Spijt van geslachtsoperatie
Moderator: Moderators
Hmmmmmmmmmmmmmmmm..............beetje vreemd allemaal.........in de eerste plaats word het woord 'transvestite' gebruikt, en we weten allemaal dat dat iets compleet anders is dan 'transsexual' toch? Daarbij kan de persoon 'geen fun meer hebben met mannen, omdat ie nu een vrouw is', en wie zegt dat alle mannen per defenitie homo zijn? Er bestaan ook bi mannen namelijk.
Voor wat betreft de discussie over FFS/epi: de meeste transen (en sommige tv's) mochten willen dat ze na FFS/epi onvoorwaardelijk als vrouw worden gezien. Baardloosheid, een vlak voorhoofd, een kleine kin en kaak zijn betrekkelijk kleine onderdelen van vrouwelijkheid, maar beslist niet alleszeggend. Na FFS/epi blijft er bij de meeste TS'en nog meer dan genoeg over wat op hun verleden als man wijst, zoals een stierenek, brede schouders, massieve romp zonder taille, knoestige armen en benen, grote handen en voeten, een mannenstem, om van het bewegingsapparaat nog maar te zwijgen. Een van deze dingen, of meerdere, of allemaal........
Maw: ook na FFS/epi kan een 'spijtoptant' nog gemakkelijk als man bleven leven hoor. Hooguit een qua gezicht wat zachter en jonger ogende man.
Voor wat betreft een misplaatste SRS: tjah, dat kunnen Jan en Jannie met de pet idd niet zien, wat zich zoal tussen de benen van deze of gene bevindt, maar het betreft wel degelijk de kern van de (misplaatste) identiteit van de betrokken persoon.
Peggy Cohen heeft ooit iets heel treffends gezegd over gender-identiteit: 'Wie zegt dat als je als vrouw of als man wilt leven daar perse een vagina of een penis bij hoort'?
Zo denk ik er ook over, een setje genitalieen is een cruciaal detail mbt gender, maar zeker niet alleszeggend. Gender bestaat uit meer dan dat.
En ja, de volle verantwoordelijkheid ligt bij de SRS patient, en niet de betreffende chirurg.
Groetjes Mila.
Voor wat betreft de discussie over FFS/epi: de meeste transen (en sommige tv's) mochten willen dat ze na FFS/epi onvoorwaardelijk als vrouw worden gezien. Baardloosheid, een vlak voorhoofd, een kleine kin en kaak zijn betrekkelijk kleine onderdelen van vrouwelijkheid, maar beslist niet alleszeggend. Na FFS/epi blijft er bij de meeste TS'en nog meer dan genoeg over wat op hun verleden als man wijst, zoals een stierenek, brede schouders, massieve romp zonder taille, knoestige armen en benen, grote handen en voeten, een mannenstem, om van het bewegingsapparaat nog maar te zwijgen. Een van deze dingen, of meerdere, of allemaal........
Maw: ook na FFS/epi kan een 'spijtoptant' nog gemakkelijk als man bleven leven hoor. Hooguit een qua gezicht wat zachter en jonger ogende man.
Voor wat betreft een misplaatste SRS: tjah, dat kunnen Jan en Jannie met de pet idd niet zien, wat zich zoal tussen de benen van deze of gene bevindt, maar het betreft wel degelijk de kern van de (misplaatste) identiteit van de betrokken persoon.
Peggy Cohen heeft ooit iets heel treffends gezegd over gender-identiteit: 'Wie zegt dat als je als vrouw of als man wilt leven daar perse een vagina of een penis bij hoort'?
Zo denk ik er ook over, een setje genitalieen is een cruciaal detail mbt gender, maar zeker niet alleszeggend. Gender bestaat uit meer dan dat.
En ja, de volle verantwoordelijkheid ligt bij de SRS patient, en niet de betreffende chirurg.
Groetjes Mila.
-
- ForumFan
Ja, de meeste reacties zijn dat de 'patient' hier zelf de verantwoordelijke is. Dat zou ook mijn idee zijn. In dat geval weet immers iedereen waar hij/zij aan toe is. Iedereen weet dan zijn eigen verantwoordelijkheid. Voor de situatie in Thailand gaat dat mogelijk ook wel op. Jij vraagt, zij draaien. Maar in de Nederlandse situatie is er wel degelijk sprake van een selectie en geschiktheidsprocedure. En de bedoeling van die procedure is echt niet alleen om de kosten te bewaken. Wanneer er dan duidelijk iets misgaat, zullen de betrokkenen toch echt hun verantwoordelijkheid moeten nemen, lijkt mij. En eventueel kan dat mijns inziens wel degelijk via een juridische procedure worden afgedwongen. Een medicus etc. die blundert is uiteindelijk wel aansprakelijk, hoewel het in Nederland vaak heel moeilijk is je gelijk te halen.
Een tweede reden waarom dat 'de client vraagt, de dokter levert' principe niet altijd opgaat, is dat de client natuurlijk wel in staat moet worden geacht, zelf zo'n ingrijpende en moeilijke beslissing te nemen. Wanneer je als arts of als medisch team toch aan de slag gaat, terwijl je in feite weet of kunt weten, dat dat voor de betrokkene de vraag is, ben je in ieder geval ethisch gezien volstrekt verkeerd bezig.
Maar wat Mila opmerkt, verdient misschien wel wat meer aandacht. Het hele interview is nogal vreemd en vaag. Ook de bron en de site blijven voor mij nogal vaag. Aan de andere kant: er zijn echt wel meer spijtoptanten te vinden. Dus aan het probleem in het algemeen doet dat misschien niet zoveel af.
Groet, Kim D.
Een tweede reden waarom dat 'de client vraagt, de dokter levert' principe niet altijd opgaat, is dat de client natuurlijk wel in staat moet worden geacht, zelf zo'n ingrijpende en moeilijke beslissing te nemen. Wanneer je als arts of als medisch team toch aan de slag gaat, terwijl je in feite weet of kunt weten, dat dat voor de betrokkene de vraag is, ben je in ieder geval ethisch gezien volstrekt verkeerd bezig.
Maar wat Mila opmerkt, verdient misschien wel wat meer aandacht. Het hele interview is nogal vreemd en vaag. Ook de bron en de site blijven voor mij nogal vaag. Aan de andere kant: er zijn echt wel meer spijtoptanten te vinden. Dus aan het probleem in het algemeen doet dat misschien niet zoveel af.
Groet, Kim D.
- Chantal C.
- Forumdiva
Ik ben het hier niet mee eens. Je neemt zelf de beslissing om naar een genderteam te gaan. Geloof me, er lopen er genoeg rond die dingen verzwijgen, dingen verdraaien, dingen verzinnen om alsnog groen licht te krijgen (ik zelf overigens niet, maar dat terzijde). Kan je dan een medicus verantwoordelijk stellen voor het niet kloppende verhaal van zijn/haar patient?kim dietrich schreef:Wanneer er dan duidelijk iets misgaat, zullen de betrokkenen toch echt hun verantwoordelijkheid moeten nemen, lijkt mij. En eventueel kan dat mijns inziens wel degelijk via een juridische procedure worden afgedwongen.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Kim, om dit soort problemen zoveel mogelijk te voorkomen is er die moeizame selectieprocedure. Maar je kunt nooit uitsluiten dat er wel eens iemand dorrheen glipt. Zoals Chantal al schreef, zijn er best wel mensen die de waarheid geweld aandoen om maar het groene licht te krijgen.kim dietrich schreef:Maar in de Nederlandse situatie is er wel degelijk sprake van een selectie en geschiktheidsprocedure. En de bedoeling van die procedure is echt niet alleen om de kosten te bewaken. Wanneer er dan duidelijk iets misgaat, zullen de betrokkenen toch echt hun verantwoordelijkheid moeten nemen, lijkt mij.
En het is nou eenmaal niet mogelijk om in iemands hoofd te kijken.
Daar kun je de medici niet verantwoordelijk voor stellen.
Er is wel een afdoende manier om spijtoptanten te voorkomen: stoppen met de gehele behandeling. Maar daarmee creëer je meer problemen dan je oplost.
Ik blijf erbij dat wanneer het een keer mis gegaan is, dat dan de grootste verantwoordelijkheid ligt bij de hulpzoeker, niet bij de hulpverlener.
Cyn.
- esther-marye
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Er kan moeilijk iemand van het VU of het AZG 24 / 7 je in de gaten houden of je bijvoorbeeld de RLE wel doet. Ken de verhalen wel van mensen die keurig als het "gewenste geslacht" naar het ziekenhuis gaan en thuis leven zoals voorheen.
Men gaat er van uit dat je dat doet, Het is namelijk jou "keuze" !!
In NL is het intensieve voor tracject om te kijken of het niet om een boorderleiner of schiezofrenie patient gaat. Dus iemand die 100 % kan nadenken over zijn / haar doen en laten.
Met betreking op Thailand is het ook niet helemaal waar van u betaald wij draaien, Er werd wel degelijk om medichische informatie vanuit Nederland aan mij gevraagd. En om bewijzen van RLE, (paspoort met nieuwe foto, e.d)
Zoals hier ook al is gezegt, er zijn er genoeg die een verhaal in elkaar draaien om groen te krijgen, en deze mensen gaan zich zelf nog wel tegen komen in de toekomst.
Men gaat er van uit dat je dat doet, Het is namelijk jou "keuze" !!
In NL is het intensieve voor tracject om te kijken of het niet om een boorderleiner of schiezofrenie patient gaat. Dus iemand die 100 % kan nadenken over zijn / haar doen en laten.
Met betreking op Thailand is het ook niet helemaal waar van u betaald wij draaien, Er werd wel degelijk om medichische informatie vanuit Nederland aan mij gevraagd. En om bewijzen van RLE, (paspoort met nieuwe foto, e.d)
Zoals hier ook al is gezegt, er zijn er genoeg die een verhaal in elkaar draaien om groen te krijgen, en deze mensen gaan zich zelf nog wel tegen komen in de toekomst.
Groetjes
-
- ForumFan
Wordt dat iedereen dan wel goed duidelijk gemaakt dat het zijn/haar eigen beslissing is? Ik ben in het verleden wel eens een TS tegengekomen voor wie dit punt kennelijk niet duidelijk was. Verder was het voor mijn idee ook nog al een labiel persoon. Twee aspecten die ik nog al merkwaardig vond gegeven dat er zo'n zware selectieprocedure is. Misschien is de procedure wel lang en uitgebreid maar focust men niet op de juiste kriteria. Ik noem maar een mogelijkheid. En natuurlijk kun je dat de chirurg niet aanrekenen, maar er zit toch ook een psycholoog in het team. Is er eigenlijk onderzoek waaruit blijkt hoevaak die selectieprocedure goed gaat en hoevaak hij fout gaat?
Groet, Kim D.
Groet, Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
- Chantal C.
- Forumdiva
Ja. Je dient zelfs een contractje te ondertekenen.kim dietrich schreef:Wordt dat iedereen dan wel goed duidelijk gemaakt dat het zijn/haar eigen beslissing is?
Hoe wil je zoiets onderzoeken? Als een patient niet eerlijk is, zal zo'n onderzoek altijd uitwijzen dat de beslissing klopte. De patient is altijd zelf verantwoordelijk. Niet eerlijk zijn heb je alleen jezelf mee, vind ik.kim dietrich schreef:Ik ben in het verleden wel eens een TS tegengekomen voor wie dit punt kennelijk niet duidelijk was. Verder was het voor mijn idee ook nog al een labiel persoon. Twee aspecten die ik nog al merkwaardig vond gegeven dat er zo'n zware selectieprocedure is. Misschien is de procedure wel lang en uitgebreid maar focust men niet op de juiste kriteria. Ik noem maar een mogelijkheid. En natuurlijk kun je dat de chirurg niet aanrekenen, maar er zit toch ook een psycholoog in het team. Is er eigenlijk onderzoek waaruit blijkt hoevaak die selectieprocedure goed gaat en hoevaak hij fout gaat?
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Dit ken ik nie, heb ik nooit moeten tekenen
Maargoed.....wie wel eerlijk is bij het wereld-grootste genderteam werd ook maar tegen gehouden en aan lang lijntje gehouden.....
......ik ben ook spijtoptant en jawel in die opzichte, altijd eerlijk tegen het team te zijn geweest....en ja, daar heb ik behoorlijk spijt van
En een geval zoals van dit video, nou zeg.....ik wil niet over andere oordelen, staat mij niet toe, ook moet ik dit niet met mijn situatie vergelijken, zoals dit merdere dames hier doen......wie genderdysfoor is, valt enkel en alleen door de patient in kwestie te gebeuren en door niemand anders
Wie nou over zulke gevallen oordeelt of zich ermee vergelijkt, heeft mogelijk zelf een probleem
En Cynthia, je zegt het goed........
......ik zie deze spijtie wel na de operatie nog in leven, dus zo erg zal het verdriet dus niet zijn, ook zijn er blijkbaar uit dit feit geen fouten gedaan zijdens de hulpverleners......uiteindelijk hoort er wel wat bij, zich voor een operatie op tafel te leggen, dat doe je niet zomaar.......
......wel zijn we allemaal mensen, en zoals hier op deze site veel gezien, verandert elke mens in loop van de jaren en belangen van toen, zijn mogelijk morgen al heel anders, dat vergeten de hardcore-transjes vaak genoeg .......ik bedoel nu diegenen, die zich niet in kunnen denken in andermans situaties en alles en altijd met hun situatie vergelijken en daar bij de *ik-vorm* blijven.......
Groetjes
Maargoed.....wie wel eerlijk is bij het wereld-grootste genderteam werd ook maar tegen gehouden en aan lang lijntje gehouden.....
......ik ben ook spijtoptant en jawel in die opzichte, altijd eerlijk tegen het team te zijn geweest....en ja, daar heb ik behoorlijk spijt van
En een geval zoals van dit video, nou zeg.....ik wil niet over andere oordelen, staat mij niet toe, ook moet ik dit niet met mijn situatie vergelijken, zoals dit merdere dames hier doen......wie genderdysfoor is, valt enkel en alleen door de patient in kwestie te gebeuren en door niemand anders
Wie nou over zulke gevallen oordeelt of zich ermee vergelijkt, heeft mogelijk zelf een probleem
En Cynthia, je zegt het goed........
......zwart/wit-denken zoals, we moeten zulke gevallen voor zich zelf beschermen, want un doos is voor deze persoon mogelijk niet goed en we hebben een spijtie, gaat dus niet op, want geven we geen toestemming, krijgen wij een patient, die erg ongelukkig blijft, mogelijk suïcide pleegt.....Er is wel een afdoende manier om spijtoptanten te voorkomen: stoppen met de gehele behandeling. Maar daarmee creëer je meer problemen dan je oplost.
......ik zie deze spijtie wel na de operatie nog in leven, dus zo erg zal het verdriet dus niet zijn, ook zijn er blijkbaar uit dit feit geen fouten gedaan zijdens de hulpverleners......uiteindelijk hoort er wel wat bij, zich voor een operatie op tafel te leggen, dat doe je niet zomaar.......
......wel zijn we allemaal mensen, en zoals hier op deze site veel gezien, verandert elke mens in loop van de jaren en belangen van toen, zijn mogelijk morgen al heel anders, dat vergeten de hardcore-transjes vaak genoeg .......ik bedoel nu diegenen, die zich niet in kunnen denken in andermans situaties en alles en altijd met hun situatie vergelijken en daar bij de *ik-vorm* blijven.......
Groetjes
Geen Seks Met Nazis --> hier niet op klikken <--
- Chantal C.
- Forumdiva
Bij iedere operatie (zeker zo'n zware als een SRS) hoort een periode van herstel en pijn. Nu is die pijn voor een ieder anders. De ene persoon heeft een hoge pijngrens, de ander een lage.Patricia27 schreef:Hieruit maak ik uit op dat post-op ts-en een veel te rooskleurig beeld geven van de SRS en het herstel.
Een pre-op die denkt dat alles zo makkelijk gaat als bv een pak melk kopen noem ik naief... Of zit ik er naast?
Ik heb intussen heel wat verslagen gelezen van mensen die een SRS hebben ondergaan. Meer als 'voorbereiding' voor wat me straks te wachten staat, al is dat in mijn geval wat lastig (een partial is geen standaard ingreep). Bovenstaand stuk tekst herken ik zeker en heeft meegewogen in mijn keuze om een partial te ondergaan.
Wat me opviel van al die verslagen is dat er natuurlijk complicaties waren. Bloedingen. Pijn. Ellende. Dat kan haast niet anders. Maar na de ingreep, als alles achter de rug is, lijkt het erop dat men er heel makkelijk overheen stapt.
Uit eigen ervaring, toen ik mijn AR heb gehad was dat ook zo. Ik heb me ellendig gevoeld die eerste weken omdat het niet ging zoals het zou moeten. En toch... ruim een half jaar later denk ik wel eens... was dat nou alles?
Kitty.
Wat me opviel van al die verslagen is dat er natuurlijk complicaties waren. Bloedingen. Pijn. Ellende. Dat kan haast niet anders. Maar na de ingreep, als alles achter de rug is, lijkt het erop dat men er heel makkelijk overheen stapt.
Uit eigen ervaring, toen ik mijn AR heb gehad was dat ook zo. Ik heb me ellendig gevoeld die eerste weken omdat het niet ging zoals het zou moeten. En toch... ruim een half jaar later denk ik wel eens... was dat nou alles?
Kitty.
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Mag ik ff zeggun, dat ik 6 weken na de operatie weer vrolijk aan het werk was en na de naoperatie(trouwens gebruikelijk bij mijn operateuse) na twee weken weer vet nachtenlang aan het feesten was ondanks het wondvocht, dat er nog vrij kwam.....
.....ik weet nie waar sommige het over hebben, maar erg zwaar is anders!
Zelfs onze Jos van een bekende nederlandse ziekenhuis wou het me niet geloven, dat deze operatie geen zware impakt heeft gehad op mij, eerder wel de jarelang aan de lijn te worden gehouden van zijn ploeg, wat me echt erg depressief heeft gemaakt toen en wat vele malen zwaarder te doorstaan was met alle ellende vandien, waar ik nu nog de dupe van ben.....kotskrampen krijg ik ervan, echt waar......als ik daaraan terug denk....
.....in duitsland doen ze alles eraan, de transitietijd te doen inkorten, maar hier in NL schiet het voor geen meter op omdat er uns uit zoveel patienten een spijtie tevoorschijn komt.....in duitsland heb je trouwens niet meer spijties dan hier.....dus die zal je altijd houden, hoe je een diagnostiek ook aanpakt! Heel kort met heel veel gesprekken in duitsland of slepend met un paar zoals in Nederland gebruikelijk.....je doet er niks aan, maar dat echte transjes nou eronder moeten lijden, dat is echt skandaleus.....grrrrrr
Me gaat het sinds de operatie fantastisch en ik heb lol in het leven, zij het in de dagelijkse bezigheden of in mijn seksleven......ik voelde me nog nooit zo goed....
Zo dat moest even eruit.....sorry voor de harde taal
Mara
.....ik weet nie waar sommige het over hebben, maar erg zwaar is anders!
Zelfs onze Jos van een bekende nederlandse ziekenhuis wou het me niet geloven, dat deze operatie geen zware impakt heeft gehad op mij, eerder wel de jarelang aan de lijn te worden gehouden van zijn ploeg, wat me echt erg depressief heeft gemaakt toen en wat vele malen zwaarder te doorstaan was met alle ellende vandien, waar ik nu nog de dupe van ben.....kotskrampen krijg ik ervan, echt waar......als ik daaraan terug denk....
.....in duitsland doen ze alles eraan, de transitietijd te doen inkorten, maar hier in NL schiet het voor geen meter op omdat er uns uit zoveel patienten een spijtie tevoorschijn komt.....in duitsland heb je trouwens niet meer spijties dan hier.....dus die zal je altijd houden, hoe je een diagnostiek ook aanpakt! Heel kort met heel veel gesprekken in duitsland of slepend met un paar zoals in Nederland gebruikelijk.....je doet er niks aan, maar dat echte transjes nou eronder moeten lijden, dat is echt skandaleus.....grrrrrr
Me gaat het sinds de operatie fantastisch en ik heb lol in het leven, zij het in de dagelijkse bezigheden of in mijn seksleven......ik voelde me nog nooit zo goed....
Zo dat moest even eruit.....sorry voor de harde taal
Mara
Oh, Mara,
De transitie op zich, ondanks de ellende die ik bij de VU heb gehad, vond ik tot nog toe ook niet bijster zwaar hoor. En is lekker snel gegaan.
Tja, wat m'n SRS betreft.... nog heel eventjes afwachten.... En natuurlijk is m'n ingreep wat minder heftig dan een normale SRS, maar ik ben reeel en dat ook in mijn geval comlpicaties kunnen voorkomen.
Jouw operatie, Mara, is goed verlopen, maar ik ken er ook die wat minder gelukkig waren met alle problemen rondom hun ingreep.
Kit.
De transitie op zich, ondanks de ellende die ik bij de VU heb gehad, vond ik tot nog toe ook niet bijster zwaar hoor. En is lekker snel gegaan.
Tja, wat m'n SRS betreft.... nog heel eventjes afwachten.... En natuurlijk is m'n ingreep wat minder heftig dan een normale SRS, maar ik ben reeel en dat ook in mijn geval comlpicaties kunnen voorkomen.
Jouw operatie, Mara, is goed verlopen, maar ik ken er ook die wat minder gelukkig waren met alle problemen rondom hun ingreep.
Kit.
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Ach das wird schon Kitty....nur keine Angst
Nou ja....hier in het forum heb ik al genoeg over mijn weg bij het VU geschreven en laat het ook maar erbij.....tis ja nu ook verleden tijd.....eindelijk
liefs
Nou ja....hier in het forum heb ik al genoeg over mijn weg bij het VU geschreven en laat het ook maar erbij.....tis ja nu ook verleden tijd.....eindelijk
liefs
Oops!! Ik heb Duits uit m'n pakket geknikkerd....
Ik ben absoluut niet bang voor de ingreep. Ik kijk er met vertrouwen naar uit, ondanks dat ik wellicht de eerste ben in de Benelux die een dergelijke ingreep ondergaat. Maar ik ben ook niet bang dat ik spijt zou hebben van m'n SRS. Niet spijt in de zin van "had ik dat maar nooit gedaan", want dat is niet aan de orde. Maar ik ben ook niet bang dat ik spijt zal krijgen dat ik geen normale SRS laat doen. Naja, mijn beweegredenen mogen nu onderhand wel bekend zijn....
Liefs, Kitty.
Ik ben absoluut niet bang voor de ingreep. Ik kijk er met vertrouwen naar uit, ondanks dat ik wellicht de eerste ben in de Benelux die een dergelijke ingreep ondergaat. Maar ik ben ook niet bang dat ik spijt zou hebben van m'n SRS. Niet spijt in de zin van "had ik dat maar nooit gedaan", want dat is niet aan de orde. Maar ik ben ook niet bang dat ik spijt zal krijgen dat ik geen normale SRS laat doen. Naja, mijn beweegredenen mogen nu onderhand wel bekend zijn....
Liefs, Kitty.
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Hmmmmm, en ik maar denken dat we vanelkaar wouden leren, hahahahaKitty Mermaid schreef:Oops!! Ik heb Duits uit m'n pakket geknikkerd....
Als je maar geen spijt eraan hebt, je duits niet bij te houden
liefs