Dodenherdenking Amsterdam (TNN)
Moderator: Moderators
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Dodenherdenking Amsterdam (TNN)
Utrecht, 2 mei 2009 – Tijdens de dodenherdenking op 4 mei zal ook TNN een krans leggen, ter nagedachtenis aan iedereen die zich in heeft gezet voor genderdiversiteit en een wereld zonder discriminatie.
Naast de nationale herdenking op de Dam in Amsterdam is er nog een herdenking in de hoofdstad, namelijk bij het homomonument op de Westermarkt. Daar zullen kransen worden gelegd door verschillende organisaties, waaronder Transgender Netwerk Nederland. Ook de Noodles en het COC zullen een krans leggen.
Bij deze willen we iedereen die daartoe in staat is oproepen de herdenking bij te wonen. Het is belangrijk dat we er met zoveel mogelijk mensen staan. Het programma voor de avond is als volgt:
19.00 - Verzamelen bij het gebouw van COC Amsterdam, Rozenstraat 14
19.35 - Lopen naar het homomonument op de Westermarkt
19.55 - Welkomstwoord bij het homomonument
20.00 - Twee minuten stilte
20.03 - Toespraken
20.15 - Leggen van kransen en bloemen
Voor doven en slechthorenden is een tolk Nederlandse Gebarentaal aanwezig.
Na afloop kan er nagepraat worden in het gebouw van het COC.
[bron: Transgender Netwerk Nederland]
Naast de nationale herdenking op de Dam in Amsterdam is er nog een herdenking in de hoofdstad, namelijk bij het homomonument op de Westermarkt. Daar zullen kransen worden gelegd door verschillende organisaties, waaronder Transgender Netwerk Nederland. Ook de Noodles en het COC zullen een krans leggen.
Bij deze willen we iedereen die daartoe in staat is oproepen de herdenking bij te wonen. Het is belangrijk dat we er met zoveel mogelijk mensen staan. Het programma voor de avond is als volgt:
19.00 - Verzamelen bij het gebouw van COC Amsterdam, Rozenstraat 14
19.35 - Lopen naar het homomonument op de Westermarkt
19.55 - Welkomstwoord bij het homomonument
20.00 - Twee minuten stilte
20.03 - Toespraken
20.15 - Leggen van kransen en bloemen
Voor doven en slechthorenden is een tolk Nederlandse Gebarentaal aanwezig.
Na afloop kan er nagepraat worden in het gebouw van het COC.
[bron: Transgender Netwerk Nederland]
Kijk ook eens op de genderkalender !
Re: Dodenherdenking Amsterdam (TNN)
Hoe zeer ik ook de vrijheid voor genderdiversiteit toejuich...Frederique_ schreef:Utrecht, 2 mei 2009 – Tijdens de dodenherdenking op 4 mei zal ook TNN een krans leggen, ter nagedachtenis aan iedereen die zich in heeft gezet voor genderdiversiteit en een wereld zonder discriminatie.
Gaat het niet wat ver om op 4 mei (een dag die bestemd is voor hen die hun leven gaven in oorlogssituaties, met name de tweede wereldoorlog) ook hier je stempel als T weer eens te drukken en met je ziel onder je arm het hele idee van deze dag onderuit te halen...
Als je het mij vraagt een wel zeer ongepaste actie !!!
-
- Eredivisie
(Bron: Wikianswers.com)How many gay lesbian bisexual or transgender people were killed in the Holocaust?
It is not known exactly how many GLBT people were persecuted but it is guessed at that 5,000 to 15,000 homosexual males and other 'deviants' (bi-sexual and transgender were not separated out) were in camps or murdered. Lesbians appear to have escaped some of the persecution, but there still were many murders and more physical and mental abuse by the Nazi's.
Under Nazi German law, homosexual males were treated with the same severity as pedophiles, rapists and serial sex-murderers.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
-
- Eredivisie
En misschien ook interessant om te vermelden is dat Duitsland een van de landen was waar in de jaren '30 al geslachtsoperaties werden uitgevoerd (denk aan Lili Elbe). Toen de Nazis aan de macht kwamen kwam hier een eind aan, zo werden b.v. alle boeken uit het instituut van Magnus Hirschfeld, de arts die de eerste operaties op Lili Elbe uitvoerde door de Nazis verbrand.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
Tuurlijk zijn er onder het bewind van de nazis slachtoffers gevallen in de homo-wereld, maar dat afgezet tegen de 6 miljoen joden en verzetsstrijders zowel in europa als in de jappenkampen in Aize, is het dan niet gewoon wederom een gelegenheid aangrijpen om jezelf as T weer eens in de picture te zetten en vooral heel zielig te gaan zitten zijn?
-
- Eredivisie
Hmm, is niet elke dode het waard om herinnerd te worden, of het nu om grote aantallen of een handvol mensen gaat?
Er zijn in Nederland op 4 mei altijd vele herdenkingen, overal in het land, voor grote groepen bekende slachtoffers en kleine groepen van mindere bekende slachtoffers. Ik vind het met dat in de picture zetten dan ook wel meevallen, ik denk niet dat er veel media aandacht voor deze herdenking is geweest, maar voor de mensen die geweld tegen transgenders persoonlijk raakt (b.v. familieleden van slachtoffers) heeft zo'n kleinschalige herdenking misschien wel heel erg veel betekenis. Bovendien is het onderdeel van de al bestaande COC herdenking. Ik zie het probleem dan ook niet zo.
Er zijn in Nederland op 4 mei altijd vele herdenkingen, overal in het land, voor grote groepen bekende slachtoffers en kleine groepen van mindere bekende slachtoffers. Ik vind het met dat in de picture zetten dan ook wel meevallen, ik denk niet dat er veel media aandacht voor deze herdenking is geweest, maar voor de mensen die geweld tegen transgenders persoonlijk raakt (b.v. familieleden van slachtoffers) heeft zo'n kleinschalige herdenking misschien wel heel erg veel betekenis. Bovendien is het onderdeel van de al bestaande COC herdenking. Ik zie het probleem dan ook niet zo.
nou we weten in ieder geval dat als het om verbetering van de positie van transseksuelen in de maatschappij gaat, dat we niet op jouw steun hoeven te rekenen.janette schreef:Tuurlijk zijn er onder het bewind van de nazis slachtoffers gevallen in de homo-wereld, maar dat afgezet tegen de 6 miljoen joden en verzetsstrijders zowel in europa als in de jappenkampen in Aize, is het dan niet gewoon wederom een gelegenheid aangrijpen om jezelf as T weer eens in de picture te zetten en vooral heel zielig te gaan zitten zijn?
En dat is dus precies wat ik bedoelde! Het gaat jou dus helemaal niet om de herdenking. Jij misbruikt 4 mei om je eigen positie te verbeterenSnoopy schreef:nou we weten in ieder geval dat als het om verbetering van de positie van transseksuelen in de maatschappij gaat, dat we niet op jouw steun hoeven te rekenen.janette schreef:Tuurlijk zijn er onder het bewind van de nazis slachtoffers gevallen in de homo-wereld, maar dat afgezet tegen de 6 miljoen joden en verzetsstrijders zowel in europa als in de jappenkampen in Aize, is het dan niet gewoon wederom een gelegenheid aangrijpen om jezelf as T weer eens in de picture te zetten en vooral heel zielig te gaan zitten zijn?
Tjonge is het nou zo moeilijk voor je om toe te geven dat je een inschattingsfout hebt gemaakt? Die herdenking is er, zoals je wel moet weten, met name bedoeld om ervoor te zorgen dat het nooit meer gebeurd.janette schreef: En dat is dus precies wat ik bedoelde! Het gaat jou dus helemaal niet om de herdenking. Jij misbruikt 4 mei om je eigen positie te verbeteren
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Niet meer, maar ook niet minder.Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties
Bron: Nationaal Comité 4 en 5 mei
Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
en daar horen dus ook transgenders/transseksuelen bij.Lisa met een S schreef:Niet meer, maar ook niet minder.Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties
Bron: Nationaal Comité 4 en 5 mei
Groetjes,
Lisa
Re: Dodenherdenking Amsterdam (TNN)
begrijpelijk eerste reactie, doch wat er in de tweede wereld oorlog met name gebeurde was vervolging, discriminatie etc, van ieder die niet paste in het Duitse / Japanse beeld, dus ook homo's transseksuelen, travestieten enz enz. De herdenking is dan symbolisch ter herdenking van de gevallenen door vervolging etc en van het opnemen voor anderen etc etc.janette schreef:Hoe zeer ik ook de vrijheid voor genderdiversiteit toejuich...Frederique_ schreef:Utrecht, 2 mei 2009 – Tijdens de dodenherdenking op 4 mei zal ook TNN een krans leggen, ter nagedachtenis aan iedereen die zich in heeft gezet voor genderdiversiteit en een wereld zonder discriminatie.
Gaat het niet wat ver om op 4 mei (een dag die bestemd is voor hen die hun leven gaven in oorlogssituaties, met name de tweede wereldoorlog) ook hier je stempel als T weer eens te drukken en met je ziel onder je arm het hele idee van deze dag onderuit te halen...
Als je het mij vraagt een wel zeer ongepaste actie !!!
De oorlog zelf is geëindigd, maar alle doden zijn voor niets geweest als je vandaag de dag niet vrij op straat kan lopen zonder na geroepen te worden of erger. Er zijn onvoorstelbare offers gedaan, de gevallenen worden gedacht en waarvoor zij gevallen zijn. Daar past het deelname zoals boven beschreven precies in. Niet anoniem, maar nu openlijk aanwezig.
Er mag tevens een waarschuwing uitgaan dat er alsmaar meer tekenen van eigenschappen zoals destijds de kop op deed steken met de Nazis nu ook alsmaar meer gezien worden. Gebrek aan respect voor de medemens, en dat dat ongecontroleerd groeit. Laat het nooit weer gebeuren. Ook daarvoor staat men daar.
Voor mij zijn allen die geen respect hebben voor de medemens waarbij vandaag de dag openlijk vele jongeren, net zo goed Hitlerjugend, met een even misselijk makend instelling.
De eersten die klappen krijgen zijn vaak homo's, T*s in alle vormen, kortom de groep waar wij toebehoren. Terecht worden die herdacht.
Zij die vechtend vielen? Ter verdediging van het recht om te zijn wie zij waren, wie je bent, dus gewoon de bakker, de huisvrouw, homo T* whatever, zonder vervolging. Recht op respect.
Dat het na de oorlog en tot nu toe nog altijd mensen die qua gender als anders genoemd kunnen worden, als ook Homo etc vervolgd worden, en erger, is des te meer reden om er een krans te leggen.
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ik ben er geweest en ik vond dat er heel goede toespraken waren. Daarin is de tweede wereldoorlog genoemd, maar ook wat er tegenwoordig rond homo's gebeurt in Iran. Of in Zuylen. Of in Amsterdam. Hoe je kunt bereiken dat mensen die anders zijn niet meer uitgesloten worden (onafhankelijk van -hoe- je anders bent).
Ik kan iedereen aanraden die hier sceptisch over is om volgend jaar gewoon een keer heen te gaan - en dan nogmaals te kijken of je er zo over denkt als je er nu over denkt. En nee, dat zeg ik niet om mensen tegen wil en dank bij het homomonument te krijgen, maar wel om je wat breder te laten denken (en vooral: in die omgeving ook voelen) dan je vanachter je beeldscherm kunt.
Groetjes,
Frederique
Ik kan iedereen aanraden die hier sceptisch over is om volgend jaar gewoon een keer heen te gaan - en dan nogmaals te kijken of je er zo over denkt als je er nu over denkt. En nee, dat zeg ik niet om mensen tegen wil en dank bij het homomonument te krijgen, maar wel om je wat breder te laten denken (en vooral: in die omgeving ook voelen) dan je vanachter je beeldscherm kunt.
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Bron: Het Nationaal Comité 4 en 5 meiTijdens de Nationale Herdenking op 4 mei worden in het hele land om 20.00 uur de Nederlandse slachtoffers herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen.
Vraag: zijn dat Nederlandse slachtoffers in Iran? Gaat het om oorlogssituaties en vredesoperaties in Zuylen en Amsterdam?Frederique_ schreef:Ik ben er geweest en ik vond dat er heel goede toespraken waren. Daarin is de tweede wereldoorlog genoemd, maar ook wat er tegenwoordig rond homo's gebeurt in Iran. Of in Zuylen. Of in Amsterdam. Hoe je kunt bereiken dat mensen die anders zijn niet meer uitgesloten worden (onafhankelijk van -hoe- je anders bent).
Oorspronkelijk werd op 4 mei alleen de Nederlandse slachtoffers in de tweede wereldoorlog herdacht. Dat wil zeggen, degenen die een Nederlandse paspoort hadden of zich op Nederlandse bodem bevond. Daarmee werd bijvoorbeeld bewust gekozen om dus de 120.000 Joden die in 1938 in Nederland woonde en in de oorlog overleden te herdenken, en niet de resterende 5.880.000 Europese Joden die slachtoffers waren van Hitler. Het ging om de slachtoffers van de bombardementen op Rotterdam maar niet de slachtoffers van de bombardementen op Warschau. Het ging om de geallieerde soldaten die sneuvelden bij Operation Market Garden maar niet om die die sneuvelden bij Operation Overlord. De slachtoffers van de watersnoodramp van 1953 werden evenmin herdacht op 4 mei, volgens de officiele lezing, en dat blijft zo bij de nieuwe, uitgebreide betekenis daarvan. Zoals het betekenis van 4 mei nu is uitgebreid, lijkt het mij niet dat Iraanse homo's of homo's in Zuylen of Amsterdam binnen de groep vallen waar het Nationaal Comité op doelde.
Of het wenselijk is om de betekenis van 4 mei uit te breiden tot slachtoffers van zinloos geweld of haatmisdaad, wel of niet van Nederlandse bodem of afkomst, buiten oorlogsituaties of vredesmissies waar Nederland of Nederlanders erbij betrokken zijn, lijkt mij een maatschappelijk discussie waard. Maar volgens Koninklijk Besluit vallen ze op dit moment niet onder. Desondanks is er in Nederland vrijheid van meningsuiting, en als ik dat graag wil, mag ik op 4 mei zelfs stilstaan bij de dood van mijn lieve konijntje, maar dat valt niet binnen de officiele betekenis zoals het nu staat.
Lisa
If all else fails, buy new shoes