emancipatie

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Joyy
Forumdiva

emancipatie

Bericht door Joyy »

mijn auto is stuk

aangezien ik weet hoe ik hem kan repareren zal ik dat zelf gaan doen, het scheelt me in de kosten en ik vertrouw mijn eigen hoofd en handen het meest

daarbij stel ik mezelf wel de vraag of ik het liever uit handen zou geven

eigenlijk wel, maar je komt in je leven nu eenmaal zaken tegen die je gewoon aan moet pakken, of je nu man vrouw trans of wat dan ook bent

ik merk echter wel dat ik niet alles zomaar meer zou doen, een wasmachine de trap op zeulen, ik zou het wellicht nog wel kunnen (hoewel?)maar mijn gevoel zegt dat ik dat soort dingen niet meer wil doen

minder mannelijk voorbeeld, is een plankje ophangen aan de muur, 2 gaten boren, pluggen erin en klaar, laat ik dat ook liever een ander doen?

ja dus

ik merk dus dat mijn houding tov dergelijke - enigszins , voor mij mannelijke zaken is veranderd, voorheen deed ik alles zelf, man, 2 rechterhanden, ik kan het, dus ik doe het

nu, ben ik iemand anders, en ik merk zelfs dat wanneer ik besloten heb op basis van mijn gevoel, iets niet aan te pakken, het eigenlijk ook niet meer gaat, en dat geeft een bevrijdend gevoel, ik hoef niet meer de man te zijn (spelen) die dergelijke zaken wel kan (vanuit ratio)

ik voel me iig veel meer in balans dan pakkumbeet een jaar terug, en dat voelt prettig

hoe zit dat bij jullie?

ervaar je ook een verschuiving in jezelf naarmate je meer 'jezelf' wordt?

meer balans?

Joy
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Ja, ik merk dat ook.
Maar ik vindt ook dat als je het kan, je het gewoon moet doen.
Wat ik merk bij bio vrouwen en bijv. een plankje aan de muur maken is, ze weten niet hoe want het werd altijd voor ze gedaan. ;)
Degenen die ik ken die wel weten hoe, die doen het dus ook gewoon.
AM_ber_79
Forumdiva

Re: emancipatie

Bericht door AM_ber_79 »

Joyy schreef: ervaar je ook een verschuiving in jezelf naarmate je meer 'jezelf' wordt?
Ik merk wel een verschuiving in interesses. Echt technisch ben ik nooit geweest. Zo ver ik t kan, probeer ik het meestal wel. Op dat gebied altijd al vrij sterk op mijn vader geleund. Maar nu die lichamelijk steeds minder wordt (hij is nu 60, maar heeft n versleten lichaam icm MS) ben ik wel meer op mezelf aangewezen. Dus een plankje ophangen of zo lukt me steeds beter. :D Maar of dat iets te maken heeft met "jezelf worden" of "ouder worden en andere interesses krijgen", daar durf ik me niet over uit te laten. Ik doe toch wel de dingen die ik zelf leuk vind en niet omdat het van mij verwacht wordt.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

praktisch gezien denk ik ook, ok ik kan het, dus ik doe het

of ik het altijd wil is een 2de

mijn verleden maakt mij in die zin wel geemancipeerd, als de nood aan de man/vrouw is, en ik geen andere keuze heb dan het zelf te doen, dan doe ik het zelf, ben daarmee zelfredzaam, en dat voelt prettig, het geeft je meer mogelijkheden, je bent zelfstandiger
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Leuk onderwerp! Ik ben zelf wel handig, om het zachtjes uit te drukken, en ik maak en doe alles zelf. Auto's niet, want daar heb ik te weinig verstand van. Mijn originele beroep is ontwerper/botenbouwer/meubelmaakster, en ik heb een vriendin die Scheepsbouwkundig ingenieuze is, en ik ken een aantal vrouwen die echt fantastische botenbouwers zijn... Zeer geëmancipeerd dus...
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

ik ga de kachel van mijn auto maar even maken want met dit weer wil ik graag comfortabel en warm me van a neer b begeven, verstand op nul en maar ff doen, ook al staat het me tegen

ik werk overigens ook met hout, wat ik leuk vind is te ervaren dat ik minder prestatiegericht ben, milder voor mezelf als ik een fout maak, en mijn vormen worden veel minder hoekig, juist organischer, wat voor mij betekend dat ik beter in contact sta met mijn vrouwelijk gevoel

het in balans brengen van je man en vrouw deel en het zoeken daarin is best een geworstel , maar gehied als ik vastloop, zit ik in mijn hoofd, het enige wat ik dan hoef te doen is naar mijn gevoel te luisteren en alles is weer ok
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Joyy schreef:ik ga de kachel van mijn auto maar even maken

ik werk overigens ook met hout,
1+1=2 :lol: :lol:

Houtkacheltje in de auto dan maar? :wink:
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Ingezz
ff weer wat posten
Contacteer:

Bericht door Ingezz »

Leuk onderwerp!

Ik denk dat heel veel bio vrouwen zich ook vaak van de domme houden omdat ze er gewoon niet zo´n zin in hebben. Ook al kunnen ze het wel.

Soms zijn dit soort dingen gewoon lastig. Ik speel piano en synthesizers in een bandje. Toen ik een tijdje geleden in een speciaalzaak voor synthesizers was en de verkoper wat vroeg over een bepaald apparaat, werd ik toch wel even raar aangekeken, omdat ik er aardig wat jargon op los liet, en direct vroeg naar wat ik wilde weten.
Daarom begin ik dit soort gesprekken tegenwoordig altijd een beetje twijfelend alsof ik niet precies weet wat ik bedoel. Ik merk dat heel veel vrouwen dit doen. Op die manier krijg je meer hulp, en vermijd je rare blikken. Herkent iemand dit?

groetjes
Inge
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

herken ik ook

leuke is dat je de kennis wel hebt, wat men niet verwacht, en je niet verrast kan worden

het domme blondje spelen bevalt me soms wel :wink:

kachel is gemaakt trouwens, heb weer warme voetjes :D
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Als ik iets kan doe ik zelf, als mijn partner het beter kan, dan doet die het. Kunnen we het geen van tweeën, dan moeten we iemand zoeken die het voor ons doet. Ik zal niet snel iets laten uit de gedachten, dat doet een vrouw niet.

Irene
Kleine stapjes
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

dus ik moet maar eens een partner gaan zoeken

:wink:

iets wel of niet doen omdat het wel of niet ladylike is, zo denk ik ook niet, het is meer vanuit een gevoel waaruit ik functioneer

dingen die ik als man wel deed staan me eerder tegen, en als een ander het voor me wil oplossen, prima

:wink:
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi,

Ik heb dit net de andere kant op. Als jongen/man deed ik op technisch gebied weinig zelf: liet alles door mijn vader doen. Sinds ik qua gender meer op mijn eigen gevoel vertrouw probeer ik ook al meer eerst zelf te doen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik in het vervoer altijd de bus/trein neem en dus van bepaalde problemen geen last heb.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
dhiamara
ForumFan

Bericht door dhiamara »

erg bekend. Ben a-technisch en hield dat ook verre van mij. Stortte mij eigenlijk veel meer in het alternatieve want voor mijn gevoel mocht ik daar mijn vrouwelijke gevoelige kant wel tonen. Toen ik op mijzelf ging wonen had ik het gevoel dat mijn mannelijke kant naar voren moest komen en probeerde ook zoveel mogelijk alles zelf te doen zowel technisch, gedrag en gevoel. Ging heel veel om met "echte kerels" en probeerde mij daar aan te passen. Resultaat? een volledige instorting.

Nu ik weer mijzelf ben en mijn vrouwelijke kant volledig accepteer beschouw ik die periode qua technische kant als een plus puntje omdat ik nu wel regelmatig wat klussen oppak.

Maar als ik het iemand anders kan laten doen? graag zelfs. :)
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
Jaimee
Eredivisie

Bericht door Jaimee »

Ik ben echt een debiel met technische zaken en dat irriteert me soms mateloos. Het komt omdat ik de jongste ben en mijn broer en vader mij blijkbaar nergens mee vertrouwden dus alles uit handen namen.

Het enige wat ik kan is muren verven en dingen tillen met een verhuizing ofzo. Niks met electriciteit of boormachine. Iets wat ik wel graag zou willen leren. Vooral dat met die machine want ik kan niks ophangen. Dan moet ik weer gaan vragen aan anderen en dat vind ik echt vervelend.

Ik heb een scooter en daar kan ik al helemaaaaal niks zelf mee behalve erop rijden (alhoewel... :roll:)....

Maar als ik het zou kunnen zou ik het doen. Schijt aan wat andere mensen er van denken. Als zij denken van: "Zie je nou wel dat het een man is!" Dan denken ze dat toch?? Zegt lekker veel over hoe zij over vrouwen denken. Ik heb een kennis (biologische vrouw) die superhandig is en zelfs de bedekking van haar dakterras heeft aangelegd terwijl ze zwanger was(!)...

Dus meiden, als je het zelf kan en wil: doe het dan want het bespaart je zeker veel geld en het maakt je onafhankelijk! Als je er echt geen zin in hebt of het vies vindt en je hebt het geld dan moet je maar een pro inhuren of je familie/ vrienden lief aankijken....

XXX
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Jamie schreef:Ik ben echt een debiel met technische zaken en dat irriteert me soms mateloos. Het komt omdat ik de jongste ben en mijn broer en vader mij blijkbaar nergens mee vertrouwden dus alles uit handen namen.
Hoe herkenbaar... Was erg vervelend, tot ik mijn vader op grotere afstand gezet heb en tegenwoordig -alles- zelf wil doen.
Sterkte gewenst!

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie