Geachte organisatie,
Sinds geruime tijd ben ik op de hoogte van het event ‘Enschede opent roze’ en het daarbij behorende Travestival. Toch ben ik enigszins verbaasd over het doel van de Miss Travestival verkiezing. Ik heb daar zelf gemengde gevoelens bij en ben bang dat het weer stigmatiserend zal werken voor travestie in al haar facetten.
Wel wil ik opmerken dat het hier om mijn eigen gevoel en beleving gaat. En dat ik begrijp dat het om complexe materie gaat als ‘we’ het hebben over travestie. Ieder persoon zal op eigen wijze proberen uiting te geven aan het gevoel (dit geldt uiteraard ook voor homo’s en lesbiennes...al is dat een ander onderwerp).
Jullie willen laten zien dat travestie meer is dan een man die zich kleedt als vrouw. En dat het een manier kan zijn om uiting te geven aan het gevoel voor humor, stijl en extravaganza, van de travestiet die dat in het dagelijkse leven als man minder snel zal tonen. Hierin schuilt naar mijn mening ook een gevaar. Het gevaar dat travestie alleen maar gezien zal worden als een act. Het moge duidelijk zijn dat travestie veelal meer is dan een act. Dit is juist ook die complexiteit. Jullie geven zelf al aan dat het een manier is om uiting te geven aan gevoelens. Maar jullie zeggen tevens ‘Wanneer het professioneel gebeurt, er aandacht wordt besteed aan de act en er een persoonlijkheid achter de creatie schuilgaat, is er zelfs sprake van een duidelijke kunstvorm. Als al deze facetten samenkomen zullen de meesten waardering en succes oogsten en het taboe dat er nog altijd rust op travestieten en hun acts doorbreken’.
Vaak gaan deze gevoelens veel dieper. Dieper dan een act.
Ik denk dat veel travestieten juist hierom niet uit die spreekwoordelijke kast durven te komen. Aangezien hun gevoelens niets met een act te maken hebben en dat er geen persoonlijkheid achter de creatie schuilgaat, maar dat deze gevoelens altijd een deel zijn van hun persoonlijkheid! Velen zullen bang zijn om over dezelfde kam geschoren te worden als de travestieten voor wie het een act is.
Misschien is vervelend trouwens een betere omschrijving als bang.
Je zult altijd succes en waardering oogsten als je authentiek bent, en dit uitstraalt!
Ik spreek uit eigen ervaring!
Zelf bestrijd ik al jaren de-hokjes-mentaliteit en ‘extremiteit’ waarin mensen me vaak willen drukken.’O, jij kleed je als vrouw? Dan zul je wel een dragqueen zijn’.
Het tegendeel is het geval. Ik kleed me juist totaal niet als een dragqueen. Ik kleed me stijlvol en elegant, maar op z’n tijd ook casual en trendy met daarbij telkens oog voor detail. Qua make-up ook niets extreems. Voor een avondje uit een smokey-eye. Maar voor overdag rustige en neutrale kleuren, passend bij mijn outfit.
Als ik jullie info met betrekking tot de verkiezing goed lees, zou het voor mij dus niet meer zijn als ‘een man die zich kleedt als vrouw’. Hoe goed jullie bedoeling ook is met de verkiezing, volgens mij slaan jullie de plank onbedoeld volledig mis.
Ik mag het dan niet professioneel doen in de zin dat ik er geld mee verdien, maar ik kan jullie verzekeren dat het niets zegt over de manier waarop iemand zich als vrouw presenteert. Jullie doen overkomen alsof alleen professionele travestieten aandacht schenken aan het perfectioneren van het vrouwelijke plaatje. Als jullie dit willen uitdragen, dan maken jullie een grote vergissing. Hiermee dragen jullie juist bij aan de stigmatisering van de travestiet in de zin van ‘travestiet = dragqueen = overdreven gedrag = act’.
Een veel gehoorde reactie op mij als vrouw is: ‘Wat zie je er geweldig uit! Dit is nu een compliment voor het-vrouw-zijn. Eindelijk eens niet zo’n drama-typetje! Want zo lopen (wij) vrouwen er toch ook niet bij?’.
Nogmaals ik vind dat je met authenticiteit meer waardering oogst dan met een act!
Mensen die naast mijn uiterlijkheden ook geïnteresseerd zijn in mijn persoonlijkheid, komen er al snel achter dat ik niet in een hokje te stoppen ben. Ik pas er in te veel. Dit geeft aan dat ik als mens continu bezig ben om mijzelf te ontwikkelen, te leren, te groeien.
Hoe goed bedoelt ‘Enschede opent roze’ en het Travestival ook zijn, ik denk dat je hiermee geen bijdrage kunt leveren aan de acceptatie van travestie. Dit vergt een geheel andere inspanning. Wel begint het inderdaad met een ‘open mind’.
Succes met de organisatie.
Met vriendelijke groet,
Sanne
Nogmaals mijn vraag...nu met een poll
![;)](./images/smilies/icon_wink.gif)