De serie Jongens en meisjes van fotograaf Annie van Gemert (1958) gaat over de veranderingen in uiterlijk, houding en persoonlijkheid bij kinderen en pubers. Met de reeks won Van Gemert in 2010 de tweede prijs in de categorie portretten/stories van World Press Photo.
We leven in een tijd waarin het uiterlijk een belangrijke rol speelt. In media, reclame-uitingen en televisieprogramma's wordt vooral de nadruk gelegd op vrouwelijkheid bij meisjes en mannelijkheid bij jongens. Van meisjes wordt verwacht dat ze elegant, slank, aantrekkelijk en vooral sexy zijn. Jongens behoren stoer, sterk en macho te zijn. Het project van Van Gemert gaat over kinderen die juist niet aan deze traditionele verwachtingen voldoen en die zichzelf durven zijn.
Tussen 2003 en 2009 fotografeerde Annie van Gemert in verschillende sessies dertig jongensachtige meisjes en meisjesachtige jongens. De foto's laten het natuurlijke proces van veranderen zien voor en tijdens de puberteit. Bij de stoere meisjes worden de vrouwelijke kanten duidelijker, bij de zachte jongens de mannelijke kenmerken.
In de expositie zijn de portretten naast elkaar te zien, waardoor groei en verandering in een oogwenk zichtbaar worden. De bedoeling is dat de kijker vraagtekens zet bij het algemene verwachtingspatroon bij uiterlijke kenmerken en lichaamstaal van jongens en meisjes.
Het fotoboek Jongens en meisjes begeleidt de expositie. In de mooi verzorgde publicatie vertellen de geportretteerden in persoonlijke verhalen hoe ze op zichzelf terugkijken. Ze geven commentaar op hun veranderingen en ontwikkelingen gedurende de afgelopen jaren. Er wordt niet over de kinderen geschreven, maar de stem van het kind staat centraal. De tekst is van Marijke Libert (journaliste van De Morgen). Het boek Jongens en meisjes is te koop in onze museumwinkel.
Meer informatie: http://www.annievangemert.com/
[bron: Website Limburgs Museum, waar deze tentoonstelling van 24 juli t/m 24 oktober te zien is]
[mijn bron: http://www.genderkalender.nl ]
Tentoonstelling Jongens en Meisjes
Moderator: Moderators
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Tentoonstelling Jongens en Meisjes
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Bij deze dan maar een uitnodiging om samen iets te doen. Mijn voorstel is om samen naar deze tentoonstelling te gaan en wel op 9 oktober.
Hoe werkt het?
Iedereen die het leuk lijkt komt op 9 oktober naar het Limburgs Museum in Venlo (zie hier voor een routebeschrijving). Je zorgt er voor dat je om 13:00 bij de hoofdingang staat (je bent dan niet alleen, je ziet mij er dan waarschijnlijk al staan: ik ben een transvrouw van bijna 2 meter). Je betaalt zelf je entree (zie hier voor de toegangsprijzen en eventuele kortingen). Nadat we binnen zijn bekijken we samen de tentoonstelling, na afloop kunnen we nog iets drinken.
Voor wie?
Voor alle (trans-wat-dan-ook)-jongens, -meisjes, -mannen en -vrouwen en hun familie
Kosten
Je betaalt zelf de toegangsprijs en eventuele verteringen.
Hoe werkt het?
Iedereen die het leuk lijkt komt op 9 oktober naar het Limburgs Museum in Venlo (zie hier voor een routebeschrijving). Je zorgt er voor dat je om 13:00 bij de hoofdingang staat (je bent dan niet alleen, je ziet mij er dan waarschijnlijk al staan: ik ben een transvrouw van bijna 2 meter). Je betaalt zelf je entree (zie hier voor de toegangsprijzen en eventuele kortingen). Nadat we binnen zijn bekijken we samen de tentoonstelling, na afloop kunnen we nog iets drinken.
Voor wie?
Voor alle (trans-wat-dan-ook)-jongens, -meisjes, -mannen en -vrouwen en hun familie
Kosten
Je betaalt zelf de toegangsprijs en eventuele verteringen.
Kijk ook eens op de genderkalender !