De laatste tijd ben ik bezig met een vraagstuk, waar ik zelf niet uit kom.
Nu hoop ik dat ik niemand kwets, of bij iemand frustraties oproep, maar ik zou graag toch een open vraag neer willen leggen, in de hoop dat jullie me zouden helpen.
Zoals jullie vast wel gemerkt zullen hebben, en zoals ik ook regelmatig binnen dit forum lees, wordt er door de omgeving nogal verschillend op ons gereageerd, wanneer wij naar buitentreden als het andere geslacht.
De één reageert onverwacht positief, en anderen reageren nogal terughoudend. Doordat er zijn in mijn omgeving iemand is die ook af en toe naar buitentreed als het andere geslacht, ervaar ik nu van dichtbij hoe mensen er mee om gaan. Naar mij toe wordt er vrijuit over gepraat, omdat er eigenlijk nog niemand is die van mijn gender-problematiek af weet. Daardoor ervaar ik dat er ook mensen zijn die het wel accepteren, maar er verder niets mee te maken willen hebben. Kort gezegd: Ze weten het wel, maar willen het nooit zien.
Bij die andere persoon is er nu een conflictsituatie ontstaan, omdat hij, tegen alle gemaakte afspraken in, als vrouw naar een feest is gekomen. Van te voren was hem duidelijk medegedeeld dat hij welkom was, zolang hij niet als vrouw gekleed kwam.
Nu vraag ik me af in welke mate we onszelf kunnen / moeten zijn, en in hoe verre we ons (laten) beperken door onze omgeving.
Op zich wil ik geen aanstoot geven naar mijn omgeving toe, dus vanuit die gedacht zou ik me, vooral op bijzondere gelegenheden, aanpassen. Aan de andere kant mag iedereen komen, gekleed zoals hem / haar goeddunkt. Dus waarom zouden wij dan niet mogen komen zoals we zijn?
Overigens maakt deze situatie de drempel voor mij wel erg hoog om mijn omgeving te vertellen dat ik ook zo ben. Zeker omdat die andere persoon al vaker op provocerende wijze als vrouw naar buiten is getreden en daar absoluut geen "vrienden" mee heeft gemaakt. Nu ben ik bang, dat ik, wanneer ik vertel ook zo te zijn, direct vergeleken wordt met die andere persoon. Kort gezegd: in hetzelfde hokje wordt geplaatst.
Terwijl ik het nog nooit tegen een buitenstaander heb verteld, omdat ik niemand wil kwetsen.
Ik heb inmiddels geen idee meer hoe ik hier mee om moet gaan. Wie heeft er een goed advies voor me?

Groetjes,
Monique.