Scientists Report Mental 'Body-Swapping'

Algemeen

Moderator: Moderators

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Scientists Report Mental 'Body-Swapping'

Bericht door Frederique_ »

TUESDAY, Dec. 2 (HealthDay News) -- The illusion of body-swapping -- making people perceive the bodies of mannequins and other people as their own -- has been achieved by Swedish neuroscientists.

In one experiment, the team fitted the head of a mannequin with two cameras connected to two small screens placed in front of volunteers' eyes, so that they had the same view as the mannequin.

When the mannequin's camera eyes and a participant's head were directed downwards, the participant saw the mannequin's body where the person would normally have seen their own body.

The researchers created the illusion of body-swapping by touching the stomach of both the mannequin and the volunteer with sticks. The person saw the mannequin's stomach being touched while feeling (but not seeing) a similar sensation on their own stomach. As a result, the person developed a strong belief that the mannequin's body was actually their own.

"This shows how easy it is to change the brain's perception of the physical self. By manipulating sensory impressions, it's possible to fool the self not only out of its body but into other bodies, too," project leader Henrik Ehrsson, of the Karolinska Institute in Stockholm, said in a news release.

In another experiment, a camera was mounted on one person's head and screens were mounted in front of another person's eyes. When the person with the camera and the person with the screens turned towards each other to shake hands, the person with the screens perceived the camera-wearer's body as his/her own.

"The subjects see themselves shaking hands from the outside, but experience it as another person. The sensory impression from the handshake is perceived as though coming from the new body, rather than the subject's own," study co-author Valeria Petkova said in the news release.

This illusion worked even when two people looked different or were of different sexes. It did not work when a non-humanoid object -- such as a chair or large block -- was used.

The research, published online Wednesday in the journal PLoS One, could prove useful in virtual reality applications and in robot technology, the team said.

[bron: Washingtonpost.com, met dank aan Ivy, VGK]
Kijk ook eens op de genderkalender !
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Dinsdag 2 december (gezondheidsdag nieuws). De illusie van lichaamsruil, mensen de lichamen laten ervaren van mannequins en andere mensen als die van zichzelf, is bereikt bij Zweedse neurologen.

In een experiment bevestigde het team twee kamera's aan het hoofd van een mannequin, waarbij die kamera's bevestigd zijn aan twee kleine schermpjes die voor het hoofd van een vrijwilliger geplaatst zijn, zodat de vrijwilliger hetzelfde ziet als de mannequin.

Toen het hoofd van de mannequin en die van de vrijwilliger naar beneden gericht werden zag de vrijwilliger de mannequin's lichaam waar die normaal gesproken zijn eigen lichaam zou zien.

De onderzoekers creëerden de illusie van lichaamsverwisseling door het aanraken met een stokje van zowel de buik van de mannequin als van de vrijwilliger. De vrijwilliger zag de mannequin's buik aangeraakt worden terwijl hij een soortgelijke ervaring voelde (maar niet zag) in zijn eigen buik. Het resultaat was dat de persoon er van overtuigd raakte dat de mannequin's lichaam zijn eigen lichaam was.

"Dit toont aan hoe gemakkelijk het is om iemands hersennen te overtuigen van het hebben van een ander lichaam. Door mensen iets anders te laten voelen is het mogelijk om het zelf niet alleen los te koppelen van het eigen lichaam maar om het ook aan andere lichamen te koppelen" zei Henrik Ehrsson van het Karolinska Instituut in Stockholm in een persbericht.

In een ander experiment was een kamera bevestigd op iemands hoofd en schermen werden bevestigd aan iemand anders ogen. Toen de persoon met de kamera en de persoon met de schermen naar elkaar gericht werden om handen te schudden, ervaarde de persoon met de schermen het lichaam van de persoon met de kamera als die van hemzelf.

"De proefpersonen zien zichzelf handenschudden van de buitenkant, maar ervaren dit als die andere persoon. De gevoelservaring van het handenschudden wordt ervaren als komt het van het nieuwe lichaam in plaats van die van zichzelf", zei co-auteur Valerie Petkova in het persbericht.

Deze illusie werkt zelfs wanneer twee personen verschillend er uit zien of wanneer ze een verschillend geslacht hebben. Het werkte niet bij niet-menselijke voorwerpen zoals een stoel of een groot blok.

Het onderzoek, dat op woensdag on-line in het tijdschrift PLoS One verschijnt, zou geschikt zijn in virtual reality toepassingen en in robot technologie zegt het team.

[bron: Woshingtonpost.com, met dank aan Ivy, VGK]
Kijk ook eens op de genderkalender !
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Een soortgelijk expiriment werd al uitgevoerd met mensen die bijv. een arm missen.
Als met een spiegel de andere arm getoond wordt als zijnde de arm die ontbreekt en er in geprikt wordt voelt men dat in de arm die mist.

Dit wordt gebruikt om fantoompijnen te bestrijden als ik het goed heb.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Weer wat geleerd.

Nooit geweten dat de Nederlandse vertaling van 'Washington' is 'Woshington' ... hehe.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Lisa met een S schreef:Weer wat geleerd.

Nooit geweten dat de Nederlandse vertaling van 'Washington' is 'Woshington' ... hehe.

Lisa
Iemand maakt een foutje!!

* wrijft in handen *

TRAP! TRAP!

hehe

:roll:
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Waar hadden we het in ander draadje nu over, over kwetsen ?
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Zuiver observatie van mijn kant.
Het is niet de bedoeling iemand te kwetsen... ;) :P
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik bedoel ook niet jouw antwoord Saartje...., maar ook hieruit blijkt dat kwetsend voor iedereen gewoon anders is.
Je kunt een opmerking maken die jij leuk vind, maar die op een ander manier (om wat voor reden dan ook) kwetsend kan overkomen.
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Het valt me op dat veel topics overschaduwd worden door dit soort dingen. Zijn we allemaal zo licht geraakt of zo? Hier gaat t over kwetsen, in t topic over de appie over kwetsen, etc etc. Wat is dat toch? Het valt me ook op dat het veelal dezelfden zijn die tegenover elkaar staan. Waar komt dat van? Het lijkt wel of de mensen van het ene kamp atijd de confrontatie moeten aangaan om een zin (of een gedeelte daar van) met mensen van het andere kamp. Waarom? Hoe kan je wensen dat de buitenwereld verdraagzaam is t.o.v. het hele T gebeuren, als we dat zelf intern al niet zijn?

Nee, ik val nu niemand persoonlijk aan. Dit is iets wat mij opvalt en wat ik me afvraag.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

Nannette schreef:Waar hadden we het in ander draadje nu over, over kwetsen ?
allemachtig, je kan ook overdrijven :roll:

jezelf continue af gaan moeten vragen of hetgeen je schrijft wel of niet kwetsend kan zijn, ik wordt al moe als ik er aan denk

er is altijd wel iemand te vinden die ergens last van heeft

:wink:
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

Amber79 schreef:Het valt me op dat veel topics overschaduwd worden door dit soort dingen. Zijn we allemaal zo licht geraakt of zo? Hier gaat t over kwetsen, in t topic over de appie over kwetsen, etc etc. Wat is dat toch? Het valt me ook op dat het veelal dezelfden zijn die tegenover elkaar staan. Waar komt dat van? Het lijkt wel of de mensen van het ene kamp atijd de confrontatie moeten aangaan om een zin (of een gedeelte daar van) met mensen van het andere kamp. Waarom? Hoe kan je wensen dat de buitenwereld verdraagzaam is t.o.v. het hele T gebeuren, als we dat zelf intern al niet zijn?

Nee, ik val nu niemand persoonlijk aan. Dit is iets wat mij opvalt en wat ik me afvraag.
Volgens mij gaat het voornamelijk over rekening houden met de gevoelens van anderen, en dat kan je ook overdrijven. Dus, als de 'tegenstanders' (diegenen die het allemaal maar onzin vinden) het in het extreme gaan trekken om hun punt te maken, houdt het voor mij wat de discussie betreft op. Natuurlijk zijn er mensen die gekwetst zijn bij elke (onschuldige) opmerking, maar daar gaat het niet om. Uitgemaakt worden voor een boer valt in een wat andere categorie meen ik.
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

zat zojuist te ouwenelen met wat werkvolk uit mijn flat, wooncoorporatie

het ging over de roof in frankrijk, 85 miljoen buit

de opmerkingen over mannen in vrouwenkleren waren niet van de lucht
moet ik me dat aantrekken?

welnee, het ineteresseert die lui geen moer hoe iemand erbij loopt, serieus te nemen is het al helemaal niet
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Joyy schreef:welnee, het ineteresseert die lui geen moer hoe iemand erbij loopt, serieus te nemen is het al helemaal niet
Ik neem het wel serieus Joy....geef me aub 10 millioen en ik zeg de politie niet, dat jij erbij bent betrokken :D
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

je doet maar :D
Jaimee
Eredivisie

Bericht door Jaimee »

Nou ik heb dat hele draad van Appie nog niet gelezen maar ik vond het ook zeer irritant om te lezen dat die Lisa helemaal voorbij gaat aan het artikel en begint te zeiken over een letter de verkeerd is getypt. :roll:
Plaats reactie