Transgender Gedenkdag

Algemeen

Moderator: Moderators

Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Transgender Gedenkdag

Bericht door Janiek_ »

Persbericht

TRANSGENDER GEDENKDAG

Dit jaar is het de vijfde keer dat in Nederland de Transgender Gedenkdag georganiseerd wordt. Op die dag staan wij stil bij het feit dat overal in de wereld mensen die niet voldoen aan verwachtingen omtrent mannelijkheid of vrouwelijkheid, kans lopen het slachtoffer te worden van geweld. Pesterijen, intimidatie, mishandeling, discriminatie en in sommige gevallen zelfs moord zijn voor veel transgenders en gendervariante mensen een trieste realiteit. Op deze dag willen wij aandacht en ruimte vragen voor ons verdriet en onze verontwaardiging over deze misstand. Maar ook en vooral willen wij een aanzet geven om onze wereld te bevrijden van geweld tegen transgenders.

+++

De kern van het evenement vindt dit jaar plaats in Utrecht op

zaterdag 21 november om 19:30 uur op het Domplein

Diverse sprekers zullen, elk vanuit een eigen invalshoek, geweld tegen transgenders belichten. Spreken zullen onder meer Monica (bestuurslid TNN) en Sophie Schers (student ontwikkeliingsstudies/vrijwilliger Transvisie). Daarna lezen wij de namen voor van transmensen die in de afgelopen jaren ten gevolge van hun anderszijn door geweld het leven hebben gelaten. Witte ballonnen zullen de kaartjes met deze namen de lucht in dragen.

+++

Voorafgaand aan deze bijeenkomst kunnen deelnemers zich verzamelen in het ACU aan de Voorstraat 71 in Utrecht. Om 15:00 uur ontvangst met koffie en thee, tussen 16:00 en 17:00 uur maken wij live video-contact met transgender activisten in Turkije, Servie en Peru. Met fakkels en ballonnen vertrekken de deelnemers rond 18:30 naar het Domplein.

+++

Van 13:00 tot 17:00 uur staan wij met een info-stand op de Stadhuisbrug.

+++

Na afloop van de herdenking, rond 20:45 uur, is er gelegenheid met elkaar na te praten in Bar Chueca, Oude Gracht 47, 3511 AC Utrecht.

Transgender Gedenkdag wordt georganiseerd door Transgender Netwerk Nederland.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Re: Transgender Gedenkdag

Bericht door AM_ber_79 »

Janiek_ schreef: Voorafgaand aan deze bijeenkomst kunnen deelnemers zich verzamelen in het ACU aan de Voorstraat 71 in Utrecht. Om 15:00 uur ontvangst met koffie en thee
En drie keer raden wie de koffie en thee zal inschenken 8) Andere drank is ook mogelijk ook :lol: :lol:
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Gebruikersavatar
MissViv
dagelijks aanwezig
Berichten: 92
Lid geworden op: wo jul 11, 2007 21:45
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door MissViv »

Ik had er graag bij willen zijn, maar dat gaat helaas niet lukken...
Groetjes, Vivian
Gebruikersavatar
Renate den Heijer
dagelijks aanwezig
Berichten: 101
Lid geworden op: zo jun 23, 2002 15:29
Locatie: Den Haag

Re: Transgender Gedenkdag

Bericht door Renate den Heijer »

AM_ber_79 schreef:En drie keer raden wie de koffie en thee zal inschenken 8) Andere drank is ook mogelijk ook :lol: :lol:
Ok, Amber..... koffie, alleen melk en geen suiker, graag...... Tot de 21ste in Utrecht!
"Als je je altijd aan regels houdt, mis je alle lol..."
Bliss
ff weer wat posten
Berichten: 66
Lid geworden op: zo mar 23, 2008 13:24

Bericht door Bliss »

Beetje jammer deze datum, deze dag is er ook een andere belangrijke meeting in Amsterdam voor de lgbt gemeenschap. Had één van beide partijen even naar moeten kijken.
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Bericht door AM_ber_79 »

@ Bliss: bedoel je deze meeting: http://www.indymedia.nl/nl/2009/11/63169.shtml ? Die was dit weekend namelijk..

@ Renate: Gewone melk? Soja melk? Zie je volgende week, is alweer te lang geleden! :wink:
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Leuk jullie gezien te hebben, Amber en Renate :D !

Een uitgebreid verslag van de dag staat op de site van Transgender Netwerk Nederland:

http://www.transgendernetwerk.nl/site/node/622

Met een paar foto's staat het ook hier:

http://tijdschriftlover.nl/Log.aspx?log=205
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
snoopy
Eredivisie
Berichten: 568
Lid geworden op: do apr 16, 2009 14:55

Bericht door snoopy »

wat vonden jullie er van? die dag? Zou het iets opleveren?
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Snoopy schreef:wat vonden jullie er van? die dag? Zou het iets opleveren?
Ik vond persoonlijk dat de nadruk wat meer dan andere jaren op de slachtofferrol lag en op de rol van de politiek als "beschermer". En dat spreekt mij niet zo aan, ik zie liever dat de nadruk op gelegd wordt op waar je kracht ligt. Maar ja, dat brengt zo'n thema wel een beetje met zich mee. Hoewel, vorig jaar was het anders.

Het levert altijd sowieso een gevoel van empowerment aan de mensen die eraan deelnemen. Bij de politiek begrip voor de kwetsbaarheid van "de groep", maar dat is eigenlijk al wel doorgedrongen, denk ik.

Qua beeldvorming is elke presentatie naar buiten toe van "transgender" bij voorbaat gebrekkig. Elk initiatief trekt een bepaalde populatie en gaat aan anderen weer zo goed als voorbij. Dat vind ik wel iets problematisch aan de 'parapluterm' en de 'beweging'.

Wat vond jij ervan? Was je er ook?
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
snoopy
Eredivisie
Berichten: 568
Lid geworden op: do apr 16, 2009 14:55

Bericht door snoopy »

Janiek_ schreef:
Snoopy schreef:wat vonden jullie er van? die dag? Zou het iets opleveren?
Ik vond persoonlijk dat de nadruk wat meer dan andere jaren op de slachtofferrol lag en op de rol van de politiek als "beschermer". En dat spreekt mij niet zo aan, ik zie liever dat de nadruk op gelegd wordt op waar je kracht ligt. Maar ja, dat brengt zo'n thema wel een beetje met zich mee. Hoewel, vorig jaar was het anders.

Het levert altijd sowieso een gevoel van empowerment aan de mensen die eraan deelnemen. Bij de politiek begrip voor de kwetsbaarheid van "de groep", maar dat is eigenlijk al wel doorgedrongen, denk ik.

Qua beeldvorming is elke presentatie naar buiten toe van "transgender" bij voorbaat gebrekkig. Elk initiatief trekt een bepaalde populatie en gaat aan anderen weer zo goed als voorbij. Dat vind ik wel iets problematisch aan de 'parapluterm' en de 'beweging'.

Wat vond jij ervan? Was je er ook?
Ik vind het best een probleem te zeggen wat ik van dit soort bijeenkomsten vindt. Aan de ene kant mooi, aan de andere ook weer confronterend omdat ik dan het gevoel krijg alsof ik er niet thuishoor. En dat geeft bij mij geen gevoel van empowerment. Het is toch iets heel individueels, omdat het zo diep raakt in je leven, en bij zon bijeenkomst deel je eigenlijk iets heel oppervlakkigs met elkaar. En mij persoonlijk helpt het vooralsnog niets. Hoewel het fantastisch zou zijn als TNN wat voor elkaar krijgt vwb die BVG, en als dit daarbij helpt ben ik voor! :)
Voor de rest vind ik het ook een mooi initiatief hoor, maar ik voel me juist heel eenzaam soms op dat soort avonden, het kan zich echt tegen me keren...ipv dat ik er iets aan heb...
Soms besef ik door lotgenootjes ook des te meer hoe erg ik eraan toe ben, wat mn situatie eigenlijk is, als je gewoon een beetje een voor jou normaal leven probeert te leiden, dan is het makkelijker te relativeren is mn ervaring...daarentegen ben ik wel weer verslaafd aan dit forum geraakt... maar dat is toegegeven eerst omdat ik eea van me af wilde schrijven, en later gewoon voor de fun. Ik neem het allemaal niet zo serieus online.

groetjes
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Snoopy schreef: aan de andere ook weer confronterend omdat ik dan het gevoel krijg alsof ik er niet thuishoor.
Dat is denk ik voor velen van ons een probleem. Alles wat zich transgender noemt of genoemd wordt is onderling zo verschillend, dat je je lang niet altijd zomaar met elkaar kunt identificeren. Bij een bijeenkomst zoals die van zaterdag is dat voor mij minder een probleem, omdat ik het onbehagen dat gendernormen veroorzaken ook makkeljk breder kan zien dan mijn eigen beleving ervan.

Ik heb ook wel gemerkt, en laat ik dan voor mezelf spreken, dat je tijdens een transitie, vooral als die traag verloopt, je loyaliteiten ook nog eens ziet verschuiven.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
snoopy
Eredivisie
Berichten: 568
Lid geworden op: do apr 16, 2009 14:55

Bericht door snoopy »

transitie lijkt soms wel een grote verschuiving, ik heb mezelf meerdere keren zien veranderen, maar als het goed is kom je tenslotte/uiteindelijk toch weer bij jezelf uit. En dan kan het eea nog wel eens terug gaan schuiven. Want geloof het of niet :) Ben best accepterend en openminded tov mensen, maar mezelf een ID verwerven binnen de groep das haast niet te doen voor mij. Ik kan daarom nogal opstandig zijn en vaak vind ik dat vanuit mn eigen perspectief gezien terecht. Ik hou er niet zo van dat de meerderheid de norm bepaald, binnen welke groep ook.
Op dit soort bijeenkomsten voel ik me niet thuis, waarom dat is vind ik moeilijk te omschrijven.
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Snoopy schreef:transitie lijkt soms wel een grote verschuiving, ik heb mezelf meerdere keren zien veranderen, maar als het goed is kom je tenslotte/uiteindelijk toch weer bij jezelf uit. En dan kan het eea nog wel eens terug gaan schuiven. Want geloof het of niet :) Ben best accepterend en openminded tov mensen, maar mezelf een ID verwerven binnen de groep das haast niet te doen voor mij. Ik kan daarom nogal opstandig zijn en vaak vind ik dat vanuit mn eigen perspectief gezien terecht. Ik hou er niet zo van dat de meerderheid de norm bepaald, binnen welke groep ook.
Op dit soort bijeenkomsten voel ik me niet thuis, waarom dat is vind ik moeilijk te omschrijven.
Het schijnt dat het een onvermijdelijke bijwerking van elk groepsgebeuren is, dat er een zeker appèl op conformisme aan een (meestal ongeschreven) norm wordt gedaan. En dat is dan sterker naarmate de groep kleiner is. Je kunt beter maar gauw zorgen dat je vrouw bent in plaats van transwhatever :wink: .

De Noodles heb ik als groep altijd heel open gevonden. Dat heeft mij erg geholpen om mijn eigen weg te vinden. Maar zelfs daar heb ik het nu af en toe dat ik de anderen "wij" dit of "wij" dat hoor zeggen en dat ik mij dan van binnen opeens een terugtrekkende beweging voel maken.

Misschien leg ik de lat ook wel eens wat te hoog als het gaat om me ergens thuis voelen. Eigenlijk zou het genoeg moeten zijn als je ervaart dat ergens ruimte voor je is. Je thuis, dat ben je zelf.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
snoopy
Eredivisie
Berichten: 568
Lid geworden op: do apr 16, 2009 14:55

Bericht door snoopy »

Janiek_ schreef: Het schijnt dat het een onvermijdelijke bijwerking van elk groepsgebeuren is, dat er een zeker appèl op conformisme aan een (meestal ongeschreven) norm wordt gedaan. En dat is dan sterker naarmate de groep kleiner is. Je kunt beter maar gauw zorgen dat je vrouw bent in plaats van transwhatever :wink: .
Ik geloof niet dat ik van mn TS "status" (status quo?) af kan komen, ookal is het hokje "vrouw" natuurlijk wel een veel breder hokje en veel diverser ook dan de TS wereld is. Je kunt ook TS zijn en vrouw zijn zonder je aan te trekken wat andere vrouwen of TSen doen. TS en zelfs vrouw als ID, uiteindelijk is het allemaal te beperkend voor mij. Ik ben gewoon wie ik ben. :) Ik stop anders raak ik dadelijk nog in de shirley bassey mood en word ik ban nichterigheid beticht:)
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Snoopy schreef:Ik geloof niet dat ik van mn TS "status" (status quo?) af kan komen, ookal is het hokje "vrouw" natuurlijk wel een veel breder hokje en veel diverser ook dan de TS wereld is. Je kunt ook TS zijn en vrouw zijn zonder je aan te trekken wat andere vrouwen of TSen doen. TS en zelfs vrouw als ID, uiteindelijk is het allemaal te beperkend voor mij. Ik ben gewoon wie ik ben. :) Ik stop anders raak ik dadelijk nog in de shirley bassey mood en word ik ban nichterigheid beticht:)
Er zijn ergere dingen, lijkt me :wink: !

Ik heb een hele tijd gedacht dat ik er erg voor op moest passen niet opnieuw "in een hokje terecht te komen". Nu ik er eenmaal grotendeels ben, merk ik dat ik probleemloos mezelf kan zijn (op de meeste terreinen althans) en voelt het niet meer als een hokje. Als je op de juiste plek zit voor je eigen gevoel, dan is het verder alleen een kwestie van hoe je er invulling aan geeft. En daarvoor zijn de mogelijkheden heel talrijk.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Plaats reactie