<voor "Joan Crawford">
Voor mij blijft het toch Joan Crawford, hoewel ik Katherine Hepburn werkelijk fenomenaal vind in Tennessee William's 'Suddenly, last summer', samen met Elizabeth Taylor en Montgomery Clift.
Joan Crawford's begin jaren 50 versie van 'A woman's face' van oorsprong een zweedse film uit de jaren 30 met Ingrid Bergman in de hoofdrol is mijn meest favo film van haar.
Verder 'Mildred Pierce' (Oscar, 1953 geloof ik, als overwinning op haar vorige filmstudio, die haar loosde omdat ze 'te oud werd'.
'Humoresque', 'Female on the beach', 'Obsessed', 'Aumtumn leaves' 'Johnny guitar', stuk voor stuk overdonderende psychologische portretten van allerlei vrouwen. Karakterspeelster, die Joan C
Met een vreemd, wreed gezicht, door die zware wenkbrauwen en die grote mond. Massieve schouders had ze ook; de studio's moest alles aan stylisten en kledingontwerpsters m/v uit de kast trekken om die te verbloemen.
<Funny Face, Charade, Sabrina en Roman Holiday vind ik ronduit teleurstellend>
Helemaal mee eens. Zelfs Humprhey Bogart als tegenspeler hielp niet.
<Some Like It Hot>
Wie zei nog toch ook al weer in een (later) interview 'Kissing Marilyn Monroe is like kissing Adolf Hitler? Was dat nou Jack Lemmon of Tony Curtis?
<Maar met Sophia Loren ben ik met je eens, Mila, hoewel haar italiaanse films doorgaans beter zijn dan haar Hollywood films>
Mmmmmhhhhmmmmm........'Ieri, Oggi e Domani' met, uiteraard, Marcello Mastroinani is geweldig, maar 'Houseboat', met Marlon Brando is ook erg, eh, aandoenlijk.
Vooral met in het achterhoofd de opmerking die Marlon Brando maakte nadat ze aan elkaar waren voorgesteld om haar komst naar Hollywood te vieren; 'er groeit haar uit je neusgaten'...verder werd na aankomst in Hollywood alles 'te groot' gevonden aan Sophia Loren, door de studiobazen wel te verstaan; haar mond, haar ogen, en haar neus, en of ze even en passant haar neus liet verkleinen.
Deed ze lekker niet
Integendeel: met een wijds gebaar langs haar lichaam en gezicht vertelde ze dat ze haar voorkomen aan het armeluisvoedsel uit haar armetierige jeugd had te danken: 'Pasta'!
Oh ja, 'Arabesque', met Gregory Peck als tegenspeler.....prachtige film.
'Countess of HongKong' is een van haar betere Hollywoodfilms, vind ik.
En dan die film, ik ben even de titel kwijt, waarin Peter Lorre een indiase dokter speelt, en zij zijn patiente, waarin ze samen 'Goodness, gracious me' zingen......'and my hart goes boomboodieboom boomboodieboom boomboodieboom', zingt Sophia Loren.....'goodness, gracious me', zingt Peter Lorre dan, met tot in zijn tulband verlekkerd opgetrokken wenkbrauwen.
De scene waarin ze zich ontkleed voor onderzoek is geloof ik inmiddels legendarisch onder tv's, cd's en lingeriedragers....vanwege haar kousen, corset en overige lingerie, die dan tevoorschijn komen
Mila.