Gevangenis
Moderator: Moderators
Gevangenis
Naar aanleiding van Melina's berichtjes over de maatschappelijke orde en de rol die gender daarin speelt, blijf ik een vraag houden: wat als een transgender (m>v) in de gevangenis terecht komt? Officiëel zou zo iemand dan naar de mannengevangenis gaan, maar zij ziet er als een vrouw uit, alleen niet officiëel. Dat gaat problemen geven. Hoe lossen we die problemen op?
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Hoi hoi Janiek,
dat is een pittige vraag zo vroeg op de maandagochtend! Er zijn vast wel creatieve oplossingen te vinden, zoals electronisch huisarrest. Het hangt natuurlijk van het delict af.
Wat ik best wel lastig vind is dat we ook hier vast blijven houden aan het man-vrouw genderbeeld, terwijl wij als geen ander weten dat dit niet zo is. Misschien moeten we met z'n allen daar eens mee op houden! Gewoon geen m-v in het paspoort. Lijkt me een verademing!
Groetjes en liefs,
Babette.
dat is een pittige vraag zo vroeg op de maandagochtend! Er zijn vast wel creatieve oplossingen te vinden, zoals electronisch huisarrest. Het hangt natuurlijk van het delict af.
Wat ik best wel lastig vind is dat we ook hier vast blijven houden aan het man-vrouw genderbeeld, terwijl wij als geen ander weten dat dit niet zo is. Misschien moeten we met z'n allen daar eens mee op houden! Gewoon geen m-v in het paspoort. Lijkt me een verademing!
Groetjes en liefs,
Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Ik geloof er niks van dat zo iemand op een mannenafdeling gedetineerd zou worden. Een homoseksuele kennis van me heeft onlangs een tijd vastgezeten en omdat hij geen leven had tussen de hetero gevangen, werd er voor hem al een creatieve oplossing bedacht.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
-
- Forumdiva
Ja, ik weet dat het voor een homo "waar-je-'t-aan-kunt-zien" ook niet doenlijk is om tussen heteromannen gedetineerd te worden, dus ik dacht zelf al in de richting van een gemeenschappelijke oplossing voor "andersen". Wil je ook vertellen wat die creatieve oplossing was?Morbide schreef:Ik geloof er niks van dat zo iemand op een mannenafdeling gedetineerd zou worden. Een homoseksuele kennis van me heeft onlangs een tijd vastgezeten en omdat hij geen leven had tussen de hetero gevangen, werd er voor hem al een creatieve oplossing bedacht.
In het verleden - en dus in andere landen - kon je er als transwatdanook niet op rekenen dat je in bescherming werd genomen tegen hoe heteronormativiteit zich manifesteert in een gevangeniscultuur.
is idd een pittige vraag waar misschien zelfs in de politiek nog niet over is nagedacht. Maar ik denk als het een licht vergrijp is ( diefstal of iets van die strekkking) dat thuisarest de beste oplossing is. En als het delict zwaarder is en de persoon in kwestie is een erkent transgender hij/zij gewoon geplaatst moet worden op de plek waar die thuis hoort. Als je als vrouw leeft dan moet je dus je plek in een vrouwengevangenis opeisen.
Maar is het gevangeniswezen ingestelt op een transgender en weten ze daar wel mee om te gaan??? Ik denk dat het een goede vraag is...
Maar is het gevangeniswezen ingestelt op een transgender en weten ze daar wel mee om te gaan??? Ik denk dat het een goede vraag is...
-
- Eredivisie
Babette schreef :
Daar los je het probleem niet mee op.
Gender en de scheiding der geslachten gewoon schrappen is niet zo eenvoudig.
Ik denk maar aan mannen die in de gevangenis zitten wegens verkrachting van vrouwen.....het kan voor de veroordeelde wel leuk zijn om in een genderloze gevangenis terecht te komen, vooral als daar dan wezens aanwezig zijn van het vrouwelijke geslacht.
Daar los je het probleem niet mee op.
Gender en de scheiding der geslachten gewoon schrappen is niet zo eenvoudig.
Ik denk maar aan mannen die in de gevangenis zitten wegens verkrachting van vrouwen.....het kan voor de veroordeelde wel leuk zijn om in een genderloze gevangenis terecht te komen, vooral als daar dan wezens aanwezig zijn van het vrouwelijke geslacht.
-
- Eredivisie
Ik kan daar zelfs niet op antwoorden.
Want wat bedoel je precies met een m->v transgender ?
Kan een transgender zich bijvoorbeeld de ene dag niet man voelen en de andere dag vrouw ?
Is dan wel een beetje vervelend natuurlijk, want dan moet je hem regelmatig eens overplaatsen van de gevangenis voor mannen naar de vrouwen en terug.
Als het dan om een TS gaat die niet 'helemaal' wil gaan, dan lijkt het me geen optie om die TS tussen allemaal vrouwen te plaatsen als hij/zij nog een volledig werkend mannelijk geslachtsdeel heeft.
Zeker geen eenvoudig probleem, ik weet ook niet hoe men dit in België zou oplossen, maar ik kan enkel vermoeden dat je juridische geslacht bepalend zal zijn. Vermits alles gebaseerd is op je rijksregisternummer ....
Groeten,
Melina
Want wat bedoel je precies met een m->v transgender ?
Kan een transgender zich bijvoorbeeld de ene dag niet man voelen en de andere dag vrouw ?
Is dan wel een beetje vervelend natuurlijk, want dan moet je hem regelmatig eens overplaatsen van de gevangenis voor mannen naar de vrouwen en terug.
Als het dan om een TS gaat die niet 'helemaal' wil gaan, dan lijkt het me geen optie om die TS tussen allemaal vrouwen te plaatsen als hij/zij nog een volledig werkend mannelijk geslachtsdeel heeft.
Zeker geen eenvoudig probleem, ik weet ook niet hoe men dit in België zou oplossen, maar ik kan enkel vermoeden dat je juridische geslacht bepalend zal zijn. Vermits alles gebaseerd is op je rijksregisternummer ....
Groeten,
Melina
- johnn
- Forum / Website Beheerder
- Contacteer:
Ik heb gekozen voor de creatieve oplossing omdat mijn idee er niet echt tussen staat.
Ik denk namelijk dat het een optie zou kunnen zijn om een aantal plaatsen te 'reserveren' voor T* gedetineerden.
Dit zou dan kunnen zijn: een enkele (of paar) cellen per gevangenis, ofwel een groter aantal cellen in een centraal gelegen gevangenis.
Ook hier zitten haken en ogen aan, want waar trek je de grens of iemand daar terechtkomt??
Een (meet)punt zou kunnen zijn, aanmelding bij een genderteam.
Ook houd je de vraag of MtF samen moeten zitten met FtM.
Kortom, ik ben er wel voor om daar serieus naar te kijken en op te lossen, maar echte concrete ideen hoe dit dan op te lossen heb ik helaas ook niet.
Ik denk namelijk dat het een optie zou kunnen zijn om een aantal plaatsen te 'reserveren' voor T* gedetineerden.
Dit zou dan kunnen zijn: een enkele (of paar) cellen per gevangenis, ofwel een groter aantal cellen in een centraal gelegen gevangenis.
Ook hier zitten haken en ogen aan, want waar trek je de grens of iemand daar terechtkomt??
Een (meet)punt zou kunnen zijn, aanmelding bij een genderteam.
Ook houd je de vraag of MtF samen moeten zitten met FtM.
Kortom, ik ben er wel voor om daar serieus naar te kijken en op te lossen, maar echte concrete ideen hoe dit dan op te lossen heb ik helaas ook niet.
Groetjes,
Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Hij kwam alleen in een cel en werd alleen gelucht. Een eenzaam, maar veilig bestaan. De beslissing werd echter wel pas genomen nadat ie klappen had gehad.Janiek2 schreef:
Ja, ik weet dat het voor een homo "waar-je-'t-aan-kunt-zien" ook niet doenlijk is om tussen heteromannen gedetineerd te worden, dus ik dacht zelf al in de richting van een gemeenschappelijke oplossing voor "andersen". Wil je ook vertellen wat die creatieve oplossing was?
Ik kan me inderdaad een petitie herinneren. Wellicht dt hier een taak voor de EU ligt?Janiek2 schreef: In het verleden - en dus in andere landen - kon je er als transwatdanook niet op rekenen dat je in bescherming werd genomen tegen hoe heteronormativiteit zich manifesteert in een gevangeniscultuur.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
- johnn
- Forum / Website Beheerder
- Contacteer:
Ik realiseer me nog meer problemen die bekeken cq opgelost zouden moeten worden bij 'mijn' idee.
Recreatie, arbeid, luchten???
zomaar even 3 dingen die me te binnen schieten.
Ook apart (of op een aparte afdeling) of sommige dingen wel samen???
Recreatie, arbeid, luchten???
zomaar even 3 dingen die me te binnen schieten.
Ook apart (of op een aparte afdeling) of sommige dingen wel samen???
Groetjes,
- lightningbolt
- ForumFan
Leuk dat hier zo meegedacht wordt . Het is inderdaad niet eenvoudig en gaat niet om een principekwestie of vrijblijvende genderpolitieke discussie. Het gaat om de klappen, zoals Morbide aangeeft. Ik vind het al weinig bemoedigend dat het eerst zo ver moet komen in een gevangenis in een beschaafd land.
Ik weet niet meer waar, maar heb ergens gelezen dat ook een bejaardenhuis niet vanzelfsprekend een veilige omgeving is voor andersen. Het schijnt dat homo's en lesbiënnes die daar belanden steeds vaker kiezen om terug in de kast te gaan, of bloot staan aan pesterijen.
Ik weet niet meer waar, maar heb ergens gelezen dat ook een bejaardenhuis niet vanzelfsprekend een veilige omgeving is voor andersen. Het schijnt dat homo's en lesbiënnes die daar belanden steeds vaker kiezen om terug in de kast te gaan, of bloot staan aan pesterijen.
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Dat is helaas waar. Ik heb me er met de invoering van de WMO erg druk over gemaakt omdat die wet er toe leidt dat de meeste mensen een nieuwe huishoudelijke hulp zullen krijgen. Voor alle andersen bij wie dat het geval is, betekent dat dus ook alles weer van voren af aan uitleggen. Voor de normalen is het ook niet makkelijk, als je bijvoorbeeld eerst een hulp had die je overleden partner heeft gekend, maar het is toch makkelijker als je in de heteronormativiteit past.Janiek2 schreef: