum met deelnemers uit religieuze, homoseksuelen, transseksuelen hoek.

Tijdens het debat willen we me elkaar bespreken en onderzoeken hoe de verschillende religieuze en levensbeschouwelijke stromingen met transseksualiteit zijn om gegaan en hoe men in de toekomst vanuit een theologische, spirituele, praktische visie hiermee om kan gaan. Door er een persoonlijke noot (b.v. eigen ervaringen) aan te geven kunnen we het debat verdiepen.

Jacob Korf zal voorzitter zijn van het forum. Jacob Korf is voorzitter van het Werkverband Homo Theologen en predikant.

Er zijn drie panelleden, meer zullen volgen.

1. Dr. Jan Jans: Universiteit docent Faculteit Geestesweten-schappen Chr. Ethiek en spiritualiteit Universiteit van Tilburg

2. Irma van der Ent: transseksuelen vrouw, lid van de PKN en de werkgroep transseksualiteit LKG T&T

3. Yvo Manuel Vas Dias Postma: transman, boeddhist met een Portugees Joodse achtergrond en oprichter de werkgroep transgender, religie, levensbeschouwing en ethiek

Dinsdag: 29 juli 2008

Aanvang: 20.00 uur

Infomarkt

De werkgroep transgender, religie, levensbeschouwing en ethiek zal op vrijdag 1 augustus 19.00 - 22.00 uur en zaterdag 14.00 - 22.00 uur aanwezig zijn op de infomarkt van Amsterdam Pride GBA Bakkerstraat (naast het Rembrandtplein).

Links

Amsterdam Pride

http://www.amsterdampride.nl/programma.html

De werkgroep transgender, levensbeschouwing en ethiek

http://transenreligie.blog2blog.nl

Transseksualiteit en Religie

http://net.clubs.nl/transseksualiteitenreligie

Transgender and Religion

http://nl.youtube.com/YvoManuel
Kijk ook eens op de genderkalender !
Tara
dagelijks aanwezig

Bericht door Tara »

Jammer dat ik te weinig energie had om te gaan.
Te veel hitte en vochtigheid en daardoor nachtenlang slaapgebrek en dan ook nog fitness.
Hopelijk wordt het dan vrijdag of zaterdag wat (als discussie dan ook maar mogelijk is).
Vreemd dat er verder geen reacties zijn (oppervlakkigheid of vakantie?).
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Tara schreef: Vreemd dat er verder geen reacties zijn (oppervlakkigheid of vakantie?).
Vrijheid van godsdienst. Ik laat mensen lekker geloven wat ze willen en ik verwacht van hen dat ze mij lekker met rust laten. Transen zijn niet zo populair bij god en god is niet zo populair bij transen. Dat is een situatie waar ik prima mee kan leven.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Tara schreef:Vreemd dat er verder geen reacties zijn (oppervlakkigheid of vakantie?).
Ik vind het vreemd om het niet geïnteresseerd zijn in het beoefenen van godsdienst als "oppervlakkigheid" te duiden.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

De weinige reacties komen denk ik ook dat er weinig kerken zijn die transseksuelen zonder enig voorbehoud accepteren zoals ze zijn, zeker tijdens de IRL periode, en die juist ook een belangrijk onderdeel van het hele proces is.
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Janiek_ schreef:
Tara schreef:Vreemd dat er verder geen reacties zijn (oppervlakkigheid of vakantie?).
Ik vind het vreemd om het niet geïnteresseerd zijn in het beoefenen van godsdienst als "oppervlakkigheid" te duiden.
Vanuit het oogpunt van een gelovige is dat het wel. Religie noemen ze niet voor niks zingeving en verdieping. Wat er nou zo zinnig is aan geloven dat je met een enorme schuld geboren wordt, snap ik niet.

De filmpjes van Pat Condell vind ik erg leuk. Vooral deze waarin hij uitlegt wat het nut van religie is.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

@Nannette: het hangt sterk van de predikant en de gemeente af wat wel-of-niet geaccepteerd wordt. Het zijn een individuele sfeermakers die het verschil maken tussen wel/niet geaccepteerd worden...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

@ Morbide: zonder het soort zingeving dat de meeste religies bieden, hoeft het leven niet oppervlakkig te zijn. Er valt aan andere mensen en het hele wereldgebeuren op zich zoveel te beleven, dat je die verdieping niet per sé nodig hebt.
lindaR
ForumFan

Bericht door lindaR »

Ik sluit me helemaal aan bij frederique.
Soms is het grondpersoneel de storende factor.
God houd van ons.
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

@Janiek: dat ben ik uiteraard met je eens. Alleen zijn de aanhangers van de meeste geloven daar een andere mening over toegedaan.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Kijk maar wat er op dit moment gebeurd in de Anglicaanse kerk, over het algemeen toch niet de meest bekrompen kerk, met Bisschop Gene Robinson.

Irene
Kleine stapjes
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Morbide schreef:@Janiek: dat ben ik uiteraard met je eens. Alleen zijn de aanhangers van de meeste geloven daar een andere mening over toegedaan.
[schouderophalen]*[/schouderophalen]
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

<frons>?</frons>

Na ja, kom er maar in gelovigen. Wat missen wij door Jezus niet in ons hart te sluiten?
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Wat ik bedoel: ik kan me er niet meer druk om maken, dat gelovigen daar anders over denken. Zodra ze denken dat hun zingeving een meerwaarde heeft ten opzichte van die van anderen en dus een streepje voor heeft in besluitvormingsprocessen in de samenleving, dan laat ik liever wel van me horen.
lindaR
ForumFan

Bericht door lindaR »

[quote="Morbide"]<frons>?</frons>

Na ja, kom er maar in gelovigen. Wat missen wij door Jezus niet in ons hart te sluiten?[/quote]

Daar kunnen hele verhalen aan worden opgehangen.
Maar je mist pas wat als je het hebt gehad, toch?
Plaats reactie