Alles is mogelijk....
Moderator: Moderators
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Alles is mogelijk....
In mijn zoektocht naar artikelen voor onze voorpagina, kom ik de vreemdste verhalen tegen. Zo ook deze:
http://headlines.agapepress.org/archive/5/212004b.asp
Lisa
http://headlines.agapepress.org/archive/5/212004b.asp
Lisa
If all else fails, buy new shoes
- Evelieneke
- dagelijks aanwezig
Het volgende heeft ook te maken met het geloof, ik vond het op www.transgender.be, en kon het niet in het archief terugvinden:
Artikel, gelezen in Metro-krantje van 22/1/03 (Uitgave van de NMBS)
Geslachtsoperatie verandert niets aan geslacht
Vaticaanstad
Ook na een geslachtsoperatie blijft een man een man en een vrouw een vrouw. Dat stelt de Congregatie voor de Geloofsleer van het Vaticaan. Transseksuelen kunnen een kerkelijke trouw of het priesterschap daarmee meteen op hun buik schrijven.
De congregatie schreef in 2000 al een vertrouwelijke brief aan de bisschoppen, met de raad om het geslacht van de personen die een geslachtsoperatie hebben ondergaan, nooit te veranderen in de doopregisters van de parochies. Heel wat bisschoppen bleken de nota echter nooit ontvangen te hebben. Daarom besliste de Congregatie voor de Geloofsleer het document nog maar eens naar de voorzitters van de Bisschoppenconferenties te sturen. "Een geslachtsoperatie verandert niets aan de persoonlijkheid. Mannen en vrouwen behouden ondanks alles hetzelfde geslacht.", zo staat er in de nota te lezen. De beslissing van het Vaticaan heeft zware gevolgen voor transseksuelen, die daardoor niet langer voor de kerk kunnen trouwen of kiezen voor het priesterschap of het gewijde leven.
Artikel, gelezen in Metro-krantje van 22/1/03 (Uitgave van de NMBS)
Geslachtsoperatie verandert niets aan geslacht
Vaticaanstad
Ook na een geslachtsoperatie blijft een man een man en een vrouw een vrouw. Dat stelt de Congregatie voor de Geloofsleer van het Vaticaan. Transseksuelen kunnen een kerkelijke trouw of het priesterschap daarmee meteen op hun buik schrijven.
De congregatie schreef in 2000 al een vertrouwelijke brief aan de bisschoppen, met de raad om het geslacht van de personen die een geslachtsoperatie hebben ondergaan, nooit te veranderen in de doopregisters van de parochies. Heel wat bisschoppen bleken de nota echter nooit ontvangen te hebben. Daarom besliste de Congregatie voor de Geloofsleer het document nog maar eens naar de voorzitters van de Bisschoppenconferenties te sturen. "Een geslachtsoperatie verandert niets aan de persoonlijkheid. Mannen en vrouwen behouden ondanks alles hetzelfde geslacht.", zo staat er in de nota te lezen. De beslissing van het Vaticaan heeft zware gevolgen voor transseksuelen, die daardoor niet langer voor de kerk kunnen trouwen of kiezen voor het priesterschap of het gewijde leven.
Hoi Evelieneke
je citeerde het volgende:
Want ik las onlangs dat 75% lesbisch blijkt te zijn. Die zouden volgens deze formulering dus wel voor de kerk mogen trouwen?
je citeerde het volgende:
Betekent dit nu hoop voor 75% van de M->V transen?Ook na een geslachtsoperatie blijft een man een man en een vrouw een vrouw. Dat stelt de Congregatie voor de Geloofsleer van het Vaticaan
Want ik las onlangs dat 75% lesbisch blijkt te zijn. Die zouden volgens deze formulering dus wel voor de kerk mogen trouwen?
Cyn.
Zijn dat de cijfers die je hier hebt gelezen? Volgens mij was dat inclusief de andere T's. Voor zover ik weet is zo'n 40% van de mv transen lesbisch, maar daar heb ik geen bewijzen voor. Voor de rk kerk trouwen is vast wel mogelijk, maar ik denk dat wel dat de dienstdoende geestelijke je als man verwacht, in pak dus. Terwijl hij daar zelf wel in een jurk staat...Cynthia schreef: Want ik las onlangs dat 75% lesbisch blijkt te zijn. Die zouden volgens deze formulering dus wel voor de kerk mogen trouwen?
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Je zou er versteld van zijn, van de RK geestelijken die er een ruimere interpretatie van de regels ophouden, dan datgene dat in Roma wordt bedacht. Er is altijd eentje te vinden die bereid zou zijn om zoiets door de vingers te zien -- tenzij beide bruidsjurken te veel op Sissi lijken .Violet Skye schreef:Voor de rk kerk trouwen is vast wel mogelijk, maar ik denk dat wel dat de dienstdoende geestelijke je als man verwacht, in pak dus. Terwijl hij daar zelf wel in een jurk staat...
Lisa
If all else fails, buy new shoes
-
- dagelijks aanwezig
Het is een kwestie van concurrentie. De club die al 2000 jaar het monopolie meende te hebben op travestie, in de kleding van de geestelijkheid en hun assistenten, ziet zich plots met een geduchte hedendaagse concurrent geconfronteerd. En dat wekt wrevel. Vanzelf dat je dan banvloeken gaat uitspreken over die tegenpartij. Het kon wel wat minder venijnig vind ik, maar als het om economische belangen gaat worden alle middelen gebezigd.
I say to you: Live your life in a loving but courageous way, combining the feminine and the masculine virtues.
Hoi die hoi,
Denken jullie niet dat God* gelukkige mensen wil zien,of je nu TV TS TG Homo of Lesbisch bent of gewoon Hetero???
Ik denk dat jezelf zijn belangrijker is dan wat ook
*als God bestaat, ik geloof zelf niet, maar denk wel dat er meer is tussen hemel en aarde.
Nataschja
Denken jullie niet dat God* gelukkige mensen wil zien,of je nu TV TS TG Homo of Lesbisch bent of gewoon Hetero???
*als God bestaat, ik geloof zelf niet, maar denk wel dat er meer is tussen hemel en aarde.
Nataschja
Niets is blijvend, alleen de verandering
Ik vraag me wel eens af hoe de gemiddelde kerkganger zal reageren als ik in een kerkdienst zou komen.
Zullen ze accepteren, lief hebben zoals jezus zei, of zullen ze me ook gaan kruizigen.
Christus was ook een afwijkend persoon, net zoals wij, en ik vrees dat ik de zelfde kant op ga.
Christus zijn leer is ook heel anders dan wat de kerk verteld.
De kerk spreekt over veroordeling, zonde, terwijl hij spreekt over liefde.
Daarom ben ik ook niet verbonden aan een kerk, maar geloof alleen in hem.
Hij zal me nemen zoals ik ben, en me niet veroordelen tot de kruiziging.
Dus als je spreekt ove de wantoestanden van de kerk, laat dan jezus er asjeblieft buiten.
anouk
x
Zullen ze accepteren, lief hebben zoals jezus zei, of zullen ze me ook gaan kruizigen.
Christus was ook een afwijkend persoon, net zoals wij, en ik vrees dat ik de zelfde kant op ga.
Dus als je spreekt ove de wantoestanden van de kerk, laat dan jezus er asjeblieft buiten.
anouk
x
Laatst gewijzigd door capt haok op zo mei 23, 2004 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben het helemaal met je eens Nataschja... ik deel de mening dat God alleen maar liefde/goed is en vandaaruit ieder mens accepteerd zoals hij is. Iets anders is wanneer een mens bewust verkeerde dingen doet, stelen moorden ect. Maar jouw zin dat God graag gelukkige mensen wil zien dat lijkt mij ook. Een volgende stap is dat je dan ook jezelf kunt zijn, ....elsaNataschja schreef:Hoi die hoi,
Nataschja
-
- dagelijks aanwezig
Het zal er helemaal van afhangen welke kerk(gemeenschap) je bezoekt. Er zijn grote verschillen. Een Amerikaanse predikant (een v->m) heeft een dissertatie hierover geschreven (Justin Tanis heet hij). In Nederland heeft vrij recent Hans Fortuin een verhaal geschreven over gender en godsdienst ( http://www.bezinningscentrum.nl/tg/gendertheologie.htm )~*anouk*~ schreef:Ik vraag me wel eens af hoe de gemiddelde kerkganger zal reageren als ik in een kerkdienst zou komen.
anouk x
Een fenomeen wat je wel in bijv. Amerika ziet en niet in Nederland is dat er ook heel actieve yahoo discussiegroepen zijn over dit thema. ( http://groups.yahoo.com/group/emergence/ voor transseksuelen en http://groups.yahoo.com/group/tg-christians/ voor de andere genderbloedgroepen). In de Verenigde Staten is godsdienst veel meer een bepalende factor in de samenleving dan in Nederland. Ik heb zelf het gevoel dat het onderwerp hier niet erg speelt.
Overigens nog een enkele opmerking over die maatregel van het Vatikaan: zoals veel richtlijnen en geboden die daar worden uitgevaardigd, het interesseert enkel nog diegenen die traditioneel kerkgebonden zijn. Dat is in Nederland nog slechts een verwaarloosbaar aantal.
I say to you: Live your life in a loving but courageous way, combining the feminine and the masculine virtues.
- Evelieneke
- dagelijks aanwezig
Dat het ook anders kan kun je zien bij Crossover Ministries.
Hiernaar wordt verwezen in het artikel waarmee Lisa dit onderwerp startte.
Ik ben bang dat mijn reactie (om de grote tegenstellingen binnen het christelijke geloof te laten zien) alle aandacht heeft afgeleid.
Hiernaar wordt verwezen in het artikel waarmee Lisa dit onderwerp startte.
Ik ben bang dat mijn reactie (om de grote tegenstellingen binnen het christelijke geloof te laten zien) alle aandacht heeft afgeleid.
-
- dagelijks aanwezig
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de zinsnede
"Dat het ook anders kan kun je zien bij Crossover Ministries.
Hiernaar wordt verwezen in het artikel waarmee Lisa dit onderwerp startte. "
Crossover Ministries is een evangelicale organisatie die 'transgender confusion' inderdaad gelijk stelt met drugsverslaving en ander 'addictive behaviour'. Dat soort organisaties en geluiden heb je in de V.S. meer, waar je met name in het oostelijk zuiden sterke enclaves van conservatisme hebt.
Ik kan er weinig mee, omdat het gestoeld is op een nogal eenzijdige en selectieve bijbelinterpretatie. Maar het is wel de club waar Bush zich zeer verwant mee voelt. Dus toch wel van invloed. Het leuke van de V.S. is juist het opereren van dit soort clubs leidt tot tegenkrachten en een actieve transgender lobby en organisatie.
"Dat het ook anders kan kun je zien bij Crossover Ministries.
Hiernaar wordt verwezen in het artikel waarmee Lisa dit onderwerp startte. "
Crossover Ministries is een evangelicale organisatie die 'transgender confusion' inderdaad gelijk stelt met drugsverslaving en ander 'addictive behaviour'. Dat soort organisaties en geluiden heb je in de V.S. meer, waar je met name in het oostelijk zuiden sterke enclaves van conservatisme hebt.
Ik kan er weinig mee, omdat het gestoeld is op een nogal eenzijdige en selectieve bijbelinterpretatie. Maar het is wel de club waar Bush zich zeer verwant mee voelt. Dus toch wel van invloed. Het leuke van de V.S. is juist het opereren van dit soort clubs leidt tot tegenkrachten en een actieve transgender lobby en organisatie.
- PinkDaisy
- ff weer wat posten
- Contacteer:
De kerk???
Persoonlijk vind ik dat ganse gedoe met die kerk maar niets hoor, ik heb veel respect voor iemand die gelooft, maar geloof dan aub in God ipv de kerk.
Als God is zoals de kerk beschrijft, maakt het toch echt niet uit of je man/vrouw, homo-lesib, transseksueel, travestie.... bent. God aanvaard je zoals je bent, aanvaard je innerlijke zelf... Dat is toch wat Rome probeert duidelijk te maken aan de mensen -> dat god vredelievend is.
Wie zijn zij dan om de voorloper van het geloof tegen te spreken?
Persoonlijk geloof ik niet, heb wel respect voor iemand die geloofd maar dan wel in God en niet in de kerk..... Als het van de paus afhangt he, dan vergaat de wereld
Als God is zoals de kerk beschrijft, maakt het toch echt niet uit of je man/vrouw, homo-lesib, transseksueel, travestie.... bent. God aanvaard je zoals je bent, aanvaard je innerlijke zelf... Dat is toch wat Rome probeert duidelijk te maken aan de mensen -> dat god vredelievend is.
Wie zijn zij dan om de voorloper van het geloof tegen te spreken?
Persoonlijk geloof ik niet, heb wel respect voor iemand die geloofd maar dan wel in God en niet in de kerk..... Als het van de paus afhangt he, dan vergaat de wereld
How can dream become reality, if reality is a dream
- pinkslipper
- ForumFan
Re: De kerk???
De Paus staat lijn recht tegen over Jezus.PinkDaisy schreef:Als het van de paus afhangt he, dan vergaat de wereld
God is liefde en daar heb je geen kerk voor nodig.
Think Pink en xxx,
pinkslipper
Van het concert des levens, krijgt niemand het programma.
pinkslipper
Van het concert des levens, krijgt niemand het programma.
- PinkDaisy
- ff weer wat posten
- Contacteer:
Re: De kerk???
U bedoeld?pinkslipper schreef:De Paus staat lijn recht tegen over Jezus..
How can dream become reality, if reality is a dream