Ervaring koninklijk paleis op de dam

Algemeen

Moderator: Moderators

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

esther1 schreef:
Frederique_ schreef: Een aantal andere punten die in ieder geval voor mij gelden:
* Je wordt zelf ouder (en dus onafhankelijker)
* Door verandering van baan kan de omgeving veranderen (minder prestatiegericht)
* Je kijkt plotseling verder dan je werk lang/breed is omdat je je los weet te maken van de normen/waarden van je ouders
...
Met deze paar zinnetjes zeg je, voor mij althans, meer dan met je voorgaande 730 berichtjes.
Ik snap je even niet: wat zegt dit jou meer?

Groetjes,

Frederique
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Ik denk dat als je het hebt over transgenderiteit, je onmogelijk het culturele aspect kunt negeren. Zodra je zegt dat je vrouwelijk bent krijg je onvermijdelijk de vraag terug wat je dan eigenlijk verstaat onder vrouwelijkheid. Uiteindelijk eindigt dat dus telkens weer in een dooddoener dat die vrouwelijke aspecten ook best geaccepteerd worden voor een man. En zo kun je jezelf nog heel lang voor de gek houden. Er zullen altijd mensen te vinden zijn die, zelfs als je met lipstick, high heel pumps en rokje rondloopt het nog steeds accepteren dat dat best mannelijk kan zijn.

Die link van Mara is best leuk, maar wat heb ik daaraan in mijn straat, of op mijn werk ? Je eigen omgeving en ook wat je van thuis hebt meegekregen bepalen toch wel voor een groot gedeelte wat je als vrouwelijk beschouwd.

Je kunt het je wel makkelijker maken door een andere omgeving te kiezen, maar daarmee red je het misschien niet. Ik kon er niet meer mee weg komen door mezelf alleen maar alternatief te noemen, vandaar dat ik er toch een expliciet labeltje aan gegeven hebt. En ik voel me daardoor een stuk vrijer.

Eeen glijdende schaal ? Wel een beetje. Zowel jezelf als de omgeving went eraan en je wordt volgens mij ook minder gevoelig voor blikken of opmerkingen.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

jenni_b schreef:Je zou dan inderdaad uitkomen op een vorm van secundaire transseksualitiet, hoewel het niet de definitie ervan is. In die definitie zit leeftijd als belangrijke factor...
Ik citeer een stukje uit het boek "Gender Blending" (Bonnie Bullough e.a, ISBN 1-57392-124-6, aanrader!) over het verschil tussen primaire en secundaire transseksualiteit (in een artikel van David Seil, p. 137):
Gender Blending schreef:"However, upon closer clinical examination, what in fact distinguishes these two groups is not age of onset. During treatment, secundary transsexuals are able to overcome the amnasia of their early years and recall awareness and behaviour indicative of gender dysphoria in the same development period reported by the primary transsexuals, i.e., around age five. The amnasia for early indications of GID (Gender Identity Disorder) is a dissociative defense against recognition of gender dysphoria, and the deployment by the ego of such defensive mechanisms is what distinguishes the secundary transsexual from the primary transsexual, not age of onset".
Even verder op p. 138:
Gender Blending schreef:"Secundary transsexuals report a different struggle. For them the conflict is not only with the world around them. Early in their development they internalize society's disapproval and accept the physical evidence that their bodies present to them. Their feelings of being the gender opposite to their anatomic gender are unacceptable to the ego, and therefore ego-dystonic. The ego needs defense mechanisms to master this internal conflict and contain the unacceptable urges. It is these defenses that delay the emergence of cross-gender wishes and behaviour. [...]".
Dit herken ik wel bij mijzelf (ofschoon ik er voor mijzelf nog lang niet uit ben of ik nu naast TG ook een secundaire-TS ben).

Groetjes,

Frederique
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Rustig uitzoeken en vooral niet te snel gaan en succes ermee. Die ontdekkingsreis is een diepzeeduik, dat gaat ook niet snel maar eveneens kalmaan
esther1
ForumFan

Bericht door esther1 »

Frederique_ schreef: Ik snap je even niet: wat zegt dit jou meer?

Groetjes,

Frederique
Ach, dat gebeurt wel meer dat we elkaar niet (willen?) begrijpen.
Leer er maar mee leven.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

esther1 schreef:Ach, dat gebeurt wel meer dat we elkaar niet (willen?) begrijpen.
Leer er maar mee leven.
Het was inderdaad weer bijzonder naief van mij om te denken dat je deze keer wel opbouwende kritiek zou geven...

Als je een ander niet wilt helpen en je zoekt hier geen hulp, wat doe je hier dan nog?

Groetjes,

Frederique
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique_ schreef:....Ik citeer een stukje uit het boek "Gender Blending"
....je leeft toch niet volgens een boek hè?

Dat doen veel mensen fout, alleen dan leven ze volgens andere literatuur, secTS en priTS bestaat niet, het klinkt voor jou wel vreemd, maar dat is zo, je moet dus niet alles geloven wat er geschreven staat, er is veel stomzinnigs op papier gedrukt, je wilt toch niet vertellen dat je TS kunt worden, dat ben je of juist niet, wat houd dat dan in, secundair TS, dat je eerst van je piemel genoot en op eens niet meer, dwaas hoor! Secundair hebben ze vroeger gebruikt om aan te tonen, welke mensen later uit de kast zijn gekomen na lang ontkennen, een bom ontplofde omdat ze het niet meer aankonden, en nu meteen moet de piemel af, zo snel mogelijk, ik kan niet meer, het is nu goed geweest, sorry dat ik nu pas ermee kom, maar help me snel, anders ga ik eraan.....

......ik denk niet dat je TS bent, want die hebben een vet behoefte dat geslacht aan te laten passen, soms direkt in de puberjaren maar sommige wachten gewoon omdat ze bang zijn, maar alle weten ze het dat ze dit willen van vroegs af aan, het is een drang, je kunt er niets tegen doen, anders ga je eraan, het is niet iets, oh het voelt wel kicks met een rok en tietjes, geen trans zal zich neptietjes omhangen, zulke dingen ronden de lichaam niet af, het gaat trouwens ook niet om dikke tietjes te hebben, het is de pure haat in de mannenlichaam te zitten, dat als euvel of iets heel vreeslijks te zien, niet zo zeer de wens dat het leuk is of opwindend is als vrouw door de menige te lopen of om bij toiletdames moeilijk te doen.....

En ja, nog eens, door een rok en door stukken silikoon ben je geen vrouw, ook niet als je daardoor meer erop oogt, het uiterlijk maakt je niet vrouw, nee hoor, dat ben je of je bent het niet, je word het niet stukje bij stukje, je ontwikkelt niet op eens, je kunt niet zeggen, goh, us kijken waar het me naartoe brengt, misschien heb ik ja over tien jaar eindelijk uns een hekel aan mijn piemel of aan mijn haren op de borst of rond de mond! Nee joh, dit is geen aangreep op hoe je wilt leven, maar zoals al veel vaker gezegt, als man mag je natuurlijk ook alles doen wat vrouwen doen, je mag er net zo goed in rok lopen, je mag er net zo goed oorbellen dragen of lange haren, er zijn genoeg volkeren waar daar geen verschil werd gemaakt, dus kleren en assesiores vallen al buiten om je vrouwelijke kanten te assentueren, ik zal het erder met gedrag, stem en denkwijze of zo proberen in evenwicht te komen, rokje en neptieten maken je echt niet vrouwelijker, die assesoires veranderen niet je wezen, want na jou theorie, hebben wij maar weinig vrouwen over, steeds meer lopen in broek..... :roll:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

marjan schreef:
Frederique_ schreef:De reden dat ik van het vrouwentoilet gebruik maakte heeft te maken met mijn kleding. Tijdens het uit- en aantrekken van mijn rok is het onvermijdelijk dat de onderkant van de rok de grond raakt. Dat is niet fijn in een mannentoilet waar de urine van meerdere mannen vaak nog voor de pot ligt!
Je kunt toch gewoon je rok optillen, dan is het probleem volgens mij opgelost. Ik denk ook dat zolang je nog duidelijk als man herkenbaar bent, je je zin niet zult krijgen. Hooguit zou je kunnen klagen dat de toiletten er vies uitzien, want daar is nu juist een toiletjuffrouw voor. Overigens zien de damestoiletten er ook niet altijd even fris uit, maar dat terzijde.

Groetjes
Ha, eindelijk iemand die licht werpt op een onderbelicht punt! Bekijk het practisch in plaats van er een strijd tegen windmolens van te maken.

En wat ik je de vorige keer eigenlijk ook had willen zeggen: je kunt zeggen wat je wilt over seksuele spanningen ja dan nee, één van de redenen dat er aparte damestoiletten zijn, is dat heel veel vrouwen zich daar veilig voelen bij de gratie van de zekerheid daar niet tegen een man op te lopen.

Je zou bij je vrouwelijke gevoel te rade kunnen gaan om dat in te voelen en dus die grens te respecteren. En dan kom je met de raadgevingen van Jenni een heel eind: zie passabel worden als een uitdaging ipv als gedoe of ga gewoon naar het herentoilet.

<<groetjes
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Janiek schreef:één van de redenen dat er aparte damestoiletten zijn, is dat heel veel vrouwen zich daar veilig voelen bij de gratie van de zekerheid daar niet tegen een man op te lopen.
Gezien de reacties hier is dat een punt wat ik inderdaad te licht gewogen heb.
Janiek schreef:Je zou bij je vrouwelijke gevoel te rade kunnen gaan om dat in te voelen en dus die grens te respecteren. En dan kom je met de raadgevingen van Jenni een heel eind: zie passabel worden als een uitdaging ipv als gedoe of ga gewoon naar het herentoilet.
Met mijn lichaamsbouw zal ik nooit volledig passable worden. Ik zie passable worden (of: mij aanpassen aan wat een ander van mij verwacht) ook niet als hoogste doel. En bedenk dat met een rok aan naar een herentoilet toegaan net zo min "gewoon" is als met een mannen-kop in vrouwenkleren naar een vrouwentoilet.

Hoe ik hier een volgende keer mee omga zal ik op dat moment ter plekke opnieuw beoordelen.

Groetjes,

Frederique
... Be yourself, no matter what they say (Sting)
Coco
ForumFan

Bericht door Coco »

Elsa schreef:Ik volg deze conversatie met belangstelling en ik vraag mij het volgende af. Ik ken enkele vrouwen die er pas later (na 20 jarig huwelijk) achter kwamen dat ze lesbisch zijn. Ze zijn intussen gescheiden en wonen samen met een vrouw. Zouden die in hun pubertijd dit al geweten hebben, of kan dit gebeuren doordat de maatschappij verandert en grenzen verlegd? Hebben ze bewust een tweestrijd gehad, of hebben ze iets sluimerends jarenlang weten te onderdrukken? Is zeker niet een T* onderwerp maar met een ingrijpende verandering in je leven.
Geloof me, dit weet je al vanaf je jeugd. Wat een ander je ook wijs maakt. Zulke mensen trouwen, omdat ze niet het lef hebben om zichzelf te zijn. En dat is jammer, want als je niet jezelf durft te zijn, wat heb je dan aan het leven?
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Coco
ForumFan

Bericht door Coco »

Frederique_ schreef:Met mijn lichaamsbouw zal ik nooit volledig passable worden. Ik zie passable worden (of: mij aanpassen aan wat een ander van mij verwacht) ook niet als hoogste doel. En bedenk dat met een rok aan naar een herentoilet toegaan net zo min "gewoon" is als met een mannen-kop in vrouwenkleren naar een vrouwentoilet.

Hoe ik hier een volgende keer mee omga zal ik op dat moment ter plekke opnieuw beoordelen.

Groetjes,

Frederique
... Be yourself, no matter what they say (Sting)
Simpel, pas je aan aan de buitenwereld of ga thuis naar de wc. Verwachten dat zesmiljard mensen zich aan jou aanpassen, omdat jij zonodig op een damestoilet je behoefte wenst te doen, lijkt me wat hoog gegrepen...
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Volgens mij is de belangrijkste reden voor het onderscheid tsussen manne- en vrouwen wc's vrij praktisch. Ten eerste staan mannen meestal terwijl vrouwen willen zitten; Vandaar dat het wel prettig is als de WC's een beetje schoon zijn bij de dames. Uit een onderzoek een paar jaar geleden bleek dat de WC's in de Nederlandse horeca en gebouwen zo'n beetje de smerigste van Europa zijn, dus dat lijkt me wel een issue.

En in de heren wc's heb je vaak van die open pisbakken aan de muur, ook niet prettig voor een vrouw. Als die problemen opelost zouden worden is er volgens mij weinig tegen m/v toiletten
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Coco schreef: Geloof me, dit weet je al vanaf je jeugd. Wat een ander je ook wijs maakt. Zulke mensen trouwen, omdat ze niet het lef hebben om zichzelf te zijn. En dat is jammer, want als je niet jezelf durft te zijn, wat heb je dan aan het leven?
Zo'n twintig jaar geleden was er een poster, rose en zwart met witte letters (zal wel van het COC geweest zijn), waarop stond: Geloof je gevoel. Ik kon daar niks mee en vond mijn gevoel veel te ingewikkeld en had nog wel een hand vol redenen om bang te zijn voor de gevolgen als ik daar eens in zou duiken. Dus ik ben ook getrouwd en heb nu twee schatten van kinderen en een partner die ik zonder het te willen verdriet doe.

Soms troost ik me met de gedachte dat die kinderen er anders wellicht niet geweest waren en zo is er nog wel het een en ander om die jaren niet te hoeven zijn als een leven waar je niets aan hebt.
Het leven van sommige mensen loopt via een omweg. Waarom? Zal God wel weten?

<<groetjes
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Coco
ForumFan

Bericht door Coco »

Janiek schreef:Zo'n twintig jaar geleden was er een poster, rose en zwart met witte letters (zal wel van het COC geweest zijn), waarop stond: Geloof je gevoel. Ik kon daar niks mee en vond mijn gevoel veel te ingewikkeld en had nog wel een hand vol redenen om bang te zijn voor de gevolgen als ik daar eens in zou duiken. Dus ik ben ook getrouwd en heb nu twee schatten van kinderen en een partner die ik zonder het te willen verdriet doe.

Soms troost ik me met de gedachte dat die kinderen er anders wellicht niet geweest waren en zo is er nog wel het een en ander om die jaren niet te hoeven zijn als een leven waar je niets aan hebt.
Het leven van sommige mensen loopt via een omweg. Waarom? Zal God wel weten?

<<groetjes
En Onze Lieve Heer zweeg zoals gewoonlijk in alle talen...
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Coco schreef: En Onze Lieve Heer zweeg zoals gewoonlijk in alle talen...
Ik weet niet of Hij dit forum ook in de gaten houdt, maar binnen 9 minuten reageren is in ieder geval niet gelukt :wink: .

<<groetjes
Plaats reactie