werk en transexualiteit

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

michelle S
is nieuw hier

werk en transexualiteit

Bericht door michelle S »

hoi allemaal,
ik ben een trans op pre, mijn vraag is hoeveel kans is er op werk voor mensen zoals ons.
ik heb al hier en daar het een en ander gelezen maar het geeft me nog geen duidelijk beeld wat voor kansen er zijn om je baan te behouden of werk te vinden. :roll:
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

is niet zomaar op te antwoorden

ieder heeft een individuele situatie

die bepaald of en hoe je een situatie als werk kan bewerkstelligen
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik heb zelf de indruk dat werk houden vaak meevalt (maar: als het tegenvalt ben je vaak ook op een heel vervelende manier je werk kwijt) en als je nieuw werk zoekt is het die werkgever vinden die geen risico in je ziet. En hoewel dat best een uitdaging kan zijn is het ook weer niet onmogelijk...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Het hangt denk ik ook van het soort werk af. Moet je bijvoorbeeld veel met mensen omgaan? Steeds met dezelfde mensen zodat die er aan kunnen wennen of met wisselende mensen die er niet op voorbereid zijn? Of zit je de hele dag alleen achter een computer schermpje?

Het zou helaas niet uit mogen maken maar voor een werkgever maakt dit soort afwegingen denk ik wel uit.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

en het hangt ook nog eens voor een heel groot deel van jezelf af, en dat deel benadruk ik liever dan het deel, af laten hangen van anderen

wat verwacht je bij het zoeken naar een baan, wat wil je bereiken, wat wil je niet, uitgaan van jezelf, dat lijkt mij het allerbelangrijkste, en niet uitgaan van anderen

klinkt makkelijker gezegd dan gedaan maar lijkt mij het beste uitgangspunt
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik heb me wel eens afgevraagd of ik een trans zou aannemen in een commerciële buitendienst functie en ik moet heel eerlijk bekennen (en daar ben ik niet trots op), dat ik daar moeite mee zou hebben, tenzij de trans passabel genoeg is. Werkgevers die niet bekend zijn met de problematiek zullen waarschijnlijk nog grotere schroom hebben.

Irene
Kleine stapjes
Arike
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Arike »

joandelynn schreef:Het hangt denk ik ook van het soort werk af. Moet je bijvoorbeeld veel met mensen omgaan? Steeds met dezelfde mensen zodat die er aan kunnen wennen of met wisselende mensen die er niet op voorbereid zijn? Of zit je de hele dag alleen achter een computer schermpje?

Het zou helaas niet uit mogen maken maar voor een werkgever maakt dit soort afwegingen denk ik wel uit.
Ik denk dat het niet zo zeer het soort werk is wat uitmaakt, maar het "soort" werkgever. Als een werkgever vertrouwen in je heeft, dan maakt het niet echt uit of je wel of niet losgelaten wordt op de externe contacten.
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

what about vertrouwen in jezelf?

ik vind dat de nadruk te veel ligt op de werkgever, en daarmee leg je je kansen buiten jezelf, je stelt jezelf afhankelijk op en dat lijkt me niet de juiste manier
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Joyy schreef:what about vertrouwen in jezelf?

ik vind dat de nadruk te veel ligt op de werkgever, en daarmee leg je je kansen buiten jezelf, je stelt jezelf afhankelijk op en dat lijkt me niet de juiste manier
Vertrouwen in jezelf heb je nodig om te kunnen solliciteren en je werk goed te kunnen doen, maar als er geen werkgever is die in je gelooft, dan krijg je toch geen werk.
Ik ben mijn werk in het begin van mijn transitie kwijt geraakt, toen ik 5 maanden met hormonen bezig was weer werk gaan zoeken, en binnen een maand werkte ik weer. Tot 1,5 maand voor de SRS operatie gewerkt. En ongeveer een half jaar na mijn operatie weer gaan werken. Dat is later toch fout gegaan, maar niet door/vanwege mijn geslachtsverandering.
Ik denk dat het tegenwoordig in veel beroepen wel mogelijk is gewoon door te blijven werken, niet in alle. Maar als je een vast dienstverband hebt, zal je werkgever toch wel moeite doen om je aan het werk te houden, desnoods een andere functie. Het kan hem veel geld kosten als je (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt verklaard wordt.
Ajira
dagelijks aanwezig

Bericht door Ajira »

Persoonlijk vermoed ik dat Transmannen het ietsjes makkelijker hebben met dit soort dingen.. Hoewel ik dolgraag eens het verhaal van een transman zou willen horen.

Maar goed.. ik denk dat je als Transvrouw meer kans van slagen hebt bij middelgrote tot grote bedrijven. In grotere bedrijven is de diversiteit wat groter, waardoor je wat minder opvalt. Hoewel bij kleinere bedrijfjes het respect meestal wat beter aanwezig is, omdat je wat meer op elkaars lip zit. Ik werk zelf bij een bedrijf van c.a. 50 man, en ze weten allemaal hoe het zit. Niemand heeft er problemen mee, en ik wordt ook gewoon netjes als Ajira of Kim voorgestelt aan klanten; ongeacht of ik in boymode aan het werk ben. Volledige acceptatie dus. Ik denk dat het heel sterk afhankelijk is van hoe je jezelf profileert. Als je echt zo'n uitstraling hebt van " Ja ik ben Trans, en ik voel me er prima bij! ", dan is de passabiliteit ineens een stuk minder belangrijk. Maar als je heel onzeker overkomt wordt de passabiliteit steeds belangrijker.

Overigens zou ik er persoonlijk geen tijfel aan hebben om een trans in dienst te nemen voor een commerciele buitendienst functie zolang die persoon er keurig bijloopt. Ja sure, er zullen klanten zijn die even slikken of zelfs hun orders intrekken.. Maar aan de ande kant zullen er nog veel meer klanten zijn die het super vinden. Een bedrijf dat gewoon openstaat voor diversiteit en meer waarde hecht aan de kwaliteiten van iemand dan het geslacht of aestetische perfectie van een persoon; die scoren gewoon goed. Verantwoord ondernemen en zo..

Er lopen zat transvrouwen rond die er stukken beter uitzien dan menige vertegenwoordiger die bij ons over de stoep komt; laten we het daar maar op houden :wink:
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik moet nog leren Ajira, het was ook een puur hypothetische gedachte, want er heeft nog nooit een trans gesolliciteerd.

Irene
Kleine stapjes
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Werk vinden is de komende tijd denk ik zowiezo moeilijker, nu de economie stagneert en zelfs dreigt te krimpen.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Misschien is werk vinden nu juist wel makkelijker, omdat iedereen die goed zit blijft zitten waar ie zit.

Irene
Kleine stapjes
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

het aantal open banen neemt af, het aantal werkzoekenden neemt toe...Bedrijven gaan juist bezuinigen op personeel en zulle niet snel nog nieuwe mensen aannemen.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
tijgertje
ForumFan

Bericht door tijgertje »

Mijn huidige baas heeft er absoluut geen problemen mee
Nu werk ik wel als programmeur en zie dus geen klanten maar toch
Hij heeft meer moeite met mijn authisme (syndroom van asperger)

De enigste die er moeite mee hebben is de boekhouding aangezien ik gewoon met mijn meisjesnaam op de loonlijst sta en dat niet overeenkomt met mijn ID
Plaats reactie