bank is verplicht 'mevrouw' te zeggen...
Geplaatst: di aug 06, 2013 17:27
...als je daarom vraagt.
Onlangs werd ik weer spontaan boos, toen ik inlogde op mijn bank. "goedemorgen meneer *****" was het. In de afgelopen anderhalf jaar heb ik regelmatig gebeld met de bank (o.a.) om te vragen mij mevrouw te noemen, maar de bank weigert dit, op grond van hun verplichting je te registreren volgens de gegevens van het welgehate GBA.
Echter, ik vond een uitspraak van het College van de Rechten van de Mens, waarin een werkgever (een gemeente !) schuldig werd geacht aan discriminatie op grond van geslacht, omdat de werkgever de transgender persoon (MtoF) als 'meneer' bleef aanspreken, ondanks het verzoek dat niet te doen.
Daarom heb ik een mail naar het college gestuurd met de vraag of de aanhef die de bank gebruikt bij internetbankieren en/of briefwisseling, dan ook discriminatie zou kunnen zijn.
Het antwoord van het college luidt dat ik geen werknemer ben van de bank, maar klant. En dat ook op dit terrein (het aanleveren van goederen of diensten) geen onderscheid gemaakt mag worden op basis van geslacht. Ik ga mijn bank nog 1 kans geven om mij wel met de juiste aanhef aan te spreken, doen ze dat niet dan volgt aangifte. Maar dat is maar 1 bank.
Volgens mij houdt dit in, dat wij, indien nodig, instanties, banken, werkgevers, gemeentes, UWV's ,zorgverzekeringen, ziekenhuizen, euhhhh, genderteams ??? etc. etc. kunnen verzoeken om aangesproken te worden in de gewenste vorm, qua meneer, mevrouw, en zijn zij verplicht om dat te respecteren. Er is geen diagnose voor nodig, of een of andere medische verklaring van de gendermacht.
Daarom wil ik iedereen oproepen, die net als ik geen gehoor krijgt, bij deze instanties : leg een klacht neer, verwijs naar de volgende uitspraak van het hof, http://www.mensenrechten.nl/publicaties ... en/2013-84" onclick="window.open(this.href);return false; en indien er geweigerd wordt, overweeg dan een aangifte. Denk erom, het gaat om de aanhef. Niet om de registratie als man/vrouw.
Ik ga mijn bank nog 1 kans geven (na vele vele verzoeken, en een klacht) om mij wel met de juiste aanhef aan te spreken, doen ze dat niet dan volgt aangifte. Maar dat is maar 1 bank.
In mijn beleving zijn de mensen in Nederland verder dan de instanties met het accepteren en respecteren van transgenders. Er wordt vooruitgang geboekt, maar we kunnen ze wel een beetje helpen met deze uitspraak, lijkt mij.
Overigens doet de Triodos bank er niet moeilijk over. Daarom heb ik daar inmiddels een rekening geopend. Bovendien is dat wel een veel betere bank, tenminste geen wapenhandelaar, zoals die staatsbank bij wie ik nu (nog) ben....
Onlangs werd ik weer spontaan boos, toen ik inlogde op mijn bank. "goedemorgen meneer *****" was het. In de afgelopen anderhalf jaar heb ik regelmatig gebeld met de bank (o.a.) om te vragen mij mevrouw te noemen, maar de bank weigert dit, op grond van hun verplichting je te registreren volgens de gegevens van het welgehate GBA.
Echter, ik vond een uitspraak van het College van de Rechten van de Mens, waarin een werkgever (een gemeente !) schuldig werd geacht aan discriminatie op grond van geslacht, omdat de werkgever de transgender persoon (MtoF) als 'meneer' bleef aanspreken, ondanks het verzoek dat niet te doen.
Daarom heb ik een mail naar het college gestuurd met de vraag of de aanhef die de bank gebruikt bij internetbankieren en/of briefwisseling, dan ook discriminatie zou kunnen zijn.
Het antwoord van het college luidt dat ik geen werknemer ben van de bank, maar klant. En dat ook op dit terrein (het aanleveren van goederen of diensten) geen onderscheid gemaakt mag worden op basis van geslacht. Ik ga mijn bank nog 1 kans geven om mij wel met de juiste aanhef aan te spreken, doen ze dat niet dan volgt aangifte. Maar dat is maar 1 bank.
Volgens mij houdt dit in, dat wij, indien nodig, instanties, banken, werkgevers, gemeentes, UWV's ,zorgverzekeringen, ziekenhuizen, euhhhh, genderteams ??? etc. etc. kunnen verzoeken om aangesproken te worden in de gewenste vorm, qua meneer, mevrouw, en zijn zij verplicht om dat te respecteren. Er is geen diagnose voor nodig, of een of andere medische verklaring van de gendermacht.
Daarom wil ik iedereen oproepen, die net als ik geen gehoor krijgt, bij deze instanties : leg een klacht neer, verwijs naar de volgende uitspraak van het hof, http://www.mensenrechten.nl/publicaties ... en/2013-84" onclick="window.open(this.href);return false; en indien er geweigerd wordt, overweeg dan een aangifte. Denk erom, het gaat om de aanhef. Niet om de registratie als man/vrouw.
Ik ga mijn bank nog 1 kans geven (na vele vele verzoeken, en een klacht) om mij wel met de juiste aanhef aan te spreken, doen ze dat niet dan volgt aangifte. Maar dat is maar 1 bank.
In mijn beleving zijn de mensen in Nederland verder dan de instanties met het accepteren en respecteren van transgenders. Er wordt vooruitgang geboekt, maar we kunnen ze wel een beetje helpen met deze uitspraak, lijkt mij.
Overigens doet de Triodos bank er niet moeilijk over. Daarom heb ik daar inmiddels een rekening geopend. Bovendien is dat wel een veel betere bank, tenminste geen wapenhandelaar, zoals die staatsbank bij wie ik nu (nog) ben....