Transamerica film

Algemeen

Moderator: Moderators

adriana
Eredivisie

Transamerica film

Bericht door adriana »

Hi,

zojuist deze film, Transamerica, gezien en is eindelijk weer eens een film die behalve goed gemaakt is, transseksualiteit belicht in een praktische levens situatie waarin een ander een onverwachte rol gaat spelen.

Zonder de plot hier verder te vertellen, geeft het weer dat een TS die al genoeg een zichzelf heeft plotseling temaken krijgt met een zoon uit een verleden waar ze geen weet van had. Dus meer een film waarin TS de basis, is maar de story line haar zoon betreft. De nodige humor ontbreekt ook niet.

De TS gespeeld door een vrouw Felicity Huffman (speelt in desperate housewives) lijkt misschien een rare keuze een vrouw die een man is en dan weer een vrouw, maar ik vind het zeer geslaagd en in feite ook wat baanbrekend dat zij dit heeft aangedurft.

Zij heeft zich heel goed voorbereid op deze rol, heeft tijd doorgebracht in de gender communitie in Amerika.
Ze heeft ook gezegd dat ze zich in de rol als TS fijn voelde.

De film heeft zeer veel aandacht gekregen in Amerika maar ook internationaal, er zijn sinds december 2005 (film was toen klaar), al 7 buitenlandse prijzen gewonnen en de film is genomineerd voor een Oscar en de Golden Globes.

De film is nog niet op DVD te verkrijgen maar ik denk dat als dit zo is dat Amazon.com een van de eerste mogenlijkheden zal zijn

gr/Adriana

"Life is more than the sum of its parts" :roll: - (naar Transamerica)
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Transamerica was de openingsfilm van de Transgender Filmfestival 2005 in Amsterdam. Begin maart 2006 wordt het verwacht in de nederlandse bioscopen.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi,

Felicity Huffman heeft de Golden Globe gewonnen voor best drama actress
in de film Transamerica.

Dit betekend dat een groot publiek deze film zal gaan zien wat goed zal zijn voor de transgender communitie in het algemeen.

Ook een andere film Broke Back Mountain, een film over 2 homoseksuele cowboy's, heeft meerdere Golden Globes gewonnen, in feite de meeste van allen.

Als het een teken is van een veranderende tijd, speciaal in Amerika, dat 2 films gaande over transseksualiteit en homoseksualiteit in 1 jaar in de top zitten gaan we de goede kant uit.

groetjes Adriana
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hallo,

De film Transamerica wordt vanaf 20 april in de bioskopen verwacht, zie hier
Daarnaast draait, vanaf 4 mei, ook de film Breakfast on Pluto in de bioskopen, zie hier.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hallo,

Vanaf morgen dus Transamerica in de Nederlandse bioskoop. Althans: helaas alleen in Pathé Buitenhof in Den Haag :-( . Mocht je in de buurt van Den Haag wonen: volgens de agenda van Pathe is'ie elke avond om 20:50 te zien, daarnaast op donderdag 20, maandag 24 en dinsdag 25 april ook om 13:40 en 16:00.

Zie ook de site van Pathe

Groetjes,

Frederique
Carin
ff weer wat posten

Recensie

Bericht door Carin »

Ik heb net de recensie gelezen over Transamerica en eerlijk gezegd zit ik nu een beetje met kromme tenen...
De recensent schrijft dat transseksueel Bree perfect neergezet wordt door Huffman met een zware, monotone stem, een overmatige make-up en afgedragen Mart-Visser pakjes (in eerste instantie zuurstok-roze ook nog). Verder ontbrak in zijn lijst van trans-films de naar mijn smaak beste tot nu toe (Different for Girls).
Ik vraag me dus nu even af wie zijn huiswerk niet goed gedaan heeft: de regisseur: want dat tamelijk overtrokken beeld dat beschreven wordt hebben we allemaal wel een poosje neergezet maar niet zo gek lang (ik tenminste na transitie niet meer) of de recensent...

Groetjes, Carin.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Of het beeld dat Felicity Huffman schetst van een transseksueel echt of niet echt is, is van secondaire belang als het beeld wel op een positieve manier bijdraagt aan de emancipatie en acceptatie van transseksuelen in Amerika en elders. Je moet je eigenlijk afvragen of het meer geloofwaardig was geweest als Felicity Huffman Bree had gespeeld zoals ze normaal eruitziet en loopt; had de doorsnee publiek haar als een geloofwaardig transseksueel gezien en had het beter bijgedragen aan het acceptatie van transseksuelen. Soms moet een artiest toch wel de werkelijkheid verdraaien om de gewenste effect te bereiken.

Overigens staat de tekst van de interview met Felicity Huffmann nu online hier.

Lisa
Carin
ff weer wat posten

Transamerica

Bericht door Carin »

Nou Lisa, dat vraag ik me toch even af...
Hufmann stelt zelf (zo te horen analoog aan je zelf) dat als je de mensen in de bioscoopstoel hebt je begrip aankweekt.
Dat heb ik zelf niet altijd zo ervaren want de indruk kan dan nog steeds positief of negatief uitvallen. Persoonlijk ben ik ook nooit blij geweest met de indruk die ons eigen boegbeeld Kelly neergezet heeft. Ik heb er vooral op mijn werk moeite mee gehad om duidelijk te maken dat ik niet haar leefstijl heb.
Helaas is het zo dat je als minderheidsgroep altijd met een dubbele norm beoordeeld wordt en alles dat naar excentriciteit ruikt enorm uitvergroot wordt. De meest positieve uitzending in mijn opinie was de EO uitzending van 'Jong' in 2004. Die blonk uit in modaliteit en zowel mijn ouders als ik hebben daar veel positieve reacties door gekregen.
Begrijp me goed, ik heb de film niet eens gezien dus ik kan er niets van zeggen maar ik heb wel geleerd voorzichtig te zijn met indrukken. Voor mijn favoriet 'Different for Girls' wordt dat door hoofdrolspeler Steven Mackintosch zelf het best uitgedrukt met: 'wat me in de rol van Kim vooral aansprak is dat ze een rustig, bijna conservatief type is'.

Carin.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Re: Transamerica

Carin schreef:Hufmann stelt zelf (zo te horen analoog aan je zelf) dat als je de mensen in de bioscoopstoel hebt je begrip aankweekt.
Dat heb ik zelf niet altijd zo ervaren want de indruk kan dan nog steeds positief of negatief uitvallen.
Het is wel hun doelstelling om begrip te kweken. Er zul inderdaad altijd mensen zijn voor wie het averrechts werkt, maar a) ik denk niet dat het negatieve invloed zou hebben op mensen die er al begripvol waren. Dus iedere persoon die het wel positief bereikt is eentje meer. Het is misschien niet zo een goede film als "Different for Girls" (dat kan ik niet beoordelen), maar heeft wel veel meer publiek bereikt.
Carin schreef: Persoonlijk ben ik ook nooit blij geweest met de indruk die ons eigen boegbeeld Kelly neergezet heeft. Ik heb er vooral op mijn werk moeite mee gehad om duidelijk te maken dat ik niet haar leefstijl heb.
Maar dankzij Kelly is er in ieder geval een transseksueel waarmee je wordt vergeleken. Voordat zij in beeld kwam, was het enige wat mensen wisten Nicky Nicole, en werden travestieten en transen op een hoop gezet. Ik kan er wel een paar betere rolmodels voor transen bedenken, maar ze hebben zelf besloten om stealth te gaan en het niet aan de grote klok te hangen. En je kunt wel zeggen wat je wilt over Kelly, maar m.i., heeft ze wel laten zien dat een transvrouw mooi kan zijn, overtuigend vrouwelijk (hoewel enigzins karikaturaal), en in ieder geval niet zielig.
Carin schreef:De meest positieve uitzending in mijn opinie was de EO uitzending van 'Jong' in 2004. Die blonk uit in modaliteit en zowel mijn ouders als ik hebben daar veel positieve reacties door gekregen.
Het was inderdaad erg goed, maar om het te vergelijken met een speelfilm is wel appels met peren, nietwaar?
Carin schreef:Begrijp me goed, ik heb de film niet eens gezien dus ik kan er niets van zeggen maar ik heb wel geleerd voorzichtig te zijn met indrukken.
Ik ook niet, dus het kan best dat wij allebei van mening veranderen nadat wij het hebben gezien.

Groetjes,
Lisa
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Film
Worst

Voor Desperate housewifes was Felicity Huffman (Lynette) een van die vele Hollywood-actrices die meer naar werk zochten dan echt werkzaam waren. Daarom had zij twee jaar geleden alle tijd om zich te storten op de onafhankelijke productie Transamerica, een sympathieke, voorspelbaar verlopende roadmovie met een ongebruikelijk startpunt. Het duurde even, maar de rest is geschiedenis. Huffman werd genomineerd voor een Oscar, terwijl zij inmiddels dankzij Desperate housewifes een wereldberoemde televisiester was geworden. Een bizar toeval is dat Huffmans personage in Transamerica Bree heet, dezelfde naam als een van de Housewifes. Bree in Transamerica is een transseksuele man die uiterlijk al helemaal vrouw is en op het punt staat zijn definitieve geslachtsoperatie te ondergaan. Vanuit zijn huis in een arme wijk van Los Angeles belt hij als telemarketeer onwillige vreemdelingen op met de bedoeling onnodige spullen te verkopen. Tussen twee telefoongesprekjes in wordt Bree zelf gebeld. Aan de lijn meldt zich Toby, een weggelopen jongen die in een New Yorkse gevangenis zit en naar zijn vader vraagt. Bree doet een schokkende ontdekking. Deze Toby blijkt zijn eigen zoon te zijn, het resultaat van een vroegere relatie die voor Bree emotioneel al volledig lesbisch was, maar biologisch gezien nog steeds heteroseksueel. Met tegenzin vliegt Bree naar New York om daar de borgsom voor Toby te betalen. Hij doet zich voor als maatschappelijk werkster die door de kerk is gestuurd om de jongen te begeleiden naar zijn vader. Maar Toby zelf blijkt niet de keurigste zoon die een vader zich kan voorstellen: hij verdient zijn brood door volwassen mannen seksuele diensten te bewijzen. In een derdehands auto gaan zij op weg, volgens de onwetende Toby naar zijn vader. Tijdens de lange rit zullen Bree en zijn zoon enkele verrassende ontdekkingen over elkaar doen. Toby kan zich opmaken voor de grootste schok, als hij per ongeluk de maatschappelijk werkster langs de weg staand ziet plassen: wat heeft zij daar uit haar broek hangen? (Frans P. Wollrabe)

Transamerica, vanaf 20 april
(Bron: Gaykrant)
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Op de een-of-andere manier valt het mij tegen dat juist de Gay-krant (die toch beter zou moeten weten?) een m/v-transseksueel voortdurend met "hij" aanspreekt...

Groetjes,

Frederique
Wendy S
ff weer wat posten

Bericht door Wendy S »

"go with you flow"
Guest0
ForumFan

Bericht door Guest0 »

Heb die film paar dagen geleden gezien, en ik vindt het niet echt een geweldige film..

Different for girls (1996) lijkt me wel een leuke film, maar die kan ik nergens vinden. :P
Wendy S
ff weer wat posten

Bericht door Wendy S »

Luciel schreef:Heb die film paar dagen geleden gezien, en ik vindt het niet echt een geweldige film..

Different for girls (1996) lijkt me wel een leuke film, maar die kan ik nergens vinden. :P
Misschien op www.bol.com ?

Liefs, Wendy.
"go with you flow"
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hallo,

Met interesse heb ik de recentie over de film "Transamerica" gelezen in de Gaykrant nr 554 (p. 46). Helaas spreekt de redacteur telkens in de hij-vorm over de hoofdpersoon Bree. Jammer, want transseksuelen zijn per definitie tenslotte vrouwen in een mannenlichaam. Ik vind het ongepast om iemand, als iemand zo ver in haar transitie zit dat ook de buitenwereld een vrouw in haar ziet, nog met de mannelijke aanspreekwoorden aan te spreken. Dit taalgebruik doet voor mij afbreuk aan de rest van de recentie.

Wilt u deze kritiek aan Frans P. Wollrabe doorgeven?

Bij voorbaat dank!

Groetjes,

Frederique Retsema
N.B: Ik leef tussen de genders in, is het mogelijk om de aanspreektitel "Dhr" bij het toesturen van de Gay Krant te verwijderen?
Plaats reactie