South Park

Algemeen

Moderator: Moderators

Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Lisa, ja dat is zo....het ligt dan ook eraan in welke leefomgeving we zijn opgegroeit of leven, toch.....

.....maar we zijn hier toch ook om onze meningen te uiten en die mag ook duidelijk verschillen :wink:

Niemand moet zich wat van aantrekken, hoe ik in het leven sta en hoe ik de dingen zie, ik heb zeker ook hier op dit forum un heleboel mensen gekwetst met mijn uitspraken en ook ik had me aan andere hier kunnen storen.....maar dat kun je niet voorkomen, te verschillend zijn de meningen......

Ik heb mijn hele leven als een mengsel tussen punk en truckse geleeft en dat maakt je anders, dan dat je op andere manier je leven leidt of bent opgegroeit......ik ben wel geen iemand die niet respekt voor andere mensen en hun meningen heeft, ook blijkt het soms anders.....

liefs, Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Er is verschil tussen iemand kwetsen en zich gekwetst voelen.
Er zijn mensen die al kwaad worden als je zegt dat je (bijvoorbeeld) hun gordijnen niet mooi vind.
Dat is gewoon een verschil van mening en daar hoef je je niet door gekwetst te voelen of kwaad te worden.
Of moet je dan maar je mond houden over die gordijnen?

Omdat ik enkele van deze figuren in mijn familiekring heb, volg ik deze strategie:
Ik zeg tegen hen nooit uit mezelf wat ik van iets vind.
Als ze aan mij vragen wat ik er van vind, dan zeg ik ook eerlijk mijn mening. Als ze dan nog boos worden, hebben ze dat aan zichzelf te danken.

Dorothy.
A candle loses nothing by lighting another candle.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Dat klinkt wel een beetje als de terreur van de lange tenen Dorothy.

Irene
Kleine stapjes
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Mara schreef:maar zich gekwetst voelen ligt bij jezelf :wink:
Darr heb je 1000% gelijk in... :wink:
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Irene schreef:Dat klinkt wel een beetje als de terreur van de lange tenen Dorothy.
Ach ja, voor de lieve vrede in de familie ga ik erg ver :wink:

Dorothy.
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi Dorothy,

met de lieve vrede in de familie bewaren doe je jezelf over het algemeen te kort, en dat is wat mij betreft geen goed uitgangspunt .

Liefs,

Babette.

De liefde voor de vrijheid is de liefde voor anderen.
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Babette schreef:met de lieve vrede in de familie bewaren doe je jezelf over het algemeen te kort, en dat is wat mij betreft geen goed uitgangspunt .
Och, dat valt wel mee. Zeker als het gaat om zoiets als gordijnen. Wat kan mij het schelen, wat een ander voor de ramen hangt.

Belangrijke onderwerpen ga ik niet uit de weg. Alleen zijn zolangzamerhand ieders meningen en standpunten over de dingen des levens wel bekend. De meeste familieleden zijn onwrikbaar in hun standpunten, dus met hen daarover discusieren heeft ook geen zin.

Dorothy.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

De discussie verplaatst zich van kwetsende humour naar kwetsende opmerkingen in het algemeen.

Misschien ben ik erg ouderwets in mijn opvattingen, maar ik zet ze even neer:

1. Ik zou nooit ongevraagd kritiek leveren over iemand zijn of haar kleding, huisinrichting, kookkunst of manier van opvoeden, of andere dergelijke onderwerpen, alsmede hun creatieve prestaties zoals een schilderij, zang, enz. Positieve commentaar mag altijd, maar, zoals mijn moeder altijd zei, als je niets aardigs te zeggen hebt, zeg maar dan liever niets.

2. Wanneer gevraagd naar mijn mening, zou ik altijd proberen om het dusdanig te verwoorden dat het zo min mogelijk als kwetsend zou kunnen worden ervaren, zonder te liegen. Als ik weet dat iemand extra gevoelig voor iets is, hou ik er rekening mee en probeer ik het net iets meer te verzachten.

3. Als ik langs iemand zou lopen met een glas water in mijn hand, en ik laat het per ongeluk vallen, zou ik direct 'sorry' zeggen. Ik zou niet in eerst instantie reageren met 'och het is maar water' of 'ik deed het niet expres dus zeur er niet over'. Dus als ik iets per abuis zeg dat iemand als kwetsend heeft ervaren, zou ik ook spijt betuigen en zeggen dat het niet mijn bedoeling was om hem te kwetsen. Ik zou niet reageren met 'het was maar een grap, je moet niet zulke lange tenen hebben'. En ook zou ik in de toekomst proberen rekening daarmee te houden.

Zo ben ik opgevoed. Mijn ouders noemde dit beleefdheid, en gedrag die er niet aan voldeed noemde zij onbeleefd.

Ik maak weleens bewust opmerkingen dat ik weet kwetsend zijn, omdat ik kwaad ben en iemand wil kwetsen. Als ik later spijt van heb, dan betuig ik mijn spijt daarvoor. Als niet, laat ik het zo. Maar de opmerkingen zijn juist bedoeld om te kwetsen. Ik zou nooit een opmerking maken die ik verwacht kwetsend kan zijn, zonder er bewust voor te kiezen om iemand te kwetsen.

Daarom heb ik geen waardering voor humour die bewust kwetsend is. Men weet dat er mensen zijn die er gekwetst zullen voelen, maar kiest om het toch te doen, alleen maar om andere mensen te laten lachen. Ik vind dat nog erger dan onbewust kwetsen en weigeren om te verontschuldigen. Het is niet alleen zeggen "ik wist niet dat het jou zou kwetsen, dus zeur er niet over", het is "ik wist WEL dat het jou zou kwetsen maar dat is jouw probleem, niet de mijne". Dat vind ik niet meer maar onbeleefd, maar onbeschoft.

Dit is gewoon mijn mening daarover.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Lisa schreef:De discussie verplaatst zich van kwetsende humour naar kwetsende opmerkingen in het algemeen.
De draad ging in eerste instantie over de transseksueel in South Park, maar dat terzijde.
In feite komt jouw punt over je mening geven over iets, als daarom gevraagd wordt, overeen met mijn visie.
Alleen ga ik niet zover om mijn woorden op een goudschaaltje te wegen. Uiteraard ga ik niet opzettelijk kwetsende dingen zeggen.

Als jij dat onbeschoft (is een verbastering van onbeschaafd, dus hetzelfde) vind, dan is mij dat ook goed. Mijn tenen zijn van een normale lengte :lol:

Om nog even terug te komen op de oorspronkelijke topic. Ik vind South Park vreselijk akelig. Net zoals al die andere Freek&Bram imitaties.
Freek & Bram zijn de grondleggers van deze vorm van "humor", maar deden dit met enige intelligentie. Alle imitators schoppen vooral om het schoppen.

Dorothy.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Hallo Lisa,

Ik ken je niet anders dan door je reacties op dit forum, dus daar moet ik het meedoen. Uit eerdere reacties en je consequente Engelse spelling van het woord humor, leid ik af dat je waarschijnlijk wel gevoelig bent voor de meestal subtiele Engelse humor, die overigens ook best als kwetsend ervaren kan worden. (misschien zie ik het fout).

Je evangelie begrijp ik al ben ik het er helemaal niet mee eens, en uit mijn gezichtspunt hou je je zelf er ook niet altijd aan. Zonder nu direct voorbeelden uit de oude doos te halen om daarmee oude ruzies op te rakelen, stel ik vast dat je soms als een olifant in een porceleinkast tekeer gaat, wat door sommigen als zeer onaangenaam wordt ervaren.

Als je altijd je mond moet houden, omdat je er iemand mee kwetst, dan tast je het wezen van onze democratie aan. Dat noem ik de terreur van de lange tenen. Juist deze groeperingen dienen consequent geconfronteerd te worden met het feit dat zij niet alleen uitmaken wat de normen en waarden zijn, zodat ze er aan gaan wennen. Als we constant ons mond houden, denken ze straks nog altijd dat ze gelijk hebben.

Irene
Kleine stapjes
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Dorothy schreef:In feite komt jouw punt over je mening geven over iets, als daarom gevraagd wordt, overeen met mijn visie.
Alleen ga ik niet zover om mijn woorden op een goudschaaltje te wegen. Uiteraard ga ik niet opzettelijk kwetsende dingen zeggen.

Als jij dat onbeschoft (is een verbastering van onbeschaafd, dus hetzelfde) vind, dan is mij dat ook goed. Mijn tenen zijn van een normale lengte :lol:
Het is maar wat jij een goudschaaltje noemt. Als bijvoorbeeld een goede vriendin (die toevallig iets te zwaar is) mijn mening zou vragen over kleding dat ze zou willen kopen, en ik weet dat ze gevoelig is voor opmerkingen over haar gewicht, zou ik dat anders verwoorden dan als ik weet dat ze heel veel kan hebben. En als het iemand is die ik niet zo goed ken, dan zou ik waarschijnlijk mij ook voorzichtig uitdrukken. Als jij dat op een goudschaaltje wegen wil noemen, dan kan het best zijn dat ik jouw opvattingen onbeleefd vind (niet onbeschoft, dat bewaar ik voor mensen die helemaal geen rekening houden met de gevoelens van een ander).
Irene schreef:Ik ken je niet anders dan door je reacties op dit forum, dus daar moet ik het meedoen. Uit eerdere reacties en je consequente Engelse spelling van het woord humor, leid ik af dat je waarschijnlijk wel gevoelig bent voor de meestal subtiele Engelse humor, die overigens ook best als kwetsend ervaren kan worden. (misschien zie ik het fout).
Engelse humor (om jou een plezier te doen) kan weleens kwetsend zijn. Dus, net zoals Nederlandse humor, soms vind ik het leuk, en soms weer niet.
Irene schreef:Je evangelie begrijp ik al ben ik het er helemaal niet mee eens, en uit mijn gezichtspunt hou je je zelf er ook niet altijd aan. Zonder nu direct voorbeelden uit de oude doos te halen om daarmee oude ruzies op te rakelen, stel ik vast dat je soms als een olifant in een porceleinkast tekeer gaat, wat door sommigen als zeer onaangenaam wordt ervaren.
Klopt. Soms ben ik boos en ga ik bewust dingen zeggen dat ik weet voor bepaalde individuen kwetsend kan zijn (ik probeer wel te vermijden dat ik kwetsende generalisaties maak over hele bevolkingsgroepen of zelfs kleinere groeperingen). Soms heb ik later spijt van, en verontschuldig mij ervoor. Soms heb ik later geen spijt en dus verontschuldig mij weer niet. Soms ben ik boos of opgewonden en zeg ik dingen die onbedoeld kwetsend zijn en wanneer dat blijkt verontschuldig mij daar ook voor. Maar ik zeg nooit dingen die ik weet kwetsend zijn zonder de bedoeling om iemand te kwetsen. En dat doet bijv. South Park wel.
Irene schreef:Als je altijd je mond moet houden, omdat je er iemand mee kwetst, dan tast je het wezen van onze democratie aan.
Ten eerste, is er een onderscheid tussen vrijheid en democratie. Ten tweede als je dat helemaal doorvoert dan moet je elke kwetsende of beledigend opmerking -- ook opzettelijke -- toelaten wat betekent opheffing van Artikel 137c van het Wetboek van Strafrecht:
Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
South Park bijvoorbeeld komt hier onderuit, omdat -- hoewel zij weten dat hun opmerkingen beledigend zijn, hun opzet is niet om mensen te beledigen. Ze zijn dus volgens de wet niet in overtreding, en daar beticht ik hen niet voor. Ik vind hun manier van humor gewoon onfatsoenlijk, en het waarom heb ik hier uitgelegd.
Irene schreef:Dat noem ik de terreur van de lange tenen. Juist deze groeperingen dienen consequent geconfronteerd te worden met het feit dat zij niet alleen uitmaken wat de normen en waarden zijn, zodat ze er aan gaan wennen. Als we constant ons mond houden, denken ze straks nog altijd dat ze gelijk hebben.
Als je refereer aan groeperingen zoals de fundamentalische moslims die protesteerde tegen de Mohammen spotprenten, vind ik dat een slechte voorbeeld. Want in het algemeen (er zullen uitzonderingen zijn), nemen zij een hypocriete houding aan, en veroordelen ze de spotprenten wanneer het over Mohammed gaat, maar maken ze zelf net zulke beledigende spotprenten over hun tegenstanders. En hetzelfde geldt voor onze eigen fundamentalistische extremisten. Wanneer de dominee die een bommelding maakte om te voorkomen dat Madonna haar kruisigingsnummer zou opvoeren vindt dat de Mohammed spotprenten niet kunnen, is hij tenminste consequent in zijn houding -- hoewel zijn gedrag niet minder crimineel is -- en heeft recht om op een legitieme manier dat tot uiting te brengen. Wanneer hij echter geen probleem heeft met zulke uitingen, dan is hij in mijn ogen hypocriet en heeft hij zijn recht verspeeld om mee te doen in de discussie over normen en waarden.

Ik erken wel dat bijv. South Park ook consequent is en iedereen gelijk afzeikt. Hypocrieten zou ik ze daarom niet noemen. Maar ze blijven voor mij op z'n minste onbeleefd. Wij klagen dat de maatschappij te hard is geworden. Zinloos fysiek geweld keuren wij wel af, maar zinloos verbale geweld willen wij wel toestaan. Je mag dus iemand niet fysiek in elkaar slaan en je dan beroepen op "hij had maar naar de sportschool moeten gaan en wat sterker moeten worden", maar iemand die er toevallig erg gevoelig voor bepaalde soort opmerkingen dusdanig treiteren dat hij zich van kant maakt moet kunnen met als verdediging "hij had maar wat kortere tenen moeten hebben" (om het even te chargeren).

Jij mag dit een evangelie noemen. Ik ben zelf meer bescheiden daarover. Ik hou het op een mening.

Groetjes,
Lisa
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik denk dat we het in grote lijnen wel eens zijn. Ik vind het ook niet nodig om iemand te schofferen en natuurlijk doe je de hele dag je best om mensen juist niet te kwetsen. Als iedereen altijd en eerlijk zonder enige vorm van diplomatie zijn ongezouten mening zou geven wordt de wereld daar niet leefbaarder op (daar is ooit een komische film over gemaakt geloof ik).
Het gaat mij dus niet om de goede omgangsvormen (fatsoen), maar op een tendens dat bepaalde groeperingen (vaak religieus van aard) hun normen en waarden aan de rest van de bevolking willen opleggen.

Je hebt ook zoiets als de bond tegen het vloeken, hun drijfveer deel ik niet, maar ik vind grof taalgebruik ook niet wenselijk puur uit het oogpunt van taalvervuiling.

Irene
Kleine stapjes
in-sanne-ty
ff weer wat posten

Bericht door in-sanne-ty »

Ik erken wel dat bijv. South Park ook consequent is en iedereen gelijk afzeikt. Hypocrieten zou ik ze daarom niet noemen. Maar ze blijven voor mij op z'n minste onbeleefd.
Ik denk dat je iets vaker South Park moet kijken om te snappen dat het niet slechts 'afzeiken' is. In de meeste afleveringen zit duidelijk een verwijzing naar thema's die rond de tijd van het schrijven van de afleveringen in de Amerikaanse samenleving of op wereldniveau speelden...

Je mening over Hans Teeuwen deel ik absoluut. Ik zeg niet dat ik nooit om die man gelachen heb, maar over het algemeen vind ik dat de rotzooi die uit zijn mond komt bar weinig met humor te maken heeft...
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Dat South Park maatschappij-kritisch is en op de "juiste" kant van de politiek staat kan best; echter is hun boodschap totaal verloren aan mij omdat ik hun grappen niet grappig vind

Ik ga toch niet kijken naar een programma die ik niet grappig vind alleen omdat het politiek correct is?

Lisa
Tijn
Eredivisie

Bericht door Tijn »

aan het eind van iedere aflevering komt wel de wijze les / moraal van het verhaal, dus ze maken het wel weer enigzins goed (vind ik dan)
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Plaats reactie