Onderzoek transgender en werk
Moderator: Moderators
-
- is nieuw hier
Onderzoek transgender en werk
Naar aanleiding van het bericht van Marjolein wil ik wel iets kwijt over de huidige stand van zaken. Ongeveer de helft van de 185 mensen die tot nu toe aan het onderzoek hebben deelgenomen heeft zich ooit aangemeld voor een geslachtsaanpassende behandeling. Dit geeft aan dat op het hele transgendercontinuüm travestieten en transgenderisten statistisch zijn ondervertegenwoord. Dit hangt waarschijnlijk samen met het feit dat, zoals nu al blijkt uit het onderzoek, zij over het geheel genomen relatief weinig geneigd zijn op de werkplek open te zijn over hun transgender achtergrond. Om inzicht te krijgen in factoren die transgenders ervan weerhouden op de werkplek uit de kast te komen is het belangrijk toch mee te doen. Bovendien is ook voor deze groep van belang te achterhalen hoe men zich op de werkplek voelt, enz.
Een andere groep die ondervertegenwoordigd is zijn werkloze transgenders (15%) In werkelijkheid ligt dit percentage veel hoger (zie: http://www.tijdschriftvoorseksuologie.n ... Vennix.pdf ).
Voor werkloze transgenders wordt in de vragenlijst onderzocht in hoeverre een transgender achtergrond (mede) van invloed is op werkloosheid. Bovendien worden aan werkloze transgenders vragen gesteld over hun werkervaring in het verleden. Dit laatste geldt ook voor gepensioneerde en rentenierende transgenders. Dus ook informatie van niet-werkende transgenders is uiterst relevant.
Verhoudingsgewijs komt er evenveel respons uit Nederland (tweederde) als uit Vlaanderen (eenderde).
Een op de tien deelnemers aan het onderzoek is tot nu toe 'als vrouw geboren'. Dit komt overeen met de ratio man-naar vrouw/vrouw naar man transseksuelen. Over hoe op de rest van het transgendercontinuüm deze sekseverdeling is, is onbekend.
Hoeveel mensen er uiteindelijk aan het onderzoek moeten deelnemen om het geslaagd te kunnen noemen hangt af van de criteria die men stelt. Naarmate er meer mensen deelnemen kunnen er meer vragen worden beantwoord. Om bijvoorbeeld genuanceerde uitspraken over verschillen tussen diverse bedrijfssectoren te doen zijn, gelet op de diversiteit van de deelnemers aan het onderzoek, duizenden deelnemers vereist.
Daarom, het is belangrijk om mee te doen. ook wanneer de groep waartoe men behoort statistisch oververtegenwoordigd is. Immers, naarmate er meer mensen deelnemen die zich ooit voor een geslachtsaanpassing hebben aangemeld valt daar meer (en meer betrouwbaar wat) over te zeggen.
Iedereen die al heeft meegedaan wil ik heel erg bedanken.
Paul Vennix
Een andere groep die ondervertegenwoordigd is zijn werkloze transgenders (15%) In werkelijkheid ligt dit percentage veel hoger (zie: http://www.tijdschriftvoorseksuologie.n ... Vennix.pdf ).
Voor werkloze transgenders wordt in de vragenlijst onderzocht in hoeverre een transgender achtergrond (mede) van invloed is op werkloosheid. Bovendien worden aan werkloze transgenders vragen gesteld over hun werkervaring in het verleden. Dit laatste geldt ook voor gepensioneerde en rentenierende transgenders. Dus ook informatie van niet-werkende transgenders is uiterst relevant.
Verhoudingsgewijs komt er evenveel respons uit Nederland (tweederde) als uit Vlaanderen (eenderde).
Een op de tien deelnemers aan het onderzoek is tot nu toe 'als vrouw geboren'. Dit komt overeen met de ratio man-naar vrouw/vrouw naar man transseksuelen. Over hoe op de rest van het transgendercontinuüm deze sekseverdeling is, is onbekend.
Hoeveel mensen er uiteindelijk aan het onderzoek moeten deelnemen om het geslaagd te kunnen noemen hangt af van de criteria die men stelt. Naarmate er meer mensen deelnemen kunnen er meer vragen worden beantwoord. Om bijvoorbeeld genuanceerde uitspraken over verschillen tussen diverse bedrijfssectoren te doen zijn, gelet op de diversiteit van de deelnemers aan het onderzoek, duizenden deelnemers vereist.
Daarom, het is belangrijk om mee te doen. ook wanneer de groep waartoe men behoort statistisch oververtegenwoordigd is. Immers, naarmate er meer mensen deelnemen die zich ooit voor een geslachtsaanpassing hebben aangemeld valt daar meer (en meer betrouwbaar wat) over te zeggen.
Iedereen die al heeft meegedaan wil ik heel erg bedanken.
Paul Vennix
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
-
- dagelijks aanwezig
Allereerst een hartelijk welkom op dit forum Paul.
En ook ik heb de test ingevuld in de hoop dat zoveel mogelijk verzamelde gegevens over dit onderwerp er toe zullen leiden dat er gericht kan worden gewerkt in de algemene acceptatie van transgenders (ook op het werk)
Veel succes met je onderzoek.
Groetjes,
Franscien
En ook ik heb de test ingevuld in de hoop dat zoveel mogelijk verzamelde gegevens over dit onderwerp er toe zullen leiden dat er gericht kan worden gewerkt in de algemene acceptatie van transgenders (ook op het werk)
Veel succes met je onderzoek.
Groetjes,
Franscien
Ik heb de vragenlijst ook doorlopen. Ik ben werkloos en transgender dus heb mijn steentje bijgedragen om de statistische afwijkingen iets te compenseren.
Wat ik wel miste, maar dat heb ik altijd bij dit soort onderzoeken, is dat er voor mij sprake is van een voor/na situatie (voor/na coming out) en dan is dus de vraag welke situatie je neemt bij bepaalde vragen.
Wat ik wel miste, maar dat heb ik altijd bij dit soort onderzoeken, is dat er voor mij sprake is van een voor/na situatie (voor/na coming out) en dan is dus de vraag welke situatie je neemt bij bepaalde vragen.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Wendy, dat had ik ook. Ik heb nl. verschillende stadia doorlopen.Wendy B schreef:Wat ik wel miste, maar dat heb ik altijd bij dit soort onderzoeken, is dat er voor mij sprake is van een voor/na situatie (voor/na coming out) en dan is dus de vraag welke situatie je neemt bij bepaalde vragen.
Ik heb gewoon de huidige situatie als uitgangspunt genomen. Want het gaat toch over het nu?
Cyn.
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Kreeg vandaag keurig mijn eerste loonstrookje op Mara *******, weer een stap verderLisa met een S schreef:Dat het voor jou werkelijk geldt, dat je geen hinder door jouw werkgever, collega's of klanten hebt ondervonden, is fantastisch.
Het is ook eigenlijk zo, dat het wel degelijk goed geaccepteert werd, ik denk erder dat het de angsten van de personen in kwestie zijn, die het zo erg maken......grapjes of grienikken kan dan heel erg overkomen.....in princiepe ben je als T* er zelf bij en de graad van je soeverainiteit bepaalt, hoe makkelijk je het hebt.....Lisa met een S schreef:Echter door de enquete niet af te maken, wordt jouw gegevens niet meegenomen in de study, en zou het uiteindelijk statisch kunnen blijken dat het T*-zijn minder geaccepteerd is, dan in werkelijkheid.
......eigenlijk ben ik gaan afhaken, omdat ik de vragen steeds vervelender vond en ik de zin had verloren door te gaan.....ik was ergens bij 25% en had nog zoveel vragen te gaan, ik ben gewoonweg niet echt consequent met sommige dingen helaas.......
.....misschien ga ik hem uns afmaken
Geen Seks Met Nazis --> hier niet op klikken <--
-
- ForumFan
Re: Onderzoek transgender en werk
Ik heb het idee dat travestieten ook in de discussies op deze site vaak ondervertegenwoordigd zijn. De reden daarvoor (als die veronderstelling tenminste klopt, wat ik wel denk maar niet zeker weet) is vermoedelijk ook weer dat ze wel aan travestie doen, maar het niet openlijk doen of gedaan hebben. Daardoor is de behoefte aan contact via deze site veel kleiner.Paul Vennix schreef: Ongeveer de helft van de 185 mensen die tot nu toe aan het onderzoek hebben deelgenomen heeft zich ooit aangemeld voor een geslachtsaanpassende behandeling. Dit geeft aan dat op het hele transgendercontinuüm travestieten en transgenderisten statistisch zijn ondervertegenwoord. Dit hangt waarschijnlijk samen met het feit dat, zoals nu al blijkt uit het onderzoek, zij over het geheel genomen relatief weinig geneigd zijn op de werkplek open te zijn over hun transgender achtergrond.
En om de zaak nog verder te compliceren: zodra je travestie openlijk gaat doen, verandert het karakter drastisch. In ieder geval dat is mijn ervaring en op deze site is daar in ieder geval nog wel een bevestiging van te vinden.
Groet, Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
Ik weet niet of TV's hier ondervertegenwoordigd zijn. Mijn mening is meer dat TV's wel hier aan discussies meedoen, juist omdat zij nog in de kast zitten. En ja, dan is zo'n site als deze toch een mooie oplossing, veilig vanachter je beeldscherm, toch? Maar het deelnemen aan een onderzoek kan misschien voor hen net te ver gaan - en wat Paul al schreef: er zal nauwelijks behoefte zijn om op de werkplek over travestie te praten, terwijl dat voor een TG/TS wel van belang kan zijn.
Je zou daar eens een polletje over kunnen opzetten, dan weet je het zeker...
Liefs,
Kitty.
Je zou daar eens een polletje over kunnen opzetten, dan weet je het zeker...
Liefs,
Kitty.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ik heb de indruk dat TV's meer gebruik maken van de profielensektie dan van het forum. Dat zou kunnen komen doordat die profielen een betere mogelijkheid geven om via een foto je uiterlijk te laten zien (en elkaar daarop te beoordelen) dan het forum.
Groetjes,
Frederique
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Het lijkt mij een heerlijke wereld om in te leven, waarin ik gewoon elke dag wakker zou kunnen worden en zou kunnen beslissen of ik op die dag als man of als vrouw naar mijn werk zou kunnen gaan. Totaal onrealistisch, weet ik, om te denken dat zoiets ooit te verwezenlijken zou zijn en voor een hoop redenen onpraktisch, zelfs misschien onwenselijk. Dit is een andere situatie, dan wat een TS doet, wat Maruscha nu doet en waar Frederique ermee bezig is. Het is zelfs in mijn ogen anders dan hoe Maruscha het hiervoor deed, want, als ik haar beschrijvingen voor de geest halen, herinner ik mij dat ze dan meer androgyn was, terwijl ik heb het echt over de ene dag volledig als man en de andere dag dan volledig in travestie, en niet dat "halflopen", zoals Kim dat noemt.Kitty Mermaid schreef:en wat Paul al schreef: er zal nauwelijks behoefte zijn om op de werkplek over travestie te praten, terwijl dat voor een TG/TS wel van belang kan zijn.
Echter heb ik geen structurele behoefte om het op mijn werk kenbaar te maken. Het is wel zo, dat, net zoals in de kroeg en op straat, je op je werk bij de koffieapparaat weleens grappig bedoelde opmerkingen horen over travestie of transseksuelen die kwetsend zou kunnen zijn, op dezelfde manier als opmerkingen over homo's of allochtonen worden gemaakt. Dat je dagelijks met mensen die neerkijken op wat je bent om moet gaan, zorgt wel voor een stressvolle situatie, want de angst dat men achter komt en dat het negatieve gevolgen kan hebben voor je carriere of voor je omgaan met collega's, is groot. Maar het is wel zo, dat ik zelfs huiverig ben om het te delen met collega's met wie ik op een zeer vriendschappelijke basis omga. Het is wel zo, dat de enige persoon buiten mijn familiekring en een zeer oude vriendin van mij, die ik heb verteld, is een ex-collega met wie ik nog steeds contact hou.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Lisa,Lisa met een S schreef:Het is wel zo, dat, net zoals in de kroeg en op straat, je op je werk bij de koffieapparaat weleens grappig bedoelde opmerkingen horen over travestie of transseksuelen die kwetsend zou kunnen zijn, op dezelfde manier als opmerkingen over homo's of allochtonen worden gemaakt. Dat je dagelijks met mensen die neerkijken op wat je bent om moet gaan, zorgt wel voor een stressvolle situatie, want de angst dat men achter komt en dat het negatieve gevolgen kan hebben voor je carriere of voor je omgaan met collega's, is groot.
Het is in het algemeen zo dat er grappen gemaakt worden over minderheidsgroeperingen. Niet om mensen te kwetsen; daar denkt men niet bij na. En dat wil dan niet altijd een waardeoordeel betekenen. Wanneer men ervaart dat in hun omgeving iemand tot zo'n minderheid behoort, is men over het algemeen veel toleranter en voorzichtiger dan je vooraf denkt. Tenminste, dat is mijn ervaring.
En dat wil niet zeggen dat zulke grappen niet meer gemaakt worden. Alleen zal men het niet doen als je in de buurt bent. Wan thet is niet bedoeld om te kwetsen.
Dus of het nou inderdaad zulke negatieve gevolgen heeft als je ervoor uitkomt? Ik weet het niet. Het kan, maar het hoeft niet. Je hoeft er m.i. zeker niet zo krampachtig over te doen.
Al is dat achteraf natuurlijk gemakkelijker om te zeggen dan vooraf.
Cyn.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ik denk dat mensen uit minderheidsgroeperingen zowieso moeite hebben om daarvoor uit te komen. Ik hoorde laatst iemand zeggen dat ongeveer 1:6 mensen homo is. Als dat zo zou zijn dan zouden binnen de ICT-afdeling op het werk (zo'n 90 man) er 15 homo's en lesbiennes moeten zijn. Ik weet van 2 mensen dat ze homo zijn, deze mensen worden goed geaccepteerd (natuurlijk wordt er wel eens een toespeling gemaakt, maar zelf maken ze ook wel toespelingen op hun eigen homo-zijn). Wie zouden toch die overige 13 zijn? Natuurlijk, statistiek kan vertekenen, maar toch...
Groetjes,
Frederique
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Ik geloof dat ik het dan echt heb getroffen op mijn werk. Er is niemand die op mij neerkijkt, en heb dan ook (nog) geen negatieve gevolgen ondervonden over wat ik ben. Ik ervaar eerder het tegenovergestelde: ik kan geen afdeling van het bedrijf binnen lopen of men vraagt mij het hemd van het lijf. Men is serieus geintresseerd, en men vind het allemaal prachtig! Mooier kan je het toch niet treffen, toch?Lisa met een S schreef:Het is wel zo, dat, net zoals in de kroeg en op straat, je op je werk bij de koffieapparaat weleens grappig bedoelde opmerkingen horen over travestie of transseksuelen die kwetsend zou kunnen zijn, op dezelfde manier als opmerkingen over homo's of allochtonen worden gemaakt. Dat je dagelijks met mensen die neerkijken op wat je bent om moet gaan, zorgt wel voor een stressvolle situatie, want de angst dat men achter komt en dat het negatieve gevolgen kan hebben voor je carriere of voor je omgaan met collega's, is groot.
Nu ben ik wel van mening dat dat voor het overgrote deel van jezelf afhangt, hoe je het brengt enz.
Liefs,
Kitty.
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Ten eerste, Kitty, het is zoals Cynthia het zegt, dat in jouw geval, het al bekend is, en dat niemand in jouw gezicht jou wilt kwetsen. Het gaat erom wat er achter jouw rug wordt gezegd.
En dan heb ik het over de opmerkingen die ik hoor, omdat men het juist niet weet dat ik travestiet ben. En natuurlijk zou dat anders worden als ik er geen geheim van maakte.
En dat het wel negatieve gevolgen voor je kunt hebben, ken ik wel een paar voorbeelden van. Echter is het niet aan mij om die verhalen door te vertellen. Maar het gaat niet altijd makkelijk -- en het is juist hoe vaak het wel of niet goed gaat, en onder welke omstandigheden, dat Paul probeert er achter te komen.
Lisa
En dan heb ik het over de opmerkingen die ik hoor, omdat men het juist niet weet dat ik travestiet ben. En natuurlijk zou dat anders worden als ik er geen geheim van maakte.
En dat het wel negatieve gevolgen voor je kunt hebben, ken ik wel een paar voorbeelden van. Echter is het niet aan mij om die verhalen door te vertellen. Maar het gaat niet altijd makkelijk -- en het is juist hoe vaak het wel of niet goed gaat, en onder welke omstandigheden, dat Paul probeert er achter te komen.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Dat er achter mijn rug om geroddeld wordt - daar kon ik mij vroeger druk om maken, nu niet meer. Tuurlijk hoor ik via via ook wel dingen over mij die niet voor mij bestemd waren (een kwestie van op het juiste moment op de juiste plaats zijn?) , maar ik kan er goed mee overweg - met wat humor en zelfspot. Ik ben dan ook van mening dat geroddel vooral ontstaat wanneer men twijfelt over iemand. Wanneer iemand op de werkvloer verschijnt met wat make-up op, of met een wat afwijkende kledingstijl, dan zullen de geruchten niet van de lucht zijn. Wanneer je dat voor bent kun je m.i. veel voorkomen.
Mijn bekendmaking dat ik voortaan als Kitty op de werkvloer zou verschijnen heb ik geplaatst in een 5 pagina groot artikel in het personeelsblad. Echt nieuws was het niet meer, want ik heb al jaren als androgyn meegelopen, en het krantenartikel over mij als zeemeermin heeft maandenlang prominent in de kantine gehangen. Dat ik "om" zou gaan wist men eigenlijk al, vraag was meer "wanneer".
Kitty.
Mijn bekendmaking dat ik voortaan als Kitty op de werkvloer zou verschijnen heb ik geplaatst in een 5 pagina groot artikel in het personeelsblad. Echt nieuws was het niet meer, want ik heb al jaren als androgyn meegelopen, en het krantenartikel over mij als zeemeermin heeft maandenlang prominent in de kantine gehangen. Dat ik "om" zou gaan wist men eigenlijk al, vraag was meer "wanneer".
Kitty.