Nog even over de testen, en dan eigenlijk de test die we misschien wel allemaal eens hebben gedaan, de COGIATI test. Ik weet niet of je die test hebt gemaakt Dhiamara, maar persoonlijk vind ik het een niet zo representatieve test.
Waarom eigenlijk ?
De antwoorden zijn "te leuk". Je bent eerder geneigd om de antwoorden te kiezen die je het liefst zou willen hebben dan dat ze daadwerkelijk van toepassing op je situatie zijn. En dan heb ik het nog niet over het feit dat b.v. "A" altijd de laagste score heeft en "D" de hoogste.
De uitkomst van de test is dus te beinvloeden. Bijvoorbeeld: een van de vragen die ik eens zag bij een COGIATI test ging over het feit dat als je een toverstafje zou hebben, je die zou gebruiken om je uiterlijke kenmerken te veranderen en dan wel: niet/af en toe/meestal/altijd.
Nu ben je al in bepaalde mate genderdysfoor (of wat momenteel de gangbare term is), want anders zat je die test niet te maken: dus met zo'n vraag word je wel naar de mond gepraat. Het zegt dus misschien over wat je wil, maar dat hoeft nog niet in overeenstemming te zijn met wat je dan ook bent ? Ik heb het idee dat dat gebeurt met meer van dat soort testjes die op internet circuleren.
Daarom vond ik
deze test ook veel leuker om te maken. Deze is niet op ons "georienteerd" maar heeft er wel mee te maken. En bij de meeste vragen kan je ook niet direct zien hoe goed je scoort, wat me wel een pluspunt lijkt. Met dank aan Josette voor het eerder posten
hier