Kiescommissie India erkent derde sekse

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MissViv
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Kiescommissie India erkent derde sekse

Bericht door MissViv »

Groetjes, Vivian
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Ja, India is wat dat betreft verder dan wij hier.

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Monica Dreamgirl schreef:Ja, India is wat dat betreft verder dan wij hier.

groetjes,

Monica
Ik denk dat de situaties nauwelijks met elkaar te vergelijken zijn. Hijra's zijn outcasts in India. Waarschijnlijk is het gewoon al heel wat dat ze überhaupt een paspoort kunnen krijgen en is het meer de bedoeling ze daarin toch 'buiten de deur' te houden.

Zou een hijra ook een paspoort met 'vrouw' erin kunnen krijgen?

Het artikeltje in AD is in die zin ook verwarrend: je kunt de Indiase hijra's moeilijk zomaar transseksuelen noemen. Daarbij zou je bijna het idee krijgen dat het voor transseksuelen een verworvenheid zou zijn om zich als 'derde sekse' te kunnen legitimeren. Daar hebben transseksuelen in ons land nou net helemaal geen behoefte aan :wink: .
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Er zijn naar schatting 1 tot 2 miljoen transseksuelen in India, waar zij hijra's of eunuchen worden genoemd. Dit zijn vooral mannen die zich als vrouwen kleden en mannen die een sekseverandering hebben ondergaan.
Ik vind het ook wel een negatief stukje eigenlijk, mannen die een sekseverandering hebben ondergaan, dit soort berichtgeving past toch totaal zoals transseksualiteit door de meerderheid ervaren wordt, en ook meer een meer erkend wordt. Het is een aangeboren iets, en eigenlijk had er moeten staan 'vrouwen die hun lichaam aan hun gevoel hebben laten aanpassen' oid. Dit bedoel ik als ik het heb over negatieve berichtgeving waar een rol voor TNN in weggelegd zou zijn.
Monica Dreamgirl
ForumFan

Hoi,

Janiek schreef:
Daarbij zou je bijna het idee krijgen dat het voor transseksuelen een verworvenheid zou zijn om zich als 'derde sekse' te kunnen legitimeren.
Dat is het voor de hijra's ook. Ik heb daar vorig jaar over gesproken met Laxmi Tripathi die toen hier was voor het India festival en een van haar strijdpunten was precies dit punt: de erkenning van hijra's als derde sekse. Zij was ooit de eerste hijra die een paspoort kreeg (zei ze) en ik gok dat daarin stond dat ze man was, en dat wilde ze uiteraard niet. Maar voor haar hoefde er ook geen 'vrouw' in te staan. Wat dat betreft kijken ze er daar inderdaad anders tegenaan dan hier.

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

@ Anna: het berichtje is wat dat betreft inderdaad heel erg Hollands onderbuik.

@ Monica: Ik denk dat een heel groot deel van de hijra's eerder homo zijn dan trans, als je het met onze situatie vergelijkt.

In de 30er jaren van de vorige eeuw waren er ook veel meer homo's die travestie gebruikten om 'het vrouwtje' binnen een homoseksuele relatie te zijn. En in extreem homofobe omgevingen als bijvoorbeeld een Noord-Amerikaanse mannengevangenis zie je ook dat homo's die niet kunnen verbergen dat ze het zijn zich gaan opmaken, omdat dan hun homoseksualiteit tot een acceptabeler (meer hetero) vorm wordt omgesmeed. Zo iemand kan dan een relatie met een hetero man hebben binnen die contekst.

M.a.w. het zou mij niet verbazen dat de grote aantallen hijra's in India eerder een teken van homofobie zijn. Maar het is onmogelijk de situatie hier met de hunnen te vergelijken zonder in speculaties en hypothesen verzeild te raken.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Derde sekse

Bericht door Petra v »

Heel toevallig keek ik vanavond naar een documentaire op de BBC 2 tussen 20,30 en 21,30 uur. Over Berlin. Daar werd ook enige aandacht gewijd aan de culturele geschiedenis van Berlin, waarin alle vormen van menselijke tussen vormen tezamen met alle vormen van seksueel uitingen van voornamelijk de pre 40er jaren.

Hirschfeld, Magnus werd hierin besproken, en hij "zag" de vrijwel onnoemelijke tussen vormen van man > vrouw in zowel seksueel als geestelijk / lichaamelijk zin. Daar kunnen veel mensen nu nog veel van leren. m.i. En zoals zo veel vernietigd is, werd ook zijn onderzoeken vernietigd door het Nazi regime.

http://www.glbtq.com/social-sciences/hi ... d_m,2.html

Hirschfeld, Magnus (1868-1935)

page: 1 2 3

At an early stage of film history, Hirschfeld also participated in the production of Anders als die Andern [Different from the Others], the first homosexual liberation film. The somewhat melodramatic silent film premiered in May 1919. Its purpose was to expose the evil of paragraph 175 and the vulnerability of "sexual variants" to blackmail because of the paragraph. It was banned by the German government in August 1920.

In light of his Jewishness, his intense activism on behalf of progressive causes, and his vast body of work, it is not surprising that Hirschfeld became a target of right-wing nationalists. In 1920 he was attacked and severely wounded on the streets in Munich after a conference. In 1921, he was attacked again, suffering a fractured skull. From 1929 onward, the Nazis repeatedly assaulted Hirschfeld and disrupted his lectures.
Sponsor Message.

What was initially planned as a lecture tour of the United States in 1930 was eventually extended to a world-wide trip during which Hirschfeld visited Japan, China, Indonesia, India, the Philippines, Egypt, and Palestine. Back in Europe in 1932, Hirschfeld decided not to return to Germany.

When the Nazis came to power in 1933, they destroyed the Institute for Sexual Science, including its library and files, the largest archive of its kind in the world. In 1934, the Nazi regime deprived Hirschfeld of German citizenship.

After moving to Ascona in Switzerland and then briefly to Paris, Hirschfeld finally settled in Nice in the south of France in 1934. He died there on his 67th birthday, May 14, 1935.

The Third Sex

In the nineteenth century, the term "third sex" was used by authors such as Théophile Gautier, Honoré de Balzac, and especially Karl Heinrich Ulrichs, but the relative popularity of the term in the twentieth century was due mainly to Hirschfeld. However, although he generally favored the term "third sex" over "homosexuality," with its usual connotation of sexual acts, he never used the concept in his scientific publications.

Hirschfeld's fame as a proponent of the "third sex" has had an unfortunate consequence in terms of his later reputation as a sexologist. He is best known for the belief that homosexuals constitute a third sex, intermediate between the heterosexual male and the heterosexual female. However, he propounded this position not as a scientific proposition, but as a political tactic.

Since for Hirschfeld a third sexual alternative implied, in the last resort, the addition of a further "fiction" to already fictitious categories, its postulation never led him to revoke his fundamental insight that "all human beings are intersexual variants." The "third sex" category was not regarded by Hirschfeld as "something complete and closed in itself," but as an indispensable "makeshift" [Notbehelf] designed to overcome an "extremely superficial scheme of classification into man or woman."

From Hirschfeld's perspective, members of the so-called third sex, like those who deem themselves in conformity with a pretended sexual majority, simply constitute different varieties within the inexhaustible varieties of "sexual intermediaries" [sexuelle Zwischenstufen] or "sexual transitions" [Geschlechtsübergänge].

Hirschfeld's Theoretical Achievement

Hirschfeld's main theoretical achievement consists in his biologically grounded deconstruction of the Western ideology of sexual dimorphism that originated in Abrahamic creation narratives, the rigid division of humanity into male and female.

In its final consequence, Hirschfeld's "doctrine of sexual intermediaries" challenges the premise of complete sexual disjunction, according to which the exemplary Adam is to be understood as man, because he does not possess the sexual attributes of his human Other: Adam is not Eve, a man is not a woman.

The paradigm shift that Hirschfeld introduced contends that a human being is neither man nor woman, but at the same time man and woman in unique and therefore unrepeatable proportions.

The "doctrine of sexual intermediaries" is a new way of conceptualizing sexual difference. It is the foundation of Hirschfeld's theoretical and libertarian program, even though he never developed in detail its actual scope and relevance, and only hinted at its radical implications.

Sexual Difference and the "Residual" Sex

In Sappho und Sokrates, Hirschfeld places "the purely biological, non-pathological conception of same-sex love" within a definite scheme. This scheme, while not new, is theoretically more ambitious than those of his predecessors. Going far beyond merely normalizing the "third sex" by virtue of its conformity with nature, Hirschfeld articulates in this early treatise the essential traits of his "doctrine of sexual intermediaries."

Thus, Hirschfeld refers to the reality of a bisexual primary disposition, whose traces or "remainders" can be readily perceived at the physiological level: "Every man keeps his stunted womb, the uterus masculinus and the superfluous nipples until death; likewise, every woman [keeps] her useless epididymis and her spermatic cord." Arguing analogically, Hirschfeld points out that, with regard to the psychic center of sexual sensibility, "one can definitely assume that, here also, residues of the drive subsist that on the whole are eventually destined to disappear."

<previous page page: 1 2 3 next page>
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

Anna. schreef:
Er zijn naar schatting 1 tot 2 miljoen transseksuelen in India, waar zij hijra's of eunuchen worden genoemd. Dit zijn vooral mannen die zich als vrouwen kleden en mannen die een sekseverandering hebben ondergaan.
Ik vind het ook wel een negatief stukje eigenlijk, mannen die een sekseverandering hebben ondergaan, dit soort berichtgeving past toch totaal zoals transseksualiteit door de meerderheid ervaren wordt, en ook meer een meer erkend wordt. Het is een aangeboren iets, en eigenlijk had er moeten staan 'vrouwen die hun lichaam aan hun gevoel hebben laten aanpassen' oid. Dit bedoel ik als ik het heb over negatieve berichtgeving waar een rol voor TNN in weggelegd zou zijn.
Volledig mee eens, Anna, "en eigenlijk had er moeten staan" DAT is zo belangrijk HOE wij, de transseksuelen, travestieten, e.a. in de media komen te staan. JUISTE tekst gebruik daar is van essentieel belang. Als WIJ iets schrijven moeten wij dan ook vanuit ONS schrijven. Niet vanuit een opzettelijke negatieve beginpunt dat men door de tijd als gewoon is gaan accepteren. het is zelfs cruciaal. Laat ons nu eens de zelfde methodes toepassen in onze terechte voordeel dat anderen decennia, eeuwen tegen ons hebben gebruikt.

Petra v.
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
Monica Dreamgirl
ForumFan

Er is van Magnus Hirschfeld ook een hoop bewaard gebleven, ook zijn studie naar travestie. Hij geldt als de peetvader van alle genderstudies. Effe googlen en je vindt een schat aan informatie over hem en z'n werk.

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
Plaats reactie