Op zondag 17 mei was tijdens de IDAHO in Den Haag een debat met lijsttrekkers georganiseerd. Hoewel de meeste aandacht uitging naar homoseksualiteit, is het onderwerp transseksualiteit ook expliciet aan bod gekomen. Bijna alle politieke partijen zijn voor gelijke rechten voor en tegen discriminatie van transgenders. Wel is er verschil hoe de diverse partijen dit denken te bereiken.
Het is een nieuwe ontwikkeling dat politieke partijen zich vinden dat transgenders expliciet opgenomen moeten worden in diverse emancipatie- en anti-discriminatie-richtlijnen. Hoewel D66 en Groen Links hierin het meest voortvarend zijn, leeft het onderwerp bij alle politieke partijen.
Thijs Berman (PvdA) pleitte voor gericht beleid om de positie van transgenders te verbeteren. Onder meer door Europees te regelen dat de geslachtsaanduiding in paspoorten en identiteitsbewijzen geschrapt wordt. Judith Sargentini (Groen Links) opperde zelfs de mogelijkheid van een vrije keuze voor de sekseregistratie in identiteitsbewijzen.
Ook is nog kort gesproken over de gezondheidszorg voor transseksuelen en de vergoeding van ziektekosten. Maar aangezien dit geen Europees thema is, werd deze discussie vrij snel afgekapt.
Afrondend ondertekenden alle partijen, behalve de PVV, een door ILGA Europe (de Europese holebi/transgender-koepelorganisatie) opgestelde verklaring met verkiezingsbeloften. Hiermee hebben ondertekende kandidaat-Europarlementariërs zich verplicht zich in te zetten voor:
1. Het aannemen van ambitieuze EU-regelgeving inzake gelijke behandeling.
2. Het verzekeren van het recht voor de vrijheid van verkeer voor HLBT-personen binnen de EU
3. Meer expliciete erkenning van de rechten van transgenders
4. Het bestrijden van homofobie en transfobie door strafrecht
5. Het promoten van een inclusieve definitie van familie
6. Optreden als waakhond van fundamentele rechten, inclusief HLBT rechten
7. Beschermen van HLBT-rechten in héél Europa
8. Beschermen van HLBT-rechten in de wereld
9. Oproep tot een expliciet commitment van de nieuwe Europese Commissie aan fundamentele rechten
10. Blijvende toewijding aan de EU-agenda inzake non-discriminatie en gelijkheid
Verslag COC
COC Nederland heeft een uitgebreider verslag van dit debat gemaakt. Klik hier
om 'Homobeleid verdeelt EU-lijsttrekkers' te lezen.
Videoverslag MVS
MVS heeft een videoverslag gemaakt met de hoogtepunten van het lijsttrekkersdebat. De opnamen bestaan uit drie delen en zijn gemaakt door Wessel Haaxman van MVS media. Klik hier om 'Videoverslag lijsttrekkersdebat' te bekijken..
[Bron: Transman.nl
Verslag Roze Debat met Lijsttrekkers op 17 mei jl.
Moderator: Moderators
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Verslag Roze Debat met Lijsttrekkers op 17 mei jl.
Kijk ook eens op de genderkalender !
Re: Verslag Roze Debat met Lijsttrekkers op 17 mei jl.
Weten we ook weer gelijk op welke partij we beter niet kunnen stemmen...en tevens wat dus de positie van de PVV t.o.v. het hele T-vraagstuk is...Frederique_ schreef: Afrondend ondertekenden alle partijen, behalve de PVV, een door ILGA Europe (de Europese holebi/transgender-koepelorganisatie) opgestelde verklaring met verkiezingsbeloften.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ik vond vooral het videoverslag heel interessant! 't Kan zeker voor wie nog niet weet wat'ie gaat stemmen heel handig zijn.
Groetjes,
Frederique
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
-
- Eredivisie
Ik vermoed omdat de PVV alleen voor de EU is op gebied van Economische Samenwerking en vindt dat al het andere op nationaal niveau moet worden geregeld.
Maar ik weet nog wel meer reden om niet op die partij te stemmen hoor
Maar ik weet nog wel meer reden om niet op die partij te stemmen hoor
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
- Madeleine.
- ff weer wat posten
Het is hier weer helemaal andersom, had ik eigenlijk al een keuze gemaakt heb ik nu weer twee andere partijen in de overweging zittenFrederique_ schreef:Ik vond vooral het videoverslag heel interessant! 't Kan zeker voor wie nog niet weet wat'ie gaat stemmen heel handig zijn.
Verder een erg nuttig videoverslag, zie ik liever dan die gepolijste debatten op de Nederlandse televisie.
Waar je route in dit leven ook naartoe leidt,
vergeet geen plezier te hebben op de weg daar naartoe.
Ik gebruik teveel smileys, sorry...
vergeet geen plezier te hebben op de weg daar naartoe.
Ik gebruik teveel smileys, sorry...