Hoe klantvriendelijk is uw ziekenhuis?
Het is een bekend beeld: je hebt om half tien een afspraak op de polikliniek van het ziekenhuis en om half elf zit je nog te wachten tot je aan de beurt bent. Of je wordt opgenomen in het ziekenhuis en moet vier keer hetzelfde verhaal vertellen tegen een andere persoon. En als je met vragen zit weet je niet wie je moet aanspreken want er is geen vaste persoon bij wie je terecht kunt.
Voorbeelden van gebrek aan klantvriendelijkheid die vaak in ziekenhuizen voorkomt. Terwijl andere ziekenhuizen het juist erg goed doen.
Komende week wil Consument en de Zorg inventariseren hoe groot het probleem is en waar het juist goed gaat. De organisatie roept iedereen op ervaringen te melden. Volgens Titia Lekkerkerk van Consument en de Zorg accepteren we in ziekenhuizen een behandeling die we van het bedrijfsleven of de overheid niet aanvaarden. 'Neem die wachttijden, vroeger was dat bij gemeenten ook een enorm probleem als een paspoort of een rijbewijs moest ophalen, maar bij meeste is die wachttijd nu teruggebracht tot normale proporties. In ziekenhuizen lukt dat vaak nog steeds niet. Jij wordt geacht op het afgesproken tijdstip aanwezig te zijn maar het ziekenhuis houdt zich nauwelijks aan die afspraak. Je mag blij zijn als er een koffieautomaat in de buurt is en er wat tijdschriften liggen van maanden geleden.'
Het stoort Consument en de Zorg ook dat je vaak als patiënt nauwelijks invloed kunt uitoefenen op het maken van een afspraak. Lekkerkerk: 'Meestal moet jij je aanpassen aan de agenda van de dokter of het ziekenhuis, met die van jou wordt vrijwel geen rekening gehouden.' Een andere bekende klacht is dat je voor het maken van verschillende afspraken steeds weer naar een andere balie wordt verwezen met alle wachttijden die daarbij horen. Lekkerkerk: 'Je zit bij een dokter die een echo of foto's wil laten maken en je dan over een paar weken weer wil zien. Vaak moet je dan eerst naar een balie om een afspraak te maken voor die foto's of echo om vervolgens weer terug te gaan naar de balie van de specialist voor een vervolgafspraak. Dat is in deze tijd met al zijn technologie toch niet normaal? Nog los van alle tijd die je daardoor verliest.'
Aan de andere kant benadrukt Lekkerkerk dat ze ook graag voorbeelden hoort van waar het wel goed gaat. 'Er zijn tal van ziekenhuizen die erg bezig zijn met het onderwerp klantvriendelijkheid. Goede voorbeelden zijn erg belangrijk omdat die helpen om ziekenhuizen te overtuigen en te laten zien hoe het beter kan. Wat dat betreft kunnen ziekenhuizen veel van elkaar leren.'
Consument en de Zorg is een initiatief van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie. Men wil de resultaten van de meldactie gebruiken om het onderwerp klantvriendelijkheid op de agenda van alle ziekenhuizen te krijgen. Titia Lekkerkerk: 'In theorie zal ieder ziekenhuis zeggen dat het klantvriendelijk is, maar wat is de praktijk? We hopen dat mensen hun ervaringen zullen melden zowel wanneer ze opgenomen zijn geweest, als ervaringen met een polikliniek. Het gaat niet om de medische behandeling maar om zaken die te maken hebben met afspraken, de informatie die je krijgt en de invloed die je als patiënt hebt op de behandeling.'
Het startschot van de meldactie wordt aanstaande maandagavond gegeven in het TROS televisieprogramma Radar. U kunt uw ervaringen melden via www.consumentendezorg.nl of per telefoon 030 291 67 77 (maandagavond van 20.00 tot 22.30 uur dinsdag t/m vrijdag 9 tot 17 uur).
[bron: www.transvisie.nu ]
Hoe klantvriendelijk is het ziekenhuis?
Moderator: Moderators
- Frederique_
- Forum Junkie
- Berichten: 4825
- Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
- Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
- Contacteer:
Hoe klantvriendelijk is het ziekenhuis?
Kijk ook eens op de genderkalender !
Ja dat zou wel goed zijn, dit soort onderzoeken.
Ik had een afspraak om 3 uur in het ziekenhuis en een vriendin bij dezelfde arts om 4 uur. Ik moest model bijna een half uur wachten voor ik aan de buurt was, en ik had er niemand weg zien komen. Toen ik er naar vroeg was het de vorige was wat uitgelopen. Ik was even voor 4en klaar met de gesprekken + en toen ik wegliep kwam ik mijn vriendin net nog tegen, zij was ietsjes te laat omdat er en wegversperring was.
Maar wat schets de verbazing!!! Zij wordt pas om 4.30 naar binnen geroepen. Ook zij vroeg waarom het zo laat was geworden. Nu het antwoord staat hierboven..
Dat gebeurt denk ik bij iedere specialist. Maar ik moet wel bekennen dat ze wel goed hun best doen want ik werd netjes met mevrouw aangesproeken terwwijl op de verwijsbrief toch meneer stond.
groetjes Bea.
Ik had een afspraak om 3 uur in het ziekenhuis en een vriendin bij dezelfde arts om 4 uur. Ik moest model bijna een half uur wachten voor ik aan de buurt was, en ik had er niemand weg zien komen. Toen ik er naar vroeg was het de vorige was wat uitgelopen. Ik was even voor 4en klaar met de gesprekken + en toen ik wegliep kwam ik mijn vriendin net nog tegen, zij was ietsjes te laat omdat er en wegversperring was.
Maar wat schets de verbazing!!! Zij wordt pas om 4.30 naar binnen geroepen. Ook zij vroeg waarom het zo laat was geworden. Nu het antwoord staat hierboven..
Dat gebeurt denk ik bij iedere specialist. Maar ik moet wel bekennen dat ze wel goed hun best doen want ik werd netjes met mevrouw aangesproeken terwwijl op de verwijsbrief toch meneer stond.
groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
-
- Banned Lid
- Berichten: 529
- Lid geworden op: ma dec 03, 2007 21:46
-
- ff weer wat posten
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr jan 05, 2007 22:32
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Goed onderwerp Frederique.
Als medewerkster in een ziekenhuis kan ik alleen maar blij zijn met dit onderzoek. De wachttijden voor een 1e consult én de wachttijden voor patiënten als ze een afspraak hebben zijn veel te groot. De spreekuren zitten overvol. Het is voor artsen, assistentes en vooral voor patiënten te belastend. Wij moeten soms 9 tot 10 uur achter elkaar werken. Koffie/theepauzes hebben wij niet. Te vaak hebben wij net 10 minuten tijd om een broodje naar binnen te werken. Veel te vaak zie/hoor ik dat het vanzelfsprekend gevonden wordt dat patiënten lang moeten wachten voordat ze naar binnen geroepen worden. Maar ik wil toch ook niet 1 uur in de rij bij een supermarkt staan. Er moet veel meer vanuit de patiënten gewerkt worden. Mijn grote angst is alleen dat het weer een kostenplaatje gaat worden.
Liefs, Yip
Als medewerkster in een ziekenhuis kan ik alleen maar blij zijn met dit onderzoek. De wachttijden voor een 1e consult én de wachttijden voor patiënten als ze een afspraak hebben zijn veel te groot. De spreekuren zitten overvol. Het is voor artsen, assistentes en vooral voor patiënten te belastend. Wij moeten soms 9 tot 10 uur achter elkaar werken. Koffie/theepauzes hebben wij niet. Te vaak hebben wij net 10 minuten tijd om een broodje naar binnen te werken. Veel te vaak zie/hoor ik dat het vanzelfsprekend gevonden wordt dat patiënten lang moeten wachten voordat ze naar binnen geroepen worden. Maar ik wil toch ook niet 1 uur in de rij bij een supermarkt staan. Er moet veel meer vanuit de patiënten gewerkt worden. Mijn grote angst is alleen dat het weer een kostenplaatje gaat worden.
Liefs, Yip
- Frederique_
- Forum Junkie
- Berichten: 4825
- Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
- Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
- Contacteer:
Ik heb zelf heel veel verschillende ervaringen over het VU-ziekenhuis. Genoeg om er eerst eens rustig over na te willen denken over wat ik hierover op die site kwijt wil.
Als het om wachttijden gaat dan heb ik alleen kritiek op de endocrinoloog (structureel tussen 20 en 45 minuten te laat). De rest (plm. 5 overige behandelaars) is altijd keurig binnen de marges van 5-15 minuten. Een uitzondering bevestigt de regel, maar dat is dus niet structureel en ja, bij een ziekenhuis kan er altijd een spoedgeval tussendoor zitten.
Als het om overige zaken gaat - tja, zie de eerdere threads. Het was zeker niet mijn bedoeling om -weer- een kritiek-thread over de VU te starten. Ik zou zeggen: als je zelf kritiek hebt, spui die dan op die site en beslis zelf of je dat ook hier kwijt wilt.
Groetjes,
Frederique
Als het om wachttijden gaat dan heb ik alleen kritiek op de endocrinoloog (structureel tussen 20 en 45 minuten te laat). De rest (plm. 5 overige behandelaars) is altijd keurig binnen de marges van 5-15 minuten. Een uitzondering bevestigt de regel, maar dat is dus niet structureel en ja, bij een ziekenhuis kan er altijd een spoedgeval tussendoor zitten.
Als het om overige zaken gaat - tja, zie de eerdere threads. Het was zeker niet mijn bedoeling om -weer- een kritiek-thread over de VU te starten. Ik zou zeggen: als je zelf kritiek hebt, spui die dan op die site en beslis zelf of je dat ook hier kwijt wilt.
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !