derde gender erkend in Tamil Nadu (India)

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie

zou ik zoiets willen in Nederland

ja zou een erkenning zijn van mijn recht om "anders te zijn"
5
56%
nee ik wil alleen M of V in mijn identiteits document hebben
2
22%
vind dat een identiteits document geen geslachts vermelden behoeft mijn uiterlijke presentatie is voldoende
2
22%

Totaal aantal stemmen: 9

adriana
Eredivisie

derde gender erkend in Tamil Nadu (India)

Bericht door adriana »

Hi,

Ik weet niet ofdat dit onderwerp al eerder is beschreven, maar in dit geval weer overdaad schaad niet, lijkt mij.

Vrijvertaald: de Times if India van de 16de Maart 2008,

De derde sekse is officieel in Tamil Nadu (info Tamil Nadu is een van de grootste staten in India met een eigen taal Tamil, alle staten hebben een eigen regering, zoiets als de USA hebben).
De Karuna regering is de eerste in het land (INDIA) om een I.D. (indentiteits bewijs) af te geven aan transgenders , dit is een trend setting in India waar de derde gender (geslacht) officieel is erkend door de regering van Tamil Nadu staat.
‘Ration card” (ID) is het belangrijkste document betreffende de identiteit van Indiase staats burgers.
Direkt nadat de eerste groep van 18 verzoeken waren toegewezen, in minder dan 1 dag, verzoeken om de identiteit te vermelden als “Derde gender”zoals vermeld in de kolom onder geslacht als “T”anders dan gebruikelijk “M”of “F”, begonnen aanvragen binnen te stromen.
In Tamil Nadu alleen zijn er 40.000 transgenders welke zullen profiteren/recht hebben van deze wets aanpassing welke is tot stand gekomen door de minister van social zaken Poongothai Aladi Aruna, een gynacoloog.
Adriana

Engelse originele versie:
The news by Pushpa Narayan | TNN published on the front page of THE TIMES OF INDIA, March 16, 2008, under the heading: "Third sex is official in Tamil Nadu", subtitle: "Karuna Govt First In Country To Issue Ration Cards To Transgender tells about the first trend setting step taken in India where the third gender is officially recognized by the government of Tamil Nadu. Ration Card is the primary definitive proof of identity for citizens in India. No sooner than the first batch of 18 applications were cleared, that too, in less than a day, applications to seek identity as "Third Gender" marked in the sex column as 'T', distinct from the usual 'M' and 'F' have started pouring in. In Tamil Nadu alone 40,000 Aravanis vernacular for transgender are estimated to benefit by this move implemented under the leadership of social welfare minister Poongothai Aladi Aruna, a gynecologist.
Bea-Smit.
Forumdiva

Bericht door Bea-Smit. »

Ik zou het anders willen zeggen. Ik neem gewoon het recht om anders te zijn. En tot nu toe heb ik er geen problemen mee gehad.
Maar het zou ook wel handig zijn als de geslachtsaanduiding gewoon verdwijnt.

Groetjes Bea
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Wauw, wie had ooit durven dromen dat de revolutie zou beginnen in het zuiden van India?

Helemaal top. Nou de rest van het land nog, en daarna de rest van de wereld.

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

Is het niet zo dat 'die hoek' (India, Thailand) al langer veel minder conventioneel was, of hebben wij het dan alleen over de kleine jongetjes-sex?
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Ja, volgens mij is die derde sekse daar al eeuwenlang de normaalste zaak van de wereld. Maar ik neem aan dat de Indiase wetgeving op de Engelse is gebaseerd en dat die nog niet zo progressief was :)
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Waren het niet de hippies die in grote getalen nar India trokken? En dat er juist door die hippies en hun volgelingen hier juist meer tolerantie ontstond tegenover werkende vrouwen, homosexuelen, etc? Of heb ik dat mis?
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hallo allemaal,

Het zit iets anders. Hijra's vormen inderdaad al eeuwenlang een aparte kaste in India. Voor de komst van de Britten meestal ook in gerespecteerde beroepen (lees mijn interview met Laxmi Tripathi uit Mumbai in de nieuwste Transformatie). De Britten legden in de 19e eeuw hun strenge Victoriaanse normen op aan de Indiers, en omdat transgenders natuurlijk niet pasten in de christelijk-europese traditie waar de Victorianen uit voortkwamen werden ze in India gemarginaliseerd. Dat is sindsdien zo gebleven, helaas. Dat er nu zo'n wet komt is daarom significant.

Sex met kleine jongetjes (& met kleine transjes trouwens ook) is in India en Thailand minstens zo strafbaar als hier.

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
Plaats reactie