Anna. schreef:Snoopy schreef:Nou dat vind ik dus onzin. Travestie staat buiten genderdysforie... Je bent niet genderdysfoor als je als man graag een jurkje aantrekt. Het is ook geen "mate van genderdysforie" naar mijn mening heeft het helemaal niets met elkaar te maken.
Dat hangt er vanaf hoever je gaat met de term travestie. Iemand die jaar in jaar uit als vrouw leeft, zichzelf niet transgender wil noemen, misschien wel ts is maar dat nog niet kan of wil toegeven, die heeft toch wel een mate van genderdysforie.
De meeste travestieten gaat het om de kick van het dragen van vrouwenkleding, maar er zitten ook latente tg en ts tussen.
Oh jawel, dat is ook een ingewikkeld schemergebied. Net zo min als je de groep transseksuelen kunt definiëren met 1 omschrijving, geldt dat natuurlijk ook voor de travestieten (neem bijv alleen al het verschil tussen een homoseksuele en een heteroseksuele travestiet). Ik zal ook niet snel zeggen dat vrouwen met piemels geen vrouwen zijn, ieder heeft het recht zelf te bepalen wat hij of zij is, en alleen de persoon in kwestie kan het weten.
Toch verweer ik me wel tegen de paraplu term waarin travestie mijns inziens veel te gemakkelijk bij transseksualiteit wordt gegooid. Ik ben een van de transjes die nl niet eens een travestietijd heeft gekend. Ben pas echt als vrouw gaan leven met ingang van hormonen.
Voor mij gaat het niet om de kleding, niet omdat ik vrouw wil zijn, niet omdat ik seks wil als wat dan ook of om de seks, voor mij is het geen spel, geen uiting van mannelijkheid of vrouwelijkheid, of uiting van mannelijke en vrouwelijke kanten van mezelf, als ik jongen had kunnen blijven dan had ik dat gedaan. En het is als TS heel vervelend voor travestiet en ander gespuis

aangezien te worden, of dat mensen op die manier over je praten... ookal bedoelen ze het niet kwaad, het is toch iets heel anders. Het versterkt enkel het grote misverstand wat toch al zo moordend dagelijks op de voorgrond kan treden.
Ik ga een beetje dood van binnen als iemand me aanspreekt en zegt: "Goh wat leuk dat jij uiting geeft aan je vrouwelijke kant" of "wat leuk dat je niet vast zit in hokjes denken en doet wat je leuk vindt"
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."
"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek