Ondanks ik enige tijd geleden al had besloten om niet terug te keren op dit forum, wil ik het volgende toch nog graag met jullie delen. Onlangs was ik bij een klasgenootje van de lagere school op bezoek. Zij is maatschappelijk werker van beroep en zij begeleidt onder andere transseksuelen. Van haar kreeg ik het boek: "Man of Vrouw, Min of Meer" te leen. Ik heb nog geen tijd gehad om dit boek te lezen, dus ik kan mijn mening over dit boek nog niet geven. Op de achterzijde van dit boek staat het volgende:
Dit boek is geschreven door Tim de Jong. De uitgever is Schorer boeken te Amsterdam. ISBN 90-5515-216-1.Man of Vrouw
Min of Meer
Gesprekken over een niet-gangbare sekse
Meer dan 40.000 mensen in Nederland herkennen zich niet in de seksecategorie waarin zij bij geboorte zijn ingedeeld. Sommigen van hen verruilen het vrouw zijn voor het man zijn, of omgekeerd. Zij kunnen tegenwoordig meestal op erkenning rekenen.
Dat er ook mensen zijn voor wie beide hokjes slecht passen, is nog nauwelijks bekend. Zij voelen zich thuis in het begrip androgynie, of gebruiken de nieuwe term transgender om hun identiteit tussen of buiten de gangbare genders te benoemen. Het aantal 'transgenders' blijkt naar schatting zelfs zeker tien maal groter te zijn dan het aantal transseksuelen.
In dit boek komt een diverse groep mensen aan het woord. Zij vertellen over de beperkingen die zij ervaren als gevolg van de seksetweedeling, en over de weg die zij hebben bewandeld om vorm te geven aan een genderidentiteit die 'anders' is. Naast de levensverhalen geven deskundigen op gendergebied hun visie op de verschuivende opvattingen over sekse, waarin de klassieke dichotomie steeds meer het veld moet ruimen voor genderdiversiteit.
Hopelijk kunnen sommige van jullie hun voordeel met dit boek doen.
Groetjes,
Edith