hersenen homo/hetero verschillen

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie

geloof je dat de hersenen bepalend zijn voor o.a. homoseksualiteit en transseksualiteit

nee het bewijs is niet voldoende
1
4%
ik vind het aangeleerd gedrag, je kan het afleren
1
4%
ja de hersenen zijn onze blauwdruk en er kan van alles anders gaan
17
61%
vind het niet interessant waar en hoe het komt, het is gewoon zo
9
32%

Totaal aantal stemmen: 28

adriana
Eredivisie

hersenen homo/hetero verschillen

Bericht door adriana »

Hi,

berichtje vandaag op rtl 5;
quote: De hersenen van homo's en hetero's zijn verschillend. Dat stellen Zweedse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Bestanddelen uit het mannelijk zweet stimuleren de hersenen van homoseksuele mannen en heteroseksuele vrouwen, maar....hetero -mannen reageren er niet op.

De onderzoekers lieten twaalf vrouwen, twaalf heteroseksuele mannen en twaalf homoseksuele mannen allerlei feromonen - dit zijn zogenaamde lichaamseigen lokstoffen - ruiken en bekeken de reactie in de hersenen
unquote:

weer een bewijs dat diegenen die stellen dat het (homoseksualiteit, transseksualiteit) aangeleerd gedrag is, er naast zitten.

Voordat de mens geboren wordt ongeveer 2 maanden voor de geboorte heeft die al alle zintuigen die het later nodig heeft om zich verder te ontwikkelen en hersenen met trillioenen verbindingen.

In tegenstelling tot de dieren, die na de geboorte zich al snel zich kunnen verplaatsen, kan de mens dit niet omdat de natuur de nadruk heeft gelegd bij hem/haar op het ontwikkelen van grote hersenen.

Dus het verbaasd mij niets dat de mensheid allerlei soorten mensen voortbrengt en dat de hersenen de basis is voor alles, dus ook voor seksuele geaardheid (voorkeur) en gender geaardheid (voorkeur om in een bepaald geslacht te leven)

Waar zou het anders vandaan moeten komen (even beperkend tot homoseksualiteit, transseksualiteit), aangeleerd gedrag zal voor een uitzondering misschien opgaan, maar als het niet in je zit (die hersenen die je drijven) dan zal het niet bij je passen en kan je het onmogelijk lang volhouden, vroeg of laat haak je dan waarschijnlijk teleurgesteld af.

Het is duidelijk, dat als bewezen (de bewijzen nemen toe) is dat de mens soms geen keuze heeft en handeld/leeft zoals de natuur hem/haar gemaakt heeft, dat de mensheid op een dag homo's en TS en anderen net zo normaal zullen vinden als ze zich zelf vinden, kwestie van tijd :wink: .

groetjes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Adriana,

Natuurlijk volg ik ook dit soort berichten met interesse.

Toch denk ik dat er een gevaarlijke kant aan zit: de medische 'afscheep-kant' van "als je hersenen niet de vorm bevatten die wij bij transseksuelen / transgenders normaalgesproken aantreffen, dan willen wij u niet behandelen omdat voor ons dan het bewijs niet afdoende is dat u een transseksueel / transgender bent". Of, andersom, de medische 'wij-weten-het-beter-dan-de-patient-kant' van "als je hersenen deze vorm hebben dan zult u wel transseksueel / transgender zijn - wat u er verder zelf ook over denkt".

Ik vind dat, hoewel het niet verkeerd is om voorzichtig te zijn, uiteindelijk het gevoel van de T*-mens de doorslag zou moeten geven voor medische behandeling. Dat geldt ook voor erkenning door de omgeving: dat ik mens ben en een ander met mijn gedrag niet in de weg zit zou voldoende moeten zijn voor erkenning.

Waar mijn gevoel vandaan komt zal me eigenlijk een zorg zijn, ik vind het belangrijker om een richting te vinden hoe ik dichter bij mijzelf kan leven, daarom koos ik voor de onderste optie.

Groetjes,

Frederique
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi Frederique,

ik denk dat als er bewijzen zijn waarom iemand zich zo voelt en gedraagd als hij/zij doet, dat dit alleen een... ondersteuning voor hem/haar moet zijn, men (de medische wereld) zal nooit om het feit van gevoel/eigen beleving kunnen gaan, dit is de basis de rest misschien wat verklarend.
Uiteindelijk vragen velen zich af waarom ben/doe ik zo en waarom ben ik niet zoals de overgrote meerderheid.

In geval van een genderdysforie (en er zijn vele gradaties vanaf TV/TG tot TS - het is maar waar je mee kunt leven), zijn speciaal voor TS de wereldwijd toegepaste Benjamin Standarts of Care een geaccepteerde toetsing om iemand te helpen hoe verder zo goed mogelijk te leven met zijn/haar genderdysforie. (ongenoegen met het eigen geslacht).

Gezien het kleine aantal mensen die spijt heeft van een geslachts verandering is bewezen dat het volgen van de BSofC bevredigende resultaten geeft in de praktijk.

Dus zoals je zegd het draaid om gevoel en handelen naar dat gevoel en tot nu toe is dit een voldoende garantie om mensen goed te helpen, zie geen reden waarom er andere doorslaggevende redenen zouden zijn om iemand anders te beoordelen dan op dit.

Kunnen nog een stapje verder gaan en zeggen het maakt niet uit wat de reden/oorzaak is het gaat erom hoe je jezelf het prettigst voelt en je leven wil inrichten en daar invulling aan geeft, dit is mijn mening, dus gewoon.... een manier van leven. :D jouw manier

groetjes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

adriana schreef:Dus zoals je zegd het draaid om gevoel en handelen naar dat gevoel en tot nu toe is dit een voldoende garantie om mensen goed te helpen, zie geen reden waarom er andere doorslaggevende redenen zouden zijn om iemand anders te beoordelen dan op dit.
Andere doorslaggevende redenen om iemand anders te beoordelen?
* Joost a Campo en andere "onwillende, te snel concluderende collega's",
* media,
* politiek,
* college van zorgverzekeraars
* ...

Medische wereld bang voor:
* aanklachten wegens onzorgvuldigheid
* beeldvorming "iedere mannelijke gek die naar een ziekenhuis gaat komt daar als vrouw weer uit"
* geldkraan vanuit de politiek
* geldkraan vanuit college van zorgverzekeraars
...

Als er dus een andere eenduidige, via foto of anderszins op basis van een fysiek te bepalen "iets", een snelle manier is om te bepalen of iemand wel/geen transseksueel is (en/of wel/geen genderdysforische gevoelens heeft) dan zal dat ons als groep m.i. eerder in de wielen rijden dan ons helpen, hoeveel ervaring er nu ook is op basis van de SoC of welke andere (in de ogen van de buitenwereld "softe") methodiek ook...

Groetjes,

Frederique
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi Adriana,

Ik ben het met je betoog eens, al vrees ik dat wat je in de laatste alinea van je eerste verhaal zegt nog wel eens heel lang op zich kan laten wachten.

Het is ook opmerkelijk hoe het denken hierover is veranderd. Toen professor Swaab een kleine 20 jaar geleden met dezelfde stelling kwam werd hij door alles en iedereen neergesabeld en zo ongeveer oneervol ontslagen. Nu vinden we het niet meer dan logisch. Voortschrijdend inzicht is soms een mooie zaak.

groetjes,

Monica
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

In de jaren '50 werd vaak lobotomie toegepast om homofilie te 'genezen'. Een fysiek aanwijsbare oorzaak is dus zeker geen garantie dat conservatieven niet zullen beweren dat homofilie en ook T* een geneeslijke ziekte is.
Lobotomie is een nogal barbaarse herseningreep, en dat soort praktijken zullen wel de reden zijn geweest voor de felle weerstand die Dr. Swaab kreeg begin jaren '80.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Joanna_
dagelijks aanwezig

Re: hersenen homo/hetero verschillen

Bericht door Joanna_ »

adriana schreef: Hi,

berichtje vandaag op rtl 5;
RTL5 schreef:De hersenen van homo's en hetero's zijn verschillend. Dat stellen Zweedse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Bestanddelen uit het mannelijk zweet stimuleren de hersenen van homoseksuele mannen en heteroseksuele vrouwen, maar....hetero -mannen reageren er niet op.

De onderzoekers lieten twaalf vrouwen, twaalf heteroseksuele mannen en twaalf homoseksuele mannen allerlei feromonen - dit zijn zogenaamde lichaamseigen lokstoffen - ruiken en bekeken de reactie in de hersenen
weer een bewijs dat diegenen die stellen dat het (homoseksualiteit, transseksualiteit) aangeleerd gedrag is, er naast zitten.

........
Beetje lastig want ik ken het betreffende onderzoek (nog) niet maar op basis van wat RTL5 kennelijk beweert over dit onderzoek het volgende:

RTL5 in casu het Zweedse onderzoek refereert kennelijk aan een andere werking van de hersenen van homosexuelen. Omdat nu meteen te generaliseren naar de werking van de hersenen van transsexuelen gaat mij een (paar) stap(pen) te snel hoewel er wel degelijk onderzoek is dat meent te kunnen aantonen dat de vorm van de hersenen van (MF)transsexuelen afwijkend zijn van die van 'normale' mannen en dat deze hersenen enige overeenkomst vertonen met die van vrouwen.
Zhou, Hofman, Gooren and Swaab (1997) A sex difference in the human brain and its relation to transsexuality
http://www.symposion.com/ijt/ijtc0106.htm
Voor enig commentaar op dit artikel zie o.a.
http://www.genderpsychology.org/psychology/BSTc.html

Frederique_ schreef: Toch denk ik dat er een gevaarlijke kant aan zit: de medische 'afscheep-kant' van "als je hersenen niet de vorm bevatten die wij bij transseksuelen / transgenders normaalgesproken aantreffen, dan willen wij u niet behandelen omdat voor ons dan het bewijs niet afdoende is dat u een transseksueel / transgender bent".
Even de kat op 't spek binden (hoezo gevaarlijke kant?):

Stel dat de diagnose transsexualiteit los van de persoonlijke gevoelens en gedragingen van het individu (en het verzoek tot SRS) daadwerkelijk eenduidig bevestigd kan worden door een CT/MRI scan waarop een andere vorm van de hersenen kan worden aangetoond bij het betrokken individu dan lijkt mij er weinig op tegen dat dit ook gebeurt (sterker nog dan zou het zelfs als voorwaarde om in aanmerking te komen voor SRS gesteld mogen worden.)
Immers het tegengestelde kan ook waar zijn (en wordt mogelijk zelfs aannemelijker indien de 'afwijkende' vorm van de hersenen niet aangetoond kan worden); Er kan sprake zijn van aangeleerd gedrag (OK is wel erg theoretisch maar niet uit te sluiten) of een andere 'afwijking'of ziekte (bijv. schizofrenie; waarbij overigens ook afwijkingen in de vorm van hersenen zijn aangetoond, waarbij -nog- onduidelijk is of deze afwijkingen schizofrenie veroorzaken of, andersom de schizofrenie de hersenafwijkingen veroorzaakt).
adriana schreef: Gezien het kleine aantal mensen die spijt heeft van een geslachts verandering is bewezen dat het volgen van de BSofC bevredigende resultaten geeft in de praktijk
Suïcide onder transsexuelen (na SRS) ligt (relatief) erg hoog (5 tot 7 maal hoger dan onder de doorsnee bevolking; o.a. H. Asscheman, L.J.G. Gooren, and P.L.E. Eklund ;http://www.sissify.com/realgirl/mortality.html) waarbij als redenen o.a. wordt gegeven de hormoonbehandeling als mogelijke factor (verhoogd risico op depressie levert -mogelijk- een verhoogd risico op suïcide) maar de factor onvrede met het resultaat (zowel fysiologisch als/ of/ en sociaal) is zeker niet uit te sluiten. Er blijven genoeg spijtoptanten na SRS bekend.
Frederique_ schreef: * Joost a Campo en andere "onwillende, te snel concluderende collega's",
Wellicht heeft Joost a Campo, de voorgaande redenering volgend, toch niet helemaal ongelijk als hij maant tot voorzichtigheid bij het op jonge leeftijd uitvoeren van GAB/SRS.
Frederique_ schreef: Of, andersom, de medische 'wij-weten-het-beter-dan-de-patient-kant' van "als je hersenen deze vorm hebben dan zult u wel transseksueel / transgender zijn - wat u er verder zelf ook over denkt".
----en dus krijgt u,desnoods tegen uw wil, want daarna veel gelukkiger, een SRS????
Frederique_ schreef: * beeldvorming "iedere mannelijke gek die naar een ziekenhuis gaat komt daar als vrouw weer uit"
Beeldvorming of geen beeldvorming, hypothetisch of niet, dit is een gevaarlijke bewering want draai hem maar eens om/ formuleer hem iets anders en je krijgt (iedereen die als vrouw uit een ziekenhuis komt terwijl zij er als man in ging is gek)
Hetgeen dus zou pleiten voor een (nog veel) strengere selectie en daar zou de groep transsexuelen die vraagt om een SRS dan dus juist baat bij hebben.
Itthi pi hi ekacciya seyya.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Joanna_ schreef:Even de kat op 't spek binden (hoezo gevaarlijke kant?):

Stel dat de diagnose transsexualiteit los van de persoonlijke gevoelens en gedragingen van het individu (en het verzoek tot SRS) daadwerkelijk eenduidig bevestigd kan worden door een CT/MRI scan waarop een andere vorm van de hersenen kan worden aangetoond bij het betrokken individu dan lijkt mij er weinig op tegen dat dit ook gebeurt (sterker nog dan zou het zelfs als voorwaarde om in aanmerking te komen voor SRS gesteld mogen worden.)
En als het jou zelf betrof?

Oftewel: jij bent er zeker van dat je transseksueel bent en er verder niets aan de hand is; jouw arts zegt "sorrie meneer (!), uw lobben komen overeen met die van een man - u bent dus een man en zult wel schizofreen zijn - want we hebben nog een plek ergens in de hersenen gevonden die overeenkomt met schizofrenie. U denkt van niet? Nou, dan zal uw andere kant later wel eens bovenkomen. Hah! U zegt dat u zich vrouw voelt? Ziet u wel? Uw andere kant komt nu al boven -> u bent dus schizofreen".

Nee, ik ben en blijf van mening dat dit soort onderzoek een erg gevaarlijke kant heeft bij gemakzuchtige artsen of bange genderteams.

Het hele probleem zit in je woord "eenduidig": hoewel de wetenschap nooit relaties "eenduidig" vast kan stellen (vrijwel ieder onderzoek concludeert op basis van "grote waarschijnlijkheid", zelden kun je in dit soort onderzoek een 100% relatie leggen) trekken artsen wel conclusies op basis van die onderzoeken. En daarmee maak je het voor het uitzonderingsdeel van de mensen onmogelijk moeilijk om de hulp te krijgen die ze wel nodig hebben.

Groetjes,

Frederique
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

en ja hoor.........*alweer worden de bisexuele hersenen over het hoofd gezien* ........lolllllllllllllllllllllllll! Alleen dat feit al maakt deze onzin eigenlijk overbodig.
Wat er eigenlijk bedoeld word is het volgende: homosexualiteit is een afwijking tov van heterosexualiteit, en zodra we de oorzaak vinden gaan we het oplossen. Daarbij vergetend hoe ontzettend veel mannen, en ook vrouwen (praktiserend) bi zijn, die aldus in een soort schijn-heterowereld belanden, waarin de bisexuelen hun aandrang op volkomen illegale wijze tegemoet dienen te komen.......natuurlijk onder angst en terreur, want niet 'normaal'.
Laten we hopen dat het niet zo ver komt zeg!

Groetjes Mila.
Anakin_TS
ForumFan

Bericht door Anakin_TS »

We zouden allemaal massaal moesten demonstreren tegen deze onderzoeken, want in het begin lijkt het, dat het onderzoek aan onze kant staat en later weet je dat niet meer.

Vraag me af hoe die gelobotomiseerde mensen daarna fungeerden of niet? Ik ga allemaal spoken zien! Krijg je op een forum als deze lobotomy trans of zo als gebruikers naam? Tja je weet nooit waar het heen gaat met het nieuwe Europa. Of misschien zie ik het te zwart. Misschien komt er nog een tijd dat transen ook het leger in mogen.

(Ik was geweigerd als vrouw, maar als man hadden die sukkels mij wel goedgekeurd, ze hadden mij afgekeurd omdat ik zei dat ik mij op de MTS een terrorist voelde, dus al gauw etiketje schizofreen gekregen of zo.)

Bhakta Mandy
Carla van Eibergen
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Carla van Eibergen »

Hoi hoi,

Na diverse herkeuring inclusief een bezoekje aan de legergroene psychiater was ik geaccepteerd om het land te verdedigen tegen . . . ., echter na 5 maanden werd ik als onhandelbaar gewoon domweg buiten de deur gezet. Ook ik paste dus niet in het macho wereldje dat leger heet.
Waarschijnlijk was men toen nog niet zover, alhoewel ik betwijfel of er nu wel "transen" goed genoeg gevonden worden om "het land te verdedigen"

Kus, Carla
jenni_b
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door jenni_b »

Carla van Eibergen schreef:(...)
Waarschijnlijk was men toen nog niet zover, alhoewel ik betwijfel of er nu wel "transen" goed genoeg gevonden worden om "het land te verdedigen"(...)
Uit zeer betrouwbare bron weet ik dat er binnen operationele onderdelen meerdere MtF transen waren. Enkele daarvan zijn later overgestapt naar bureaufuncties, maar een aantal is nog steeds geplaatst bij operationele onderdelen.
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:Oftewel: jij bent er zeker van dat je transseksueel bent en er verder niets aan de hand is; jouw arts zegt "sorrie meneer (!), uw lobben komen overeen met die van een man - u bent dus een man en zult wel schizofreen zijn - want we hebben nog een plek ergens in de hersenen gevonden die overeenkomt met schizofrenie. U denkt van niet? Nou, dan zal uw andere kant later wel eens bovenkomen. Hah! U zegt dat u zich vrouw voelt? Ziet u wel? Uw andere kant komt nu al boven -> u bent dus schizofreen".
Uhm dit heeft niks met schizofrenie te maken. Hier een uitleg van wat schizofrenie wel is:
Schizofrenie wordt vaak ten onrechte omschreven als 'een gespleten geest'. Dat is wel de letterlijke vertaling, maar schizofrenie is een ziekte van de hersenen waarbij het denken, het gevoelsleven en het gedrag ernstig verstoord zijn geraakt.

Mensen met schizofrenie hebben last van psychotische verschijnselen. Dat zijn bijvoorbeeld hallucinaties (dingen anders waarnemen), wanen (een onjuiste en niet te corrigeren overtuiging), een gestoorde gedachtegang of een hevige angst.

Wanen, visioenen en hallucinaties zijn de zogenaamde psychotische of positieve symptomen. Na verloop van tijd ontstaan er ook 'negatieve symptomen': dan raakt iemand in zichzelf gekeerd, vertoont weinig initiatief en heeft een verschraald gevoelsleven. Bovendien kan iemand met schizofrenie vaak minder goed sociaal functioneren: hij legt moeilijk contacten en wordt gevoelig voor spanning. Ook het denken gaat moeilijker. Daardoor gaan de school- of werkprestaties vaak achteruit.

Een belangrijk kenmerk is dat personen met schizofrenie zelf geen besef hebben van de ziekte. Ze verliezen contact met de realiteit.
Ik neem aan dat iedere arts of psychiater hiervan wel op de hoogte is. Dus in veel gevallen zal de diagnose schizofreen niet eens gesteld worden.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Plaats reactie