Stijldansen

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Doe jij aan stijldansen?

Als vrouw
0
Geen stemmen
Als man
4
19%
Equal partner
0
Geen stemmen
Nee
17
81%
 
Totaal aantal stemmen: 21

Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Stijldansen

Bericht door Josette »

Hallo lieverds,

Ik ben een groot liefhebber van stijldansen, het is een van de weinige activiteiten die ik nog graag als man doe. Thans ben ik bezig met het gedeelte voor brons. Ballroom en Latin: quickstep, engelse wals, cha-cha, mambo, jive, rumba en ballroomtango. Gisteravond was ik weer geweest, momenteel heb ik ook een "vaste" danspartner. Ik dansde daar ook veel mee, en met haar dans ik ook tijdens de lessen. Gaat erg goed.

Nu is mijn vraag: vertel eens wat over jouw danservaringen. Lisa dropte al eens iets over een wedstrijddanser die later als vrouw door het leven ging. (klik hier voor de link)
liefs, Josette
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Josette,

In het dorp waar ik ben opgegroeid wordt elk jaar een (volks-)dansfestival (Op Roakeldais) georganiseerd.
Ik ben altijd jaloers geweest op de meiden (oh ja, soms ook op de jongens :wink: ) die daar dansen, maar zelf ben ik zo stijf als een plank...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

De laatste keer dat ik gedanst heb was op de dress white party, met de ingehuurde zangeres, asl vrouw dus, maar stijldansen kon je het niet noemen en het was ook maar een incident. Ik heb dus nee gestemd.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Arike
Eredivisie
Berichten: 525
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 22:44
Locatie: omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door Arike »

Hi Josette,
Ik heb nu nee gestemd, maar mocht ik ooit 24/7 als vrouw door het leven gaan, dan kom ik misschien nog wel op je vraag terug ;-) :-?
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Hoi hoi Josette,

het is voor mij zo lang geleden dat ik dergelijke dansen gedanst heb, dat ik het me niet eens kan herinneren; het lijkt wel in een ander leven en misschien is dat ook wel zo. Ik heb dus ook "nee" ingevuld.

Ik herken me ook wel in het verhaal van Frederique: het benijden van, in mijn geval, vooral vrouwen die in prachtige jurken fantastische dansen laten zien.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
WENDY W.
ff weer wat posten
Berichten: 64
Lid geworden op: ma jan 08, 2007 13:18
Locatie: ARNHEM

Bericht door WENDY W. »

Ik ben dol op dansen. Een van de dingen waar ik zo in de muziek op kan gaan dat mijn veels te lange lichaam me niet in de weg zit. Echter doe ik niet aan stijldansen want als ik pasjes moet gaan tellen en onthouden kan ik er niet in opgaan. Liefst disco/eighties/gothic en ben fulltime-vrouw dus dat probleem heb ik verder niet. Overigens ging ik "vroeger" pas de dansvloer op na heel veel alcoholconsumptie heb dat nu niet meer nodig. Al moet ik wel toegeven dat ik altijd wacht tot er meerdere mensen op de dansvloer staan. Groetjes :wink:
Franscien
dagelijks aanwezig
Berichten: 153
Lid geworden op: za okt 23, 2004 19:00
Locatie: Friesland

Bericht door Franscien »

In den beginne heel veel jaren geleden was ik niet dol op dansen. toch kwam er een moment dat ik samen met 'vrienden' op dansles ging. Dat viel reuze mee en het was zelfs erg gezellig!!!
Daarna is het eigenlijk alleen maar erger geworden. We gingen het jaar daarop weer op dansles en weer later deed zich de gelegenheid voor om van deze ontspanning een sport te maken.
Samen met m'n vrouw heb ik zo ongeveer 14 jaar op dansen gezeten waarvan er ongeveer 10 jaar wedstrijden gedanst. Begonnen met de bekende debutanten (brons) klasse tot de amateurs (C-klasse). Daarna is er iets vervelends in m'n leven gebeurd en kon ik het niet meer opbrengen om de schoenen nog te poetsen en hebben we de kleren in de kast gehangen.

Toch hebben we aan deze periode in ons leven een mooie herinnering overgehouden. Iets wat ik beslitst (achteraf dan) niet had willen missen.

Voor de liefhebbers van stijldansen is er een groep die zich richt op homo koppels. Dit is het equality dansen (man/man en vrouw/vrouw) De organisatie houd / hield wedstrijden in Zuidbroek (Groningen). Ik weet niet of dat nu nog steeds het geval is.

In de reguliere danswedtrijden is het erg moeilijk om dergelijke paren te paatsen in de 'hetro' wedstrijd, omdat er vaak een groot verschil tussen de koppels is. Doorgaans zal het homo-koppel winnen (vooral de mannen) omdat er meer snelheid, kracht en tricks gedanst worden terwijl het er ook nog goed uitziet.

Verder heeft deze sport nog te maken met een bepaald 'verleden' met name in de ballroom is stijl, charme en hoffelijkheid iets dat nog op de ouderwetse manier gepresenteerd moet worden.
In de Latin is dit al veel minder en zien de dames er soms erg uitdagend uit. Hier rijzen soms vragen of deze uitdagende kleding en houding niet iets te ver gaan.

Omdat deze danswereld nog zo met het verleden is verbonden, vraag ik me wel eens af wat er zou gebeuren wanneer T's zich zouden melden op dansscholen en hoe men zou reageren. M'n intuïtie zegt me dat dit niet goed gaat. Heeft iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik kom nog regelmatig in de dansschool als is dat niet voor mezelf, ik heb dan ook geen ervaring, maar mijn intuitie zegt eigenlijk hetzelfde Franscien. Met name in het traditionele stijldanscircuit is het m/v denken nog net zo tradtioneel.

Irene
Kleine stapjes
Franscien
dagelijks aanwezig
Berichten: 153
Lid geworden op: za okt 23, 2004 19:00
Locatie: Friesland

Bericht door Franscien »

je kunt nog beter enfemme in een winkel of restaurant komen dan in een dansschool... Je ligt er volgens mij heel snel weer buiten.
Gebruikersavatar
petrag
dagelijks aanwezig
Berichten: 107
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 16:42
Locatie: enschede

Bericht door petrag »

Ik heb aan stijldansen gedaan (wedstrijden)en aan Rock&Roll beide in de hoedanigheid van man omdat ik toendertijd nog niets afwist van travestie ed.

Wel heb ik als begeleiding van verstandelijk gehandicapten geassisteerd en toen moest ik op een gegeven moment de vrouwenrol overnemen omdat er een man over was. Dit was voor mij geen probleem zodat ik nu eventueel en femme ook de dansvloer op zou kunnen.
wees niet man of vrouw, maar wees een mens
tijgertje
ForumFan
Berichten: 387
Lid geworden op: di jun 27, 2006 8:35

Bericht door tijgertje »

ik heb in "mijn vorige leven" aan stijldansen gedaan, maar was altijd jaloers op hoe de dames dansten

die heren danspassen zijn echt saai :(
Uiteindelijk zijn die danslessen (tot silver) dus voor niks geweest
Mede omdat mijn benen niet meer 100% luisteren na een ongeval
Bea-Smit.
Forumdiva
Berichten: 1131
Lid geworden op: za mar 12, 2005 23:09
Locatie: zuidoostdrenthe

Bericht door Bea-Smit. »

Frederique_ schreef:Hoi Josette,

In het dorp waar ik ben opgegroeid wordt elk jaar een (volks-)dansfestival (Op Roakeldais) georganiseerd.
Ik ben altijd jaloers geweest op de meiden (oh ja, soms ook op de jongens :wink: ) die daar dansen, maar zelf ben ik zo stijf als een plank...

Groetjes,

Frederique
He Frederique ik weet een dorp in Groningen waar dat soort festiviteiten gehouden worden. Daar heb je dus gewoond??

Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Plaats reactie